3D geprinte zwever maakt F5K wedstrijdvliegen toegankelijk

MOTOR, SPINNER EN MEENEMER

IMG-20250102-WA0033.jpg
IMG-20250102-WA0043.jpg
IMG-20250102-WA0045.jpg

Bijlagen

• IMG-20250102-WA0047.jpg
    IMG-20250102-WA0047.jpg
    130,7 KB · Weergaven: 41
Ik had ook nog een vraagje:

Het is echt fantastisch om te zien met hoeveel enthousiasme er wordt gewerkt aan een goed vliegend 3D geprint F5K toestel - dat had ik reeds gezegd....

Maar ik vraag mij wel af of het eindresultaat ook voor mij bereikbaar is...?

Ik ben zo'n typische 3D printer. Dus ooit in een opwelling een Ender V2 Creality printer gekocht, om vervolgens President Putin uit te printen in de vorm van een erecte penis - en daar bleef het dan wel bij....

Ja, een keer een sleepkoppeling geprint en een houder voor mijn deodorant - maar dat was dan echt wel het hoogtepunt.

Als ik wil printen heb ik:

1. moeite om de diverse onderdelen vlak op mijn ondergrond te positioneren. Als ik de onderdelen upload in Ultimaker Cura staan zij zelden direct goed op hun plek.
2. moeite om de juiste instelling van het uitgebreide menu te kiezen. Dus welke dikte, snelheid, opvulling en noem maar op.
3. moeite met de afstand printerkop en ondergrond - maar dat moet ik oplossen met een automatische leveler - dat kan ik nog wel realiseren met behulp van YouTube.

Ik doe het gewoon te weinig en gebrek aan ervaring is dan een drempel.

En dus de vraag of jullie aan het eind van de rit misschien ook met begeleidende tips en tricks kunnen komen zodat een eenvoudige 3D printer als ik het eventueel ook zou kunnen proberen.

Groet, Roger

Het zou leuk zijn wanneer iemand wat van de resultaten meeneemt naar de KNVvL vliegersvergadering op zaterdag de 25e waar vele modelvlieg diciplines acte de présence geven met allerlei modellen en technieken.

Inloop en ontvangst om 9:30 in de Aula/kantine

Nuborg College Oostenlicht
Kruidenlaan 1
8082 CA Elburg

Hoi Rick, we zullen vanuit F5K op de demo tafels drie soorten F5K kisten laten zien. De bekende full composite carbon, een compleet houten model en de resultaten van het 3D model van Denny of David.

Daarnaast nog wat andere F5K inspiratie.

Genoeg reden om eens te komen buurten zou ik zeggen

Het is echt fantastisch om te zien met hoeveel enthousiasme er wordt gewerkt aan een goed vliegend 3D geprint F5K toestel - dat had ik reeds gezegd....

Ik ben zo'n typische 3D printer. Dus ooit in een opwelling een Ender V2 Creality printer gekocht, om vervolgens President Putin uit te printen in de vorm van een erecte penis - en daar bleef het dan wel bij....

Ja, een keer een sleepkoppeling geprint en een houder voor mijn deodorant - maar dat was dan echt wel het hoogtepunt.

1. moeite om de diverse onderdelen vlak op mijn ondergrond te positioneren. Als ik de onderdelen upload in Ultimaker Cura staan zij zelden direct goed op hun plek.
2. moeite om de juiste instelling van het uitgebreide menu te kiezen. Dus welke dikte, snelheid, opvulling en noem maar op.
3. moeite met de afstand printerkop en ondergrond - maar dat moet ik oplossen met een automatische leveler - dat kan ik nog wel realiseren met behulp van YouTube.

En dus de vraag of jullie aan het eind van de rit misschien ook met begeleidende tips en tricks kunnen komen zodat een eenvoudige 3D printer als ik het eventueel ook zou kunnen proberen.

Groet, Roger

tuurlijk komen er tip en triks
Je hebt mijn ap dus al er tussentijds vragen zijn betreft printen stel ze.
Ik zal mijn best doen om ze te beantwoorden.
1: er staan op youtube een paar handige tips betreffend cura even rond snuffelen doet wonderen.

2. Voor de meeste vliegtuigen staat het beschreven wat beginners instellingen zijn.
Maar die zijn ook printer afhankelijk.
Wij hebben beide de zelfde printer dus ik kan je tzt wel kant en klare profielen geven zodat je minimaal hoeft aan te passen.

3: ervaring. ik doe het persoonlijk met een 0.02mm voelertje en als die stroef onder de hete nozzle klemt zit ik perfect.
en mijn persoonlijke tip, mechanisch gaat boven elektrisch oplossen

Groet, Roger

Same here Roger, al ben ik wel verder dan de pen1s van poetin :) Ik denk dat je er toch niet aan ontkomt, soms veel tijd erin stoppen. ik ben nu bezig met de BUG dlg , lang draadje over, maar ik kom van alles tegen wat niet klopt of niet beschreven staat. Met de huidige files denk ik zelfs dat als ik m zo bouw als bedoeld ik na 1 middag vligen weer opnieuw kan beginnen met bouwen. IK heb voor 15 euro files voor een DLG betaald (mantis) en support van de ontwerper ho maar. En bedankt.

GEwoon hier op mbf je vragen stellen, en een beetje geduld en ja als ervaren bouwers voor een model de juiste settings/tips en tricks erbij zetten dan helpt dat enorm.

Wat je zelf iig al kan doen, mijn tips; (en mss weet je ze al allemaal)

Zorg dat je ender de juiste settings heeft (om te beginnen) ik vond ergens dunno waar, vlgs mij op de creality homepage, prusaslicer instellingen voor mijn V3, inlezen in slicer , en hup, printte in 1 keer tig keer beter.

Koop 1soort/merk PLA en niet elke keer een ander merk. Ik heb 10 rollen staan wit creality, kan wel 3 jaar verder. Elk merk heeft toch een net iets ander PLA heb ik gemerkt
Zorg dat je PLA droog staat. Ik heb nu een rol die al een half jaar op de printer hangt.....vocht !!! Je hoor t petsen met printen.
Calibreer je creality (heb ik ook al is t wel een V3). Temperature tower , calibration cube, extrusion speed.. etc
Zorgvoor een goeie hechting op je bed, eerste layer is belangrijk ! (ik gebruik glasplaat met blauwe schilderstape als bed, en chesty ontvetten voor elke print, glassex werkt niet)) Werkt perfect, elke keer weer.
print een goeie koeler voor op je printkop. weeereld van verschil !
https://www.printables.com/model/273619-creality-ender-3-s1-spritepro-extruder-part-coolin/remixes
Zorg dat je printbed rocksolid level is (test STL) Handmatig, als ik mn creality aut level print ie slechter.Gewoon met A4 tje onder de kop. En dan bij de eerste testprint starten, met de Z instelling vaak twee tikjes omhoog tot de eerste layer NET niet loslaat. Ff poefje printen en met je nagel kijken hoe vast/los ie zit. Dat is de goeie hoogte. Bij mij is dat nu Z=3.60 , maar dat was t niet na de vorige calibratie. als je dit vaker doet krijg je er zelf haarfijn gevoel bij en is je clibratie zo gepiept, en altijd goed..
Koop eennet iets betere nozzle :
https://www.amazon.nl/dp/B01BDL4MXA?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title
In prusaslicer setting outer wall first
Elephant foort setting 0.2mm
Ironing aan etten

Info over vliegtuigen printen en settings:

Met al deze tips lukt het mij ig om een nette print voor vliegtuien te maken, ook "solid" vleugels

Laatst bewerkt:
Dank voor al je tips!

Ik ga mijn 3D printertje maar weer eens afstoffen denk ik.

En ik moet er gewoon wat meer tijd in stoppen….

De romp van onze eerste versie Rise is klaar en de onderdelen voor de vleugel zijn geprint:
20250129_215119.jpg

Pascal is intussen zover dat we in twee richtingen verschillend kunnen schalen. Dus bijvoorbeeld de koorde 75% en de spanwijdte 62%.

Groet, Roger

Hoi Roger,

Ik ben zo'n niet-typische 3d printer. De fase van zelf klooien met hardware en software om niet-functionele hebbedingen te printen heb ik afgewacht, ik heb daar zelf geen zin in.
Ik heb gewacht tot het moment dat een betaalbare 3D printer 'gewoon werkt' en goed genoeg is voor functionele prints (vliegtuig onderdelen). Dat moment was voor mij eind 2024 toen ik op een Bambu P1S een vliegtuig romp printte, zonder stil te hoeven staan bij dingen als:

Diverse onderdelen vlak positioneren (auto position in bambu labs of orcaslicer)
De juiste instellingen uitzoeken (standaard instellingen werken gewoon goed)
Afstand printerkop en ondergrond (auto levelling)
Zonde van de tijd als je dat zelf moet doen.

Kort door de bocht, waarom moeilijk doen met een inferieure printer als het ook makkelijk kan met een moderne?

Nog makkelijker: Ik woon bij je om de hoek dus ik kan vliegtuigen voor je printen, dat hoef je niet zelf te doen.

Herkenbaar david. Ik bengel er zon beetje tussenin. Ik wil best wat pielemuizen om t goed te krijgen zo'n print, maja soms denk ik ook ; flikker die ender gewoon weg. Nadeel is veel tijd kwijt, maar tis ook wel weer leuk uitpuzzelen, omdat je t wel gaat snappen hoe zon ding werkt. Aan de andere kant ; doe mij een printer die je aanzet en die gewoon in 1 keer werkt? ;-)

Onze eerste versie Rise is vliegklaar, morgen de maiden vlucht. Hij is een beetje zwaar (450 gr). De vleugel weegt 175 gr. De romp doet de rest. Daar kunnen we echter nog behoorlijk besparen. Eerst maar eens kijken hoe deze vliegt.
IMG-20250207-WA0004.jpeg

Ik ben een tijdje stil geweest, maar heb zeker niet stil gezeten.
Ik heb hard gepuzzeld aan het maken van een complete vleugel, met geintegreerde stuurvlakken en carbon versterking. Het netjes, licht en gestroomlijnd inbouwen van de servo's was met name een uitdaging. Het resultaat ziet er aardig uit, en voelt sterk aan.
PrintVleugelV1_bovenkant.jpg
PrintVleugelV1_onderkant.jpg

Helaas weegt deze (halve) vleugel al 140gram. Dus met 280gram voor 2 vleugels verwacht ik niet onder de 350 gram uit te komen.
Er is zeker nog ruimte voor verbetering.

Bijlagen

• PrintVleugelV1_onderkant.jpg
    PrintVleugelV1_onderkant.jpg
    409,1 KB · Weergaven: 40
Eerste Rise is intussen gesneuveld door een eigen fout, accu leeg. De tweede versie is bijna klaar, nu met 80% koorde. Dan past er ook een 5 mm koolstofbuis in. Gewicht komt weer boven de 350 gr uit. Alleen de vleugel weegt al 194 gr. Wat me verder echter tegenvalt is de kwetsbaarheid. Dit is zeker geen toestel om een wedstrijd mee te vliegen. Bij een beetje hardere landing breekt de romp al.
Ik maak deze versie nog af maar dan sluit ik deze route.

Prachtig David. Kon je die Gyroid infill zelf diagonaal positioneren?
Ik gebruik bambustudio en volgens mij kan ik de richting niet zelf bepalen.
3dlabprint heeft tegenwoordig een mannelijk en vrouwlijke kant aan de wortel. Wellicht door te voeren in jullie ontwerp?

RJA; Niet klooien met een oude printer. P1s kopen en genieten van hoe goed de printer is.
Out of the box werken en direct prachtig printen.

Als ik een a4tje wil printen wil ik op "print" drukken, en niet eerst knoeien met de printer zelf voordat er eens een A4tje uit komt.

Fijne bijkomstigheid: Je zult de printer veel vaker gebruiken omdat het allemaal zo makkelijk werkt. Mijn vrouw print tegenwoordig ook...

Prachtig David. Kon je die Gyroid infill zelf diagonaal positioneren?
Ik gebruik bambustudio en volgens mij kan ik de richting niet zelf bepalen.
3dlabprint heeft tegenwoordig een mannelijk en vrouwlijke kant aan de wortel. Wellicht door te voeren in jullie ontwerp?
Nee de infill doet gewoon wat hij zelf wil. Ik gebruik liever cubic infill, volgens mij geven rechte verbindingen meer stijfheid dan ronde.
Als je iets afwijkends wil moet je het zelf in CAD modelleren.

Sinds mijn laatste bericht in februari (toen ik een complete vleugel klaar had met 0.2mm wanddikte, stijfheid marginaal en gewicht echt veel te zwaar) heb ik nog:
Uitgebreid geexperimenteerd met LW-PLA en LW-ASA. Eerst geprobeerd om de enorme allesverpestende hoeveel heid poep onder controle te krijgen (o.a. retraction settings ed experimenteren), dat lukte niet. Alles zit onder de poep.
Dan maar met spiral vase mode. In principe kun je dan alleen enkelwandige holle dingen printen, maar er is wel een workaround om interne structuur te krijgen (afgekeken van de planeprint rise). Het was nogal veel werk om dat goed te krijgen, en toen het eenmaal goed was (zo goed als ik het kon krijgen) was het nog steeds zwak, zwaar of allebei.

Voor mezelf heb ik het volgende geconcludeerd:
Vliegtuigen ontwerpen voor 3D printen is nuttig en leuk, maar vooral voor modellen die niet perse licht hoeven te zijn. Voor modellen die voor hun prestatie afhankelijk zijn van licht gewicht (wat zeker het geval is bij 1.5m zwevers) kun je beter met carbon werken.
In de hoeveelheid tijd (en geld) die het kost om een optimaal 3D-geprint 1.5m model te ontwikkelen kun je ook leren werken met Carbon en aantallen carbon zwevers bouwen. Bouwtijd per vliegtuig is dan iets langer, maar 3D printen wordt denk ik pas interessant als je dozijnen modellen wilt bouwen wat ik hier niet verwacht.

Back