1/2A TEXACO en SINGLE CHANNEL modellen

JanW ojeee dat moet je nooit vragen want dan heb je weer een project erbij

Twijfel nog wel of ik met het formaat goed zit maar maakt niet uit wordt denk wel een leuk model om mee te stoeien.

Heb de Tomboy voor het formaat als basis

upload_2020-12-26_15-35-17.png

Nu heb ik niet zo heel lang geleden een coxje overgenomen met het idee om daar een klein buitenlopertje in te bouwen.
Ik denk dat het misschien toch wel zonde is om een orgineel coxje daarvoor te slachten.

Een sp400 was destijds erg populair en goedkoop en paste eigenlijk precies bij de 1/2A ontwerpen.
Iedereen standaard en vermogen technisch begrensd.

Nu echter alles borstelloos. Een dronerace motortje ($7 china) past mooi op 1/2A ontwerpen waar cox op gaat en kan dan meedoen met de "gewone" E-texaco.

Vraag aan Theo: Hoe heet dat vliegtuigje van die Amerikaanse vliegmaat (Die man heb ik ook regelmatig ontmoet denk ik)

Leuk weetje:
Bij de Silent Electric Flyers of San Diego is elektrisch pylon racen (F5D, sp400 en dergelijke) altijd een belangrijke club activiteit geweest. Voor 2000 al.
Een rebelse actie om met 1/2A oldtimers te gaan racen op zondag morgen werd daar toen clubklasse
upload_2020-12-27_10-41-59.png

Laatst bewerkt:
En indien die er komen...stoppen we de dieselcoxjes ook in de 1/2 A.. persoonlijk voel ik er veel voor vanwege de vermindering van het aantal peut soorten in the house..

Ook al eens gekeken naar de diesel variant maar is niet alleen het kopje wisselen ook de drijfstang moet je wisselen anders zal die breken.

Andere optie zag ik ook naar 5% nitro terug gaan en dan een 8x4 prop erop. Ddit geeft minder power maar langere vliegduur op de brandstof en dus ook prima klimmen.

hahaha kwam het ook tegen.

heb onder tussen even zitten rekenen.

Als je 500 ml Merlin expert neemt met 25 % nitro. en je mengt daar 72 ml wonderolie door heen.

krijg je een brandstof met 20 % nitro en 20 % olie , dat lijkt mij perfect voor een coxje .

hahaha kwam het ook tegen.

heb onder tussen even zitten rekenen.

Als je 500 ml Merlin expert neemt met 25 % nitro. en je mengt daar 72 ml wonderolie door heen.

krijg je een brandstof met 20 % nitro en 20 % olie , dat lijkt mij perfect voor een coxje .
Nee niet van 25 terug naar 20% maar in totaal 5% nitro in de brandstof

5 % nitro 20 % olie heeft de lokale modelbouw boer gewoon. dacht dat ze erg slecht af te stellen waren . ga daar eens mee experimenteren . als het weer mee werkt.

Wanneer 5/20 werkt op een 0,8 cc Cox dan zou dat bv een onderling af te spreken eis kunnen zijn.

Bij de FAI CIAM F1C klasse ( de moderne powerkisten) krijgt met van de org peut..dat is 20/80 zonder enige toevoeging.. maw wanneer straight fuel daar kan/moet dan zouden wij ook eenheids drank tw 5/20/75 kunnen gebruiken....zet hem op JanHein!!

ik ga testen ;-) kijken wat ik moet aanpassen aan een cox om hem er lekker op te laten lopen. motortje gaat in elk geval een stuk langer mee met deze brandstof .

ingrediënten om te testen heb ik staan . nu alleen even tijd en mooi weer.

Wanneer 5/20 werkt op een 0,8 cc Cox dan zou dat bv een onderling af te spreken eis kunnen zijn.

Bij de FAI CIAM F1C klasse ( de moderne powerkisten) krijgt met van de org peut..dat is 20/80 zonder enige toevoeging.. maw wanneer straight fuel daar kan/moet dan zouden wij ook eenheids drank tw 5/20/75 kunnen gebruiken....zet hem op JanHein!!
20% olie is te weinig voor een kleine Cox.
Een .15 komt daar wel mee weg.

5 % nitro 20 % olie heeft de lokale modelbouw boer gewoon. dacht dat ze erg slecht af te stellen waren . ga daar eens mee experimenteren . als het weer mee werkt.
Bij 5% is de naald behoorlijk kritisch, maar als je dat met een beetje gevoel doet, moet het lukken. 20% olie daarentegen dat smeert (wrijving) nog wel, maar qua afdichting (compressie) bij die hele kleine motoren wordt het op het randje.
Ook is de koelende werking minder (meer gumvorming, die bruine zooi)

Cox adviseerd 20 % wonderolie . als ik toch zelf ga mengen kan ik er wel meer in gooien maar wat is een beter percentage .

Back