Accuboor pimpen

Oscar

verslagschrijvers
Ik heb inmiddels een museum vol met goede accuboormachines,
maar met verrotte accu's.
Nieuwe accu is meestal even duur als een aanbieding met twee accu's.

Dus aan de knutsel gegaan met een lipo. (4S 1600 Mah)
en een lipo save!

accuboor.jpg

Om dit veilig te doen wil ik wel wat tips geven:
-zorg dat in de oude accu behuizing geen scherpe dingen in de accu kunnen steken
-Fixeer de accu zodat hij niet kan rammelen in de omhulling
-Gebruik een lipo saver om de accu niet te ver te ontladen
-onthoud dat er altijd stroom op de hoofd draden staat, en als je kortsluiting maakt is dat best gevaarlijk.
-NIET MEER OPLADEN MET DE LADER VAN DE BOOR FABRIKANT !!!!!!!!!!!!

:rolleyes: Ik heb vorige week bijna hetzelfde gedaan.

Verrotte 1500 mAh NiCad's eruit.
Nieuwe 3000 mAh NimH's erin + een paar laadkabeltjes.
Wow wat een power en wat een gebruiksduur.
Voordeel van mijn aanpak: zelfde maat cellen (SubC), het past exact. :D

Die fabrikanten bezuinigen echt op die accu cellen.
Die zie je toch niet denken ze waarschijnlijk. Nou mooi wel! :mrgreen:

Waar haal jij nog nimh cellen Dirk?
Mijn buurman vroeg me pas ook om zijn accu's van nieuwe cellen te voorzien.
Maar hobbyin heeft ze niet meer.
Liefst zou ik nicd cellen willen maar die zouden helemaal nergens meer te koop zijn denk ik.

verstuurd met mijn smartphone

ik heb ook zo nog een leuke goede makita liggen zonder accu's...
nimh denk ik...
nieuwe kosten idd een bom geld, zelfs de clonen zijn enorm duur, nu ik zie dat jij dit zelf knutselt... hmm idd ik heb ook wel interesse waar je die cellen haalt?
een nimh boormachine kun je wellicht niet op lipo laten lopen?

Als het voltage maar goed is draait de borstel motor er gewoon op hoor.
Je moet alleen uitkijken dat je hem niet te ver ontlaad en je hem oplaad met een lipo lader.

verstuurd met mijn smartphone

ik heb ook wel interesse waar je die cellen haalt?
een nimh boormachine kun je wellicht niet op lipo laten lopen?

Conrad heedt er nog zat hoor. Pakketten in SubC alleen niet meer dan 9,6 V. Dan misschien 2 in serie.
Spanning is spanning, waarom zou lipo niet kunnen?
Ze kunnen over het algemeen hogere ontlading aan, zouden ze misschien te veel kracht kunnen produceren/te veel stroom kunnen trekken?

Groet,

Ad

Mijn ervaring met NiMh cellen is dat ze vrij veel zelfontlading hebben,
en slecht tegen leeg staan kunnen.(dodelijke combi)
Als een LiPo goed is gaat hij echt lang mee met heeeeel weinig zelfontlading.

Laatst bewerkt:
Ik heb hier ook een Makita, en daar past een 3s 2200 Lipo perfekt in de accubehuizing. Het ding is dus een 2e leven begonnen :D

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk voor een D.H.Z. er, maar een prof. zit er echt niet op te wachten.
Als je elke werkdag met een accu (machine) werkt wil je iets gangbaars en iets makkelijks.
Dus schaf je iets eerder iets nieuws aan. (afgeschreven gereedschap)

Maar voor het hobby-matige gebruik, kan ik het mij voorstellen dat je wat langer met de spullen wilt doen.

En...zo zijn er wel meer dingen in de modelbouw, waarvan ik denk......kan dat niet beter en vooral universeler.

Met universeler bedoel ik eigenlijk : uitwisselbaar met diverse merken.

Terug kijkend: video-systemen VHS of Betamax (puur als voorbeeld)
NU-kijkend: oplaadsnoertjes voor mobieltjes?
Vooruit-kijkend: waarom niet een uitwisselbare universele accu voor de electrische auto`s........je komt met je auto bij een wisselstation....je lege accu wordt vervangen voor een volle. (laden?zelf? Nee... alleen maar uitwisselen)

Mvg. Richard

En wat staat daar op die site:

Hinweis

NiCd Akkus dürfen nur noch in Alarmanlagen, Medizinischen Geräten und Elektro Werkzeugen verwendet werden.

Dus:.........?

Mvg Richard

En wat staat daar op die site:

Hinweis

NiCd Akkus dürfen nur noch in Alarmanlagen, Medizinischen Geräten und Elektro Werkzeugen verwendet werden.

Dus:.........?

Mvg Richard
  1. Ja, dat staat op de site. Maar ze komen echt niet thuis bij je controleren. Het is net als een grote schroevendraaier. Je kunt er een kast mee in elkaar draaien oj je buurman vermoorden. In het laatste geval is niet de verkoper strafbaar, maar jij zelf ... Toch?!
  2. Een akku-boor-machine is toch een "Elektro Werzeug"? Of ben ik al in het weekend ...
  3. Als je zorgt voor correcte afvoer (KCA) doe je weinig verkeerds.

... NiCd Akkus dürfen nur noch in Alarmanlagen, Medizinischen Geräten und Elektro Werkzeugen verwendet werden. ...
Europese regeling, e.e.a. vanwege
wikipedia...Cadmium#Toxicologie_en_veiligheid
en
wikipedia...Nickel-cadmium_battery#Environmental_impact

Wikipedia zei:
... Under the so-called "batteries directive" (2006/66/EC), the sale of consumer Ni–Cd batteries has now been banned within the European Union except for medical use; alarm systems; emergency lighting; and portable power tools. ...
Waarom een uitzondering is gemaakt voor gereedschap? Het lijkt me dat die probleemloos met NiMH kunnen werken, een drop-in-replacement.

er is nogal speciaal gereedschap op de markt waarvan je niet even de accus wilt vervangen. En vaak de lader niet met Nimh overweg kan.

Maar zo te zien dateert dit uit 2006 dus toen liep gereedschap nog lange tijd op nicd.

Hmmm, als ik 10x een nieuwe C-cel nodig heb, dan ben ik voor de goedkoopste optie 47,50 kwijt. Een nieuwe accu kost 21,95 (Ebay, type Makita 1222, niet origineel, maar dat is solderen aan je pakket ook niet)

Het kan in sommige gevallen lonend zijn, maar dus lang niet altijd.

Wat natuurlijk ook nog kan is een apparaat van een snoer en omvormer voorzien.

Back