(Af)bouwverslag: Extra 330S 2.0mtr

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fraggy, 29 sep 2007.

1. Fraggy

Fraggy

Lid geworden:
    2 jul 2007
    Nee.

Maar laat ik voorzichtig zijn met bovengenoemde uitspraak. Laat ik beginnen te zeggen dat een aanbod om zoiets te kopen wel de grootste lof-uiting is die je kunt krijgen. Er kunnen twintig mensen roepen dat het een mooie kist is, maar als er iemand geld voor wil neerleggen weet je zeker dat hij hem echt ontzettend mooi vindt en dat hij oprecht waardering heeft voor de kist. En dat vind ik ontzettend leuk om te horen!

Het gebeurt wel eens met hotrods of custom-motorfietsen (wat natuurlijk unieke, eenmalige, exemplaren zijn) dat er na de bouw schandalig veel geld voor geboden wordt. Die dingen zijn nou eenmaal niet in de winkel te koop. Ze zijn immers uniek. Handgemaakt door mensen met een hoop kennis en kunde en tijd. Met deze kist is dat in mijn ogen net zo. Uniek. Niet alleen het foliewerk, maar ook de constructie en (vooral!) de kwaliteit.

Ik praat niet eens over het geld dat er in zit, daar geef ik niets om. Er zit zo enorm veel tijd in. De originele bouwer heeft er heel wat uren in zitten en vervolgens hebben we met twee man meer dan een half jaar lang twee avonden in de week en sommige weekeinden staan bouwen aan deze kist. Ook zijn de persoonlijke situaties van ons ook veranderd zodat we zo'n ontzettend tijdrovend project niet zo nog een keertje kunnen doen. Het blijft dus bij deze ene kist. Hoe leuk we het bouwen ook vinden, we kunnen er domweg niet nog eentje bouwen.

Daarnaast heb ik het gevoel dat ik deze niet kist kan verkopen. Het is niet mijn kist. Tuurlijk, ik heb hem betaald. Dat wel. Maar dat is dan ook meteen het enige dat ik gedaan heb. Geld uitgegeven. Dat is het eenvoudige deel. Mark en de originele bouwer van de kist hebben er niet alleen belachelijk veel tijd aan besteed, maar er ook hun kennis in gestopt. Beide zijn voor mij letterlijk en figuurlijk onbetaalbaar. Zonder die extreme inzet had deze kist niet bestaan al had ik er nog zoveel geld tegenaan gegooid. Daarnaast heeft deze kist hen waarschijnlijk meer gekost dan mij.

Het is dus niet mijn plaats om deze kist te verkopen ook al zou ik het willen!

[size=-2]Maar als je serieus wil bieden, stuur me maar een PM of een mailtje. Ik denk dat ik Mark wel kan afkopen met een zeilboot ofzo. ;)[/size]

Laatst bewerkt: 24 mei 2008
  2. Fraggy

Fraggy

Lid geworden:
    2 jul 2007
    Gisteren is er weer een avond gebouwd en daarvan heb ik natuurlijk weer foto's geschoten.

De rubbers waar de uitlaat in komt te hangen zijn met een stukje sate-prikker vastgezet.

Uitlaat op zijn plaats geschoven.

Van de buitenkant. De motor heeft al een keer gelopen, vandaar dat die teflon omwikkeling van de uitlaatbocht een beetje bruin is. De slangklemmen vervangen de normale uitlaat-klemmen. Bij het inlopen lekte op de aansluitingen wat zwarte zooi. Ik hoop dat de slangklemmen beter afsluiten. Mark denkt van niet, maar ik wilde het toch proberen. Qua gewicht maakt het niet uit en ik kan eenvoudig terug naar de standaard uitlaatklemmen mocht blijken dat deze slangklemmen meer lekken. Ook kun je links op de foto de vulnippel voor de brandstoftank zien.

De andere vleugel is ook gefolied! Toen ik ze zo naast elkaar zag staan had ik echt zoiets van.. Volgens mij is dit ontwerp en de kleurencombinatie helemaal zo gek nog niet ;) oftewel: WAUW!

Wat doe je met twee vleugels zodra je de folie erop heb zitten... Juist, aan de romp schuiven om te zien hoe het staat! Dus nog een paar foto's van de kist met vleugels vanuit een paar verschillende hoeken, met flits / zonder flits. Ik kon niet kiezen, dus doe ik er drie.

We hebben een verder groot deel van de avond besteed aan het mechanisch afstellen van de roeren en het programmeren van de zender(s). Dat is een precies klusje terwijl je constant afgeleid wordt door het gepiep van die digitale servo's. Maar dat is nu ook bijna klaar. Alleen het programmeren van de rolroeren nog. Daarvan waren we de roerhoorntjes kwijt geraakt. We hebben ons al 2x helemaal gek gezocht naar die roerhoorntjes. Nergens te vinden! Dat is vreemd want we hadden ze toch echt. Dus toen ik gisteravond even niets te doen had ben ik weer verder gaan speuren naar die roerhoorntjes. Wat denk je? Gevonden !! En de vleugelhaken (die ik ook kwijt was..) ook gevonden !

Hele goede avond gehad dus!

3. robert14

robert14 Forum veteraan

Lid geworden:
    26 mrt 2006
    :cool:
    ziet er echt super uit !

4. eclipse86

eclipse86

Lid geworden:
    29 aug 2005
    daar zou ik oook geld voor geven... neen echt prachtige kist... dat is het leukst, zelf je kleurenschema kiezen enzo, maar deze vind ik enorm mooi!!! niet breken he!

5. Manuel

Manuel Guest

Als ik het geld had zou ik hem kopen :eek:
    Prachtig!

6. Senne

Senne

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Super!
    Ik heb een extra 300s (2m) gekocht die ik waarschijnlijk de komende week in huis heb. En die krijgt ook dit kleurenschema! ( geinspireerd door jou :p )

Doe zo verder! Gewoon WOW!

Gr.Senne

7. fabianvzwol

fabianvzwol

Lid geworden:
    26 jun 2006
    kleurenscheme. Lijkt net alsof het een ARF is(en dat is een compliment). Allemaal zo netjes, je zou zeggen dat het door de "ora" goed aan je is gegeven.

Veel vliegplezier:D

8. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Al een idee van het gewicht?

Grt.

9. Fraggy

Fraggy

Lid geworden:
    2 jul 2007
    GAAF hoor! Ik ben heel benieuwd!

We hebben tussendoor wel wat gewogen hier en daar, maar nog geen definitief totaalgewicht. Tussen de 6 en 7 kg. Ik hoop dichter bij de 6 dan bij de 7.Valt me tegen hoeveel kleine onderdeeltjes er toch nog weer op/aan de kist bevestigd moeten worden. Allemaal extra gewicht. Oh well. We zullen het wel zien.

10. Pharriesk

Pharriesk

Lid geworden:
    23 aug 2006

11. JVDO

JVDO

Lid geworden:
    7 okt 2005
    je gaat dit idd best wat moeten verstevigen... ofwel het gat gewoon groter maken... misschien gewoon het gat van ervoor laten doorlopen...

12. Mark Oostveen

Mark Oostveen

Lid geworden:
    24 sep 2003
    Ja dat gaat scheuren, dat hadden we zelf ook al geconcudeerd. Voor het folieen eigenlijk vergeten dat gat groter te maken :( ... En nu moeten we het nog oplossen.

Oh en bedankt voor alle complimentjes. We lopen al zo ver naast onze schoenen dat we die al een paar dagen kwijt zijn.. En mijn kont doet zeer van alle veren... maar we doen ons best. Je hebt er zelf ook het meest eer van als het mooi wordt.

En we blijven roepen, nu niet afraffelen, rustig doorgaan zo, nee hij hoeft morgen niet te vliegen..... Maar ondertussen aaahhhggg, DAT DING MOET VLIEGEN!!!!

Grz.

Mark

13. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    JAAAAAAA :banana:

Naja, wij wachten rustig af totdat ineens op een woensdag avond daar een maagdelijke Extra op het veld verschijnt met 2 "niet kunnen zitten van de veren en naast hun schoenen lopende" vliegers ;-)

Rustig aan en bouwze :D

14. Fraggy

Fraggy

Lid geworden:
    2 jul 2007
    Opgelost!

Roerhoorntjes in de rolroeren gelijmd.

Haken aan de vleugels gemaakt.
    Tussen deze haken komt het elastiek dat de vleugels bij elkaar moet houden.

Balancerkabeltje aan lipo voor de ontsteking gesoldeerd.
    Verdere kabels kunnen we nog niet aan de accu's solderen, omdat we het zwaartepunt nog niet hebben bepaald. En dus niet weten waar de accu's moeten komen.

En dan nu het kunststukje van de avond.
    Mark is er lang mee bezig geweest, maar het is ook wel heel mooi geworden.
    De luchtuitlaat in de cockpitkap.

15. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Mooi, mooi, mooi :D

16. Fraggy

Fraggy

Lid geworden:
    2 jul 2007
    Ik vroeg me nog wel af of die luchtuitlaat groot genoeg is in verhouding tot de inlaat. Kun jij daar iets zinnigs over zeggen Berto?

De grap is dat de 'baffles' zo strak om de cylinderkop heen lopen, dat er domweg geen ruimte is om de luchtuitlaat groter te maken. Misschien nog in de zijkant van de kap als het ECHT moet, maar liever niet natuurlijk.

17. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Er is een standaard regeltje voor en ze zeggen geloof ik altijd dat de uitlaat 3x groter moet zijn als de inlaat.

Maar als het zo werkt zou ik het zo laten, gewoon de temperatuur van je motor goed in de gaten houden.
    En deze kist heeft vermogen genoeg dus zal niet op zijn top temperatuur draaien en dus met minder ook genoegen nemen.

18. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Wat lijkt jouw cockpitkap op een motorkap:p

Luchtuitlaat moet ongeveer 4x zo groot zijn als de luchtinlaat. Door het al dan niet monteren van een spinner kun je hier nog wat mee smokkelen.

Grt.

19. Fraggy

Fraggy

Lid geworden:
    2 jul 2007
    Jah.. motorkap.. cockpitkap. het is allemaal hetzelfde. het is nu wit en het moet blauw worden :)

Foto's:

COCKPIT!! kap gespoten. Wat heb ik een pesthekel aan spuiten. Maar het is best netjes geworden vind ik zelf. Als je niet al te dichtbij kijkt ;)

rolroeren zitten in elkaar. Moeten alleen nog afgesteld worden.
    Potverdorie. Wat een gepruts. De verbinding tussen servo-hoorntje en roer-hoorntje was net te kort voor twee quicklinks/kwiklinks ? en moertjes. Dus 1 van de kwiklinks ingekort en gesoldeerd op het draadeind. Dan was er net genoeg ruimte voor een moertje over.

Nou heb ik normaal niet zo'n moeite met solderen. Maar ik heb echt drie kwiklinks + draadeind verprutst voordat ik twee goede had.. Ik weet ook niet wat ik had, maar het ging gewoon echt niet. mopper-mopper-mopper gisteravond.. Sorry Mark. :)

Een stuk blauwe folie op het turtledeck. Die groene lijnen zijn de contouren van een grote ster die ver doorloopt op de motorkap. Die heeft mark echt vreselijk mooi uitgezet en de motorkap ook meteen afgeplakt en de ster wit gespoten. VAKWERK. Dat maakte mijn hele avond weer goed (na dat prutsen met die kwiklinks)

Gespoten landingsgestel.

Van de achterkant.

Wat mij opvalt. de kleur van de verf kleurt echt PERFECT met de kleur van de folie!! Daar ben ik zo blij mee.

Nog maar een paar kleine dingetjes, waarvan het spuiten van de motorkap het meeste werk is. Dan is ie echt af!

Laatst bewerkt: 3 jun 2008
  20. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Ziet er goed uit! Nu nog de foto's van de motorkap natuurlijk:p

Deel Deze Pagina