1/35 MAS Italeri

Arjan, Heb nog wat tekst toegevoegd m.b.t. de V-mixer op je zender. Gr. Klaas

Op het droge is niet goed te zien wat er eigenlijk precies gebeurt maar krijg het idee dat het in ieder geval niet zo is dat 1 motortje de andere kant op gaat draaien bij sturen. Ik zal de komende dagen eens naar de waterkant gaan om dit beter te kunnen beoordelen.

Arjan

Arjan,
Kanaal 1 (aileron=rolroer) zou bij maximale uitslag de motoren tegengesteld moeten laten draaien
Kanaal 2 (elevation=hoogteroer) zou beide motortjes synchroon vooruit of achteruit moeten laten draaien
Elevon is de samentrekking van elevator en aileron. Kijk maar even in de gebruiksaanwijzing in welke stand het knopje moet staan.
Denk dat het naar beneden (elevon) is. Het zou kunnen dat een motor de verkeerde kant opdraait. Dat is op de zender aan te passen. Is het effect tegengesteld aan de stand van de knuppel, dan de motoraansluiting wisselen. Succes ermee! Gr. Klaas.

Ik heb samen met een clubgenoot geprobeerd om de mixer op de Ali Hot RC zender in te stellen maar na talloze vergeefse pogingen hebben we het opgegeven. Het losse Ali mixertje kreeg ik ook niet zo snel naar tevredenheid aan de praat en voorlopig vind ik het wel weer even mooi geweest met de mixer perikelen. Dat mijn Schnellboote en MAS een grote draaicirkel hebben is ook eigenlijk een luxe probleem want verder varen ze wat mij betreft perfect. Iedereen hartelijk dank voor de info en suggesties.

Groet,

Arjan

Op het droge is niet goed te zien wat er eigenlijk precies gebeurt maar krijg het idee dat het in ieder geval niet zo is dat 1 motortje de andere kant op gaat draaien bij sturen. Ik zal de komende dagen eens naar de waterkant gaan om dit beter te kunnen beoordelen.

Arjan
Op het droge: Vinger nat maken en achter de betreffende schroef houden.
Dan voel je meteen of de schroef de wind naar achteren blaast of niet.
En met die V-mixer op die HOT-zender zou een en ander toch moeten werken...
Hang eens twee losse servo's aan de kanalen waar die V-mixer mee correspondeert...
Dan zie je meteen wat er gebeurt.

Als ik het goed heb dan heeft die V-mixer een enkel draadje dat op de ontvanger aan het kanaal voor het roer wordt aangesloten.
In de mixer zorgt die ervoor dat de motoren anders worden aangestuurd als de roerknuppel wordt versteld. Om ook de roerservo te kunnen bedienen moet er op de ontvanger een Y-kabeltje worden aangesloten. Het gesplitste signaal gaat dan naar roerservo en V-mixer. Op zich niet zo moeilijk, maar ik heb er destijds ook wat tijd voor nodig gehad om het te doorgronden. Gewoon nog eens proberen Arjan. En op Roel zijn manier met de servo's zie je meer. Succes ermee! Gr. Klaas.

Back