3e keer proberen heli te leren vliegen...

Als je een kloon FG had gekocht van Tjingtjang had ie ook maar 300 euro gekost, incl 26cc en zenderset. Nou vergelijk je een heli uit de onderklasse met een auto uit de middenklasse, das geen appelen met peren vergelijken maar met kiwi's ofzo ;)

ik geloof dat je geen idee hebt wat een FG kost. mijn FG was compleet al 1400 en had ie nog geen meter gereden en was ie helemaal van plastic.
dan ga je rijden, je springt 4x en je diff is naar de donder, dus maar ff 80 eu aftikken voor een alu. dan ga je verder rijden en gaan je fusees uitlubberen, dus alu's van 110 eu. ik zit nu al op 1590 eu en ik mis nog zat upgrades die ik erop heb gegooid. alu fusees achter (120 eu), alu achterkant (totaal ook iets van 550 eu), een snelle pijp (180 eu), alu aandrijfplaat (70 eu), alu motorsteunen (90 eu), alu wielmeenemers (50 eu), alu tandwielmeenemer (35 eu) en dan is ie nog lang niet af want kunnen nog zat dingen op, je koopt zo nu en dan een nieuwe kap omdat je de andere hebt afgeragd (110 eu en dan de lexaanverf nog) en ik zit alwel op ongeveer 2700 eu, daar koop je toch een hele mooie top heli (misschien wel 2) voor???

ik weet dat ik een goedkoop ding hebt in jouw ogen, maar dit is mijn eerste aanraking met een heli en dit is mijn leertoestel, iedereen moet toch ergens beginnen???

Dit gedeelte van het forum gaat toch over elektroheli`s ??????

Maar wel leuk om teweten dat een FG marder ook duur is ...!!!!
Maar is de radio grafie uberhaupt goedkoop ??????

Groetjes
Maarten.

P.S.
Zijn we al verder dan 3x vliegen ????????

Suc6

klopt try2fly

ik kan er alleen niet zo goed tegen als iemand fun probeert te hebben met iets wat niet zo heel duur is en dan half afgezeken word omdat t chinees is en geen top-ding wat ze zelf hebben, het is toch hobby en voor de fun??? sommige zijn met minder tevreden of kiezen bewust voor minder om te leren.

ik reed voorheen met m'n FG tussen een savage van 600eu of nog kleinere en goedkopere auto's en dat was gewoon dikke pret en lekker gezellig met je hobby bezig zijn.
nu door weinig uitdaging in de auto's omdat ik daar al 9 jaar mee bezig was en al 3 jaar riep dat ik een heli wilde ben ik sinds 2,5 week aan het leren vliegen. de heli bied me veel meer spanning en plezier en hoop hier een leuk clubje mensen te leren kennen die ook van gezellig vliegen houden, tips willen uitwisselen, zonder daar eisen m.b.t. de heli aan te verbinden.

Wat een beetje jammer is, is de hele discussie over type's en merken. Een hobby moet je ontspanning bieden. Het maakt dus niets uit waar je mee vliegt, rijdt of vaart. Als dat plezier geeft is dat ruim voldoende. Voor de beginnende heli vlieger zeggen al die merken niet zo veel. Wat zij willen is een heli die hun plezier geeft om te vliegen. Persoonlijk ben ik de mening toegedaan dat je beter kunt gaan oefenen (vaak binnen) met een RTF heli. Er zijn merken zat die iets aanbieden om mee te starten. Je kunt echt wel een set kopen onder de 200 euro. Voordeel is dat de onderdelen niet duur zijn. De vaak dure spullen om buiten mee te vliegen ben je in het begin toch nog niet aan toe. Oefen daarom lekker met het merk van je keuze (en prijs). Als de hobby je echt te pakken krijgt en je de uitdaging aandurft kun je altijd nog overstappen (of sparen) voor een andere (en vaak duurdere) heli. Mijn advies is daarom ook hou het leuk. Aan die top modellen ben je in het begin nog lang niet toe.

Groeten, pevr

Wat een beetje jammer is, is de hele discussie over type's en merken. Een hobby moet je ontspanning bieden. Het maakt dus niets uit waar je mee vliegt, rijdt of vaart. Als dat plezier geeft is dat ruim voldoende. Voor de beginnende heli vlieger zeggen al die merken niet zo veel. Wat zij willen is een heli die hun plezier geeft om te vliegen. Persoonlijk ben ik de mening toegedaan dat je beter kunt gaan oefenen (vaak binnen) met een RTF heli. Er zijn merken zat die iets aanbieden om mee te starten. Je kunt echt wel een set kopen onder de 200 euro. Voordeel is dat de onderdelen niet duur zijn. De vaak dure spullen om buiten mee te vliegen ben je in het begin toch nog niet aan toe. Oefen daarom lekker met het merk van je keuze (en prijs). Als de hobby je echt te pakken krijgt en je de uitdaging aandurft kun je altijd nog overstappen (of sparen) voor een andere (en vaak duurdere) heli. Mijn advies is daarom ook hou het leuk. Aan die top modellen ben je in het begin nog lang niet toe.

Groeten, pevr

Eindelijk weer eens een paar normale mensen in deze discussie. Ben het met bovenstaande helemaal eens. En dat gezeik over chinese rotzooi wat het overigens niet is komt mij zo langzamerhand de oren uit. Er zijn zo veel mensen die er heel erg veel plezier van hebben.

gr,
Frans

klopt try2fly

ik kan er alleen niet zo goed tegen als iemand fun probeert te hebben met iets wat niet zo heel duur is en dan half afgezeken word omdat t chinees is en geen top-ding wat ze zelf hebben, het is toch hobby en voor de fun??? sommige zijn met minder tevreden of kiezen bewust voor minder om te leren.

ik reed voorheen met m'n FG tussen een savage van 600eu of nog kleinere en goedkopere auto's en dat was gewoon dikke pret en lekker gezellig met je hobby bezig zijn.
nu door weinig uitdaging in de auto's omdat ik daar al 9 jaar mee bezig was en al 3 jaar riep dat ik een heli wilde ben ik sinds 2,5 week aan het leren vliegen. de heli bied me veel meer spanning en plezier en hoop hier een leuk clubje mensen te leren kennen die ook van gezellig vliegen houden, tips willen uitwisselen, zonder daar eisen m.b.t. de heli aan te verbinden.

lekker doorgaan hoor niets aantrekken van het soort over het paard getilde mannetjes die alleen maar het duurste van het duurste moeten hebben. Waarschijnlijk om dat ze zelf geen geduld hebben om met iets moeilijkere spullen aan de gang te gaan.

gr,
Frans

Helemaal mee eens Frans en Gixxer,

Ik heb zelf het afgelopen half jaar het volgende aangeschaft:

PicooZ, E-sky lama V4, Walkera 4#3B, allemaal chinees spul.

Totaal ongeveer 200 euro uitgegeven en van alle heli's heb ik tot nu toe heel veel plezier gehad.

Natuurlijk zullen ze niet zo strak vliegen als een heli van 1000 euro (incl zender en toebehoren) en moet je dus bij een low-budget heli tijdens je vluchtje eea bijtrimmen, so what.......

Paul

Laatst bewerkt:
gixxer zei:
ik kan er alleen niet zo goed tegen als iemand fun probeert te hebben met iets wat niet zo heel duur is en dan half afgezeken word

Skidz zei:
"Chinese shit" is een beetje te

En ik kan er niet tegen als mensen iemand aanvallen zonder ook maar een letter *begrijpend* gelezen te hebben. Lijkt wel alsof de rode vlag voor de ogen komt na zin 1 en verder lezen dan niet meer lukt... Ik ben niet degene die Chinees uitmaakt voor meuk, sterker nog, ik vlieg overwegend Chinees! Wat ik probeer aan te geven is dat je alles wel goedkoop kan doen.

XRC GAS RC CAR 1/5 SCALE 2 STROKE 23CC UPTO 50 MPH - eBay, Cars, Radio Control Vehicles, Radio Control Control Line, Toys Hobbies. (Eindtijd 07-aug-08 20:40:50 CEST)

Dus voor dat geld kan je ook een 1:5 rijden, zie je wel?!? Het hoeft dus niet duur, wat je ook doet. En toch rijd je een FG. Waarom eigenlijk? Je kan toch ook met minder geld fun hebben? Als in het autotjes-forum iemand met zo'n ding komt aanzetten met vragen over kapotte onderdelen, reageer je dan ook niet van 'had je maar kwaliteit moeten kopen' als het na 2 keer rijden stuk is?

Skidz zei:
Als je een kloon FG had gekocht

gixxer zei:
ik geloof dat je geen idee hebt wat een FG kost

Wel dus, anders had ik niet opgeschreven dat een kloon goeiekoper is toch?!? Lezen aub, even over nadenken, dan pas reageren aub ;)

Ik heb, samen met zeker 1 of 2 van de minder positief reagerende mensen hier, ervaring met zowel Walkera, Esky, Gaui, Align, Thunder Tiger, Vario, Schluter, Robbe... Dus als ik kwaliteit vergelijk weet ik waar ik het over heb. Ik heb een uitgesproken fanboy-mening maar die houd ik voor mezelf. Alleen als iemand voor 200 eu een 'perfecte beginnersheli' op ebay koopt en dan de aankoop gaat verdedigen alsof het een topding is... Elke wat langer vliegende helipiloot zal je zeggen dat dat onzin is. Tuurlijk kun je er fun mee hebben, maar de beperkingen zijn, zoals Laurens al aangeeft, dan niet meer de piloot maar de gebruikte spulletjes. En als je dan na 3 maanden lekker rond kan vliegen moet je alweer een andere heli kopen als je verder wilt...
Fkestutelaar zei:
lekker doorgaan hoor niets aantrekken van het soort over het paard getilde mannetjes die alleen maar het duurste van het duurste moeten hebben. Waarschijnlijk om dat ze zelf geen geduld hebben om met iets moeilijkere spullen aan de gang te gaan.
Hee, een psycholoog in de gelederen! Ben ik zeker een uitzondering op die waarschijnlijkheidsregel ;)

Maar goed, voor het echt uit de hand loopt, nog maar een keertje dan; Alle waarde is naar zijn geld. Das mijn mening.

Groetjes,

Ton.

Laatst bewerkt:

gr,
Frans

wat nou over het paard getild?
de een kan makkelijk € 1500.- missen voor een heli
en de ander moet 3 maanden sparen voor een heli van €150.-

dus als ik het goed begrijp is de gene met een heli van € 1500,- over het paard getild?

wat is de gene dan met een heli van €150,-? onder de voet gelopen door een hele kude paarden??

kan jij mij dit even uitleggen ik snap je niet?

carlo

Ik ben begonnen met een heli van 171euro (bmi carbooon400).
daar moeste dan nog een motor enzo bijkopen.
Ik heb daar 200euro spareparts ingestoken omdat spel 2keer te laten hooveren op 1m boven de grond.
stukken braken af, stripte zijn tandwiel bij softstart van de brusless, ....
Heb hem gedemonteerd en alles op een mooie mini titan gezet.
deze vloog onmiddellijk perfect en geen enkel probleem mee.
pas na een jaar heb ik een crash gemaakt (werd overmoedig).

Dus ik denk liever iets dieper in de beugel en goed materiaal dan altijd klungelen en demotiverend.

Het moet niet duur zijn het verschil was eigenlijk maar pakt 50euro.
En bij de minititan zat de motor erbij. zou eigenlijk dus de zelfde prijs hebben maar enkel beter materiaal.

Laatst bewerkt:
Over het paard getild is wat dik aangezet hoor :D
Ik ben met een Walkera 60B begonnen, gekregen van mijn vrouw die het internet ontdekt had :)
Na twee maanden sleutelen en hoveren en een paar keer uit de lucht gedonderd door wind en enorme storingen op de Low-tech zendapparatuur, ben ik overgestapt op de MiniTitan met een betrouwbare zender.
Daar werk ik dagelijks keihard voor, spaar er voor, en doe mijn uiterste best om het heel te houden, breng dus ook meer tijd op de simulator door dan in het echt.
Deze zomer heb ik er een 500 size heli bijgekocht en ga daar hetzelfde mee om.
En hierna komt er waarschijnlijk een 600 sized heli bij....
Het komt echt bij niemand uit de lucht vallen, ook niet bij mij, ik moet er veel andere dingen voor laten.
Maar als je echt gaat rekenen, zoals Gukke aangeeft, dan zijn de prijsverschillen zeer klein als je een kwalitatief goede heli koopt die weinig upgrades/vervanging nodig heeft.
Ik koop ook pas een upgrade als het echt zin heeft en als het originele onderdeel toch aan vervanging toe is.

Eric

Helemaal eens met het laatste verhaal, alleen heli vliegen kost veel tijd en energie en doorzettings vermogen.
Maar in mijn optiek is een Walkera of Esky minder qua vlieg qualiteit dan een align t-rex, mikado logo etc.etc. Maar ik weet dat er een hele hoop mensen die op een zondag een heli zien vliegen en denken:"Dat wil ik ook..!!!!" en krijgen hier dan het advies koop bijv. een T-rex 600 want die is groot en stabiel, zet er dikke dure servo`s in liefst computer gestuurde carbonites, een dikke 401 gyro, karbon bladen erop, en stuur dat geheel aan met FF9 zender.
Dit alles kost 2000,- euro (volgends mij wel meer)
Na 2 maanden valt alles heel erg tegen, want het gaat niet snel genoeg omdat het een zeer onderschatten hobby is.
Dus ik ben van mening begin lekker met een Esky want daarmee kun je leuk beginnen en kijken of je de hobby inderdaad zo leuk vind, want de doorzetter zet toch wel door en kan dan altijd nog sparen, bank beroven, of ...... voor een mooie heli naar keuze.

Eerst zegt frans dit

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gixxer
klopt try2fly

gr,
Frans

en dan dit

Oorspronkelijk geplaatst door Fkestuntelaar
Nou we het toch over storingen hebben!
Laatst storte de king bijna in het zwembad omdat ik even leuk boven de kinderen wilde fladderen. De motor begon toen te pruttellen. Het blijkt dus dat deze "storing" alleen onstaat wanneer ik boven mijn eigen schuur kom.
Alle andere garages en schuren geven die storing niet. Tja wat is dan het verschil tuusen mijn schuur en die van alle buren?
De lipo lader! Die staat daar zo'n beetje altijd te laden. Kan dat of zie ik spoken?

gr,
Frans

Naar mijn idee zegt dit genoeg

Helemaal eens met het laatste verhaal, alleen heli vliegen kost veel tijd en energie en doorzettings vermogen.
Maar in mijn optiek is een Walkera of Esky minder qua vlieg qualiteit dan een align t-rex, mikado logo etc.etc. Maar ik weet dat er een hele hoop mensen die op een zondag een heli zien vliegen en denken:"Dat wil ik ook..!!!!" en krijgen hier dan het advies koop bijv. een T-rex 600 want die is groot en stabiel, zet er dikke dure servo`s in liefst computer gestuurde carbonites, een dikke 401 gyro, karbon bladen erop, en stuur dat geheel aan met FF9 zender.
Dit alles kost 2000,- euro (volgends mij wel meer)
Na 2 maanden valt alles heel erg tegen, want het gaat niet snel genoeg omdat het een zeer onderschatten hobby is.
Dus ik ben van mening begin lekker met een Esky want daarmee kun je leuk beginnen en kijken of je de hobby inderdaad zo leuk vind, want de doorzetter zet toch wel door en kan dan altijd nog sparen, bank beroven, of ...... voor een mooie heli naar keuze.

Hangt er helemaal van af wat ze zien vliegen.
Als ik aan het vliegen ben en mensen vragen me wat ze moeten aanschaffen en wat het gaat kosten etc. (gebeurd wel eens) dan ben ik gewoon eerlijk tegen ze.
En dan zeggen ze meestal, OEI dat is geen speelgoed meer....
En dan zeg ik, Dat klopt... het is een vrij dure hobby om zo te vliegen.

Er is gewoon een wezenlijk verschil tussen een Esky, Walkera, etc. en bijv. een T-rex 500, 600 of in mijn geval een Protos 500.
Dat zie je niet alleen aan het uiterlijk, maar ook aan het vlieggedrag, geluid, snelheid....

Dat is niet om af te zeiken of om verwend/over het paard getild te reageren..of om de RTF's af te zeiken.., ik ben er notabene zelf mee gestart.
Het is gewoon een totaal andere beleving, en het vliegt makkelijker en veel beter!!
Als je dat ook wil, dan moet je meer uitgeven.
Wil je dat niet, even goede vrienden, maar dan moet je m.i. niet gaan zeuren dat anderen daar wel voor kiezen en dan ook een advies geven vanuit hun persoonlijke beleving en overtuiging.
En het kost bij lange na geen 2000€, dus hoef je er echt geen bank voor te beroven...

Eric

Beste EricW,

Jouw heli vliegt natuurlijk veel stabieler dan een instap model. vergeet alleen niet dat jij al heel wat vlieguren hebt gemaakt (neem ik aan) Als ik met mijn auto aan het trainen was vroegen mensen ook wel eens wat. Als ik dan moest vertellen wat mijn spullen allemaal kosten zag ik ook de gezichten betrekken. Natuurlijk was mijn auto stukken beter, stabieler dan een instap model. Maar als ik de mensen advies gaf zei ik altijd dat ze gewoon met een instapmodel moesten beginnen. Kijk wat je er van vindt, ga er lekker mee rijden totdat je dat goed onder de knie hebt en als het je dan nog steeds bevalt, kijk dan (of spaar) voor een beter model. Volgens mij is het met heli vliegen ook zo. Kijk wat je er van vindt en als het instap model geen geheimen meer voor je heeft en geen uitdaging meer biedt, dan is het tijd om over te stappen naar iets anders. Dan is het zeker niet onverstandig om een van de modellen te kiezen die aangeraden wordt. Die hebben zich inmiddels bewezen.

Mijn advies, hou het leuk, dan blijft het leuk.

Klopt ook wel, ik ben begonnen met een walkera, toen esky, en nu heb ik een t-rex 450 S met een mx16s zender, en begin nu pas het gevoel te krijgen dat ik vlieg, door de 450.
Vlieg gedrag is veel stabieler, en natuurlijk een headlock gyro (niet de 401).

Laatst bewerkt:
Het RTF model waar ik mee begon geeft me nog steeds plezier omdat je er lekker binnen mee kunt vliegen en af en toe een paar euro schade dat valt best mee. Voor mij was de overstap makkelijker omdat ik de kosten aardig in kon schatten. Mijn volgende heli (die ik nog op moet bouwen) is straks voorzien van een Spektrum ontvanger (dus geen lange draden) een 401 gyro en ga zo maar door. Todat ik die heli heb opgebouwd blijf ik gewoon lekker door oefenen met het instap model en de Simulatie. In het begin vond ik die Sim maar niets maar begrijp inmiddels dat het puur bedoeld is om aan de sticks en de bewegingen te wennen totdat dat automatisme is geworden.

pevr.

Ik vloog ook zeker een maand schade vrij , laatste crash 200 euro schade, alleen koop je bij align alles in Ca.3voud.
Krijg alleen me staart niet meer stabiel , hij blijft tollen om z`n as en wat het probleem is ...??? Maar kom er wel uit.

Eerst zegt frans dit

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gixxer
klopt try2fly

gr,
Frans

en dan dit

Oorspronkelijk geplaatst door Fkestuntelaar
Nou we het toch over storingen hebben!
Laatst storte de king bijna in het zwembad omdat ik even leuk boven de kinderen wilde fladderen. De motor begon toen te pruttellen. Het blijkt dus dat deze "storing" alleen onstaat wanneer ik boven mijn eigen schuur kom.
Alle andere garages en schuren geven die storing niet. Tja wat is dan het verschil tuusen mijn schuur en die van alle buren?
De lipo lader! Die staat daar zo'n beetje altijd te laden. Kan dat of zie ik spoken?

gr,
Frans

Naar mijn idee zegt dit genoeg

Naar mijn idee zegt het helemaal niets, het zegt alleen des te meer over jouw persoonlijkheid dat je mensen gaat opzoeken in een andere discussie en dan vervolgens hun tekst in je eigen discussie gaat plaatsen. Was de frustratie bij jou nou zo hoog dat je niet kon wachten op een antwoord in deze discussie. Beetje zielig hoor.

gr,
Frans

Back