26cc 3d toestel en wat kost dat?

• Topicstarter Topicstarter Robert van der Weijst
  • Startdatum Startdatum
Als je het meeste uit een mvvs wil halen moet je die resopijp erbij doen. Maar je kunt natuurlijk ook een standaard potje erop zetten. Ik zou zeggen, ga voor de reso...gewoon van mvvs, prima zat, maakt wel iets meer herrie dan bv krumsheid 4 kamer dempers, maar die zijn dan ook significant duurder. Servotjes kun je gewoon via ontvanger voeden, dat gaat pas een rol spelen bij zeg 2,5 meter spul.

De ontsteking heeft idd een aparte accu, lipo kan moet je wel een regulator gebruiken. Hij heeft 4.8 volt nodig, 1000mah is voldoende voor een leuk dagje vliegen (6 vluchten ofzo)...

Wat betreft servos: idd zou ik 5 kg nemen, en op het richtingroer iets meer, zeg 9 kg. Dan heb je wel zat denk ik. Kijk eens bij www.andys-hobbyshop.de. Die is qua prijs behoorlijk interessant in verschillende spullies.

Geen saito 100 op een Funtana90 zetten.
Als je daarmee goed wilt vliegen moet je 30% nitro gebruiken. Kan je beter een MVVS26 gebruiken. Met de brandstofkosten heb je een MVVS er zo uit.

???????????????????????????????

Saito 100 = 550 gram
MVVS26+ontsteking= 1096 gram

Dat is 2 keer zo zwaar! Dan heb je een totaal ander vliegtuig. Waar komt die liefde voor benzinemotoren toch vandaan? Ik kan me discussies herinneren waarbij aangegeven werd dat onder 50 cc benzine eigenlijk onderdoet voor methanol.
Als je nou zou zeggen dat je de nieuwe Saito 125 moet gebruiken i.p.v. de Saito 100. Dan kan ik daar wat mee, zelfde gewicht, meer power. maar gelijk naar een 26 CC benzine gaat mij te ver.

Trouwens het hele benzine is goedkoper dat methanol is waar maar je moet heel wat verstoken voor je winst gaat pakken. Het zijn trouwens nog steeds variabele kosten en dat is altijd beter dan een hoge investering (vooral na een crash :D )

Mijn insteek is onder de 5 kg en onder 2 meter geen benzine.

P.s. ik bouw mijn funtana Pro met OS160FX en vlieg een 2 meter Raven ook met OS160FX. De Raven is 6 Kg en gaat gewoon oneindig omhoog.

Ik heb nog eens nagedacht, maar als ik een groter vliegtuig aanschaf dan zal het eerder de extra worden dan de funtana 90. Funtana is arf en ondanks dat ik mijn seduction niet snel bouw, vindt ik bouwen opzich best leuk, als het maar het vliegtuig is wat ik echt wil hebben.

Robert van der Weijst zei:
Motor 330
kit +-260
folie 4m 28
schakelaar 20

3meter witte folie heb ik al en twee 56Ncm servo's die bij de 24% extra op de rolroeren zouden kunnen. Gasservo heb ik ook.
Dan heb ik alleen nog maar lijm nodig, 2 servo's en een ontstekingsaccu, of toch nog meer?
Als ik dat weet weet ik hoeveel die extra mij zou kosten, ongeveer. Dan is mijn vraag dus al beantwoord.

Vinden jullie grote vliegtuig zoals die extra trouwens wel praktisch? Opbouwen duurt langer en vervoer is ook lastiger. Zijn er nog meer praktische nadelen aan grote model vliegtuigen?

Groeten Robert

Jep, heb je nog een twee 5 kg servo's en een bv 8 kg servo (rudder) nodig, dus totaal 3! (gaan er niet per hoogteroer helft 2 servo's in?). Verder is het grote nadeel idd het gewicht met vervoer. Als je bv nog een stukje moet lopen voor je bij je veldje bent, dan loop je je het apenzuur te zeulen. Maar dat mag het wat mij betreft waard zijn. Al heeft klein ook zn charmes! Opbouwen duurt wat mij betreft niet langer, vleugels insteken, elastiekje, kapje, en starten maar.

.....Zijn er nog meer praktische nadelen aan grote model vliegtuigen?

Groeten Robert

Ja je bankrekening heeft er meer onder te lijden :wink:

Je hebt toch straks een week of 10 vakantie?? Ik zou dan flink wat gaan bij verdienen als ik jouw was. En dan na de vakantie eens rustig aan gaan wat je wilt. Dan hoef je temminste niet op 3 meter folie te kijken.

Zou ik ook doen, of iig geval zorgen dat je een bijbaantje hebt... (heb je denk ik trouwens al..)
Ik ben ook druk op zoek, maar tot die tijd moet ik zlefs op een kannetje brandstof meer of minder kijken :roll:
Overigens wel een gave bak, suc6 met de keus:wink:

Ja Stefan klopt, ik heb al werk. Ik werk op zaterdag bij een hout bedrijf en door de weeks heb ik dan nog een krantewijk.
Anders gezegt is er eerder gebrek aan het willen uitgeven van geld dan geld hebben.

De brandstofkosten zullen door benzine niet hoger zijn dan de methanol kosten die ik nou heb. Maar ik vindt het best een berg geld voor zo'n vliegtuig. Daarvoor kan ik ook heel wat andere vliegtuigen kopen.

Wat ik mij eigenlijk nog meer af vraag is: Wat komt er na?
Ik kan er wel mee leven wat zo'n vliegtuig kost, maar als ik hem dadelijk een tijdje heb wil ik een ander vliegtuig. Niet omdat de extra dan saai is maar gewoon nog een.
Ik hoop dus niet dat grote vliegtuigen verslavend zijn, want dan vindt ik het toch wel erg duur worden.

Groeten Robert

Ik hoop dus niet dat grote vliegtuigen verslavend zijn, want dan vindt ik het toch wel erg duur worden.

Dat hoopte ik ook, maar............ :roll:

@alexzzz
Ja, het kwam ook vooral door jouw verzameling vliegtuigen dat ik me dit af vroeg.

Best raar, toen ik mijn vorige bericht hier zette dacht ik nog: Toch maar niet.
Nou zei ons pap toenet iets van: 'Als je drie kwart van je geld goed besteed doe je het al niet slecht.' en 'Als je alleen geld hebt om er tegen aan te kijken heb je er ook niks aan.'
Nou kijk ik er weer veel positiever tegen aan.

Maar over die extra 300,
Hoe zou die hoveren? de spanwijdte is namelijk 185cm en de lengte 175cm. Dus een kortere romp dan de spanwijdte. Op het filmpje doet hij het toch wel goed, maar zou het niet moeilijk zijn om daarmee te hoveren?

En weet misschien iemand nog meer 3d bakken voor een mvvs 26cc?

kun je trouwens wel hoveren met een mvvs 26 benzine?

Hallo Robert,

zoals je op het filmpje kunt zien gaat het redelijk goed, ook al zou het wat moeilijker gaan als andere toestellen alles is te leren als je veel oefent /traint komt het van zelf ,daar hoef je echt niet bang voor te zijn, natuurlijk moet je uit je zelf ook al redelijk goed kunnen vliegen.

Grt Wesley

2 mooie volledig houtbouwen-kisten;

Katana S van Protech, 1.8 meter, zou het goed moeten doen met een MVVS 26, ik vlieg hem met een roto 25;

Hpim1910.jpg

Katana van Jamara, zeer mooi afgewerkt ook, spanwijdte 2 meter, zou het vanaf 35cc goed moeten doen, ik vlieg hem met een 45 zenoah;

Image2%7E3.jpg

Grt.

De Extra op het filmpje is een 27% Extra. Die is alweer wat groter (208 cm) en daar zal wel een 50 cc benzine motor opzitten. Grotere toestellen vliegen over het algemeen wat stabieler.
Je kunt prima hoveren met de Mvvs 26, als je er maar een geschikt toestel aan vastschroeft. Voor hoveren is het wel van belang dat je een licht toestel hebt. Een lage vleugelbelasting en een groot vermogensoverschot helpt enorm. (naast grote roeren, roeruitslagen en een naar achterliggend zwaartepunt).

Als je eenmaal aan grotere toestellen begint zijn de kleinere toch eigenlijk wel minder leuk. Dus oppassen geblazen!

Best raar, toen ik mijn vorige bericht hier zette dacht ik nog: Toch maar niet.
Nou zei ons pap toenet iets van: 'Als je drie kwart van je geld goed besteed doe je het al niet slecht.' en 'Als je alleen geld hebt om er tegen aan te kijken heb je er ook niks aan.'
Nou kijk ik er weer veel positiever tegen aan.

Nog eentje toe te voegen: Je kan je geld beter aan iets leuks uitgeven, dan aan drugs en alcohol! :wink:

AvdS zei:
Als je eenmaal aan grotere toestellen begint zijn de kleinere toch eigenlijk wel minder leuk. Dus oppassen geblazen!

Is dit serieus of een grapje? (ik denk serieus)
Dat is misschien wel een nadeel. Maar aan de andere kant zegt het ook wel iets over de leukheid van zo'n vliegtuig. Het is dus leuker dan kleine vliegtuigen.

@alexzzz
Die katana 1,8m vind ik ook best mooi, wat koste hij en was het een arf of een bouwdoos?

stefan_riemens zei:
Nog eentje toe te voegen: Je kan je geld beter aan iets leuks uitgeven, dan aan drugs en alcohol!

Gelukkig ben ik niet aan de drugs, dus dat scheelt. En ik rook ook niet. Maar er moet toch ook wel geld overblijven voor andere dingen dan modelvliegtuigen.

Op het moment weet ik nog echt niet of ik zo'n grote bak aanschaf of niet. Maar ik weet nu tenminste wel wat het me zou kosten.

Ik vindt trouwens schaal modellen zoals de extra of een yak 54 die dan ook goed 3d vliegen wel mooi. Is een katana trouwens schaal?

En voor als berto dit leest: Wat voor een Yak heeft de Erwin wiens yak op een filmpje op jullie site te zien is? Of misschien dat die Erwin ook op het forum is, als dat zo is mag die ook antwoorden.

Die yak op het filmpje is als ik me niet vergis van extreme flight.
Zijn momenteel niet leverbaar en zou er ook niet op gaan wachten.
Goede vervanger is de somenzini yak die ik in een van de eerste posts geplaatst heb.
Deze is echter wel iets groter nl. 215cm

AvdS zei:
Is dit serieus of een grapje? (ik denk serieus)
Dat is misschien wel een nadeel. Maar aan de andere kant zegt het ook wel iets over de leukheid van zo'n vliegtuig. Het is dus leuker dan kleine vliegtuigen.
Was het maar waar, dan zijn die oplopende investeringen in de hobby nog hun geld waard. Helaas is het net als zoveel andere zaken in het leven. Je denkt gelukkiger te worden met een mooiere auto, groter huis weer een (duurder) vliegtuig maar het gevoel bij je eerste toestel, auto, huis etc, wordt nooit meer evenaard.

Heb je gelijk in Hans. Daarom is het de kunst om niet naar dat gevoel opzoek te gaan, maar open te staan voor nieuwe ervaringen. Als je je nl richt op het verkrijgen van het gevoel dat je had bij je eerste vliegtuig, dan zul je de nieuwe dingen nooit ervaren, je staat er dan niet voor open...

Back