Adrian Page Gee Bee R2 schaal 1/5

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Kjel Postema, 9 jan 2022.

1. Kjel Postema

Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Jmk1, bedankt voor het compliment!

2. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Zo langzaam maar zeker zijn we in de afwerkfase beland. Het open deel van de belly pan is bekleed.

Voor dat ik het richtingsroer kan bekleden moet ik het staart wiel bevestigen. Het staartwiel heeft een wielkap en als ik het staartwiel zo bevestig zoals op de tekening staat dan zit de wielkap in de weg om de scharnierpen van het richtingsroer er in te kunnen steken. Ik had namelijk bedacht om de scharnierpen van onder af er in te steken. Als oplossing heb ik bedacht om van de scharnierpen ook het staartwiel te maken. Op de foto zit er inmiddels een knikje in de vork zodat het staartwiel wat beter zelf spoort. Eerst had ik hem helemaal recht.

Toen kon het richtingsroer bekleed worden.

En het beklede richtingsroer gemonteerd. Hier nog zonder het knikje in de vork van het staartwiel.

Van balsahout heb ik een wielkap voor het staartwiel gemaakt. Het extra stukje koolstof staaf wat je uit de wielkap ziet steken steek in een buisje in het richtingsroer en zorgt ervoor dat het staartwiel bij het sturen wordt meegenomen door het richtingroer.

En gemonteerd ziet het er nu zo uit.

groeten kjel

Helikapoter, ramses, HansH en 9 anderen vinden dit leuk.
  3. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Ingenieus! Prachtig om te zien hoe je de details toevoegt aan de kist, geen eenvoudig project... indrukwekkend! Zeker ook de hoofdpoten en wielkappen daarvan.

Mag ik vragen welk type en kleur bespanning je gebruikt? Is dat Oratex Antique of natural white?

4. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Dank je Robert! Ik moet zeggen dat bouw toch iets complexer was dan ik me in eerste instantie had voorgesteld, maar het einde komt in zicht.

Betreffende de Oratex. Bij Hobby-In heet het “Oratex naturel”. Het zit kwa kleur tussen wit en antique in.

5. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    En dat maakt schaal bouwen zo uitdagend .

ramses en Kjel Postema vinden dit leuk.
  6. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Dankjewel Kjel, dat is bij mij 'om de hoek', maar op rol is het altijd moeilijk inschatten hoe het uitziet en bij een foto staat vaak niet genoemd welke het is..

Succes met de laatste loodjes, ik volg je bouwverslag met veel plezier!

Kjel Postema vindt dit leuk.
  7. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Weer een paar dingetjes gedaan aan de Gee Bee. De cockpitkap is op maat geknipt en de cockpit opening in de romp op maat getrimd.

Toen was de bevestiging voor de spandraden aan de beurt. Eerst even een touwtje gespannen om zo de juiste positie te kunnen bepalen. De voorste spandraad staat haaks op de romp. De achterste staat onder een hoek.

De achterste spandraad wordt wel gewoon in de romp haaks op de romp bevestigd, deze moet dus een hoekje om. Op de bovenliggende foto te zien. Het touwtje gaat om de spelt heen. Op de plek van de speld heb ik een stukje koolstofbuis ingelijmd waar straks de spandraad om afbuigt.

De bevestigingspunten heb ik uit 2mm novotex gezaagd. Op de foto heb ik ze al ingelijmd. Aan het uiteinde van de spandraad zit een kwiklink die aan het bevestigingspunt bevestigd wordt.

En nog wat extra stukjes balsa ingelijmd om de bevestigingspunten wat extra stijfheid mee te geven. Maar heel veel krachten komen er niet op te staan. De foto is helaas iets minder scherp.

groeten kjel

Helikapoter, ramses, jmk1 en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Strak werk weer .

9. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Dank je Serge!

serge pot vindt dit leuk.
  10. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Verder met de romp. Deze is inmiddels bekleed met Oratex.

Alleen het open frame van de romp is bekleed met Oratex. Het beplankte deel van de romp krijgt een afwerking van 25 grams glasmat met epoxy. Ik ben begonnen met het staartgedeelte tot een derde van de cockpitopening. Deze is geglast met een linker en rechter deel tegen de staart. Vervolgens een groot stuk glasmat over de romp gelegd. Hiermee heb ik de hele bovenkant inclusief van linker tot rechter romp-vleugelovergang kunnen glassen. toen nog een strook aan de onderkant van de rompneus. Ik heb wel eerst een breed stuk tape op de Oratex geplakt tot waar de glasmat moet komen. Dit om zo weinig mogelijk epoxy op de Oratex te krijgen. Langs dit tape is de galsmat afgeknipt en na het glassen is het tape weggehaald. Als laatste zijn de accudeksel en het voorste stuk van de belly pan geglast. Het is gelukt om alles in een run te glassen.

Dit kan nu 24 uur drogen, daarna kan ik beginnen aan het aanbrengen van paneellijnen en klinknagels.

groeten kjel

Tamaniac, strutter, henky en 10 anderen vinden dit leuk.
  11. ramses

ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    21 sep 2008
    .
    Prachtig werk en resultaat weer :thumbsup:

Groeten, Ramses
    .

12. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Dank je Ramses!

13. Bart83

Bart83 verslagschrijvers

Lid geworden:
    1 okt 2007
    Mooi werk Kjel! Ben erg benieuwd naar de detaillering van de GeeBee.

Mvg,

Bart

14. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Dank je Bart!

Bart83 vindt dit leuk.
  15. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Begonnen met de detaillering. Eerst het plakken van de paneellijnen. Van de romp ben ik vergeten een foto te maken.

Dan is het vervolgens kwestie van spuiten met spuitplamuur, grondig schuren en weer spuiten en schuren, enz.... Niet mijn favoriete bezigheid. Achteraf had ik het spuiten en schuren beter eerst kunnen doen voordat ik de paneellijnen geplakt had, maar gelukkig hebben ze het schuren goed doorstaan, ook al worden ze voor de uiteindelijke verflaag weer verwijderd.

Nadat ik tevreden was met het oppervlak eerst nog wat schaaldetails aangebracht voordat de laatste, witte, laag primer erop gaat.

Na de laatste laag primer de paneellijnen weer verwijderen. Er blijft dan een mooie paneellijn achter. Dan is het tijd voor de klinknagels. De Gee Bee heeft, zo ver ik heb kunnen ontdekken alleen verzonken klinknagels (op de motorkap) en verzonken plaatschroeven (romp- en vleugelbeplating). Deze boots ik na doormiddel van een 2mm klembusje, iets scherp gevijld, in de Dremel met een gematigd toerental op het oppervlak te drukken.

De motorkap is reeds gedaan. De klinknagels vallen nu heel erg op, maar naar het schilderen van de motorkap geeft het een mooi detail, denk ik.

Voordat de romp zijn laatste laag primer kan krijgen moeten er nog een paar dingetjes gebeuren. Eerst de romp-stabilo overgang. Deze heb ik gemaakt van 0,4mm triplex. Een beetje plamuur voor de mooie overgang en naar schuren is het een mooie romp-stabilo overgang.

Hierna is de cockpit aan de beurt. Eerst inwendig een beetje opleuken, dan cockpit bevestigen en cockpit stijlen aanbrengen zodat deze met het verven gelijk meegenomen worden.

groeten kjel

ramses, strutter, jmk1 en 5 anderen vinden dit leuk.
  16. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Mooi werk weer

17. Bart83

Bart83 verslagschrijvers

Lid geworden:
    1 okt 2007
    Vandaag het toestel in het echt mogen bewonderen, Petje af voor je bouwkunsten :)

Mvg,

Bart

18. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Dank je Bart!

Ik ben weer wat verder met de klinknagels. De belly pan is ook van klinknagels voorzien. Op de foto mist nog het rijtje klinknagels bij de overgang van "metaal" naar "linnen", maar die zitten er inmiddels ook op.

Vanavond heb ik de cockpitkap bevestigd, nadat ik gisteren de cockpit nog een kleurtje heb gegeven en een hoofdsteuntje geplaatst heb om enigszins nog de indruk van een cockpit interieur te wekken. Meer doe ik niet aan de cockpit, ik moet een beetje aan het gewicht denken. De cockpit zit namelijk vrijwel in de staart. De cockpitkap heb ik bevestigd met aluminiumtape. Dat heb ik geloof ik ooit ergens in een van Ramses' draadjes gelezen en dat werkt goed moet ik zeggen. Geen geklieder met lijm en de onvermijdelijke lijm vingerafdrukken op de kap, althans bij mij dan.

groeten kjel

HansH, jmk1, ramses en 4 anderen vinden dit leuk.
  19. ramses

ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    21 sep 2008
    Ook ik heb gisteren Kjel zijn Gee Bee in het echt mogen bewonderen... erg indrukwekkend :thumbsup:
    Prachtige, zeer nette en lichte romp en vleugel, ik denk dat het een 'floater' wordt :)
    En wat een imposante rompdoorsnede, echt heel fors!

Groeten, Ramses
    .

bipeflyer en Kjel Postema vinden dit leuk.
  20. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Dank je Ramses!

Deel Deze Pagina