Afbouw Waddenvlet Cornelius Zwaan 1:10

Mijn naam is Wietze Talsma. Afgelopen september ben ik begonnen met de bouw van een Waddenvlet aan de hand van de NVM bouwtekening van de Cornelia Clasina. Tijdens het bouwen werd ik mij bewust van een aantal zaken:

- Er zijn al een aantal Cornelia Clasina's gebouwd en ik wou graag iets originelers.
- Het origineel is ernstig verminkt ten gevolge van voortschrijdend inzicht. Hierdoor zijn er maar weinig foto's van te vinden op het internet.
- De Cornelius Zwaan is begin dit jaar terug gekomen uit de Antillen.

Van de Cornelius Zwaan heb ik op het internet veel foto's gevonden. Hier één tijdens het werk voor CITRO op de Antillen:
c6d69ae14c.jpg

Toen ik begon met bouwen was ik nog niet zo bekend met het Modelbouw Forum en dacht dan ook nog niet aan een bouwverslag. Ik heb dus geen foto's van de eerste fases van de bouw. Maar hier is ook niet zoveel bijzonders gebeurd. Ik heb de gebruikelijke spantenbouw methode toegepast. Afwijkend is wel de gebruikte houtsoort voor de beplanking. Hiervoor heb ik eikenhouten latjes 2x10 mm gebruikt. Deze heb een goeie 30 jaar geleden samen met een bevriende timmerman gezaagd uit 100 jaar oude schoolbanken. De bedoeling was om hiervan ooit een speedboot te bouwen, maar de kwaliteit was hiervoor eigenlijk niet goed genoeg.

Overzicht van de huidige staat:
full

Het onderwaterschip is al gespoten en moet op aan aantal plaatsen alweer bijgewerkt worden:
full

Ik zal nu geen uitgebreid verslag maken van de bouw tot nu toe, maar als iemand een vraag heeft of iets wil zien, dan zal ik antwoorden en eventueel een foto maken. Veel moet er nog gebeuren, ook aan de binnenkant, dus alles zal nog wel een keer in beeld komen denk ik.

Één van de redenen om een bouwverslag te maken is de mogelijkheid informatie te verkrijgen van jullie de lezers. De volgende vragen wil ik nu vast aan jullie voorleggen:

- Weet iemand in welke stations in Nederland de Cornelius Zwaan gestationeerd is geweest?
- Wat was de kleur stelling in die tijd?
- Ik ben zeer geïnteresseerd in meer detail foto's. Met name de stootrand en de afwerking aan de onderzijde hiervan, de dekverlichting, de bovenzijde van het stuurhuis en meer.

Wietze.

Laatst bewerkt:
hallo Wietze

leuk dat er weer een reddingsboot komt. de Cornelius Zwaan heeft op deze station Hindeloopen, Ameland en Marken.

verder denk ik dat de kleur stelling het zelfde geweest zou zijn als die van de Cornelia

succes met de bouw

groeten Arjen

Bedankt Arjan,

Met jouw informatie vond ik nog deze site:

mrb Dorus Rijkers (1923)

Naast een lange periode op de Antillen heeft hij dus 5 jaar op Ameland gediend. Dat zijn dus de interessante periodes om de kleurstelling van over te nemen. Nu zou ik dus graag weten welke kleuren (met name dek en railings) hij tijdens de periode op Ameland had.

Mocht iemand nog kleurenfoto's hebben of de RAL nummers weten, dan hou ik mij aanbevolen. Van de periode op de Antillen heb ik voldoende informatie, maar de Nederlandse periode spreekt mij wel het meeste aan.

Wietze.

Mocht iemand nog kleurenfoto's hebben of de RAL nummers weten, dan hou ik mij aanbevolen. Van de periode op de Antillen heb ik voldoende informatie, maar de Nederlandse periode spreekt mij wel het meeste aan.

Ik zou eens contact opnemen met de KNRM. Die zijn meestal wel behulpzaam bij dit soort zaken.

Overigens leuk modelletje, ben benieuwd naar de vaar eigenschappen.

Groet,
Mathieu

Hierbij nog enkele foto's van de romp.

Detail van de roerhak en de schroef.
full

Detail van het roer en de schroef.
full

Het andere einde van de schroefas.
full

De bovenkant van het roer. Het is knap lastig om het kleine inbus schroefje vast te zetten door deze opening van 5,5 cm. Maar losmaken is bijna onmogelijk. Gelukkig is mij dat wel gelukt, want ik was nog vergeten om de as te voorzien van een plat vlakje.
full

Wietze

Laatst bewerkt:
Voortgang

Momenteel ben ik bezig met het uitneembare deel van het dek. Dit moet ik maken voor ik de laatste laag van het dek kan plaatsen. In de opening in dek heb ik een aluminium frame geplaatst waar later een doorzichtige polycarbonaat plaat wordt aangebracht.

Het frame in de opening is voorzien van 28 gaatjes met M3 schroefdraad.
full

Hier is nog goed de stuurservo te zien. Merk ook op de beide gaatjes voor de paspennen van het uitneembare dek.
full

Één van de paspennen.
full

Het frame voor het uitneembare deel op zijn plaats.
full

Wietze

Laatst bewerkt:
Kajuit en uitneembaar dek samengevoegd.

@Indoorvlieger: dankje wel.

Deze week heb ik het uitneembare deel van het dek verder afgemaakt en passend gekregen. Vervolgens heb ik het aan de kajuit gelijmd. Ook heb ik het dek van de romp voorzien van een toplaag 1mm vliegtuigtriplex.
full

Zo wordt de combinatie geplaatst.
full

De naden zijn lekker smal. Uiteraard zul je het altijd blijven zien maar bij een varend model moeten bepaalde delen nu eenmaal goed bereikbaar zijn.
full

Zicht van achteren.
full

Zicht van voren.
full

Tot slot nog wat foto's van het onderwaterschip.

Roer en schroef met duidelijk te zien de halve tunnel voor de schroef en de Urkerplaat onder de schroef.
full

Een van de beide slingerkielen
full

Zo zijn de slingerkielen geplaatst. Ik heb heel rigoureus twee sleuven in de romp gezaagd met de dremel. Hierin zijn de kielen gelijmd met veel lijm, houtlijm aan de binnenkant en omdat de kiel een messing rand heeft epoxylijm aan de buitenkant.
full

De messing rand bestaat uit 2,5 mm messing draad. Aan de achterkant heb ik deze door de huid van de romp heen in een spant ingebed. Aan de voorkant was dit helaas niet mogelijk maar ik denk dat dit wel voldoende is.
full

Laatst bewerkt:
Ik denk dat menigeen zou tekenen voor zo'n dunne kier tussen een uitneembaar dek en de rest. En de kimkielen zien er goed uit, bevestiging lijkt me afdoende. Hoe groot is dit model eigenlijk?

Hallo weet je de kleuren al? Ik kan hier anders wel voor je rond vragen of tussen foto's van mijn ouders zoeken die hebben wel wat foto's van oud reddingsboten van hier op Ameland.

@Freek-Johan:
Met de kleuren die ik op dit moment heb kan ik nog wel even vooruit. RAL3003 voor het onderwaterschip zit er al op. Misschien dat ik dat nog verander in RAL3002, nog even goed de RAL-kaart op het werk bestuderen. Verder RAL5010 (blauw) voor boven de waterlijn en RAL9010 (wit) voor de opbouw. Ook heb ik liggen RAL7001 (lichtgrijs) voor het dek en handrails. Dit is de kleur die deze element op dit moment hebben op de CZ.

Ik kan nog informatie gebruiken betreffende de dekkleur en kleur van de handrails tijdens de Ameland periode van de CZ. De handrails zijn een soort bruin, hier kom ik nog wel uit met een RAL-kaart. Maar van het dek heb ik niet echt goede info, het lijkt zwart te zijn geweest. Ook heb ik nog geen RAL-kleur gekozen voor het oranje op het dak en de groene kleur aan de binnenkant van de stuurstand, maar hier heb goede foto's van van de huidige staat.

Wat ik ook heel graag wil weten is hoe de plaatsnaam werd vermeld op achterkant. Ik heb foto's van de Zeeleeuw gezien met Den Helder, ik vraag mij dus af of er Ameland op heeft gestaan of Nes? Informatie over de overige belettering is uiteraard ook welkom hoewel ik daar nog wel wat van heb.

Over het algemeen is alle informatie welkom, dus als je foto's hebt stuur maar op. Mocht je niet willen dat ik ze publiceer op dit forum moet je dit even aangeven, dan hou ik ze voor mezelf. Alvast bedankt.

Ik denk dat er ameland op heeft gestaan, volgens mij stond dat op alle oud reddingsboten hier. Ik zal morgen en anders komend weekend op zoek naar foto's. Zodra ik ze heb stuur ik ze je even of ik plaats ze hier.

Waterdicht maken dek en stootrubber ondersteuning.

Ik heb de opening onder het uitneembare dek waterdicht gemaakt met een doorzichtige plaat. De schroeven waarmee deze wordt vastgezet zijn vrij hoog, en dus heb ik ook meteen het uitneembare dek wat bijgewerkt. Onder de plaat heb ik neopreen strip 12x2 mm geplakt, hier is tamelijk moeilijk aan te komen. Ik heb aardig wat gezocht op het internet maar tekens wanneer ik iets geschikts vond moest dit per rol van 50 meter o.i.d. worden besteld. Toevallig kon ik van een kennis en metertje krijgen. De schroeven zijn voorzien van rubber ringetjes gemaakt van een oude binnenland.

Ook ben ik begonnen met de ondersteuning van de rubber stootrand. Hiervan onderaan wat foto's.

Overzicht:
full

De schroeven:
full

Voorzichtig klemmen:
full

In verband met knoeien van lijm bij het eerste stuk, folie gebruikt ter bescherming van het rubber:
full

Niet altijd even recht helaas:
full

Laatst bewerkt:
Ziet er degelijk uit, en ik denk dat bij de echte de stootrand na een tijdje reddingsmissies uitvoeren ook niet meer super strak zal zitten. Bovendien hebben bouwfoutjes altijd de eigenschap in de ogen van de bouwer uitvergroot te worden, ik ben althans zelf wel zo.

Ziet er degelijk uit, en ik denk dat bij de echte de stootrand na een tijdje reddingsmissies uitvoeren ook niet meer super strak zal zitten.

Zou kunnen, maar op de foto's in dit forum ziet het er nog wel best strak uit. En dat na al die jaren in de Antillen.
Dorusrijkers.nl forum :: Algemeen forum :: Waddenvlet

Bovendien hebben bouwfoutjes altijd de eigenschap in de ogen van de bouwer uitvergroot te worden, ik ben althans zelf wel zo.

Dat is zeker waar, ik weet er alles van. Ben ook wel een beetje een perfectionist. In de eindafwerking kan ik waarschijnlijk nog wel het één en ander recht trekken.

Hallo Wietze,
Goed bezig aan een mooi schip. Je valse dek, zo noem ik het tenminste, zit zeker te weten vast. Zal ook waterdicht zijn. Ik gebruik hetzelfde principe alleen zonder boutjes en gegarandeerd waterdicht. Ook nog eens simpeler om te maken. Mijn perspex plaatje ligt als het ware in een sponning. Bovenkant perspex plaatje is even hoog als de sponning diep is. Perspex plaatje erin en dan met isolatie tape de naad afplakken. Kijk maar eens in mijn bouwverslag. Werkt perfect. Misschien voor een volgend project?

Groet
Sjoerd

Hallo Sjoerd,

Dat is inderdaad een goed idee, vastzetten en afdichten met isolatie tape. Vooral wanneer het vaak open moet. In dit geval is het de bedoeling dat het (in principe) nooit meer geopend wordt. Binnenkort moet het er weer even af om de motor te plaatsen, maar daarna laat ik het gewoon zitten. En na een winter of langer in stalling hoef ik ook niet bang te zijn dat er iets los komt. Ook kan ik via de opening van het dekhuis nog steeds goed bij de moter voor schoonmaken, temp. meten en dergelijke.

Ik heb ook nog een soort platte duikersklok overwogen aan de onderkant van het uitneembare dek, waarvan de rand in een sponning valt. Dit werd mij echter te complex. Een compleet afneembaar dek zou ideaal zijn geweest, maar ik zag op tegen het maken van een strakke aansluiting op de romp.

Back