3S lipo, 1 kapotte cel?

Beste,

Ik heb een 3S 5000mAh 30C lipo, als ik m balance oplaad staan 2 cellen op 4,2v en 1 op 3,7v. Dat is al een uur lang zo tijdens het laden. Ik heb daarna wat gereden en die ene cel is weer het laagst, die kwam rond de 1-2 volt, de rest 3-4 volt. Hoe kan dit en hoe is het te verhelpen??

Indigo,

De lader kan ook kapot zijn, meet eens alle cellen met een multimeter.

Als de multimeter ook aangeeft dat een van de cellen een afwijkende spanning heeft dan is de beste oplossing de accu weg te gooien.

Jasper

Als 1 cel tussen de 1 en 2 volt zit en de andere twee wel goed lijken kun je aannemen dat die ene cel defect is.

Even een andere accu op de lader zetten geeft wel aannemelijke spanningen per cel? Zoja dan is echt je accu defect. Door de defecte cel te verwijderen kun je er een 2S LiPo van maken.

Ik ben bij mijn neef, we hebben allebij een imax B6, die geven allebij hetzelfde aan, en met andere accu's geeft hij het ook aan. Mijn lipo die rond de 20-30 rondes heeft gehad is dus kapot..? :neutral:

Laatst bewerkt:
indigo, laat de ene lage cell apart op zonder dat je die andere 2 oplaad.
hoe dan? door los te maken en later vast te solderen? Want als die ene cel niet te helpen is dan maak ik er een 2S van. De kapotte cel is volgensmij ook echt kapot want er zit een klein scheurtje in en de onderkant en er komt een zware chemische lucht van af, niet heel sterk maar als je je neus er bij houdt ruik je het wel.

Een enkele cel kan je ook via de balancer-connector laden, mits je de stroom niet te hoog instelt. Daar kunnen de dunne balancerdraadjes niet tegen. Maar als de behuizing gescheurd is, dan mag je er van uit gaan dan de cel niet te redden is.

Maak er maar een 2S van.

Als je hem ruikt is die rijp voor de kliko.:D

Mvg Johan

hoe maak ik er dan een 2cell lipo van?
de kapotte cel heeft al een onderzoek gehad ( chirurgisch hehe:p, zijn gewoon lagen papier en wat spul over elkaar:O ) en ligt nu lekker te zonnebaden in zout water.

De derde zet je op de plaats van de tweede (denk aan + en -)

Mvg Johan
hmm, is er geen filmpje voor? Het is niet echt makkelijk gedaan..
de - moet aan de + van de andere cel, dat weet ik wel. En van de balance moet de rode aan de +, de zwarte aan de - en de andere ( geel of blauw ) aan allebij toch?

EDIT: We hebben de + en - aan elkaar gedaan met een dun draadje, onze soldeerbout is te zwak om die dikke draden los te solderen (100W van de Gamma) . We hebben het op de auto geprobeerd, sturen lukt wel, maar gas geven niet :S

EDIT 2: We hebben het proberen op te laden, in het begin lukt het maar na een paar seconden zegt hij : BATTERY VOLL ERR CELL CONNECT

EDIT 3: We hebben het helemaal goed gedaan, de draden zijn goed gesoldeerd, we hebben een servo aansluiting gebruikt voor de balancer. we hebben een dunne draad gebruikt om de + met de - te verbinden, deze wordt vervangen voor een dikke draad, want we zijn bang dat de dunne draad door zal branden.

HARTELIJK DANK VOOR DE HULP! IK KAN WEER RIJDEN! :D

Laatst bewerkt:
Ee Indigo,
Dat ging wel heel snel,he...;)

Ik vraag me wel af hoe die cel zo laag kwam, je rijdt toch met je lvc on?

Is daar dan nix mee?

Ee Indigo,
Dat ging wel heel snel,he...;)

Ik vraag me wel af hoe die cel zo laag kwam, je rijdt toch met je lvc on?

Is daar dan nix mee?
ik snap het ook niet, maar mijn esc heeft een auto detect. Achja, hij rijdt nu even snel als toen , nogsteeds dikke wheelies, alleen een lagere top.

Back