12S2P pack maken

hoi,

ik wil van vier 6S batterijpacks één 12S2P pack maken. Hiervoor moeten 2 batterijen in serie en 2 batterijen parallel geschakeld worden. Nu vroeg ik me af of er enig verschil is of ik eerst de serie dan wel de parallel verbinding maak.
Dus ofwel maak ik twee keer 12S1P (2* 6S in serie), en verbind ik die nadien parallel, ofwel maak ik eerst 6S2P en schakel ik die nadien in serie.
Heeft iemand een theorie waarom ik voor welke keuze moet gaan ?

ik twijfel trouwens ook of dit wel het juiste subforum, maar probeer alleszins toch mijn vraag te stellen aangezien de batterijen voor een electro sleper moeten dienen.

Alvast bedankt, en groetjes, Bert

Florian Schambeck doet het zo ...
De bovenste rij lipo's bedoel ik. >>> twee in serie plus twee parallel erover
De onderste rij zijn lipo's met meer capaciteit en hoeven daardoor niet in parallel

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Florian Schambeck en Scriptasylum hebben beide een ander aansluitschema. Ik heb het hieronder proberen schematisch te tekenen.
Waarom zou een van beide beter zijn, en ben ik zeker dat ik geen gigantishce knal mag vewachten als ik Scriptasylum zou volgen ?
(Het gaat om 4 6S batterijen van 8000mAh)

Ik moet zeggen dat deze discussie héél interessant is :yes:
Nog niet bij stilgestaan, eerlijk gezegd...
Misschien zou Gerben of GJVO hierover iets kunnen vertellen ?

Laatst bewerkt:
Hoe de accu's aansluit, hangt mijns inziens vooral samen met: hoe ga je de accu's laden?
Als 12s2P pakket, als 2x12S1P, 2x6S2P of ieder 6S pack apart?

Gerben

hoi Gerben,

ieder pakket wil ik liefst apart laden, dus 4* 6S1P.
Ik heb twee Robbe power peak twin laders, waarmee ik vier batterijen tegelijk kan laden (tot 7S).
Met drie of vier sets batterijen moeten we dus al aardig aan het slepen kunnen blijven.

Kan je me met deze wetenschap een bedrading aanraden ? Ken je ook de theorie
achter de voor- en nadelen van de verschillende opties ?

Om het wisselen te vergemakkelijken wil ik zelf enkele stekkers maken waarin ik de 8
batterijcontacten met 6mm plugs op voorhand kan inpluggen. Aan de voorkant van
de stekker komt dan met 8mm plugs enkel de massa, antispark en positief.
Ik ben nog aan het bedenken hoe ik dit kan doen met zo kort mogelijke bekabeling.
Is er trouwens soepele kabel te vinden van meer dan 6mm2 ?

Groetjes, Bert

Laatst bewerkt:
hoi Dirk,

ik heb je vraag over de sleper gisteren blijkbaar gemist. We zijn zelf een sleper aan het ontwikkelen die een afgeleide wordt van de Greenley en de PAF trainer, maar dan aangepast voor electro. Zo wordt het een middendekker met beperkte V-stelling, en komt er bovenaan een groot luik zodat we makkelijk de batterijen kunnen wisselen. De spanwijdte zal 2,80m worden en als motor denk ik aan een Lehner Torq Star 7050 of een Plettenberg Predator 37/6. Door de juiste prop te kiezen zou ik graag op 12S rond de 200A (of liefst net er onder) willen uit komen. Zo zouden we in staat moeten zijn om (o.a. bij de Biggs) ook de grote jongens naar boven te brengen.

Met welke prop we dit (zo efficient mogelijk) kunnen bereiken weet ik nog niet, maar dat wordt wellicht een apart draadje.

Groetjes, Bert

Schakeling

Florian Schambeck en Scriptasylum hebben beide een ander aansluitschema. Ik heb het hieronder proberen schematisch te tekenen.
Waarom zou een van beide beter zijn, en ben ik zeker dat ik geen gigantishce knal mag vewachten als ik Scriptasylum zou volgen ?
(Het gaat om 4 6S batterijen van 8000mAh)

Het verschil tussen de beide schakelingen is de "compensatie kabel" tussen de accu's....

full

Nu zijn hier natuurlijk weer meningen over (bijvoorbeeld hier of hier .... )

Op de laatste link kun je ook lezen dat "in het ideale geval" er geen stroom loopt door deze kabel. Ik zou geen compensatie kabel doen want het ideale geval bestaat niet :nooo: en je krijgt sowieso "kruislingse" stromen die je niet wilt....

Doe er je voordeel mee!
Succes,
:proost:

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Bert,

Ik zou gaan voor 2 12s packs, die je vervolgens parallel zet.
Minder aansluitpunten en minder vereffeningsstroom.
De vereffeningsstroom loopt alleen omdat er wat spanningsverschil tussen de pakketten kan bestaan, zeker bij stevigere belastingen, door een spanningsverschil die de cellen leveren. Bij 2 parallelle 12s pakketten is die spanning beter gemiddeld (over 12 ipv 6 cellen), dus is het verschil normaliter kleiner en daarmee ook de verffeningsstroom.

Bovendien is het makkelijker en veiliger aan te sluiten.
Ik zou een andere stekker gebruiken op het punt waar je de 2 6s packs verbind op 12s packs te maken. Je hebt straks een heel stel aansluitdraden hangen op het moent dat alles aangesloten moet worden, denk er goed overna hoe je wilt voorkomen dat je sluiting maakt. Als alle stekkers van hetzelfde type zijn zou het kunnen gebeuren dat je in plaats van 2x 6s in serie te zetten (plus en min in elkaar steken om door te verbinden), per ongeluk 6s kortsluit (plus en min van 1 pack in elkaar steken).
Verschillende stekkers kan hierbij helpen, bijvoorbeeld een Plettenberg 6mm in de doorverbinding, en 6mm LMT op de 'uiteinden'. Ook een goede kleurcodering van de stekkers helpt, maak de door te verbinden stekkers bijvoorbeeld groen..
Straks, tussen sleepjes door 'even' de accu's wisselen/laden, moet alles wel foolproof zijn, anders heb je geheid een keer vonken (kan ik je uit eigen ervaring melden ;) )

6mm2 kan heel veel stroom doorgeven, meer dan een 8mm stekker. Hoeveel stroom denk je te gaan trekken eigenlijk? Bij F5B hebben we weliswaar korte draden, maar daar wordt door 4mm2 meer dan 350A door 4mm2 gejaagd.

Leuk project trouwens.
Ik heb een Rascal 110" klaar staan om te gaan bouwen. Daar komt een vertragde Neu motor op, moet op 12S1P gaan draaien bij 3.5kw met een 25x18 prop(maximale propmaat die op de kist past), volgens mijn berekeningen een hele efficiente aandrijving, waarmee ik verwacht tot 20kg te kunnen slepen. Vlieggewicht ~7kg. Dit zal echter pas na het F5B wedstrijdseizoen gebeuren, wat nu al mijn tijd opneemt.

Ga je nog van telemetrie gebruik maken? Ik werk in mijn huidige sleper met Jeti en Unilog, dat gaat perfect. Op het Unilog display op de zender kan ik precies zien wat er nog 'in de tank' zit, of de lipo niet leeg is. Ook een hoogtealarm geprogrammeerd en ontvangeraccuspanningsbewaking etc, ideaal.

Groet,
Gerben

hoi Gerben,

ik heb al zes 5000 mAh en vier 8000 mAh 6S batterijen liggen, dat is een reden waarom ik niet voor 12S packs ga. Het zou me te duur zijn om deze packs zomaar links te laten liggen. Verder kunnen mijn laders maar 7S laden, dus ook daarom blijf ik bij 2*6S(2P).
Ik gebruik uiteraard identieke batterijen van dezelfde leeftijd om packs mee te vormen.

Ik hoop net onder de 200A te blijven, maar dat lijkt me (gedurende een sleep van een dikke minuut) al erg veel voor 6mm2, ook al is de kabel niet meer dan 15 cm. Door de motor (~2kg) en de 4 batterijen (3,2 a 4,8 kg) zal onze sleper wschl wel rond de 12 a 13 kg gaan wegen, maar met een vermogen van > 8,5KW zou het dan toch geen probleem mogen zijn om ook de grote jongens te slepen. Momenteel sleep ik met een Pilatus met daarop 4kw zwevers tot een kleine 20kg omhoog. Maar dan moeten het wel ervaren piloten zijn.

Die unilog ken ik niet, maar ik ga er zeker eens naar zoeken. Ik gebruik een futaba zender en wacht ook nog af wat hun telemetrie gaat brengen. In mijn zwevers gebruik ik nu Sky Assistent, maar voor stroomverbruik kan ik die niet inzetten.

Die Neu motors lees ik ook veel goeds over, maar ik ben wat bang om met dit soort vermogens met een vertraging te gaan werken. Gaat die vertraging het rendement trouwens ook niet naar beneden halen ? Voorlopig twijfel ik vooral tussen Lehner en Plettenberg.

Groetjes, Bert

Hoi Bert,

Ik heb me niet goed uitgedrukt denk ik, ik bedoel van 2x 6S eerst 12S maken door ze in serie te zetten, die die 2 12S pakketten dan parallel te zetten.
Vandaar ook het advies om de 2 6S pakketten met aparte stekkers te verbinden, om ongelukjes te voorkomen..

Als je twijfelt aan de 6mm2 (wat volgens mij ruim voldoende is), kun je altijd nog 2x 6mm2 parallel zetten, zo deed Castle Creations dit bijvoorbeeld ook op de Phoenix 180 regelaars (maar dan met dunnere draden), je ziet het wel vaker bij zwaardere regelaars.

Unilog en Jeti samen werkt perfect. Telemetrie is voor een electrosleper absoluut aan te raden, anders blijft het gissen hoe leeg je de lipo getrokken hebt tot nog toe. Je zult ook wel kleinere modellen slepen waar je met minder gas sleept, dus puur op een 'motortijd' je overblijvende energie inschatten blijft gissen. Voordeel van de Unilog is het gemak van sensoren aansluiten, ingebouwde hoogtemeter en er is een 400A stroomsensor beschikbaar.

Een vertraging brengt een uitstekend rendement, een binnenloper met vertraging is lichter dan een buitenloper voor dezelfde prestaties. Boven is de rendementscurve van een binnenloper naar mijn menig vlakker. Maar aan de andere kant worden voornamelijk buitnelopers gebruikt in grotere modellen, zal met de prijs te maken hebben en met het feit dat ze stiller zijn. Daarnaast is de koeling van een buitenloper makkelijker, de lucht stroomt zo door de wikkelingen als je het goed doet.

Wat voor span en gewicht heeft je Porter?

Met mijn huidige sleper(tje) van 2.10mtr en 2.5kw sleep ik met redelijk gemak een 10kg Fox, zou nog wel eens willen kijken of er nog wat groters mee te slepen is, er kan nog wel wat groters achter denk ik.

Gerben

hoi Gerben,

De batterij setup wil ik echt via een stekker gaan maken, zodat we eerst (rustig) de acht 6mm contacten in de achterkant van de stekker kunnen pluggen. Als we eens aan het slepen zijn, moet het wisselen van de packs zo vlot mogelijk gaan met enkel het verbinden van negatief, anti-spark en positief. Zo verklein ik de kans op ongelukken. Verder denk ik om de + en - per batterij samen in te gieten zodat ik nooit een pack kan kortsluiten.
Ik maak asap een schets en zal ze posten.

Telemetrie wil ik idd zeker hebben, en het uitlezen van de spanning van de motor-batterijen en hoeveel mAh er al is uit gegaan zou idd zeer nuttig zijn.

Mijn huidige Porter heeft een span van 2,72m en weegt (met 2* 5000mAh 6S) ~ 9KG. Er zit een Axi5345/14HD in en een Jeti Spin200 met een Xoar 23*8 prop. Daarmee zitten we rond de 100A, wat ~4Kw is. Als we hiermee zwevers van >10Kg slepen, merken we toch dat we niet genoeg power hebben om de zwever te corrigeren als hij kuren krijgt. Als de piloot netjes volgt is het tot 20kg geen probleem.
Hier een linkje naar de Porter :
Pilatus Porter BIG "Tiger"

Groetjes, Bert

Hoi,

ik heb eens zitten tekenen hoe ik de batterij-stekkers kan ingieten, en ook hoe ik een grote stekker kan maken waar de vier batterijen in kunnen, en waar de bekabeling naar de regelaar uit komt. De rest zou dan mee ingegoten worden.

http://www.soundhouse.be/img/12S2P_bekabeling.png
De bovenste tekening is eerder schematisch, en onderaan zie je hoe het echt zou kunnen worden. Er komen twee batterijen boven de vleugel, en twee er onder. Een verticale stekker (als je dat zo zou kunnen noemen) lijkt me dus wel aangewezen.

Ben benieuwd naar reacties en input.

Groetjes,
Bert

Hoi Bert,

Dat ziet er goed uit, behoorlijk 'foolproof'.
Enige waar ik me wat zorgen overmaak is 2x 6mm stekker (je stekker aan de lipo met 2 draden is 1 'blokje') tegelijk uitelkaar trekken. Over het algemeen gaan ze best stug en kost 1 stekker lostrekken al wat kracht, 2 tegelijk dus nog meer. Misschien gaat het wel met een goed greepje op je gietstukjes, maar iets om in de gaten te houden.

Waarom de 4 packs in 2 sukken in het toestel? Kun je voor de vleugel geen grote opening maken, waar je het hele setje inschuift? Dan kun je net als het plaatje van Shambeck een plaat maken waar je hele pakket op ligt. De verdeelstekker zou ik dan ook op die plaat maken. Accu wissel is dan kwestie van plaat met lipo's losmaken, verwisselen en verse lipo's aansluiten met je 2 8mm stekkers aan de regelaar.
Zoals ik het nu begrijp je voor 2 blokken van 2x6S, dat lijkt me dubbel werk?

Gerben

ik probeer de romp zo klein mogelijk te houden, maar met mijn huidig plan van 18cm hoog en 16cm breed ga ik er toch niet geraken merk ik. Ik zal minstens naar 18 bij 18 cm moeten gaan. Maar zelfs dan vermoed ik dat mijn cg te ver naar voor komt als ik de batterijen volledig voor de vleugel plaats. Misschien kan ik wel een plankje maken waarbij de batterijen net genoeg uit mekaar liggen (verticaal) om over de carbon staaf te passen.
Ik ga aan de slag met je input want ik zie er zeker het voordeel wel van.

Bedankt, Bert

Ik heb vannacht er een lange nacht van gemaakt met veel gepeins, en ben nu weer aan het twijfelen of het wel een goed idee is om als eerste zelfbouwmodel zo'n grote sleper te bouwen.
In mijn overwegingen kwam ik de Piper Pawnee 33% van hangar 9 tegen, en dat lijkt me ook wel een leuke sleper te zijn. Ik weet dat dit meer dan een beetje offtopic is, maar aangezien de setup uit deze post voor mijn nieuwe sleper is, kom ik toch maar met mijn vragen:
Hoe zijn jullie bevindingen met Hangar 9 kisten in het algemeen ?
Zou die Piper Pawnee een goede Electro-sleper kunnen zijn ?
Of hebben jullie een beter alternatief (liefst ARF) ?

Alweer bedankt,
Bert

Ik heb nu een pilatus Porter PC6 van Pichler (Tiger), en omdat ik daar niet makkelijk aan de batterijen geraak ben ik op zoek naar wat anders.
Daarom leek die Pawnee me wel wat. Die heeft vooran een grote klep op de neus.

Bedankt, Bert

Back