(Af)Bouwverslag Batavia van Kolderstok

Mooi gedaan Koos, ook de latjes zitten er nu wat 'strakker' in en dat komt weer ten goede van het totaal plaatje:thumbsup:

Allemaal bedankt voor jullie positieve reacties, ben er zelf ook content mee.
Zie je toch weer de kracht van een bouwverslag, als ik dit niet gedaan had was ik er niet, of pas veel te laat ( met de luiken misschien) achter gekomen:confused::oops::confused:
Het geeft ook net even dat extra druk iets netjes te maken. Want tja.. je collegabouwers kijken mee;)

Stuk aluminium strip daar led strippen opplakken, aluminium strip kan je in de gewenste vorm buigen, aan of boven je tafel monteren, en je hebt een perfect werklicht met nagenoeg geen schaduw.
Heb zelf een combinatie van led strips in warm-wit licht met helder wit, dit geeft in mijn ogen de perfecte licht kleur.
en voor de kosten zou ik zeggen hoef je het niet te laten, dat spul kost tegenwoordig niet meer de hoofdprijs.
Boris, weet je nog welk wattage led strip je hiervoor gebruikt hebt??
Ben druk bezig met de nieuwe indeling, en al hier en daar aan het rondkijken voor de nieuwe verlichting:):)

Jaques

Hieronder een link naar mijn bouwverslag wat ik op een ander forum heb.
Heb daar destijds een foto geplaatst van het type led verlichting dat ik gebruik,
Gebruik het eveneens in vitrine kasten als voor mijn werkplek.
Ik gebruik 2200K leds voor mijn vitrines en voor mijn werk plek een combinatie van 2200K en 3000K.
Des te hoger je K (kleur temperatuur in Kelvin ) nummer des te helderder en kouder licht, je zult voor je zelf een balans moeten vinden die je goed ligt en waar je goed mee kan werken.

Bijna alle foto's gepost bij mijn verslag zijn genomen met bovengenoemde K combinatie.

https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=47387&start=130

Laatst bewerkt door een moderator:
Vanavond "even" een testje gemaakt voor de aanpassingen van mijn kanonspoorten, het kozijntje werd geprefabriceerd, de poort op de correcte maat uitgesneden en er dry-fit ingestoken.
Ziet er nu ook geheel anders uit, ondanks de vertekening van de foto, de poort is nu 11 mm breed en 12 mm hoog.
Oordeel zelf
Bekijk bijlage 304266
Nogmaals het "kozijntje staat er dry-fit in, moet de binnenzijde nog zwarten, enne voor alle duidelijkheid de middelste is de gewijzigde:rofl:
Het zal wel na de kerst worden dat ik weer verder kan gaan, want eerst is de nieuwe indeling van mijn werkruimte aan de orde zoals al eerder vermeld.:D:D

Mooi werk Koos. Boris had gelijk, soms is het beter een malletje te maken vooral in 'massa production' Hier nog een tip voor een malletje voor de luiken. Lijm 3 latjes op een stukje hout in precies de vorm en dikte van de rode binnen kant van het luik. Lijm daarop 3 latjes voor in de vorm van het eigenlijke luik. Dan leg je gewoon je rode latjes in de bodem en haaks erop het eigenlijke luik. Klaar, allemaal precies identical. Je kan dan door het luik heen boren op bv een 45 graden hoek. Steek pennetjes er door die in de romp gaan. Het is een onzichtbare constructie maar zeer stevig zodat je je luiken er niet per ongeluk af stoot.

Mooi werk Koos. Boris had gelijk, soms is het beter een malletje te maken vooral in 'massa production' Hier nog een tip voor een malletje voor de luiken. Lijm 3 latjes op een stukje hout in precies de vorm en dikte van de rode binnen kant van het luik. Lijm daarop 3 latjes voor in de vorm van het eigenlijke luik. Dan leg je gewoon je rode latjes in de bodem en haaks erop het eigenlijke luik. Klaar, allemaal precies identical. Je kan dan door het luik heen boren op bv een 45 graden hoek. Steek pennetjes er door die in de romp gaan. Het is een onzichtbare constructie maar zeer stevig zodat je je luiken er niet per ongeluk af stoot.
Uiteraard had Boris gelijk, en betreffende de luiken daar zal ik aan denken als ik zover ben Dirk, bedankt voor de tip, ;);)dat met die pennetjes in de luiken wist ik al en was ik ook al van plan dus dat komt ook goed:)

Laatst bewerkt:
Zo de inrichting van mijn "werkplaats" is nagenoeg gereed dus er kon weer verder gebouwd worden.
Eerst werden de kozijnen voor de kanonspoorten in elkaar gelijmd, wat een gepriegel maar na een paar uur waren ze alle 22 gereed
IMG_4557.JPG

Nadat ze nog eens rondom geschuurd en weer geschilderd waren konden ze in de romp geplaatst worden nadat de poorten exact op maat uitgesneden waren, makkelijker gezegd uiteraard dan gedaan maar de eerste 6 zitten erin
IMG_4561.JPG

En het ziet er stukken beter uit dan vorige week, uiteraard moest ik even kijken hoe het er met de ingestoken kanons uitzag, en ook dat viel niet tegen, ze liggen mooi op zo'n een derde van de hoogte.
IMG_4560.JPG

Nu nog 5 aan SB en de andere 11 aan BB, dus we kunnen dit jaar nog vooruit, en anders in 2019, we zullen het wel zien.

Zo de inrichting van mijn "werkplaats" is nagenoeg gereed dus er kon weer verder gebouwd worden.
Eerst werden de kozijnen voor de kanonspoorten in elkaar gelijmd, wat een gepriegel maar na een paar uur waren ze alle 22 gereed
Bekijk bijlage 305216
Nadat ze nog eens rondom geschuurd en weer geschilderd waren konden ze in de romp geplaatst worden nadat de poorten exact op maat uitgesneden waren, makkelijker gezegd uiteraard dan gedaan maar de eerste 6 zitten erin
Bekijk bijlage 305217
En het ziet er stukken beter uit dan vorige week, uiteraard moest ik even kijken hoe het er met de ingestoken kanons uitzag, en ook dat viel niet tegen, ze liggen mooi op zo'n een derde van de hoogte.
Bekijk bijlage 305218
Nu nog 5 aan SB en de andere 11 aan BB, dus we kunnen dit jaar nog vooruit, en anders in 2019, we zullen het wel zien.
Dit gaat hem worden Koos:thumbsup:

Nou kom maar op met die foto van je werkplaats...;)
U vraagt, wij draaien, hier de gevraagde foto:
IMG_4563.JPG

Wat betreft de verlichting daar ben ik nog niet helemaal uit, dus provisorisch een tl balk opgehangen die ik nog had liggen.
De bedoeling is om deze te vervangen in led, maar de juiste ben ik nog niet tegengekomen dus voorlopig doen we het zo maar.
En op speciaal verzoek van mijn wederhelft niet op de rommel letten;);)

rommel ? :zoeken: dan heb je mijn rommel kot nog niet gezien denk ik dit ziet er erg netjes uit voor een houtbouwer als je het mij vraagt :yes:
voor de spanvijs aan je lichtarmaturen zou ik toch een vijs in draaien want als dat lost :hammer:

Inderdaad zoals eerder gezegd je geschutspoorten zijn echt een enorme verbetering, mooi gemaakt !!
m.b.t. je verlichting hou je wel rekenschap dat je later nog masten op je model krijgt ?!
En kijk uit dat je niet je hoofd stoot aan die lijmklem :hammer:

Allemaal bedankt voor jullie positieve reacties:)
m.b.t. je verlichting hou je wel rekenschap dat je later nog masten op je model krijgt ?!
Vandaar deze tijdelijke voorziening;)
Enne die lijmtang, dat valt wel mee hoor Boris, moet raar gaan wil ik daar hoofdpijn van krijgen:D:D

Back