Advies sleepkist

Wat vind je van deze:

https://aerobertics.be/nl_be/han2365

Makkelijk elektro te maken, en een echte allrounder. En erg goed mee te slepen!
Bedankt, ziet er ook goed uit!
Maar de prijs van zelf maken ligt vele malen lager, dat trekt mij nogal.

We hebben verder niks te klagen hoor, maar met jonge kinderen en gewone vaste lasten kan ik niet onbeperkt hobbyen.
Mijn vrouw moet het ook nog leuk blijven vinden[emoji847]
 
De Paf 260 is ook een hele mooie en goeie optie
Kan je diverse aandrijvingen aan knuppuh,
Met genoeg power trek je hem zo weer uit een tipstal :D
 
Bedankt, ziet er ook goed uit!
Maar de prijs van zelf maken ligt vele malen lager, dat trekt mij nogal.

We hebben verder niks te klagen hoor, maar met jonge kinderen en gewone vaste lasten kan ik niet onbeperkt hobbyen.
Mijn vrouw moet het ook nog leuk blijven vinden[emoji847]
Dan zou ik het aanbod van GJ met beide handen aannemen, piepvleugeltje is zo van een ligger en in een handomdraai beplankt, dan een doosrompje bouwen en een aandrijving uitzoeken
In principe kan je met een zenoah 38 of quadra 40 al slepen, en die dingen kosten geen drol…. Hier liggen nog wel wat van zulke benzine motoren niks te doen.
 
Dan zou ik het aanbod van GJ met beide handen aannemen, piepvleugeltje is zo van een ligger en in een handomdraai beplankt, dan een doosrompje bouwen en een aandrijving uitzoeken
In principe kan je met een zenoah 38 of quadra 40 al slepen, en die dingen kosten geen drol…. Hier liggen nog wel wat van zulke benzine motoren niks te doen.
De aandrijving ligt al op de zolder.
Brandstof zou betekenen dat ik niet meer op onze eigen club kan vliegen[emoji51]

Ik denk er even over. GJ woont niet om de hoek. Logistiek....
Ik heb zelf ook een snijboog, zou best kunnen[emoji847]

Paf trainer heeft ook NACA 0015 trouwens
 
De koorde van de Big Easy is op 201cm span ongeveer 38cm.
Je kan dan een beetje bepalen wat er aan hout ingaat.
Thoma Balsa heeft plankjes van 20 en 25cm breed, de 1,5mm 20cm brede is 3,22 per stuk.
Maar ik zou dan de gewone 10cm brede nemen, die zijn 1,58 per stuk.
Je moet ze dan alleen aan elkaar lijmen maar dat is een makkie.
De vleugel word iets van 57mm dik, dus moet het uit 80mm EPS gesneden worden.
4 delen van 50cm.
Lunteren is niet om de hoek nee en een rechte vleugel is met 2 man makkelijk te snijden met sjablonen en een snijdraad.
Maar ik ben rond 6 april weer in Nederland en daarna over een week of 4 week, elke 4 weken een infuus in het ziekenhuis.

En de PAF Trainer, dat is gewoon een dom ding, net als de Stick.
Neem een doos, set er een vleugel, stabilo en motor op en we hebben een vliegtuig...
Oerlelijk, dan zou ik voor de mooie rondere Big Easy gaan.


GJ
 
Lelijk maar effectief.
Effectief in welke zin?
Meeste sleepjes per verstookte brandstof?(per mAh weet jij niks af ga ik van uit, Serge![emoji847])

Ligt dat ook niet aan het NACA 0015 profiel?

Als ik het zo bekijk is er weinig verschil tussen de Paf, Easy en Calmatow (daar weet ik het profiel niet van. NACA 2415?)

-zelfde profiel
-romp met weinig frontaal oppervlakte
-redelijk lange romp

Wat ik nog steeds bijzonder vind, is dat minimale verschillen in vleugelprofiel zulke grote effecten hebben! Dit terzijde.
 
Ik wil niet voor Serge antwoorden maar zulke modellen zijn effectief door de lage kosten, snelle bouwtijd en licht maar robuust in het gebruik, Naast een schaal sleepkist zal iedereen eerde om die kist staan, dus relatief zijn ze lelijk.

Em die effecten van minimale verschillen in vleugelprofielen merk ik niet hoor! Uiteindelijk gaat het om het totaal van profiel, instelhoek, zwaartepunt, gewicht en nog een paar factoren of je een goed vliegend model krijgt.
 
Ik vind 379 Euro voor een 230cm kist nou niet zo laag in kosten.
Hij is wel snel in elkaar te zetten, dat is dan het enige voordeel.
Vleugelprofielen die gebruikt worden, NACA 0015 of 16 of 2415 hebben weinig verschillen.
De ene zal meer liften dan de andere of wat meer weerstand genereren.
Het is allemaal zo rond de 15% dikte.
Volgens mij heeft iets als een Big Lift een Clark Y.
Daar zie je wel degelijk verschil in vlieggedrag, een NACA is neutraler.

GJ
 
Ik heb maanden lang een BL XXL met 40cc mvvs te koop gehad. Die was ideaal geweest voor je. Ding had ook flaps en enorm veel vermogen.

Die is net weg. Wellicht kan je de nieuwe eigenaar benaderen.
 
Vermoedelijk komt het dat een NACA 0015 symmetrisch is.

NACA 0015 of 16 of 2415 hebben weinig verschillen.

Ik snapte de post van GJ niet zo goed.

NACA 0015:

upload_2022-3-30_11-55-13.png





NACA 2415:

upload_2022-3-30_11-56-0.png


Dat scheelt nogal . . .


jan.
 
Ik vergelijk een NACA met een Clark Y.
En met neutraler bedoel ik de reactie op snelheid.
Een NACA is bij verschillende snelheden neutraler, een Clark Y gaat bij stijgen van de snelheid meer lift leveren dus gaat het model stijgen.
Een NACA doet dat veel minder, dus is neutraler.

GJ
 
De genoemde NACA 00serie (symmetrisch) en de 2415 (halfsymmetrisch).
Beide zijn niet heel erg snelheids afhankelijk bij een normale invalshoek.
Een Clark Y lift enorm.
De theorie ken ik niet maar ik weet dit uit de praktijk.


By the way, ik ga zo even wat EPS 80mm halen en ga dan wat schuimkernen NACA 2415 snijden voor de Calmatow die alweer een tijdje op zolder stof staat te happen.
Misschien dat ie na ruwbouw dan de verkoop in gaat.

GJ
 
Ik begin een beeld te krijgen in mijn hoofd.

Nog een onduidelijkheid: Timmerplaat van de gamma
 
Ik begin een beeld te krijgen in mijn hoofd.

Nog een onduidelijkheid: Timmerplaat van de gamma
Timmerplaat van de Gamma, is 3mm populierentriplex. Volgens mij is Gamma een van de weinige bouwmarkten die triplex in 3mm verkoopt. De meeste verkopen 3,6mm triplex.

Vandaar dat veel mensen kiezen voor timmerplaat van de Gamma. Als je dat aanschaft, let er dan even op dat je een rechte plaat uitzoekt, want bij sommige bouwmarkten staan ze rechtop in de stelling waardoor sommige platen nogal krom zijn. Verder even goed de oppervlakken bekijken, want er kunnen platen tussenzitten die gerepareerd zijn en die wil je ook liever niet.
 
Back
Top