De BEC schakeling in de meeste ESC's zijn zogeheten lineaire spanningsregelaars. Die zijn het simpelste en goedkoopste en werken over het algemeen prima. Een nadeel is wel dat de stroom die ze kunnen leveren meestal beperkt is en steeds minder wordt naarmate je een hogere accuspanning gebruikt. Wat in de ESC's vrij vaak wordt gedaan is twee of zelfs meer van die lineaire spanningsregelaars parallel zetten om zo meer stroom te kunnen leveren. De fabrikant zorgt er wel voor dat die spanningsregelaars van hetzelfde merk en type zijn. Parallel zetten kan dat meestal zonder problemen. Dat kan anders zijn als je twee of meer van die lineaire spanningsregelaars van verschillende merken en/of types parallel gaat zetten. Dan kan het echt goed mis gaan.
Wanneer je twee precies de zelfde ESC's hebt zou je er van uit kunnen gaan dat die inwendig ook precies hetzelfde zijn. De BEC schakelingen daarin zouden dan ook precies hetzelfde moeten zijn. Die twee tegelijk op de ontvanger aansluiten en zo de BEC van die twee ESC's parallel zetten zou dus goed kunnen gaan. Het wordt best vaak gedaan en meestal gaat dat ook goed, helaas niet altijd.
Wanneer het niet per se nodig is zou ik het niet doen en de rode draad van één van de ESC's uit het stekkertje halen. Je kan het plastic lipje heel voorzichtig iets oplichten en dan de draad met het contact uit het stekkertje trekken. Dat contactje kan je met een stukje krimpkous isoleren om ongewenste kortsluiting te voorkomen en alles zal goed en veilig kunnen werken.
Pas ook op met schakelende BEC's, ook wel UBEC of SBEC genoemd. Die kan je meestal niet parallel zetten. Als je dat doet is de kans behoorlijk groot dat je één van de twee, of beide, opblaast en dan werkt er niets meer. Dat soort BEC's dus nooit parallel zetten. Ook niet proberen want het kan even goed gaan maar als het fout gaat ben je vrijwel altijd te traag om in te grijpen en is de boel kapot voor je er erg in hebt.
Wanneer je twee precies de zelfde ESC's hebt zou je er van uit kunnen gaan dat die inwendig ook precies hetzelfde zijn. De BEC schakelingen daarin zouden dan ook precies hetzelfde moeten zijn. Die twee tegelijk op de ontvanger aansluiten en zo de BEC van die twee ESC's parallel zetten zou dus goed kunnen gaan. Het wordt best vaak gedaan en meestal gaat dat ook goed, helaas niet altijd.
Wanneer het niet per se nodig is zou ik het niet doen en de rode draad van één van de ESC's uit het stekkertje halen. Je kan het plastic lipje heel voorzichtig iets oplichten en dan de draad met het contact uit het stekkertje trekken. Dat contactje kan je met een stukje krimpkous isoleren om ongewenste kortsluiting te voorkomen en alles zal goed en veilig kunnen werken.
Pas ook op met schakelende BEC's, ook wel UBEC of SBEC genoemd. Die kan je meestal niet parallel zetten. Als je dat doet is de kans behoorlijk groot dat je één van de twee, of beide, opblaast en dan werkt er niets meer. Dat soort BEC's dus nooit parallel zetten. Ook niet proberen want het kan even goed gaan maar als het fout gaat ben je vrijwel altijd te traag om in te grijpen en is de boel kapot voor je er erg in hebt.