Bouwverslag 1995 Spitfire mkIX rebuild

Deze week de kabelverbinding vleugel-romp gemaakt. Ik stuitte per toeval op deze post op rc network: https://www.rc-network.de/threads/welche-steckverbinder-in-den-flächen.11818445/post-11844067.
Dus even doorgezocht bij Mouser en Digikey en heb uiteindelijk volgende onderdelen besteld:
Mouser (en ook Digikey) verzenden vanuit de VS, maar wel onder DDP incoterms, dus dat betekend dat alle belasting en invoerrechten door hen betaald wordt en de prijzen op de website ook de uiteindelijke prijs is. De contacten (gold-plated!) moeten met een speciale krimptang aan de kabels gezet worden. Ik had de tang van practical-scale liggen voor de Powerbox JR connectoren. En dacht dat die wel werkt.... Omdat ik later erachter kwam dat Hacker hetzelfde systeem (van TYCO- AMP) aanbiedt heb ik daar maar gelijk de inzetstukjes voor de krimptang besteld https://www.hacker-motor-shop.com/F...htm?SessionId=&a=article&ProdNr=A82102&p=9238. Die passen ook in de tang van TC. Van belang is dat de servokabel niet te dun is. De contactjes van Mouser zijn voor 20-24 AWG, dat komt overeen met 0.2 - 0.5 mm^2 doorsnede. Ik heb de servokabel van TC van 0.34 mm^2. Die past prima, maar dunner zou ik toch niet toepassen, dan denk ik dat je de kabel er te makkelijk uittrekt. Krimpen gaat super makkelijk. Leuk klusje:
20210310_173901.jpg


Morgen nog het zwaartepunt controleren en dan is de Spitfire klaar.
 
Ongelooflijk mooi geworden Roel, wat een prachtwerk heb je geleverd!:worship: :kwijl:

Natuurlijk start die Zenoah gewoon na 26 jaar :rulez: Dat is met die electronische regelaars (ESC's) nog maar afwachten.......hahahahah, even steuken... nooit ombouwen AUB :wave

Ik hoop dat je hem deze zomer eens een keer komt voorvliegen bij LVC! :beer:
 
  • Like
Reactions: Cnn
Hoi Eric, Bedankt. Hij komt zeker een keer naar LVC! reken maar! Maar ik heb nog geen motorvliegbrevet.... dus het kan nog wel een tijdje duren :D.

Wat betreft die ESC, maak je borst maar nat,.... dan blaast ie je weer droog:


Dit was bij ongeveer 3000 toeren/min. met de 26.1 x 14" 4-blad prop. Half gas, 80 A. Ik durfde nog niet vol gas te geven...

Groeten Roel

p.s. Ombouwen zeker!! eerst minstens 1x vliegen om te bewijzen dat die goeie ouwe Zenoah nog best mee kan draaien. Deed ie 26 jaar geleden ook prima! Trouwens die heb ik nodig voor mijn volgende project...
 
En weer een geweldig toestel op de bouwplank :) Maak je hier ook weer een verslag van?

Mvg,

Bart
 
Hoi Bart,

Zeker niet. Deze had ik al klaar voordat ik op het forum zat en heb geen enkele foto gemaakt tijdens de bouw. Dit wordt enkel het spuitwerk. (ik zal kijken als het wat wordt dan zal ik wel wat posten).
 
Hoi Bart,

Zeker niet. Deze had ik al klaar voordat ik op het forum zat en heb geen enkele foto gemaakt tijdens de bouw. Dit wordt enkel het spuitwerk. (ik zal kijken als het wat wordt dan zal ik wel wat posten).
Nou lekker dan.....
Jij krijgt van de juf een kruisje achter je naam[emoji13]

Nooit meer doen![emoji5]
 
Hoi Eric, Bedankt. Hij komt zeker een keer naar LVC! reken maar! Maar ik heb nog geen motorvliegbrevet.... dus het kan nog wel een tijdje duren :D.

Wat betreft die ESC, maak je borst maar nat,.... dan blaast ie je weer droog:


Dit was bij ongeveer 3000 toeren/min. met de 26.1 x 14" 4-blad prop. Half gas, 80 A. Ik durfde nog niet vol gas te geven...

Groeten Roel

p.s. Ombouwen zeker!! eerst minstens 1x vliegen om te bewijzen dat die goeie ouwe Zenoah nog best mee kan draaien. Deed ie 26 jaar geleden ook prima! Trouwens die heb ik nodig voor mijn volgende project...
Wow, dat is zeker een geweldige vleesmolen! Schitterende prop ook. Ja, daar zit een hoop kracht in, leuk voor op een hele grote 3d shockflyer :banana:
Zag net je nieuwe project ook al staan, je bent weer serieus goed bezig.

En Roel, dat motorbrevet is echt geen probleem hoor. Gewoon even op een mooie dag komen afvliegen met je Spitfire en een vlaai (pudding kruimel) meenemen.:offtopic:
 
Zo, vandaag dan eindelijk gevlogen. Ging goed. helaas geen beeldmateriaal. Voor de start had ik zowat de volle lengte van het veld nodig. De Zenoah redt het wel, maar het uiteindelijke gewicht van 18 kg is wat heftig. in het vliegen gaat dat goed. Heb een paar rondjes gedaan met vol gas en halfgas en blijft netjes vliegen. Ik kon helaas niet de wielen indoen, want net voor de vlucht zag ik dat er toch ergens lucht ontsnapte. Blijkt achteraf de luchttank te zijn die lekt. Vreemd, had ik van te voren allemaal op dichtheid getest. Maar goed, makkelijk te maken.
op zeker moment begon de motor iets in te houden, dus maar meteen de landing ingezet. die was dan ook typisch Spitfire.... Hard en op de neus, prop stuk. verder alles ok. Ga maar langzaam ombouwen naar de vleesmolen....

Groeten
Roel
 
Indrukwekkend! Ook wel dapper. Mooi dat het model heel gebleven is.
Vleesmolen… ander slag aandrijving. Maar is wel een plaatje van een kist. Chapeau!

Gr Bas
 
Back
Top