accu word erg heet (nikko buggy)

• Topicstarter Topicstarter goorschgeweld
  • Startdatum Startdatum
G

goorschgeweld

Guest
Beste modelbouwers,

Ik ben dan wel geen bouwer maar misschien kunnen jullie mij wel helpen.
Ik heb gister voor mijn zoontje een nikko buggy gekocht (nieuw).
Bewust een duurdere auto i.v.m. levensduur en kwaliteit.

Nu zit hier een 7,2V accupack bij en een lader.
Deze de hele nacht aan de lader gehad en vanmorgen wezen rijden.
Dit ging opzich prima, trok zeer snel op en de snelheid viel ook niet tegen.

Maar na 5 minuten was het alweer gebeurd......hij reed nog maar stapvoets en de kracht was eruit...Accu leeg.........

Ik haal de accu eruit, is dat ding toch heet.....niet normaal...of toch wel..
Ik snap best dat die wagentjes stroom vreten en dat een accu warm word maar is dit niet een beetje overdreven??? en ook maar 5 minuten rijtijd lijkt mij erg weinig.

doe ik iets verkeerd? moet hij eerst nog vaker geladen worden?
of zou deze stuk zijn.
En is het verstandig om deze accupack te vervangen door een Nmhd pack i.p.v. nicad

een accu kan vrij warm/heet worden, dat is dus normaal. wat de korte rijtijd betreft: aangezien de accu nieuw is, kan het zijn dat ze nog wat moet "ingewerkt" raken. Erg veel verschil zal dat in de toekomst echter niet meer uitmaken.
2 vraagjes:
-hoeveel Mah is de accu? (ik vermoed zo een 1000 à 1500) deze waarde heeft een grote invloed op de rijtijd.

-Is het een 6-cell stickpack (rechthoekig ding, 2keer 3 cellen achter mekaar, twee draadjes en een stekker) of zo een plastieken "doosje"? In het eerste geval kun je in de modelbouwwinkel gewoon een krachtigere accu kopen

Het lijkt me toch stug dat je er maar 5 minuten mee kan rijden....
ik zou zoiets verwachten van een goedkoop merk van 25,-
maar toch niet van een nikko die het 5-voudige heeft gekost.

is trouwens een 1600mA accupack is i.d.d. een langwerpige met accucellen en een draad eruit met een stekker.

Waar zou ik trouwens een extra pack kunnen bestellen???
met een hogere capaciteit danwel

hallo je hebt lipo accu's die vele malen meer kosten dan je nikko set en ook die gaan ongeveer maar 5 tot 7 minuten mee in de meeste modelen dus dit is niet raar ook niet kapot lijkt mij

een accupack kun je kopen in iedere (online) modelbouwwinkel. een deftige lader is dan ook wel aan te raden, maar daar is op dit forum genoeg info over te vinden ;-)
enneuh, niet slecht bedoeld, maar een nikko is en blijft speelgoed, of hij nu 25 of 125 euro kost. je moet er dus geen wonderen van verwachten.

Als een accu na zo'n korte rijtijd in een Nikko leeg en heet is, lijkt het me dat je de motor veel te zwaar belast. Ik ben ooit begonnen met een Nikko Stealth (rond 1986) Daarmee reed ik zeker 10 minuten, met ik dacht een 1300mA accu. Deze was na afloop dan wel warm, maar zeker niet heet!
Waar rijden jullie met de auto? Toevallig door ruw terrein? (hoog gras etc.) Daar kunnen deze wagentjes niet tegen, ook niet als het een offroad model is.

een accupack kun je kopen in iedere (online) modelbouwwinkel. een deftige lader is dan ook wel aan te raden, maar daar is op dit forum genoeg info over te vinden ;-)
enneuh, niet slecht bedoeld, maar een nikko is en blijft speelgoed, of hij nu 25 of 125 euro kost. je moet er dus geen wonderen van verwachten.

Ja ik weet best dat dit speelgoed is, ben zelf in het bezit van een 1:8 carson nitro auto.

Maar goed mijn zoontje is ook net 6 dus dan vind ik speelgoed wel op z'n plaats. maar ik kocht juist een wat beter ding zodat hij zich ermee kan vermaken. maar als het erop neer komt dat hij 6 uur moet laden om 5 minuten te rijden dan kan hij beter die goedkope auto's rijden......die doen met een set AA batterijen wel 1 a 2 uur continue.

Blijf het erg kort vinden, een kwartier had ik toch op z'n minst verwacht.

Een accu die heet wordt is niet defect maar wordt te zwaar belast. Als een accu met een capaciteit van 1600 mAh is 5 minuten leeg is dat is de gemiddelde ontlaadstroom bijna 20 Ampére. Een accu van gemiddelde kwaliteit krijgt het daar echt warm van. Als je een accu met een grotere capaciteit gaat gebruiken moet je er op letten dat de motor tijdens de langere gebruiksduur niet veel te heet wordt. Dat is de Wet tot behoud van ellende.

Ja ik weet best dat dit speelgoed is, ben zelf in het bezit van een 1:8 carson nitro auto.

Maar goed mijn zoontje is ook net 6 dus dan vind ik speelgoed wel op z'n plaats. maar ik kocht juist een wat beter ding zodat hij zich ermee kan vermaken. maar als het erop neer komt dat hij 6 uur moet laden om 5 minuten te rijden dan kan hij beter die goedkope auto's rijden......die doen met een set AA batterijen wel 1 a 2 uur continue.

Uiteraard is het logisch dat je voor een kind speelgoed koopt. Ik wilde alleen maar zeggen dat (zeker binnen het speelgoedsegment) duurder niet altijd beter is.

Uiteraard is het logisch dat je voor een kind speelgoed koopt. Ik wilde alleen maar zeggen dat (zeker binnen het speelgoedsegment) duurder niet altijd beter is.

das waar maar nikko staat toch wel voor kwaliteit als zijnde speelgoed rc.

M`n zoontje heeft ook zo`n nikko auto en zo beroerd is het allemaal niet.
5 minuten is wel erg kort, warm/heet worden is normaal.
Laat de accu afkoelen en houd de normale laadtijd aan, is hij dan weer in 5 minuten leeg kun je gewoon teruggaan naar de winkel.

Nikko geeft goede garantie !

maar als het erop neer komt dat hij 6 uur moet laden om 5 minuten te rijden dan kan hij beter die goedkope auto's rijden......die doen met een set AA batterijen wel 1 a 2 uur continue.

Als een accu in 5 minuten leeg is wil dat zeggen dat hij met 12C ontladen wordt.
Dus een 1000mAh met 12A of een 1600mAh met 19.2A en dat is veel te veel voor een supermakt AA oplaadbare batterij en wordt daardoor bloedheet.
Een goed accu pack kan dat wel maar koop dan echte snellaadbare accus en een echte snellader dan zijn de problemen op gelost.
Dan is de accu te laden in 1.5uur tot 20 minuten afhankelijk van het type.
1 a 2 uur rijden kan alleen met een veel tragere auto.;)

Laatst bewerkt:
hallo je hebt lipo accu's die vele malen meer kosten dan je nikko set en ook die gaan ongeveer maar 5 tot 7 minuten mee in de meeste modelen dus dit is niet raar ook niet kapot lijkt mij

Ehm... er wordt hier gepraat over een accu van 1600mAh, een passende Lipo gaat tot zelfs 5000mAh ofwel 3x zoveel en dus ook 3x zoveel rijtijd.

Als je met de auto op een klein stukje rijdt met continu vooruit en achteruit in beweging kost dat de nodige stroom en is dat zeer bepalend in de rijtijd. Maar vrees niet, binnen de wedstrijden staan de jongens 4600mAh pakketten in minder dan 5 minuten leeg te trekken.

En inderdaad zal de accu ook nog een beetje moeten conditioneren, na een paar keer laden zal die volledig op conditie zijn en mogelijk nog wel 1 of zelfs 2 minuten extra rijden.

5 minuten rijtijd, accu heel heet, wat mij betreft allemaal niks bijzonders. Ik heb vroeger ook 2 nikko's gehad en die hadden dat ook.

GDV-Max en stuffie hebben jullie gezien van wanneer dit draadje is?
Ik heb het idee dat de accu's van de topicstarter ondertussen al versleten zijn en vervangen door nieuwe. :):):)

Hahah, ja die nikko dingen zijn meestal niet zo accu zuinig. ;)
Rijden die dingen inmiddels nu al op lipo?
Of nogsteeds de ouderwedse nicd/nimh packs die ik vroeger had?

Ook wel grappig trouwens dat mensen nogsteeds denken dat duurder beter is.

Back