Aeronaut Classic sportboot

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door bad65, 18 aug 2016.

1. bram1324

bram1324

Lid geworden:
    18 jul 2012
    naar voren? Meer opzij dan naar voren mag ik hopen? Zie de link van Roel voor het bereik van de sectorlichten.

2. bad65

bad65

Lid geworden:
    7 aug 2016
    ja....

bram1324 vindt dit leuk.
  3. bad65

bad65

Lid geworden:
    7 aug 2016
    oh ja, het geschil met de K**** is na een hoop getouwtrek toch opgelost, ik heb eindelijk mijn geld terug!

bram1324 vindt dit leuk.
  4. bad65

bad65

Lid geworden:
    7 aug 2016
    aluminium stripje in het lampje bleef niet zitten, dus eraf gehaald en met zwart de lampen bijgewerkt...

Bijgevoegde bestanden:

5. bad65

bad65

Lid geworden:
    7 aug 2016
    En ik heb de stickers van John erop. Hij heeft topwerk geleverd!

Bijgevoegde bestanden:

MikeMohawk vindt dit leuk.
  6. bad65

bad65

Lid geworden:
    7 aug 2016
    Net proefvaart in een badje met nieuwe schroef as en schroef. Nu douwt die dus wel water bij het roer naar binnen. As is 1,5 cm langer dan de oude. Zo meteen bestel ik me toch maar een nieuw roer en dan zal ik de servo weer om kunnen draaien. Ben ik voorlopig ook weer van de straat...:p

Update: ik kom er net achter dat er helemaal geen o-ringetje bij de roerbuis zit. Geen wonder dat die water naar binnen gooit

Laatst bewerkt: 15 sep 2016
  7. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Ook de roerkoker kun je invetten met uierzalf...
    Mijn Torpedoschnellboot Puma-class: drie roeren er onder met 3mm dikke asjes.
    Vaart al gauw 22 km/uur.
    Roerkokers gevuld met uierzalf, daarna de roerkoning er in gedrukt en overtolleg vel verwijderd.
    Geen drup water aan boord.

8. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Waarom gelijk een nieuw roer(tje) bestellen? Er is toch wel iets te verzinnen om als afdichting te dienen? Weet natuurlijk niet wat er in jouw "knopendoos" ligt. Maar ik begrijp dat je roertje nu iets onderuit zakt. Kan je dat niet omhoog houden door op het te lange stuk iets te klemmen dat aansluit op de bus, waar het roer doorheen gaat? Rubber ringetje, stukje slang, metalen deel uit een kroonsteentje met daaronder een stukje rubber van een fietsband?
    Nu ben ik een "alternatieve" zuinige knutselaar en heb roerdoorvoerbuisjes gemaakt van (franse) fietsventielen. Als afdichting gebruik ik een stukje fietsband met een 3 mm gaatje erin. Daarboven een plat ringetje en dan een M-3 moertje. Maar met een beetje geluk zit je roerkoning niet te ruim in de bus en doet wat vaseline aan de roerkoning wonderen. Kijk maar wat je uit deze info kiest. Kan ook een mix zijn natuurlijk. Pas op het laatst naar de (web) winkel. Zag dat Roel me voor was met uierzalf (vaseline). Loopt gesmeerd! Gr. Klaas.

9. bad65

bad65

Lid geworden:
    7 aug 2016
    Kijk das nou ff een handige tip!

10. bad65

bad65

Lid geworden:
    7 aug 2016
    nee komt geen nieuw roer, was ff te voorbarig. Ben aan het kijken of ik nog o ringetjes van de airbrush heb liggen en anders probeer ik die tip van Roel

11. bad65

bad65

Lid geworden:
    7 aug 2016
    nee er zat helemaal geen o-ring bij het buisje en doordat de scchroefas iets langer is gooit hij nu water door het buisja naar binnen

12. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Wim, Een ringetje helpt alleen maar als je het ergens klem tussen kunt zetten en zodanig afdicht. Roel zijn idee is het simpelst. Moet je natuurlijk wel uierzalf of vaseline in huis hebben. Misschien kun je voor een vriendenprijsje nog een potje scoren bij de vatendrogist. Daar ging de Bogena uierzalf uit het assortiment, maar eigen merk verkopen ze ook. Kost je de kop ook niet. Gr. Klaas.

13. bad65

bad65

Lid geworden:
    7 aug 2016
    zo eens ff naar de winkel

14. bad65

bad65

Lid geworden:
    7 aug 2016
    Roerbuis volgestopt met vaseline. Straks roer weer opbouwen, is me nu te warm daar. Ik vond nog een rubber o-ringetje van me vorige airbrush, die zet ik er ook nog op

15. bad65

bad65

Lid geworden:
    7 aug 2016
    schroef vraag: is een grotere propellor sneller dan een kleinere en is zo n speedschroef met 2 bladen sneller dan een met 3?? Of is het relatief?

Laatst bewerkt: 16 sep 2016
  16. bad65

bad65

Lid geworden:
    7 aug 2016
    vandaag geen energy dus morgen testen of die waterdicht is nu...

Bijgevoegde bestanden:

17. piet

piet

Lid geworden:
    29 jul 2004
    Bad65, ik vind de verlichting wel erg fel branden, op wat voor spanning branden ze?
    Groetjes Piet

18. bad65

bad65

Lid geworden:
    7 aug 2016
    9volt batterij. Op de foto lijken ze feller dan in het echt

19. piet

piet

Lid geworden:
    29 jul 2004
    oké

20. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Daar zijn teveel variabelen voor.
    Ja, een grotere schroef (met dezelfde spoed!!!) "verzet" meer water dan een kleinere, maar dan moet het toerental hetzelfde zijn. Als je een grotere schroef plaatst, "kakt" het toerental meestal in. Bovendien moet je motor meer vermogen verstouwen, en wordt warm. Warmte = verlies. Idem bij je regelaar: als je regelaar stromen moet verwerken die dicht bij het opgegeven maximum liggen, wordt ook je regelaar warm. = verlies.

Bovendien heb je te maken met de slip van de schroef.
    Als je een schroef door een zacht pakje boter draait, heb je (vrijwel) geen verlies, geen slip. In het water is dat écht anders.

Het aantal bladen scheelt ook, maar....
    Een "oppervlakteschroef" onder een raceboot is gemaakt om slechts met één blad tegelijk in het water te liggen; het andere blad is boven de waterspiegel.
    Een"twee blads-speedschroef" heeft weer een andere vorm, is bedoeld om met beide bladen tegelijk onderwater te zitten.
    Een driebladsschroef (met dezelfde spoed) verzet meer water, maar zal meer slip genereren.
    Bij moderne marineschepen (met name subs) bestaan 7-blads-sikkelschroeven. Die zijn snel, maar de belangrijkste reden is: minder cavitatie. Cavitatie is het effect wat optreedt bij een snel draaiende schroef: door de onderdruk aan de buitenzijde kookt het water al bij lage temperaturen. Er ontstaan gasbellen, die vrijwel meteen weer imploderen. Dat is niet efficient én het maakt veel lawaai. Dodelijk voor een sub die het juist van stilte moet hebben. Zo'n sikkelschroef is in staat om een sub met een snelheid tot 20 knopen onder water geruisloos voort te bewegen. Boven de 20 knopen gaat hij alsnog caviteren.

Kortom: heel veel variabelen.
    Ik schat dat onder jouw scheepje een 30 tot 35mm speedschroef voldoende is om haar met redelijke snelheid voort te stuwen met de motor die je er nu in hebt.

En denk er aan: bij het gebruik van een borstelmotor moet de prop nooit groter zijn dan de diameter van de motor!
    Da's een grove vuistregel, maar wel eentje die regelaars en motoren spaart.

bad65 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina