2 motoren, 2 regelaars, 1 ontvanger, BEC?

  • Topicstarter Topicstarter CC
  • Startdatum Startdatum
De BEC schakeling in de meeste ESC's zijn zogeheten lineaire spanningsregelaars. Die zijn het simpelste en goedkoopste en werken over het algemeen prima. Een nadeel is wel dat de stroom die ze kunnen leveren meestal beperkt is en steeds minder wordt naarmate je een hogere accuspanning gebruikt. Wat in de ESC's vrij vaak wordt gedaan is twee of zelfs meer van die lineaire spanningsregelaars parallel zetten om zo meer stroom te kunnen leveren. De fabrikant zorgt er wel voor dat die spanningsregelaars van hetzelfde merk en type zijn. Parallel zetten kan dat meestal zonder problemen. Dat kan anders zijn als je twee of meer van die lineaire spanningsregelaars van verschillende merken en/of types parallel gaat zetten. Dan kan het echt goed mis gaan.

Wanneer je twee precies de zelfde ESC's hebt zou je er van uit kunnen gaan dat die inwendig ook precies hetzelfde zijn. De BEC schakelingen daarin zouden dan ook precies hetzelfde moeten zijn. Die twee tegelijk op de ontvanger aansluiten en zo de BEC van die twee ESC's parallel zetten zou dus goed kunnen gaan. Het wordt best vaak gedaan en meestal gaat dat ook goed, helaas niet altijd.
Wanneer het niet per se nodig is zou ik het niet doen en de rode draad van één van de ESC's uit het stekkertje halen. Je kan het plastic lipje heel voorzichtig iets oplichten en dan de draad met het contact uit het stekkertje trekken. Dat contactje kan je met een stukje krimpkous isoleren om ongewenste kortsluiting te voorkomen en alles zal goed en veilig kunnen werken.

Pas ook op met schakelende BEC's, ook wel UBEC of SBEC genoemd. Die kan je meestal niet parallel zetten. Als je dat doet is de kans behoorlijk groot dat je één van de twee, of beide, opblaast en dan werkt er niets meer. Dat soort BEC's dus nooit parallel zetten. Ook niet proberen want het kan even goed gaan maar als het fout gaat ben je vrijwel altijd te traag om in te grijpen en is de boel kapot voor je er erg in hebt.
 
Verlengsnoertje en daar de rode draad tussen uit knippen. Geen gedoe met een pinnetje uit je esc kabel drukken.
 
Verlengsnoertje en daar de rode draad tussen uit knippen. Geen gedoe met een pinnetje uit je esc kabel drukken.
En zodra je deze esc wilt gaan gebruiken voor iets anders dan mag je door deze gemakzuchtig oplossing een nieuwe connector gaan solderen.
Ofwel drie draden, drie pinnetjes......

Dat is de achterliggende gedachte [emoji6]
 
En zodra je deze esc wilt gaan gebruiken voor iets anders dan mag je door deze gemakzuchtig oplossing een nieuwe connector gaan solderen.
Ofwel drie draden, drie pinnetjes......

Dat is de achterliggende gedachte [emoji6]


Nee helemaal niet.

Want dan plug je de esc stekker uit het servo verlengkabeltje, mocht je de BEC wel weer gaan gebruiken.

Met 'mijn' oplossing blijft de esc intact, bij die van jullie een hoop geklooi met pinnen eruit drukken en hopen dat ze heel blijven

Met een verlengsnoertje geen pinnen terugplaatsen oid. Alleen stekker uit de connector halen, en je esc is geheel origineel en intact gebleven


Gewoon een 10cm servo verlengkabel, daar het rode snoertje uit knippen (dat schreef ik ook;)), vervolgens het verlengsnoertje zonder rode draad on je esc pluggen en klaar.


Esc blijft dan intact. Zo doe ik het al jaren.


Eerder wel eens de rode draad met pin uit de esc stekker gehaald. Telkens een gedoe met updaten van mijn esc.

Nu is dat geen gedoe meer.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat Christophe meestal "gewoon" wil varen. Dan is het het gemakkelijkste om beide motoren op 1 kanaal (dus knuppel) te hebben.
Maar, in de haven bv. is het erg handig om die beide motoren onafhankelijk van elkaar te bedienen.
Je kunt dan namelijk op de plaats rond draaien.
Bij die oplossing die ik aangaf kan dat.
Normaal varen: schakelaartje in stand 1; "pielen" in de haven: schakelaartje omzetten en je hebt 2 onafhankelijk te bedienen motoren.

Wim

Even dit draadje omhoog schoppen :bye:
Wat hier besproken wordt daar ben ik ook naar op zoek. Kan alleen de plaatjes/schema's in dit antieke draadje niet meer zien.
Geldt wat hier besproken word nog steeds?
Heb een Robbe Promars FMSS dus (nog) geen zender met alle toeters en bellen van tegenwoordig.

Greetings,
Luit
 
Hier een schema om twee motoren (of beter ESC's) op één of twee knuppels te zetten. Simpeler kan het niet. Afhankelijk van de stekkertjes in je zender kun je deze "mixer" samenstellen uit een tweetal servo-verlengsnoertjes en een 3 polige schakelaar. Simpeler kan het niet.
Mixer Robbe futaba.jpg

Ook al eens op een ander plaats aangehaald met een beetje meer info. Gr. Klaas.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/alice-l-moran.276623/page-8
 
Hoi Klaas,

Bedankt voor je reactie!
Dit moet zelfs mij nog wel gaan lukken denk ik (ben nog een aardig groentje op het gebied van snoertjes en schakelaartjes haha)
Nog 1 vraagje: Welke draad moet ik hebben om de verbinding op te zetten? Oranje, groen, geel of zwart

20230928_144944.jpg
 
Luit, van de foto kan ik niet zien waar de gekleurde draden vandaan komen en heen gaan. Het schema is voor een Robbe Futaba. Daarbij zit de "mixer" aan de middendraad van de potmeters, waarmee je de motoren stuurt. Op de ene middendraad maak je een aftak naar de schakelaar en de andere middendraad knip je door en gaan de twee einden ook naar de schakelaar. Dus zelf even kijken welke kleur dat is. Bij de F14 van Futaba gaan er 3 draadjes van de potmeters naar de print en worden servostekkerjes gebruikt. Vandaar dat ik de verlengkabeltjes noemde. Dan hoef je niet in de bedrading van de zender te knippen of te solderen. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Klaas,
Ai, dan zit daar het euvel waarschijnlijk.
Heb even in de zender gekeken en de draden op bovenstaande foto worden rechtstreeks op het printplaatje van de stick gesoldeerd dus daar zitten geen servostekkertjes tussen.
Heb het printplaatje ook even los gehad en daar was zichtbaar dat het rechtstreeks op het plaatje vastzit. (C1 en C2)

Iemand die weet welke kleur draad welke is (Robbe Promars)

Hieronder nog ff een plaatje ter verduidelijking
20230928_160721.jpg
 
Luit, Aan een knuppel zitten twee potmeters (verstelbare weerstanden) Elke potmeter heeft 3 aansluitingen. Daarvan moet je de middelste draad hebben. In wezen maakt de kleur van de draad niet uit. Gr. Klaas.
 
Kijk wel uit dat je goede potmeters kiest. De twee met de horizontaal liggende as. Gr. Klaas.
 
Hoi Klaas,
Onder de kleine printplaatjes zie ik de potmeters. Toch zijn deze zowel op de potmeter zelf als op de printplaat gesoldeerd.
Dan ontkom ik toch niet aan het doorknippen van de correcte draad? (nog bedankt voor de tip van de juiste potmeter :beer:)
Zal dus wel een verschil tussen de F14 en de Promars zijn
 
Luit, Heb alleen maar ervaring met een F14. Die Promars heb ik verder geen kijk op. Begrijp dat de bewuste draden aan beide einden zijn gesoldeerd. Mijn advies is om iemand te zoeken die begrijpt hoe de Promars werkt en de schakelaar aan kan sluiten voor je. Succes ermee! Gr. Klass.
 
Ja Fokko, zal voor Ernst geen probleem zijn om dat te doen. Maar helaas wonen ze niet naast elkaar. Gr. Klaas.
 
Digitaal met foto's en Ernst zijn inzichten en Luit zijn handjes zal het denk ik wel naar enige vormen van bevredigende haalbaarheid leiden.
 
Digitaal met foto's en Ernst zijn inzichten en Luit zijn handjes zal het denk ik wel naar enige vormen van bevredigende haalbaarheid leiden.

Hoi Fokko,
Bedankt voor je reactie.
Ik zal eens even kijken of ik contact met Ernst kan krijgen! Klinkt hoopvol maar begrijp Klaas zijn uitleg ook helemaal. Onderstaand nog een plaatje met de bevestiging dat alles gesoldeerd is en er helaas geen stekkertjes tussen ztten. De rode, witte en zwarte draad zijn aan de andere kant van het printplaatje gesoldeerd..
20230929_141547.jpg
 
Luit, Het gaat dus om de witte draad aan het midden van de potmeters. De aftak komt aan de potmeter die beide motoren moet gaan bedienen en aan een van de buitenste aansluitingen op de schakelaar.
Van de andere potmeter de witte draad doorknippen en het eind aan de potmeter verbinden met de andere buitenste aansluiting op de schakelaar. Het eind van de witte draad dat verder gaat naar de print soldeer je aan de middelste aansluiting van de schakelaar. De schakelaar is een 3 polige maak/maak exemplaar. Meer kan ik er niet over schrijven. Gr. Klaas.
 
Luit, Het gaat dus om de witte draad aan het midden van de potmeters. De aftak komt aan de potmeter die beide motoren moet gaan bedienen en aan een van de buitenste aansluitingen op de schakelaar.
Van de andere potmeter de witte draad doorknippen en het eind aan de potmeter verbinden met de andere buitenste aansluiting op de schakelaar. Het eind van de witte draad dat verder gaat naar de print soldeer je aan de middelste aansluiting van de schakelaar. De schakelaar is een 3 polige maak/maak exemplaar. Meer kan ik er niet over schrijven. Gr. Klaas.

Hoi Klaas,

Ja, zo had ik het ook in gedachten. Ik eeehh hoe zeg je dat... soldeer de witte draden wel los van de potmeters en maak dan de nieuwe verbindingen. Dan hoeft er in iedergeval niet geknipt te worden in de draden :hammer:
We komen er wel hahaha
Greetz,
Luit
 
Back
Top