Hoe werkt het trouwens met support dingen met cura?
Ik had laatst zitten kijken naar een design op Thingiverse waarbij er een paar "overhangende" delen waren. (was zelf van mening dat support er onder wel handig zou zijn voor tijdens het printen)
Gaat dit van zelf of moet je hier rekening mee houden?
Dit is instelbaar, zowel in Cura als in Slic3r. Beiden hebben verschillende opties voor support structuren.
Support is alleen nodig als dingen uitsteken onder een scherpe hoek, bv. 80 of 90 graden, of als er andere 'onmogelijke zaken' zijn.
Zodra het ook maar even niet nodig is, wil je het liever niet gebruiken, tenminste, niet op een printer zonder dual extruder en oplosbaar support material. De reden hiervoor; het is gewoon hetzelfde plastic en smelt dus aan je object vast. Op zich laat het zich doorgaans makkelijk verwijderen (alhoewel ik ook wel al eens echt heb moeten breken en slopen om het eruit te krijgen), maar het vernaggeld wel volledig je oppervlakte, maw je ziet het.
Ook bv. bij gaten, die worden er kleiner door, je verwijderd wel het support-material, maar de 'interfacelaag' (de laag tussen support en object') kan nagenoeg onverwijderbaar zijn.
Ik prober het zoveel mogelijk te vermijden, of dingen zo te tekenen/op te splitsen, dat support niet nodig is. Dit lukt eigenlijk atlijd.
In sommige gevallen, zoals bv. bij mijn extruder, heb ik zelf in autodesk 'support' getekend. Dit omdat ik op die stukken wel support wilde hebben, maar niet in het hele object.
Deze print van de lego duplo rails, is zonder support geprint. Je kunt aan het verschil tussen de 1e laag en het eindproduct wel zien dat de printer daarvoor gaten heeft moeten vullen, oftewel 'bridgen'.
Het is dus erg prettig als je printer goed bridged en voor veel mensen is dat een lastig punt. Nu zijn die rails nog met mijn slechtste bridging geprint (want vanuit cura, waar ik daar nog niets aan gedaan heb), maar je ziet dat hij het toch mooi vlak krijgt. Dit heeft wel een 2~3 lagen geduurd.
Had ik 'm met Slic3r gesliced, dan was dat in de 1e laag al goed gegaan, daar ik die al ingesteld heb.
Belangrijkste factoren: temperatuur, een fan en de juiste e_steps instelling icm bridge flow instelling in slic3r.
Dit is een bekend testobject, de eerste keer dat ik 'm printte kwam er uberhaupt geen bridge uit. Inmiddels kan ik die 9 van de 10 keer perfect printen, die 1ne keer krijgt ie het ook dicht, maar 'knapt' er een draadje.
https://www.thingiverse.com/thing:12925
De truuk is; eerst je temperatuur zo laag mogelijk, dat je print nog mooi is en stevig, maar niet verder dan dat. Dan je e_steps goed calibreren. Dan een fan op het geheel, en dan dat testobject gaan printen.
Grofweg kun je dan zeggen:
- gaan de draden doorhangen, verlaag de bridge flow rate in slic3r
- knappen de draden, verhoog de bridge flow rate in slic3r
- blijven de draden niet aan de steunpilaren hangen, verlaag de snelheid
Ik print normaal materiaal nu, zowel in cura als in slic3r, met 90mm/s. Voor een mooie bridge moest ik de bridge-snelheid terugzetten naar 25mm/s.
ABS deed het eigenlijk meteen wel goed, voor PLA heb ik echt wel even zitten tunen voordat het begon te bridgen.