Advies aan beginners?

Peter Den

PH-SAM
Ik stoor mij al geruime tijd aan de eenzijdigheid van de voorlichting op het beginners forum.
Verder vind ik dat het, alle goede bedoelingen ten spijt, eigenlijk zo goed als gekaapt is door radiobesturing-motor-clubvliegers die denken dat dit deel van de hobby nu eenmaal de norm is.
Daarom voor één keer eens een tegengeluid.

Beste beginner, je hebt kennelijk belangstelling voor vliegtuigmodelbouw/modelvliegen en bent van plan hier iets te posten in de trant van: help, wat moet ik doen (wat moet ik kopen)?

Een paar checkpoints:

Ben je een beginner die zich tevreden wilt stellen met maar 1/3 van de hobby namelijk alleen vliegen en absoluut geen interesse in de rest (bouwen, zelf ontwerpen, theorie, meteo)?

Weet je al dat je eigenlijk een Straaljager of een Spitfire of Mustang wil?

Wil je vooral iets dat hier ’lol’ heet?

Denk je dat het heel wat voorstelt als je eindeloos kunt prophangen of meskanten?

Gaat het je er vooral om de indruk die je op je vriendjes gaat maken, gaat het je om de herrie en de irritatie die je bij anderen kunt wekken?

Geloof je dat een écht vliegtuig een bemand vliegtuig uit de grote luchtvaart is en dat een modelvliegtuig daar per se op moet lijken anders is het vast iets voor beginners (en dat ben je dus eigen al niet) en niet ’echt’.
(dus je wilt je tevreden stellen met een namaak)

Vind je een cockpitje en een poppetje in de cockpit en de stickers op je vliegtuigje erg belangrijk en gaaf en niet kinderachtig?

Denk je dat hout geen eenvoudig constructiemateriaal is maar iets vaags en belachelijks van vroeger?

Vind je de vraag : wil je brandstof of elektro? Een gewone goede vraag?

Weet je nu al dat je absoluut met een motor wilt vliegen en denk je dat vliegen eigenlijk alleen volwaardig met een motor is?

Vind je, zonder dat je er iets van af weet, dat zweven, vrijevlucht wedstrijdvliegen, of lijnbesturing ouderwets en oninteressant is?

Kan je er niet tegen dat er iets kapot gaat en stop je dan weer gelijk met je hobby?

Vind je jezelf al heel goed op ‘’de sim’’?

Wil je vooral consumeren en geheel laten leiden door de modelbouw(speelgoed) industrie?

Als je vier of meer van deze vragen met ja beantwoord hebt: gefeliciteerd, je zit bij deze forumrubriek helemaal goed!

De antwoorden die je zult krijgen kan ik je ook alvast geven, namelijk: Welkom en het is heel verslavend, ga vooral bij een club, oefen op de sim, neem vliegles, haal een brevet, koop een Easystar, nee koop geen Easystar maar een Calmato want daar heb je langer wat aan, nee doe dat niet want dat gaat toch kapot en dan hou je er vast mee op, koop in ieder geval een ARF, ga vooral niet iets zelf bouwen want dat is toch niet goedkoper en heel erg moeilijk en dan stop je er vast mee.

Heb je minder dan vier vragen met ja beantwoord of heb je het idee dat er toch meer en wellicht voor jouw interessantere kanten aan deze hobby zitten, kijk dan nog eens rond op het hele forum en bedenk eens wat je eigenlijk echt uit de modelvliegerij wilt halen.
Als je belangstelling ergens door gewekt wordt stel dan in die specifieke rubriek je beginnersvraag nog eens.
Bijvoorbeeld op het zweefforum, kijk ook eens bij de rubriek DLG (een hele interessante ontwikkeling), misschien zelfs bij lijnbesturing of de vrije-vluchtrubriek (hoewel je voor de boeiende categorie vrijevlucht-wedstrijdvliegen buiten het forum moet zijn:even googelen op F1A F1B.)

Ik hoop dat ik bij een enkeling de blik iets heb kunnen verruimen en een iets bredere interesse gewekt heb.

@markjuhh, bedankt voor de support:).

Uit de rest van de reacties;) zou ik kunnen afleiden dat de spraakmakende adviesgemeente het in één klap met me eens is, of moet ik toch maar begrijpen dat men liever verder neuzelt of een Easystar een slechter advies is dan een Calmato of Charter?

Misschien toch ter verduidelijking: op zich wens ik geen enkele vorm van modelvliegen te verketteren en waar iemand zijn persoonlijke plezier in ziet moet men vooral zelf weten.

Wat ik wel jammer vind is dat het beeld in grote mate bepaald wordt door, wat ik, geef ik direct toe, een beetje onvriendelijk, ’’vliegtuigje spelen’’ noem.
Ik vind dat er weinig oog is voor dat er tussen de horden consumeer gerichte beginners ook atypische mensen lopen die misschien wel zelf iets willen ontdekken.
Dat, bijvoorbeeld zelf bouwen, ontwerpen of de andere disciplines die ik al genoemd heb misschien wel meer de moeite waard zijn.
En dat nu juist deze atypische mensen meer de moeite waard zijn om verder te helpen en niet voorgeschoteld moeten krijgen: doe niet, doe als wij bouw niet, koop koop koop etc.

In het voedspoor van die dominantie volgt dan dat ook het clubleven verzand in gedoe met regeltjes, betutteling en het onderling afvangen van vliegen: ‘’wij hebben goede instructeurs, nee dan wij en ik ben zelf een hele goeie en wij kunnen allemaal zo goed op zijn kop laag vliegen en als je dat niet kunt dan mag je geen brevet en als dat op jouw club wel mag nou nou nou…’’ en zo voort.

Ik weet wel, dat als dit in mijn begintijd mijn introductie met de modelvliegerij geweest was ik in ieder geval nooit verder gegaan zou zijn.
Het ontgaat de goedbedoelende ‘’instructeurs’’ en adviseurs kennelijk ook dat het gepamper van die beginners nauwelijks nieuwe mensen die beklijven oplevert: deze categorie komt, doet even wat en verdwijnt weer.(meestal zonder dankjewel te zeggen)

Voor een eventueel meelezende beginner die echt serieus geïnteresseerd in vliegen is en niet alle show er omheen: de ‘’budgetten’’ die genoemd worden zijn onzin als je je wilt beperken in je eerste ambities.
Voorbeelden:
Vrije vlucht zweven: paar tientjes hout en cover en de oudgedienden staan te trappelen om al de in onbruik liggende timers aan je uit te lenen/geven als je serieus bent. Interessant en leerzaam.

Radio-zweven: weer een paar tientjes hout of een goedkoop houtbouwpakketje en een lijntje en er is een massa 35mhz spul in omloop voor weggeefbedragen of ook weer te leen bij diezelfde oudgedienden als je maar serieus wilt vliegen.
Uit te breiden naar eenvoudig radio-elektrozweven: extra kosten:eenvoudige setupje van Ebay en een paar tientjes lipo en wel een betere (duurdere) lader.

Elektro: Shockflyers/parkflyers: totaal ander begin kostenplaatje dan de met zoveel cc uitgeruste Calmato’s en wat daar bij komt: ook echt leuk en leerzaam.

Heb je minder dan vier vragen met ja beantwoord of heb je het idee dat er toch meer en wellicht voor jouw interessantere kanten aan deze hobby zitten, kijk dan nog eens rond op het hele forum en bedenk eens wat je eigenlijk echt uit de modelvliegerij wilt halen.

Je hebt daar zeker een punt. De checkpoints die zijn komisch om te lezen maar ze zijn soms oh zo waar!!:yes:

Toch denk ik dat de gemiddelde beginner niet gaat kijken naar de andere rubrieken. Dit komt omdat ze al een vraag in hun hoofd hebben. In het gunstigste geval hebben ze daar meer over gelezen als ze de zoekfunctie gebruikt hebben, vaak ook niet. Maar als je niet weet dat iets bestaat (DLG, slowflyer, radio-zweven) dan zul je daar ook niet naar zoeken en het dus ook niet vinden.

Ik heb zelf leren vliegen met de easystar en ik vind het zweven helemaal geweldig. Als ik iemand een advies moet geven over hoe te beginnen, dan raad ik de easystar aan, omdat ik er zelf mee begonnen ben en dat is mij prima bevallen. En als je leert vliegen bij een club die open staat voor de verschillende takken van de modelvliegsport dan ga je vanzelf ontdekken wat je leuk vindt en je daarop richten als je de basis hebt.

Dan ben je wel afhankelijk van de club waar je bij vliegt, als zo'n club zich alleen maar met brandstofvliegtuigen bezighoudt dan zie je de andere onderdelen van de modelvliegsport minder snel dan als je bij een club vliegt waar van alles wordt gevlogen.

Ik mag u feliciteren ,ik ben het helemaal eens met dit topic .
Dat andere topic pfffff wat moet het forum daar mee .
Het belangrijkste is ik heb lol in de hobby en om mij heen meer mensen .
De een slingert zich rot in odoorn ,de ander vliegt met alles [robbe hunter 500 watt]
En koopt ook nog een jamara poppy erbij voor de lol tussen de 13 andere modellen in .
Kan ik vliegen ,,nee vast niet maar ik heb met de mensen om mij heen toch een hoop lol!!!.

Groeten Wiebe.

Kan ik vliegen ,,nee vast niet maar ik heb met de mensen om mij heen toch een hoop lol!!!.

Je slaat de spijker op de kop Wiebe. :D

Dat, bijvoorbeeld zelf bouwen, ontwerpen of de andere disciplines die ik al genoemd heb misschien wel meer de moeite waard zijn.
En dat nu juist deze atypische mensen meer de moeite waard zijn om verder te helpen en niet voorgeschoteld moeten krijgen: doe niet, doe als wij bouw niet, koop koop koop etc.

Dat is dat wat ze in Duitsland nog steeds proberen te doen in de jeugd gruppen van de DMFV.
Beginnen met de bouw van een vrije vlucht zwever en daar ook jeugdwedstrijden mee te doen .;)
Later naar RC zweven enz,enz.......

Maar het internet maak je jeugd het te gemakkelijk.
Op elke hoek (in china) kan je voor een paar dollar de snellste straaljager kopen. :D

Mvg Johan

Beginnen met de bouw van een vrije vlucht zwever en daar ook jeugdwedstrijden mee te doen .;)
Later naar RC zweven enz,enz.......
Die basis veronderstelt een interesse in techniek en aerodynamica. Is dat niet een van de "problemen"? Ik zelf ben ooit begonnen vanuit deze interesse en ben nog steeds geïnteresseerd op basis van deze uitgangspunten.

De jeugd van tegenwoordig lijkt te beginnen met sims en zien de werkelijkheid ook als een soort sim. Ze kopen een "vliegtuig" wat kant en klaar is en gaan vliegen. Wanneer iets niet werkt snappen ze de basisbeginselen niet, kunnen het probleem niet oplossen en stoppen ermee. Of ze hebben echt totaal geen interesse in techniek en zijn snel uitgekeken op het "spelletje". Die jeugd kun je naar mijn mening niet echt beschouwen als toekomstige vliegers. Ze willen een spelletje spelen en als het afgelopen is zijn ze de interesse kwijt. Dat kun je erg vinden, maar het is wel van deze tijd. Alle goedbedoelde tips en waarschuwingen zullen deze "vliegers" niet binden aan de hobby ongeacht het vliegtuig.

Anderzijds zullen "echte" vliegers met ieder toestel lol hebben. Of het nu makkelijk of moeilijk is. Juist het prutsen is het leukste wat er is. Dat is in feite modelbouw. De checklist onderscheid wat mij betreft de echte vliegers van degenen die een spelletje willen spelen.

Ik ben meer een vlieger dan een bouwer. En toch reken ik m3ezelf tot de serieuze RC hobbyisten.
Ooit begonnen met een EZ* die ik nu nog steeds heb (en waar ik eigenlijk best nog vaak mee vlieg). Een heerlijk relaxed vliegtuig voor als je eens een keer wat minder snel wilt zijn. Daarnaast heb ik nog een Xeno en een Merlin, allen van Multiplex. Weinig te bouwen, veel te vliegen en een hoop lol.
Maakt mij dat dan minder serieus dan iemand die 5 maanden zwoegt op een houtbouw kist? Ik vind van niet. Overigens heb ik diep respect voor iemand die dat wel op kan brengen! Maar ik vind niet dat ik dan minder serieus ben, alleen omdat ik niet hevig geïnteresseerd ben in vleugelprofielen enzovoorts...

Willem.

Ik ben meer een vlieger dan een bouwer. En toch reken ik m3ezelf tot de serieuze RC hobbyisten.
Ooit begonnen met een EZ* die ik nu nog steeds heb (en waar ik eigenlijk best nog vaak mee vlieg). Een heerlijk relaxed vliegtuig voor als je eens een keer wat minder snel wilt zijn. Daarnaast heb ik nog een Xeno en een Merlin, allen van Multiplex. Weinig te bouwen, veel te vliegen en een hoop lol.
Maakt mij dat dan minder serieus dan iemand die 5 maanden zwoegt op een houtbouw kist? Ik vind van niet. Overigens heb ik diep respect voor iemand die dat wel op kan brengen! Maar ik vind niet dat ik dan minder serieus ben, alleen omdat ik niet hevig geïnteresseerd ben in vleugelprofielen enzovoorts...

Willem.

En dat is HET verschil tussen een modelbouwer en een modelvlieger ;)

Laatst bewerkt:
Ik begrijp wel het punt wat je probeert te maken, maar denk dat het misplaatst is.

Kernpunt is hier de vraagstelling. Jij stoort je aan de antwoorden, de discussies, enzovoort, en dan met name dat het gericht is op 'arf/rc vliegen'... máár je vergeet dan dat dát ook is wat 99,9% van de tijd gevraagd wordt.

Meest voorkomende vraag op dit forum is toch echt 'ik wil gaan vliegen met een afstandbestuurbaar vliegtuigje, is deze kist geschikt' en dan meestal met een link naar een rc-bestuurde ARF die niet geschikt is voor beginners.

Dat je dan een antwoord langs dezelfde lijn zult krijgen, namelijk een rc-bestuurde ARF, is geen raar iets denk ik.

Dát is namelijk wat het gros der mensen wil. Wees zelf eerlijk, kijk eens rond op je club, hoeveel mensen bouwen nog echt zelf?

Wat mij juist opvalt, is dat het juist de oude garde is, die belerend praat over houtbouw, vrije vlucht, enzovoort, die anderen niet in waarde laten.

Dus.. jij bouwt graag, vliegt graag vrije vlucht, enzovoort, niets mis mee, als je daar lol mee hebt, en ook als je dat niet hebt, het is jouw zaak.

Dus.. anderen kopen graag snel een ARF om RC mee te gaan vliegen. Daar geldt dus exact hetzelfde voor; als zij daar lol mee hebben, laat ze dan.

Iemand die alles zelf bouwt, alles van aerodynamica weet, als 3 jarige kleuter al met vrije vluchttoestelletjes 'speelde' om uit te vinden hoe het werkt, is niet 'meer' of 'beter' dan iemand die een ARF doos kocht, daar binnen 4 uur bouwen klaar mee was, en daar vervolgens lol mee ging hebben.

En laten we even wel zijn.. als je kijkt naar de aantallen in NL, dan is radiobestuurde modelvlucht de norm, het merendeel van de markt. Of je dat nu leuk vind of niet.

Hoe dan ook.. ik weet zeker dat als er morgen een beginner met een vraag komt waaruit blijkt dat hij interesse heeft in DLG, dat hij/zij dan ook keurig beantwoord wordt, zónder dat RC-modelvlucht, calmato's of easystarren er aan te pas komen.

Verder: verwar verpisserij tussen twee individuen niet met wat er daadwerkelijk op clubs gebeurt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Meest voorkomende vraag op dit forum is toch echt 'ik wil gaan vliegen met een afstandbestuurbaar vliegtuigje, is deze kist geschikt' en dan meestal met een link naar een rc-bestuurde ARF die niet geschikt is voor beginners.

Dat je dan een antwoord langs dezelfde lijn zult krijgen, namelijk een rc-bestuurde ARF, is geen raar iets denk ik.

Maar weet deze nieuweling uberhaubt wel dat er ook nog de zelfbouw afdeling is?
Als hem gelijk maar weer een ARF aangeraden word zal hij daar ook niet zomaar achter komen ;)

Beter is dan om hem EERST te vragen wat hij nou precies wil! Dat is de enige manier om erachter te komen wat voor de persoon in kwestie het beste toestel is!

Het probleem begint een beetje bij de mensen die gelijk uit eigen ervaring kisten beginnen aan te raden die voor de persoon in kwestie mischien wel helemaal niet van toepassing zijn!

Dat laatste ben ik met je eens, daar kwam ook dat hier onzinnig geachte easystar-draadje vandaan.

Aan de andere kant; dat is internet. Zo is/werkt het overal. Als jij op bv. tweakers.net gaat vragen welke computer je moet kopen, zul je ook allemaal reacties krijgen van mensen die datgene adviseren wat ze zelf gekocht hadden en goed beviel, zonder te vragen met welk doel de aanschaf gedaan wordt.

De kracht van een forum schuilt juist in de diversiteit. Het staat een ieder vrij om op een vraag te reageren. Dus ipv. alleen te vermelden dat je je stoort omdat het advies naar jouw mening onvolledig is, zou je ook daadwerkelijk zelf een 'goed' advies kunnen gaan geven.

Een goed advies ,easystarr,met speed 400 motor, prop gunter ,
Accu 2s lipo minimaal 3000mah, servo 2x hs 81 ,
Enige mod het tonnetje van het richting roer dichter bij het scharnier zetten voor iets meer uitslag .
Klaar.

als de beginner ouder is dan 40, of een bovenmatige interesse heeft in zweven, dan is dat inderdaad een goed advies. Anders niet.

Iemand die alles zelf bouwt, alles van aerodynamica weet, als 3 jarige kleuter al met vrije vluchttoestelletjes 'speelde' om uit te vinden hoe het werkt, is niet 'meer' of 'beter' dan iemand die een ARF doos kocht, daar binnen 4 uur bouwen klaar mee was, en daar vervolgens lol mee ging hebben.
Niet beter of meer, de beleving van de hobby is anders. Ik heb het idee dat veel mensen tegenwoordig modelvliegen als een 3D uitvoering van de simulator zien. Niks mis mee, maar net als van de simulator/spelletjes zullen ze waarschijnlijk snel flauw zijn van het vliegen. Vervolgens wordt er geklaagd over het model dat te snel verveeld of anderzins niet voldoet.

Mensen die echt geïnteresseerd zijn in het hoe en waarom zullen langer van de hobby genieten, en daardoor meer lol hebben aan een model. Geen waardoordeel dus maar eerder een constatering.

zonder direct een mening te willen geven wil ik toch even vertellen hoe het bij mij ging:

Ik wilde een aantal jaar geleden vooral graag vliegen. Waarmee maakte me weinig uit, als ik maar lekker kon vliegen! Uiteindelijk ben ik begonnen met een Graupner Wilga. Pas toen ik eenmaal lekker kon vliegen ben ik verder gaan kijken en kwam de interesse voor schaalmodellen, shockflyers en het F5B-vliegen.

Nu wel mijn mening gevend: als iemand heel graag wil gaan vliegen en hier de vraag stelt wat hij moet kopen dan zal ik hem een Easystar-kloon met rolroeren aanraden, alsmede dat hij op een club les moet nemen en veel vragen moet stellen. Hij zal vanzelf zien wat vliegen nog meer inhoudt en voorkeuren gaan ontwikkelen.

Laten we de discussie niet hier verder voeren. Dit gaat hier geheel offtopic. Het draadje wat Henri is begonnen hoort hier niet thuis.

@Henri Zikken;
Maar denk dat het misplaatst is
, nou dat denk ik nu net niet.
máár je vergeet dan dat dát ook is wat 99,9% van de tijd gevraagd wordt.
Precies en dat vergeet ik dus niet: wat ik alleen wil bereiken is dat die vraagstelling nog eens even tegen het licht wordt gehouden, en door de vraagsteller zelf en door de beantwoorders van die vraagstelling.
Ik zet hier niet voor niets mijn enigszins gechargeerde checkpoints neer.
Ik stel ook dat als iemand dus echt vind dat ie tot die obligate 99.9% behoort je op deze forumrubriek goed zit en je op je wenken bediend zult worden met de ook door mij geschetste adviezen: wat dat betreft sta ik dus helemaal aan jouw kant.
En voor de beantwoorders van diezelfde vraagstellers : hoe succesvol is het helpen van dit soort beginners, hoeveel tref je ook na twee jaar nog in de hobby aan(of in mijn geval na 50 jaar?) en hoe verhoud zich dat tot de inspanning die je daar insteekt?

Mij gaat het om die volgends jouw 0.1% die in de modelvliegerij terecht zouden kunnen komen omdat ze dus een iets diepgaandere interesse hebben in of wellicht ontdekken dat je er ook je eigen creativiteit in kwijt zou kunnen of simpelweg dat je iets zelf kunt doen.

Die mensen zijn mij toevallig wat dierbaarder en ik vind dat ze door de obligate antwoorden hier en de eenzijdige nadruk op het in clubverband motorvliegen onder strikte regeltjes met middelgrote semi-schaalmodellen dmv sims en instructeurs, in hun voorlichting te kort gedaan worden en het zicht ontnomen op wellicht toch interessantere vormen van de hobby.
Wat mij juist opvalt, is dat het juist de oude garde is, die belerend praat over houtbouw, vrije vlucht, enzovoort, die anderen niet in waarde laten.
Ik denk dat dat interpretatie van jouw kant is: ik herken dat beeld niet.
Het is eerder andersom vind ik en dat is waar ik hier dan ook aandacht voor vraag:
Als een beginner, serieus te nemen of niet, maar overweegt om zelf iets te bouwen dan wordt hem dat van alle kanten ontraden met teksten als: niet van deze tijd, niemand doet dat meer, ARF is goedkoper en dan krijg je wat goeds(???)
Het is alsof op een forum dat over lekker eten gaat iemand advies vraagt om zelf iets te koken en dan overspoeld wordt met: niet doen ga toch naar de McDonalds want dat is goedkoop en heel erg lekker want ik vind koken niet leuk.

Overigens gaat het mij niet om het aspect bouwen te promoten maar het aspect nadenken.
Het spijt me als ik je in een spiegel laat kijken die je misschien minder vleiend vind, maar voor vleierij ben ik niet in de wieg gelegd.

Het valt mij toch op dat je je erg laat leiden door wat de markt of ''iedereen'' doet of volgens jouw wilt maar daar heb ik hier nu even geen boodschap aan.

Modelvliegen en bouwen als fenomeen is mij nu net even te dierbaar om dat volledig aan de speelgoedindustrie over te laten.
Merkwaardig die verwarring tussen een moreel oordeel en een kwalitatief oordeel dat mij hier ook nog eens toegedicht wordt.
Laat ik zeggen dat ik jouw kleuter van 3 iets serieuzer neem als modelbouwer/vlieger dan je ARF figuur en dat heeft niets te maken met hoe ik over iemand als mens denk of hoe ik iemand op andere aspecten waardeer: Wat zou mijn vermeende oordeel daarover je trouwens een zorg zijn?

Mij gaat het om die volgends jouw 0.1% die in de modelvliegerij terecht zouden kunnen komen omdat ze dus een iets diepgaandere interesse hebben in of wellicht ontdekken dat je er ook je eigen creativiteit in kwijt zou kunnen of simpelweg dat je iets zelf kunt doen.

Voor zover ik weet, worden die mensen met open armen ontvangen op dit forum. Als iemand aangeeft te willen bouwen, creatief te zijn, eigen ideëen te hebben, is er hier een hele schare mensen die iemand daar in steunen.

Die mensen zijn mij toevallig wat dierbaarder
[..]
Laat ik zeggen dat ik jouw kleuter van 3 iets serieuzer neem als modelbouwer/vlieger dan je ARF figuur

Precies dus wat ik zeg.. je hecht er wel degelijk een waardeoordeel aan en laat duidelijk blijken dat in jouw visie, 'ARF-vliegers' minderwaardig zouden zijn.

Verder trek je zaken volledig uit context. Bijvoorbeeld het advies 'niet bouwen, koop een ARF', dat is helemaal nooit zo gegeven. Het ging om iemand die graag wilde bouwen én wilde leren vliegen. Dan is in de huidige markt de slimste weg om een ARF trainertje te kopen en iets moois (bv. een TopFlite kit, oid) te bouwen.

Vroeger moest je je trainer wel zelf bouwen, simpelweg omdat er geen alternatief was.

Tegenwoordig hoeft dat niet meer, en dan kun je, vind ik, je bouwtijd beter besteden aan iets wat je echt mooi vind, ipv een trainer waar toch schade aan gaat komen.

Ik stoor mij overigens totaal niet aan 'de spiegel' die je mij meent voor te houden, zeker ook daar het beeld duidelijk niet klopt. Ik ben zelf begonnen met deze hobby met het bouwen van een Top Flite Cessna 182 bouwdoos. Zo ben ik op dit forum terecht gekomen, waar mij al snel duidelijk werd dat het gaan vliegen met dat ding, als eerste kist, niet handig was. Dus een ARF trainer gekocht. Deze hobby gaat mij óók aan het hart, zowel het bouwen als het vliegen. Ik denk niet dat iemand die lol heeft met een EZ* meer of minder is dan iemand die creatief wil zijn en zelf wat wil bouwen, beiden beoefenen onze hobby op hun eigen manier.

En nogmaals.. als je de adviezen eenzijdig vind.. als je zo'n 'parel' tegekomt die jij graag ziet, staat het jou geheel vrij om op dit forum die persoon van een goed, niet eenzijdig advies te voorzien. Er is niemand die je daarin tegenhoudt.

Hij zal vanzelf zien wat vliegen nog meer inhoudt en voorkeuren gaan ontwikkelen.

Helemaal eens met Jitze! :yes:

Zelf ben ik vooral bouwer en heb mijn trainers vroeger ook zelf gebouwd volgens de goede oude traditie. En ik zie ook graag dat mensen zelf bouwen. Maar ik ben blij met al die ARF vliegers en prophangers, want door hun is er genoeg volk op de club zodat deze bestaansrecht heeft en er voor mij een veld is om te vliegen die keren dat ik ga (is niet heel vaak).

Ik vind deze discussie veel te zwaar op de hand.

Back