(Af)Bouwverslag Batavia van Kolderstok

dat bakje is zeker verdiend mooi werk hoor
Dank je Dirk, en ja zie ik het goed dit was de 1000e post in dit verslag.......

Wie had dat zo’n 16 maanden geleden kunnen denken toen ik onder dwang ;) van een ander gewaardeerd forumlid dit verslag startte.

Dus word het geen tweede bakkie maar een lekker :bier:, proost mannen, en allemaal bedankt voor het komen tot deze mijlpaal....

Dank je Dirk, en ja zie ik het goed dit was de 1000e post in dit verslag.......

Wie had dat zo’n 16 maanden geleden kunnen denken toen ik onder dwang ;) van een ander gewaardeerd forumlid dit verslag startte.

Dus word het geen tweede bakkie maar een lekker :bier:, proost mannen, en allemaal bedankt voor het komen tot deze mijlpaal....

Toch blij dat je met dit verslag begonnen bent Koos. Je maakt niet alleen een prachtig schip, maar ook een vermakelijk verslag met de nodige humor. Heel leuk om te volgen!

Wat is zoiets toch gemakkelijk hee Peter :p

Koos, die machientjes zijn heel makkelijk, de manier om die mooie onderdeeltjes te maken, ook die andere dremeldingetjes natuurlijk, maar na jullie opmerkingen kon ik mij niet inhouden, die kreet moest er even uit. :goal:rofl::rofl::rofl:

Toch blij dat je met dit verslag begonnen bent Koos. Je maakt niet alleen een prachtig schip, maar ook een vermakelijk verslag met de nodige humor. Heel leuk om te volgen!
Dank je wel Martin, en tja een beetje humor in deze barre tijden moet kunnen hee, een dag niet gelachen is een dag niet geleefd, ;);)nogmaals bedankt voor je complimenten.

Koos, die machientjes zijn heel makkelijk, de manier om die mooie onderdeeltjes te maken, ook die andere dremeldingetjes natuurlijk, maar na jullie opmerkingen kon ik mij niet inhouden, die kreet moest er even uit. :goal:rofl::rofl::rofl:
Zoiets dacht ik al hoor Peter.....

Mooi werk weer Koos. Het strijken zal inmiddels wel gebeurd zijn dan denk ik?
Nou Hans, dat is met een bakkie niet goed te maken hoor... :confused::confused: maar het is privé momenteel een gekkenhuis, de camping is weer begonnen dus voorlopig heb ik maar max twee avonden om wat te hobby- en daarbij ben ik als bestuurslid van de VVE volop bezig met een drie- tal juridische geschillen naar onze aannemer, leuk joh, zo’n nieuw appartement :rolleyes:

Maar ondanks alles toch nog wat kunnen werken aan mijn ankers:
B75004D9-F178-4831-8D92-EDD7502D3526.jpeg

Zover zijn we weer.....

Ik hoop dat er binnenkort toch weer wat tijd om te bouwen komt voor de laatste loodjes aan mijn Batavia.....
Gr Koos

Als je zo af en toe het forum bezoekt, dan kun je wel merken dat er momenteel veel thuis gewerkt word :rolleyes: voordat je het weet staat je verslag weer een pagina verder, dus toch maar weer even een kleine update, jep met de ankers....

Eerst oogjes van 5mm aan de ankers gemaakt en deze dicht gesoldeerd:
4B0558BD-DB77-440E-8F77-CED5CB812B38.jpeg

Vervolgens het ankertouw aan de oogjes gebonden, en deze met de “Pietsan methode” voorzien van de bindingen:
75543086-9D8B-4089-A7B2-1B7605A6E795.jpeg

De eerlijkheid gebied mij om te zeggen dat ik getracht had om de oogjes met touw te bekleden maar dat liep uit op een fiasco, en het ging ook ten koste van wat zwarte verf op deze ankers, dus werden de oogjes maar gezwart.....

Het eerste ankertouw zit eraan:
F298FA3D-0B42-498A-843B-C25821119C03.jpeg

Dit werd even later door het tweede gevolgd waarbij het zwart weer netjes bijgeschilderd is:
A12D118D-23EA-4667-975C-708FC51F463B.jpeg

Tis niet veel deze keer maar ja ik werk niet thuis hee..:D maar daar staat wel tegenover dat ik vandaag een nieuwe i-Phone kreeg waar je wel mooiere en scherpere foto’s mee kunt maken vind ik, dus zoals iemand anders zei “Elk nadeel heb zijn voordeel”

Tot de next time,
Gr Koos

Dit is erg stijf rond het oog. De ringsteken hadden een rede dat ze zo geknoopt werden. De ring kon vrij bewegen, hetgeen noodzakelijk was ivm de bewegingen van het schip. Vandaar de diverse ankersteken. En die gaat sneller als die wat je nu gemaakt hebt.

Dit is erg stijf rond het oog. De ringsteken hadden een rede dat ze zo geknoopt werden. De ring kon vrij bewegen, hetgeen noodzakelijk was ivm de bewegingen van het schip. Vandaar de diverse ankersteken. En die gaat sneller als die wat je nu gemaakt hebt.
Hier heb je wel gelijk in, de ring moet inderdaad vrij kunnen bewegen om het oog van de ankertros. Dus het bindsel wat op zich niet verkeerd is, dat werd wel vaker zo gedaan, zit hier te dicht op het oog. M.a.w. het oog van de tros moet een stuk ruimer/groter zijn en of je het daarna afwerkt met een bindsel of ankersteek maakt niet zoveel uit. Op een model ziet een mooi bindsel er altijd wel aardig uit;)
JPG_4993_2774_bewerkt-1.jpg

Hier heb je wel gelijk in, de ring moet inderdaad vrij kunnen bewegen om het oog van de ankertros. Dus het bindsel wat op zich niet verkeerd is, dat werd wel vaker zo gedaan, zit hier te dicht op het oog. M.a.w. het oog van de tros moet een stuk ruimer/groter zijn en of je het daarna afwerkt met een bindsel of ankersteek maakt niet zoveel uit. Op een model ziet een mooi bindsel er altijd wel aardig uit;)
Bekijk bijlage 369426
Okee Piet, dan zal ik het bindsel nog meer lucht gaan geven bij de oogjes.
Maar het blijft een bindsel, ik vind dat toch mooier dan de genoemde ankerstokken ;):(

Mooie ankers geworden Koos,:rofl::rofl:
Dank je Peter, het duurt effe maar dan heb je ook iets :):)

Zo kan het ook: tros door de ring steken, halend part 1 x rond staand part draaien en met 2 bindsels (1 links en 1 rechts) zekeren.

00 - Ankerknoop.jpg
04.jpg

Van de Batavia zelf kon ik jammer genoeg geen duidelijke foto met getuigd anker vinden.

en dan je anker uitwerpen en kwijt zijn
dit is zo gedaan om het er snel weer te kunnen afhalen vermoed ik .
dit zou ik niet als referentie pakken hoor

1844 en 1845 is wat ik beschreef, maar met een dubbele draai rond het staand part.
Enkel deze 2 zijn geschikt voor dikke trossen zoals bij ankers gebruikt worden.

1844 en 1855 zijn de nummers van de tekeningen die Stephan plaatste, geen jaartallen :)
Dat van die eigenwijze Hollander kan ik mij niet over uitspreken, maar zelfkennis is het begin van alle wijsheid :)

Laatst bewerkt:
Back