(Af)bouwverslag: Extra 330S 2.0mtr

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fraggy, 29 sep 2007.

1. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    En dat noemt zich nu "vriend" ;-)
    (`t zal allemaal vast wel meevallen)

2. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Waarom geloof ik nou niet dat jij er niet bij was?:D

3. Fraggy

Fraggy

Lid geworden:
    2 jul 2007
    Hey niet zo ongeduldig allemaal! Ik moet ook werken.. Nouja, doen alsof ;)

Eerst maar ff de foto's, want dat is toch het enige waar jullie in geinteresseerd zijn ;) Dan type ik daarna nog wel even mijn ervaringen in.

Had je je kist ook nog niet gemist dan? Die heb ik ook maar even meegenomen om een vergelijking te kunnen maken tussen de twee extra's.. ;)

4. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Ziet er zeer goed uit Jaap, en waar blijven de filmbeelden??? neem aan dat Mark toch wel z`n camera mee had?!?!?!?

5. Fraggy

Fraggy

Lid geworden:
    2 jul 2007
    Goed, dan even het bijbehorende verhaaltje.

We hebben hem aan het begin van de avond even gewogen. Met een half tankje brandstof kwamen we op 6.4 kg. Er zit een tank van een halve liter in dus zonder brandstof? 6.2? 6.3? iets in die richting. Als je terugleest naar de eerste post wilden we tussen de 6.0 en 6.5 kg uitkomen. Dat is dus gelukt :)

Vliegtuig in mijn auto geladen. Met een beetje passen en meten lukt dat inderdaad. (wat een mazzeltje is want we hebben hem tijdens het bouwen niet gepast.. dus het had maar zo gekund dat hij er niet in had gepast. Dat zou toch wat vervelend zijn).

Aangekomen op de hei waren er toch nog wel flink wat mensen aan het vliegen terwijl we dachten dat iedereen wel voor de TV zou zitten om voetbal te kijken :)

Vliegtuig in elkaar zetten, tanken, starten. Allemaal zonder problemen. Toen vroeg Mark of ik wilde vliegen. Nee dank je! Dus heeft Mark zijn zender gepakt en het vliegtuig de lucht in gestuurd. Ging allemaal prima! Een paar rondjes, een paar figuren en landen maar weer. Ook geen probleem.

Nouja, toen moest ik natuurlijk zelf ook vliegen. Op de grond nog even de rolroeren een tikje trim gegeven en opstijgen. WOW de motor pakt slecht op zeg! Veel te vet dat ding.. Dus ik had even wat meer baan nodig dan ik gewend was.. poeh.. Volgende indruk. Het hoogteroer is veel te direct. Zo kan ik niet sturen. Nou ga ik niet tijdens het vliegen met zender-instellingen prutsen, dus eerst die kist weer landen. Nou vooruit.. eerst nog wat rondjes dan maar..

Landing.. 1e keer aanvliegen.. veel te hard.. doorvliegen dus.. 2e keer aanvliegen.. neerzetten maar niet afgevangen.. stuiter en een meter later staat ie op de grond. Potverdorie die kleine electrokistjes landen toch wat makkelijker :)

Hoogteroer even wat minder uitslag en iets meer expo op gezet en de lucht weer in. Dit keer was ik voorbereid op het oppakken van de motor en gaf ik sneller meer gas. Met de wielkapjes over de graspollen aan het einde van de baan.. fun! Nou wat figuurtjes gevlogen en weer geland. Wee de 1e keer te snel.. doorvliegen.. 2e keer landen.. weer niet goed afgevangen :( en een stuiter.. Bah ik moet daar ECHT op oefenen.

Maar wat vliegt die kist makkelijk zeg. Is veel minder zenuwachtig dan mijn katana en blijft dus veel mooier en makkelijk door een figuur heen vliegen. Oh man!

Door die twee harde landingen van mij is het hoofd-landingsgestel een beetje verbogen en is het staartwieltje gesneuveld. Daarnaast moeten we de motor even wat anders afstellen want hij pakt nu echt beroerd op. En ik moet even een andere prop bestellen. Want deze is te zwaar voor het inlopen. (eigenlijk wil ik gewoon een 3blads carbon, dan kan de carbon spinner erop en dan ziet het er een stuk beter uit dan zo'n houten lat voorop)

Het uiterlijk van de kist vind ik echt indrukwekkend geworden. Ook de onderkant met die strepen is super! De knife-edge foto's hierboven zijn echt gaaf!

Rest mij nog 1 ding:

Mark bedankt! natuurlijk voor het opofferen van 2 avonden per week voor een periode van drie kwart jaar. (van september tot juni). Zonder die belachelijke inspanning had deze kist nooit gevlogen! En zeker niet zo mooi als ie nu vliegt en er nu uitziet. Echt helemaal geweldig! Ik heb er geen woorden voor. Er heeft nog nooit iemand zo veel van zijn vrije tijd opgeofferd om zoiets voor mij te doen. En ik verwacht niet dat iemand anders dat ooit zou doen. Ik heb in iedergeval veel geleerd en veel plezier gehad tijdens het bouwen.

De originele bouwer voor het ontwerpen en ruwbouwen van de kist. Eerste indrukken zijn dat hij prima vliegt en perfect in elkaar zit. Ook tijdens de afbouw zijn we geen vreemde dingen tegen gekomen. Echt een superkist.

Martijn voor het ontwerpen en zijn geduld bewaren als ik hem daarbij in zijn nek hijgde en riep "MEER GROEN !! MEER GROEN !!"

en Pe Reivers voor zijn advies omtrend het inbouwen van de motor en uitlaat. De motor moet nog even wat beter oppakken, maar hij start makkelijk, wordt niet bloedheet en is lekker stil! Perfect.

Laatst bewerkt: 10 jun 2008
  6. Fraggy

Fraggy

Lid geworden:
    2 jul 2007
    Geen film helaas Berto. We hebben zondagavond nog zitten denken om jou een lief mailtje te sturen om te vragen of jij zou willen filmen, maar dat vonden we weer wat overdreven.

Komt vanzelf wel een keertje!

7. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Had gekund maar ik had jammer genoeg geen tijd gehad.

Maar begin juli zal ik jouw stuiters eens even op film zetten dus om dat te voorkomen ga dan maar even goed oefenen :lol:

Veel plezier met de kist en hou hem heel :yes:

8. Pharriesk

Pharriesk

Lid geworden:
    23 aug 2006
    Ziet er echt héél netjes uit! :)

9. robert14

robert14 Forum veteraan

Lid geworden:
    26 mrt 2006
    heel mooi!!

psst ruilen?? ik wil nog van mn easystar af :lol:

10. Gijs F

Gijs F

Lid geworden:
    14 mei 2007
    Hoi Jaap,

Gefeliciteerdt met je nieuwe kist, ik moet zeggen het is een plaatje.
    Alleen ik begrijp niet waar jullie het geduld en tijd van dan halen om zo iets mooi te maken.

Kom maar gauw een keer op woensdag vliegen dan kunnen we er een film van maken.

Groeten Gijs

11. Mark Oostveen

Mark Oostveen

Lid geworden:
    24 sep 2003
    Welke camera... Oftewel, ondanks je goede adviezen nog niets gekocht :)

En ik stond zelf aan de knuppels... Jaap stond te trillen als een rietje, alle pieren kwamen zijn kant op :) Maar hij heeft zich goed geweerd en netjes gevlogen de tweede en derde vlucht.

Die komt er wel, ook de landingen, gaan helamaal lukken hoor. Even wennen.

12. vwspeedster

vwspeedster

Lid geworden:
    3 jun 2008
    knap vliegtuig, zeer mooi kleurenschema
    ik zou zeggen doe zo verder en hou hem heel
    groetjes jurgen

13. Fraggy

Fraggy

Lid geworden:
    2 jul 2007
    Nou, ik heb gisteravond mijn landingsgestel weer recht gebogen :( Gelukkig is de lak er niet afgebladderd ofzo :) Dus die landingen moeten ECHT nog veel beter worden.. want dit is niet de bedoeling.

De kist staat nu aan de lader. Ben benieuwd hoeveel we uit de accu's hebben gevlogen.

En er is een carbon 20x10 Mejzlik drieblads prop onderweg. Dat maakt de kist wel helemaal super want zo'n houten honkbalknuppel voorop vind ik zelf niet zo mooi staan bij het kleurenschema. Die houten 22x12 vond Mark ook wat te zwaar om de motor mee te laten inlopen. Dus goed excuus voor een mooie carbon prop. :)

Laatst bewerkt: 11 jun 2008
  14. Fraggy

Fraggy

Lid geworden:
    2 jul 2007
    Accu's zijn inmiddels allemaal opgeladen:

Ontstekings accu (lipo) = 950mAh, ging 250mAh in
    Ontvanger accu 1 (nimh) = 2000mAh, ging 280mAh in
    Ontvanger accu 2 (nimh) = 2000mAh, ging 320mAh in

Totale vliegtijd was denk ik zo'n 15 - 20 minuten.

Zou dus betekenen dat ik met mijn ontstekingsaccu een klein uurtje kan vliegen voordat ik die moet bijladen en de beide ontvangeraccu's goed zijn voor twee uur vliegplezier. TOCH?
    Zijn dit normale getallen voor dit soort brandstofkisten?

15. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Afgelopen zondag heb ik 4 vluchten gemaakt van ongeveer 7 minuten (4x het f3a-x programma) Thuis ging er per accu 1200Mah in, dus totaal 2400mah per 4 vluchten, is 600Mah per vlucht. Dit was wel een 3.2 metertje......

Ontstekingsaccu ging 700mah in, dit was een boxer... (3W157)

Grt.

16. JVDO

JVDO

Lid geworden:
    7 okt 2005
    Ziet er redelijk normaal uit ...

17. Fraggy

Fraggy

Lid geworden:
    2 jul 2007
    Niet alleen een 3.2mtr met meer servo's, maar je zult die servo's ook wel wat zwaarder belasten dan ik deed op mijn 1e vlucht (rondjes vliegen en simpele F3AX figuren).

Die ontvangeraccu's maak ik me geen zorgen om. 2 uur vliegtijd is VEEL op een dag. Maar is die ontstekingsaccu die 'maar' een uurtje meegaat niet aan de krappe kant. Aan de andere kant kan ik die op het veld ook prima even bijladen (met 1C zit die zo weer vol genoeg om weer even te kunnen vliegen)

18. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Een uur is best veel hoor, en desnoods kun je hem inderdaad zo bijladen:)

19. niels steigenga

niels steigenga

Lid geworden:
    17 dec 2004
    Is een kleinere 3blads niet zonde van het geluid? Dan ga je sneller vliegen en dat zal best snerpen denk ik :oops:

Wat de vliegtijd betreft. Als je je concentreerd op 1 kist bij een dagje vliegen is het uur zo om. Reken dat een vluchtje misschien een kwartier kan duren. :D

Mijn funtana had een halve liter tank, vloog 3 kwartier als het moest. Langste vlucht was de 3e stond 21 min. op de teller en de tank was iets onder de helft leeg! 8) ( was welliswaar een 35cc)

20. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Snerpen? Sneller vliegen? Als er iets stil is, dan is het wel een 3-blads, zeker in vergelijking met een 2-blads. Zelfs de 150'ers heb ik nu superstil met een goede 3-blads prop erop, terwijl een 2-blads juist ontzettend snerpt (heb je wel gehoord op de 3DC meeting)

Meeste mensen hebben het na 10 minuten wel gezien hoor........ (het "leuke" is er wat mij betreft al na 8 minuten af ofzo, dan land ik en neem ik ff pauze meestal)

Motor stationair en thermiek zoeken zeker?:) Of horloge kapot?:)

Grt.

Deel Deze Pagina