1/6 Piper Cub sleep vraagje

Hoi,

Ik heb dus een 1/6 cub waar ik eventueel mee zou willen slepen. Mijn setup: TR 42-50A brushless, 60A ESC, 4S met 12x6 prop en geeft op de kop 502Watt @ full power. De kist weegt 2.2kg. Zou het mogelijk zijn om iets te slepen met deze setup? Zo ja, hoe en waar kan ik best een koppeling installeren? Ik heb bovenaan de vleugel een uitsparing gemaakt zoals bij veel cubs recht boven de cockpit...

Groeten

Je kan met dat vermogen best slepen hoe groot de zwever kan zijn weet ik niet.
Een piper sleept niet zo makkelijk wel is het een mooi gezicht vind ik.
De koppeling kan je het beste iets achter het zwartepunt plaatsen.
Ik had bij mijn husky (lijkt erg op een piper) 1/4 de sleephaak net achter de vleugel zitten.
Dat merkte je wel met sturen.
Ik denk dat je 3 meter zwevers wel goed kan slepen al hangt dit wel van het model af.
De ene zwever heeft een dun profiel en heeft meer snelheid nodig.
Een andere heeft een dik profiel heeft minder snelheid nodig maar heeft weer meer weerstand.

Met die setup zou ik om te beginnen niet zwaarder dan 1kg slepen.
Kun je niet een maatje grotere prop kwijt op die motor? Bij voorkeur iets meer spoed.

Groet,
Gerben

Ik heb net een 12x7 prop besteld om meer snelheid uit de kist te krijgen gebaseerd op HXT42-50A Hextronik. Verder zat ik ook te denken om een 3 bladige prop te kopen om dan meer thrust eruit te krijgen.

Ik heb een thunder tiger e-hawk 1500 die ik wel zou willen ombouwen naar een motor loos zwevertje (600g ongeveer).

Iemand een linkje naar een goede koppeling?

groeten

Laatst bewerkt:
Met drieblad krijg je zeker minder vermogen.
Er blaast dan meer tegen de romp als met een tweeblad.
Ik verwacht overigens wel dat je meer kan slepen als Gerben denkt.
Al begrijp ik wel wat wel waarom hij 1 kilo zegt.
Op een meeting heb je Jan en allemal er achter hangen.
Maar als je een goed vliegende zweefvliegerpiloot er achter heb hangen kan er veel meer.
Ik zou alleen zeker beginnen met kleine zwevers.
Nog beter is eerst eens te vliegen met een lijn van 25 meteren een flinke lap aan de lijn.
Dan weet je in iedergeval wat er gebeurd als er wat achter je model hangt.

Ja, ik ga zeker klein beginnen! Eerst nog een club zoeken want men zwever trekken terwijl ik aan het slepen ben met de cub zal niet echt gaan denk ik :)
Heb je een linkje naar een goede betrouwbare koppeling?

groeten

Als ik zo de motordatabsae doorkijk, lijkt me de APC E 13x8 de meest geschikte. Behoorlijk trekkracht en passende "pitch speed".
Wel even goed het vermogen meten en de temperatuur van de motor controleren. Er zit nog wel eens wat variatie in de eigenschappen van deze motoren, afwijkingen kunnen voorkomen. Daarnaast hangt het af van de spanning die je accu geeft.

Kun je deze prop kwijt vwbt de grondspeling?

Groet,
Gerben

Laatst bewerkt:
das waar :) ik ga in ieder geval wat verschillende propellers kopen en zien wat het beste is voor te slepen.

Groeten

tja, een midd air crash van een Hawk F5B die net een overdreven harde duik had genomen en een rotvaart had en een Skyfun (soort funjet) op volle snelheid.

De knal was echt spectaculair speitig genoeg :-(

Back