Even een update. Al een tijdje aan het bouwen. Er is al veel tijd in gekropen, maar het is amper zichtbaar.
Dit verlof was het middenstuk op het "luik" aan de beurt.
Eerst de onderste lagen met buizen gelegd, daarna, die erboven, dwars en nu dus bezig aan de hoofdbuizen op het buizenrek. Voor ik ze op hun plaats kleef, breng ik ook de kleurencode aan.
De verdubbeling van de buizen rond de laadinrichting komt door het bestaan van twee aparte systemen. Een systeem betekent volledig afgescheiden laadinrichting, vloeistof buis, gas buis en condensaat buis.
Enkel de derde tank zit vast op systeem 1, de andere tanks kunnen op zowel systeem 1 of 2 aangesloten worden. Systeem 1 kan op zijn beurt ook gewoon aan systeem 2 gekoppeld worden om beide laadinrichtingen te kunnen gebruiken voor hetzelfde product. Dit gebeurt vooral met ammoniak. 2 aparte systemen is in 99% van de gevallen voor propaan en butaan. Om de hoeveelheden te kunnen optimaliseren worden dan 2 tanks op 1 systeem gezet en een andere tank op systeem 2. Tank 1 is een stuk kleiner dan 2 en 3.
Hier dan de ontdubbeling in de buizen.
Zoals je ziet gaat op tank 2 de leiding direct van de pompen terug naar de tank. De verbinding met de hoofdbuis gaat over alles heen, hetzelfde geldt voor alle andere buizen voor tank 2, dat wordt dus nog een werkje om alles op zijn plaats te krijgen.
In ieder geval werk ik nu even door richting tank 1. Ook de steunen voor de dektank zijn ondertussen bijna af.
De tank zelf daar ben ik nog niet uit. Hij is 27mm in diameter en rond de 14cm lang. Ik vind nergens plastiek buis van zo'n diameter en ook de uiteinden zijn vrij moeilijk. Ze zijn gekromd en dus weet ik niet zo goed hoe ik dit ga doen. Hout is een mogelijkheid, maar dan moet ik het wel een manier vinden om van de nerf af te geraken.