Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
De oude spiegel heb ik er reeds afgezaagd, en het oude motorhuis (midscheeps) heb ik opgevuld.
Ik bouw de mal nu eerst opnieuw op met een volledig vlak dek en een nieuwe spiegel.
Vervolgens wil ik de mal van een nieuwe dekopening voorzien.
Ik heb een mede-forumlid gevraagd me te helpen met de aandrijving. Hij heeft met een 3D printer een aantal aandrijvingen voor me geprint. Deze zijn van het model M-Jet 30, een dual-stage jetpomp met een impeller-diameter van 30 mm. Het idee is om 2 van deze units naast elkaar in het model te plaatsen.
Met de dekmal schiet het ook al wat op: het beplakken van de zijkanten lijkt te gaan lukken.
Ik heb de opstaande rand parallel met het dek geschuurd, waarbij ik ruimte heb gelaten voor de dikte van de plaat Formica waarmee ik het dek ga beplakken. Als daar uiteindelijk stiekem toch een lijmnaad blijft staan is die in iedergeval lossend.
Liefst zou ik ook op de rand van de zetting voor de tube de deklijn uitzetten met een strook Formica. Dat creëert gelijk een mooie trimlijn en een flens om later romp en dek te centreren en te verlijmen.
Voorlopig gaat het lekker, maar er zit zeker nog een hele hoop (schuur-)werk in voor dat dit alles gereed is om er een fatsoenlijk rompje uit te halen
Ik weet nog niet zeker hoe ik de aansluiting met de spiegel ga maken. Ook de hoogte van de dekflens voor de opbouw staat nog niet vast. Liefst zo hoog mogelijk om de kans op water in de boot zo klein mogelijk te houden
Ook wil ik straks alles in de Double coat zetten. Dat is een 2 componenten polyurethaanlak die goed chemisch resistent is en zich goed laat schuren en polijsten. Dat helpt met de levensduur van de mallenset (als ik voor de rest ook alles goed heb gedaan tenminste).
Dus als alles gereed is qua vormbouw dan ga ik alles zorgvuldig schuren en stof-en vevrij maken zodat de lak goed hecht. Daarna lakken en dat dan weer schuren tot aan polijsten toe...
Ik zie vele fijne uurtjes stofhappen in het verschiet!
Ik denk er ook over om op de rand van de dekmal een aanslag rondom te maken zodat er een duidelijke trimlijn ontstaat en de flens zelf ook wat meer body krijgt. Hier zie je duidelijk dat de dekmal en de rompmal niet echt lekker matchen in de omtrek
Ik denk dat voor een eerste "pull" ik de moeilijk inwendige hoeken ga voorzien van een wax-fillet om zeker te zijn dat het dek goed uit de mal komt bij lossen. Dus hier rondom de dek-opening:
En hier langs de opstaande rand van de tube-base:
En langs de lijmflens langs de spiegel van de romp: