Aanschaffen brandstof auto

Hallo allemaal!

Naast het vliegen met rc helicopters wil ik ook eens beide benen op de grond houden.

Vroeger, mijn vroeger, zeg maar 6 a 7 jaar geleden was ik al helemaal dol op RC auto's, toentertijd reed ik met Nikko accu wagentjes, dat is natuurlijk niet te vergelijken. Maar ik heb er heel wat gehad en wil nu dus graag een stapje verder.

Een vriend van mij kwam gelijk aanzetten met zijn HPI Baja. Maarja om nou gelijk €1000 euro uit te geven vind ik iets te veel van het goede. Als student zijnde heb je het niet altijd even breed.

In ieder geval; hij vertelde me dat ik beter benzine (en dan een Baja) kan rijden dan iets met nitro. Vanwege het verbruik en vaak de kwaliteit onderdelen zou ik het geld er snel uit hebben. Ik vertrouw volledig op zijn advies, maar die 1000 euro is me dan toch nog steeds te veel even. Daarom graag jullie advies. Is nitro rijden echt zo veel duurder dan benzine? Hoe zit het met de kwaliteit van de nitro wagens? Of kan ik beter gewoon electro gaan rijden?

De bedoeling is om de meeste tijd in het gras/aarde te gaan rijden. Nou heb ik gelezen dat een Truggy dan vaak goed voldoet.

Voor een budget van ongeveer €400 a €500 wat is dan verstandig aan te schaffen?

Ik snap dat ieder ze mening en ervaring heeft met merken en dat dat kan verschillen. Maar ik zoek gewoon een wagen die wat langer mee kan en waarop uitbreidingen e.d. dan ook mogelijk zijn.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Gr.

Hmmm.... gaan we weer.....

Lees dit topic eens door:
ik-ben-niew

Ook hier is weer gebleken dat mensen die dat verkondigen soms niet eens uit ervaring praten....

en over het feit dat nitro duur is... lees ook mijn vergelijking in prijzen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je geluid en een rookpluim wil hebben moet je voor nitro kiezen. Tegenstanders zeuren vast en zeker over het afstellen van een motor, maar laat je daar niet door afschrikken. De motoren van vandaag zijn sterk en veel eenvoudiger af te stellen dan vroeger.

Voor dat bedrag kan je al een nieuwe nito Truggy / Buggy schaal 1/8 aanschaffen met fuel en startpakket erbij. Daarvoor heb je een RTR inclusief zender. Ga je op heel ruw terrein rijden dan kan je best voor een truggy gaan, buggy's liggen lager bij de grond

Je moet rekenen dat 1 liter nitro net iets meer dan 10 euro kost.

RC Cars, Remote Controlled Cars by HPI Racing

Nitro starter pack vind je in elke modelbouwwinkel
Hpi Nitro Starter Pack (eu 2-pin) - 101921 at HPI Europe

Doe jezelf een plezier en koop zeker geen tweedehands Big Scale van 400 euro want dan haal je een hoop problemen in huis.

Hallo,

Bedankt voor jullie antwoorden.

@Roelof

Ik heb heel veel zitten lezen ook je stukje: De zin en onzin rondom nitromotoren.

Ik kan je stukje met de vergelijking niet vinden.
Maar wat moet ik me bij het verbruik voorstellen? Hoe snel verstook je een liter?

@ RXfreak.

Bedankt voor je links.

Ik heb veel zitten lezen, ook het stukje dat tweedehands aanschaffen geen slim plan was omdat de buitenkant er prima uit kan zien, maar er aan de motor veel mis kan zijn, dat zal ik dan ook zeker niet doen.

Geluid kan voor mijn doen geen kwaad en afstellen laat ik me niet door afschrikken. Daar heb ik over gelezen en is voor mij geen probleem.

De eerste wagen die me opviel was de HPI Throphy (toevallig ook die jij hebt)

HPI101705, Trophy 4.6cc Truggy RTR - HPI modellen - Brandstof off-road auto's - RC Modelbouw | Pitstop Zoetermeer (deze link omdat die winkel bij mij in de buurt zit)

Kan je me er toevallig wat meer over vertellen? Hoe zit het met, hoe zal ik het noemen, aftermarket onderdelen. (uitlaten enz.)

Alvast bedankt!

Gr.

Ik heb de Buggy maar het is vergelijkbaar. In elk geval koop je een startklaar pakket waar je in het begin weinig werk en veel plezier aan hebt. Dit is een basis truggy met alles er op en eraan. Ik kan je maar één tip geven, blijf van de fabrieksafstellingen af in't begin, en vooral rustig inrijden zoals in de manual wordt aangegeven.

Het enige wat tekort komt bij dit pakket is de stuurservo. Die voldoet niet en daar heeft HPI op gespaard. Je kan zelf een SAVOX 1256TG (69 euro) inbouwen met titanium tandwielen en dan kan je hier heel wat fun aan beleven. De standaard HPI stuurservo is te licht. Ik heb deze SAVOX stuurservo in beide buggy's zitten.

Onderdeeltjes zal je moeten bestellen en als je voor HPI kiest dan heb je die binnen 2a 3 werkdagen bij je thuis. Gemakkelijk stukken bestellen (in je buurt) of online is ook belangrijk bij je keuze.

Have fun!

Hoi,
Ik heb gisteren na lang studeren een auto gekocht bij monstercars.nl
Een aantal zijn nu in de aanbieding.
Ik heb voor elektro gekozen omdat:
- ik geen zin heb in dat benzine geknoei
- ik dan (bijna) overal kan rijden
Succes

dus als 1 liter nitro 10 euro kost en je hebt tankje van 75 milliliter
dan kost 10 minuten rijden je 0,76 euro

wat kosten Lipo's / Lipo lader?

persoonlijk vind ik 10 euro voor een liter wel heel veel, RB brandstof is goed en rond de 40 euro voor 5 liter
als ik een hele middag rijdt, dan ben ik ongeveer een liter brandstof kwijt

Van nitro is de brandstof duur van een bigscale de onderdelen en de aanschaf.
Het is een keuze die je zelf moet maken.

Juist. een leuke nitro buggy kost je RTR 300 euro en een goede bigscale RTR minimaal 700 euro. Reken even uit hoeveel liter nitro je voor die 400 euro verschil kunt kopen, dan heb je de buggy ruim versleten en dan heb je met je bigscale nog geen meter gereden.

@RXfreak

Lipo lader + 2 lipo's kost je ongeveer 100 euro (als voor een auto hetzelfde geldt als een helicopter)

@Roelof

Daar zat ik ook al naar te kijken, de hpi baja (buggy) kost 1050 (truggy 1200), is dan wel benzine. De hpi Trophy truggy is 429,00. Daar heb je heel wat litertjes nitro voor.

@Nootje,

Lipo is voor mijn geen optie, toch bedankt voor je advies.

Ik rijdt op 75 milliliter ongeveer 10 minuten.. Reken maar uit...

Maar dan wel met een 3 CC blok.

Is dat geen 1/10de?

Ik verstook met mijn 1/8 buggy 125ml op 9 minuten. Met de 1/8 truggy was dat dan 150ml op ongeveer dezelfde tijd.
Motor is wel van een heel andere catergorie, dus geen idee hoe representatief dat is tov een rtr.

Gebruikte nitro kost tss de 9€ (Merlin expert 25%)

Hallo,

Bedankt voor jullie antwoorden.

@Roelof

Ik heb heel veel zitten lezen ook je stukje: De zin en onzin rondom nitromotoren.

Ik kan je stukje met de vergelijking niet vinden.
Maar wat moet ik me bij het verbruik voorstellen? Hoe snel verstook je een liter?

@ RXfreak.

Bedankt voor je links.

Ik heb veel zitten lezen, ook het stukje dat tweedehands aanschaffen geen slim plan was omdat de buitenkant er prima uit kan zien, maar er aan de motor veel mis kan zijn, dat zal ik dan ook zeker niet doen.

Geluid kan voor mijn doen geen kwaad en afstellen laat ik me niet door afschrikken. Daar heb ik over gelezen en is voor mij geen probleem.

De eerste wagen die me opviel was de HPI Throphy (toevallig ook die jij hebt)

HPI101705, Trophy 4.6cc Truggy RTR - HPI modellen - Brandstof off-road auto's - RC Modelbouw | Pitstop Zoetermeer (deze link omdat die winkel bij mij in de buurt zit)

Kan je me er toevallig wat meer over vertellen? Hoe zit het met, hoe zal ik het noemen, aftermarket onderdelen. (uitlaten enz.)

Alvast bedankt!

Gr.

Ik heb zelf de truggy van HPI. Hij bevalt goed en kan veel hebben!
aandachtspunt was de slechte ontvangst maar er zit meen ik voortaan een 2.4 ghz set in dus dat is opgelost.
Wat ook een punt van daandacht is zijn de dunne asjes waar de wielen vast zitten, deze breken zo af. Mijn advies is om die te vervangen voor de 'hexadapters', ze staan op de HPI site.

Verder een prima auto!

en een truggy is eigenlijk een beetje een vrouwenauto, want ze zijn bijna niet op z'n kant te krijgen, iets wat bij buggy meer een sport is

Gelukkig rijd ik beide dan. Een truggy is idd iets gemakkelijker rijden. Veel grip en door de grote wielbasis idd bijna niet om te krijgen :).

Ik blijf een truggy veel indrukwekkender vinden als je het ziet rijden.

Back