:!: 35MHz is sinds nov'99 (weer) gereserveerd voor RCvliegen

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door ron van sommeren, 8 jun 2004.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jan Vos

Jan Vos

Lid geworden:
    17 feb 2005
    Hierbij de site van agentschap-telecom.nl.
    Er is ook een Emailadres waar je eventuele vragen kunt stellen.

http://www.agentschap-telecom.nl

Ik ben zelf van mening dat je de winkelier niet verantwoordelijk kan stellen als hij een zender verkoopt maar dat de gebruiker zelf verantwoordelijk is een winkelier kan wel het advies geven welke frequentie voor welke doelgroep is.

Er waren eens regels en wetten tot 1990 maar bovenstaande instantie is nergens verantwoordelijk voor.

Ik heb in 1983 ontdekt dat kanaal 30 Radiografische Besturingen gelijk was aan kanaal 23 van het 27 Mc Bakkie.

Dat was een foutje vertelden de heren maar zij waren niet verantwoordelijk voor ongelukken met de dood tot gevolg hebbend.

Gr Jan Vos

2. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Dat ben ik niet helemaal met je eens Jan. Wanneer jij naar een winkel gaat en vraagt om een 35MHz zender dan MOET de winkelier jou er op wijzen dat je de 35MHz alleen voor vliegende modellen bestemd is. Wanneer je die zender dan toch voor je boot gaat gebruiken kan de winkelier niet meer verantwoordelijk gesteld worden omdat hij je van te voren gewaarschuwd had.
    Uiteindelijk is elke gebruiker natuurlijk verantwoordelijk voor wat hij of zij doet maar als jij door de winkelier niet gewaarschuwd ben rust er op hem ook een deel van de verantwoordelijkheid!

3. Jan Vos

Jan Vos

Lid geworden:
    17 feb 2005
    Ernst

Ik ben zelf van mening dat je de winkelier niet verantwoordelijk kan stellen als hij een zender verkoopt maar dat de gebruiker zelf verantwoordelijk is, een winkelier kan wel het advies geven welke frequentie voor welke doelgroep is.

Als je de puntjes op de I zet dan is de regering verantwoordelijk.
    En de ambtenaren die bij Agentschap Telecom daar zitten te veel opvreters.
    Geef mij het ouwe systeem maar weer terug met een Machtiging onder de 14 jaar geen Machtiging ben je van alle gedonderaf.
    Net als die 30 Mhz ook zo'n blunder en de Duitsers die op 70 Cm varen mag hier niet maar nu zitten er weldraadlose koptelefoons en LPD's op.
    Hoe lang is een Ambtenaarwel bezig geweest om die 40 Mhz uit te breiden 10 jaar.

En het is niet alleen bij ons een puinhoop ook bij de Zendamateurs vroeger wist je als je de call hoorde met wie je van doen had dat is nu niet meer zo.

We krijgen ook steeds meer rommel door de lucht van allelei apparatuur.

4. wimg

wimg

Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Jan,

Heb je hier niet de Belgische regelgeving?
    Ik ken de 72 niet als toegelaten in NL (maar dat kan oude info zijn).
    Wij kennen ook nog (nog steeds?) de 30MHz.
    De term "3 km van vliegpleinen" lijkt op de termen die onze zuiderburen gebruiken.

Wim

5. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Ik vind dat eventuele blaam altijd de gebruiker betreft. Want zomaar een frequentie kopen en em voor n boot gebruiken, dat doe je helemaal zelf, en niet de winkelier.

Als je n auto koopt, zegt de verkoper toch ook niet "Ga niet op fietspaden rijden! Die baan is gereserveerd voor fietsers"? En als je dan toch een paar dozijn fietsers platwalst, kun je dan je autodealer aansprakelijk stellen omdattie je niet gewaarschuwd heeft? Dacht et niet. :p

Voor je ergens aan begint hoor je info in te winnen. En als je dan fouten maakt is et eigen schuld, dikke bult. Iemand anders de schuld geven voor je eigen akties is erg amerikaans. Wie kent de rechtzaak van iemand die de MC donalds had aangeklaagd, omdattie zich had dikgevreten aan hamburgers? Precies t zelfde.

6. jaap

jaap Guest

Precies, en waar denk je dat een beginner info inwint.
    in de winkel waar hij/zij de spullen gaat kopen.

Internet wordt hiervoor steeds meer gebruikt, maar er blijft nog steeds een redelijk grote groep die gewoon nooit op internet komt.
    Die blijven dus afhankelijk van andere manieren om info in te winnen, waarbij de winkelier denk ik een van de belangrijkste is.

7. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Mja, en door te vragen kom je daar achter. Ze kunnen moeilijk alles voor gaan kauwen.

8. jaap

jaap Guest

een beetje fatsoenlijke winkelier vertelt uit zichzelf al het nodige zonder dat je hem het hemd van zijn lijf hoeft te vragen. Dat noemen ze volgens mij iets als service :wink:

9. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Tsja, Als je iets koopt, gaat de winkelier dr van uit waar je mee bezig bent. Bij de blokker gaan ze je ook niet vertellen dat je met een scheermesje geen aardappelen kan schillen.

Hoe weet die winkelier nou of je wat wil weten? Als ik een ontvangertje met kirstalletjes ga kopen bij de quartel hier op de hoek, en die gozer begint n lang verhaal op te hangen over frequenties, dan denk ik toch ook "mens houd je kop".

Als je tegen die winkelier zegt "Ik wil een 35Mhz zender." dan vind die winkelier dat prima, die denkt dat je weet wat je doet. Maar als je zegt "Ik wil een zender om te varen." Dan weet die gozer wel wattie moet doen. Als je niet kenbaar maakt dat je nieuw bent met dit spul, kan die verkoper ook niet ruiken denk ik.

10. jaap

jaap Guest

Als je nieuw bent weet je niet eens dat er verschillende banden zijn, laat staan frequenties. En een winkelier die een beginner niet van een ervaren modelbouwer kan onderscheiden weet zelf niet waar hij mee bezig is, dat merk je namelijk onmiddelijk aan het soort vragen dat gesteld wordt.
    Maar ik krijg het gevoel dat we een discussie opnieuw aan het voeren zijn, die al eerder in deze draad gevoerd is, of ergens anders hier op het forum.

11. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo

ik volg deze topic reeds geruime tijd en ik moet hier iets heel merkwaardigs vast stellen

jullie gaan er allemaal vanuit dat de koper weet wat hij koopt

een wild vlieger,rijder,vaarder die niet bij een club is hoe geraakt die aan zijn info?????????????
    maar veel beginnende modelbouwers weten van toeten nog blazen wat mag en niet mag
    frequenbtie controle nooit van gehoord
    banden die gereserveerd zijn voor speciale doeleinde nooit van gehoort
    oma die men modelbouw sponserd ja daar heb ik wel van gehoord

speelgoed dat verkocht wordt kant en klaar
    laden en modelbouwen maar met die handel
    op wat frequenties zitten die ??????????
    moet maar eens een dickie doos open doen
    die zitten allemaal op de 40 Mhz.
    of hoeven hun zich niet aan de geldende wetgeving te houden??????????

froeten raf

12. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Tsja, dat is et nou juist, als je niks vraagt, kan die kerel je ook niet helpen. Als je gewoon die winkel binnen loopt als nieuweling, en je zegt dat je de 40Mhz zender die je op internet hebt gezien graag wil hebben, dan krijg je die gewoon van die verkoper. Als je zegt dat je op 35Mhz wil gaan varen zal die verkoper heus wel anders piepen.

Moet die verkoper dan soms aan iedereen vragen die binnen stapt offie een beginner is?

13. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo

NEE

maar die kan wel ff vragen waar je hem voor gaat gebruiken
    en dan kan die wel zeggen van ja dat kan of dat kan niet

maar of hij dat moet doen dat is weer iets anders

groeten raf

14. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Gewoon sticker op de toonbank. :p "35Mhz is alleen voor vliegen". Klaar. Heeft die zn plicht ook weer gedaan.

15. jaap

jaap Guest

Beetje winkelier vraagt toch wel voor wat voor model of iets dergelijks de zender gebruikt gaat worden.
    Al is het alleen maar om te weten dat de zender inderdaad geschikt is(aantal kanalen ed).
    Wat de winkelier meteen of het varen, rijden of vliegen is.
    Zelfs een winkelier lijkt me toch wel enige nieuwsgierigheid te hebben.

16. Jan Vos

Jan Vos

Lid geworden:
    17 feb 2005
    Dacht dat er bij de Winkelier € in zijn ogen kwamen als er een klant binnen komt.

Maar het idee van een Sticker of een Bord met daarop de gegevens is geen slecht idee alleen de vraag of ze het lezen.

17. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Tsja, ergens begrijp ik wel dat de winkelier n oogje open moet houden met wie dr wat doet met welke frequency, maar je kan niet echt verwachten dat ze bij iedereen die binnen komt een "Wist u dat.." verhaaltje beginnen op te trommelen.

Mensen die alleen n bootje komen kopen, kunnen immers thuis ook een 35Mhz setje hebben liggen, dus kun je wel tegen ieder persoon die n model op komt halen gaan denken dat ie et nog niet weet.

Eventueel n panfletje drukken en bij model of zender aankopen in de tas van de klant doen, waarop staat wat de regelementen zijn over frequencies. Dat zou al n begin zijn mischien?

18. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Wettelijk is het verplicht, dat bij elke radiobesturing een blad is bijgevoegd, waarop alle toegestane frequenties van het desbetreffende land staan vermeld. Ook staat hierop, dat 35 MHz is gereserveerd voor modelvliegen.
    In de praktijk blijkt, dat elke fabrikant een overzichtsblad voor geheel Europa bijvoegt, zodat je ook direkt kunt zien wat er in het buitenland is toegestaan.

19. andry

andry Guest

Elke verstandige winkelier weet dat 35 mHz alleen gereserveerd
    is voor het modelvliegen. Er zijn vaak genoeg voorbeelden gegeven
    wat er kan gebeuren. En toch komt het vaak voor dat mensen het
    niet weten, vooral de beginners weten het nie lijkt mij dat 35 mHz voor
    modelvliegen is.

Ik zal eens een mailtje sturen aan een enkele modelbouw winkels
    met de vraag welke tak van modelbouw gereserveerd is voor 35 mHz.

Binnekort een verslag hiervan.

M.v.g.

Andry Sappe´

20. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Ja das lekker moeilijk. Bestel maar eens n 35Mhz zender en een autotje tegelijk. Kijken wattie dan doet. :p Wedden dattie dat gewoon netjes zonder vragen leverd?

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina