3D printer stand van de huidige techniek

Ziet er goed uit. Meteen het grote nadeel van scannen is dat je wel moet zorgen dat hij echt alles goed ziet. Anders alsnog veel nabewerking.
 
Ik heb een vraagje over dat 3d printen. Zijn die onderdelen sterk genoeg om bijvoorbeeld de krachten van een tandwiel op te vangen? Dus tandwielen printen en gebruiken in een aandrijving, kan dat en zijn ze dan sterk genoeg?
Of is het geprinte materiaal nu nog alleen voor demo en showwerk te gebruiken?
 
Ik neem aan dat de niet gescande delen snel achteraf er bij te editten zijn?
Zolang de instellingen van de scanner niet zijn veranderd, kun je gewoon nog meer scans uit andere standpunten maken en die "erbij plakken"
En tja, tandwielen printen heb ik al wel gedaan. Of ik ze in (bijvoorbeeld) een micropuller zou gebruiken? Hmmm, nog maar even niet. Maar steuntjes etc. (chassisdelen zeg maar) zouden prima moeten kunnen.
 
Zijn je parts zo duur dan ? Of ga je investeren in een printmachine.
Tandwielen horen ook slijtvast te zijn, en dus niet van kermisplastic.
 
Ik heb hier nog een paar rollen nylon liggen. Toch eens proberen wat dat doet...

Ik zag net dat Leapfrog dat ook op hun site aanbieden, maar zonder enige extra informatie. Dat is vreemd want de temperatuur zal toch flink wat hoger moeten zijn. Deze site heeft het over 240 tot 280 °C, en dat mag toch wel want Nylon 6 heeft een smelttemperatuur van 220 °C.

Ik heb wel wat gezocht maar kan (nog) geen gegevens vinden over de sterkte van 3D geprinte producten in relatie tot de normale sterkte van het print materiaal. Is daar iets bekend van?

Groet,

Ad Bakker
 
Ad, mijn Nylon komt hier vandaan. Er staan nog wel meer "aparte" materialen op.
De sterkte van 3D geprinte onderdelen zal afhankelijk zijn van veel variabelen. Natuurlijk in de eerste plaats de materiaalkeuze, maar ook de gekozen temperatuur, de laaghogte in verhouding tot de breedte (hoe meer je het materiaal uitspreidt, des te meer contactoppervlak krijg je tussen de opeenvolgende lagen), het percentage "infill" (de meeste 3D geprinte objecten zijn niet massief, maar bestaan uit een "shell" met daarin een honingraatstructuur, waarvan de dichtheid door de gebruiker kan worden ingesteld) etc.

Edit: Hier nog meer technische info op de site van de fabrikant. Ik denk dat het Ad wel wat zegt...
 
meer technische info op de site van de fabrikant. Ik denk dat het Ad wel wat zegt...

Daar staan wel mechanische eigenschappen vermeld, zoals rekgrens. Maar dat is van het geëxtrudeerde filament materiaal, niet "as printed". Met een trekproef loodrecht op de printrichting zou je de hechting tussen de lagen meten, daar zou ik in geïnteresseerd zijn want dat zegt me iets over de kwaliteit van het geprinte product.

Groet,

Ad
 
Ik ben in het bezit van een zelfbouw CNC freesmachine (werkbereik XYZ 550x1200x200). voorzien van trapezium schroefspindels.
Is het mogelijk om deze te gebruiken als 3D printer :confused:
Heb ik natuurlijk software nodig en een printkop, geen idee wat eigenlijk maar dat valt te leren he. :teacher:
Ik ben totaal onbekend met 3D printen dus heb nog aardig wat te ontdekken/leren/ studeren. :pc:
 
Zou moeten kunnen.

Voordelen:
- 1 machine voor 2 dingen
- Ruimtebesparing
- Geldbesparing

Nadelen:
- Freesmachines zijn meestal langzamer
- Stof in het extruder systeem
- 2 systemen die naast elkaar op 1 machine lopen (kan een probleem zijn, geen ervaring mee)
 
holy cow..

als je nog spare parts mist voor je ouwe rc auto..

Tamiya M-series Mini Cooper by apdesigns - Thingiverse


Chassis_-_Bumper-1_preview_featured.jpg


Chassis_-_upright_f_l-1_front_upright-1_B9-1_preview_featured.jpg




en dan te bedenken dat je en kit 3d printer voor nog maar paar honderd euro kan kopen..
 
Ik heb een vraagje over dat 3d printen. Zijn die onderdelen sterk genoeg om bijvoorbeeld de krachten van een tandwiel op te vangen? Dus tandwielen printen en gebruiken in een aandrijving, kan dat en zijn ze dan sterk genoeg?
Of is het geprinte materiaal nu nog alleen voor demo en showwerk te gebruiken?

JE kunt tandwielen printen en in een aandrijving gebruiken. Sterker nog, in het ontwerp van de printer zelf gebeurt dit al, de 'extruder' gebruikt geprintte tandwielen.

Echter, jij doelt waarschijnlijk op kleinere tandwielen dan deze, bv. voor auto's en vliegtuigen, en dan wordt de schaal eerder een probleem dan de sterkte.

Maar denk eens aan al die andere toepassingen. Je wil een mooie spinner? print je 'm toch? wielkapjes? printen. Een servo-houdertje? Printen, enz. De mogelijkheden zijn eindeloos.

De andere vraag; het zal toch wel voornamelijk voor demo- en showwerk zijn, 'one time' producten, enzovoort. Niet vanwege de materiaalsterkte, maar vanwege hoe lang het duurt om iets te printen. Zou je dan op grotere schaal willen produceren, dan is het al snel interessanter om e.e.a. gewoon 'te laten maken'.

Voor prototypes echter.. meer dan ideaal dit. Porno voor de modelbouw-experimenteerder/pionier!
 
Ik durf te wedden dat het gemiddelde geprinte tandwiel in een rc-applicatie in no-time de geest zal geven. Spinners, wielkapjes en servohoudertjes? Ach ja, het kan wel, maar in de winkel kopen is sneller en goedkoper dan eerst zelf een printer aanschaffen, jezelf vertrouwd maken met zo'n ding, leren omgaan met de software en dan nog leren hoe je je producten moet behandelen, zodat je een beetje een strak eindresultaat krijgt.
Vergelijk met met allerlei andere productiemachines (draaibanken, freesbanken etc) Daar kun je prachtige dingen mee maken. Maar er kleven dezelfde nadelen aan als aan een 3D printer (duur in aanschaf, steile leercurve, flinke tijdsinvestering) Dus zijn er maar weinig mensen die er aan beginnen.
 
Het hangt van de toepassing af. Zoek maar eens op thingsverse op RC, er wordt meer gemaakt dan je denkt :)

13T RC Car Pulley by johnny6 - Thingiverse

Voor veel mensen zal 'gewoon kopen' makkelijker zijn, dat zal altijd zo blijven, zonder meer. Maar er zijn volgens mij genoeg mensen hier voor wie 'gewoon kopen' niet altijd de optie is, en voor die mensen is dit een erg interessante ontwikkeling.

Qua aanschaf kan het al voor onder de 300 euro, en dan heb je al een prima printer voor ontzettend veel toepassingen in de RC. Dan ben je wel tijd kwijt aan het bouwen, afstellen, enzovoort. Wil je dat niet, ben je inderdaad meer geld kwijt voor bv. een leapfrog.

Het punt is de enorme veelzijdigheid van deze apparaten. Het aantal toepassingen is enorm te noemen. Zeker voor mensen in schaalbouw (al dan niet statisch) of de 'kleinere' rc. Het vergt wat tijd om te leren, maar eenmaal geleerd, zijn de mogelijkheden schier eindeloos.

De kracht van dit alles is daarbij de reproduceerbaarheid. Hoe meer 'RC-addicts' deze technologie gaan gebruiken, hoe meer 'things' er beschikbaar zullen komen en hoe interessanter het wordt voor anderen om ook in te stappen.

Onderschat ook niet.. met deze machines kun je bv. ook een leuke vaas printen voor je vrouw. Daarnaast is het ding een stuk stiller dan een draai- of freesbank, ik denk dat daarmee het gehalte 'mannen wat dit ding voorbij hun vrouw krijgen' veel groter is.

Qua leercurve hangt het er vanaf wat je er mee wil gaan doen. Als het bv. gaat om dingen die al beschikbaar zijn op bijvoorbeeld thingsverse, behelst het proces niet zoveel stappen meer. Downloaden, printer aanzetten, printen, klaar.

Als je zelf gaat tekenen (wat je gegarandeerd zult willen doen) is het ook wel te overzien allemaal, het is maar hoe complex je het zelf wilt maken. Je kunt zaken bv. vanuit google sketchup printen:

Google SketchUp - Download
 
Back
Top