Mijn naam is Wietze Talsma. Afgelopen september ben ik begonnen met de bouw van een Waddenvlet aan de hand van de NVM bouwtekening van de Cornelia Clasina. Tijdens het bouwen werd ik mij bewust van een aantal zaken:
- Er zijn al een aantal Cornelia Clasina's gebouwd en ik wou graag iets originelers.
- Het origineel is ernstig verminkt ten gevolge van voortschrijdend inzicht. Hierdoor zijn er maar weinig foto's van te vinden op het internet.
- De Cornelius Zwaan is begin dit jaar terug gekomen uit de Antillen.
Van de Cornelius Zwaan heb ik op het internet veel foto's gevonden. Hier één tijdens het werk voor CITRO op de Antillen:
Toen ik begon met bouwen was ik nog niet zo bekend met het Modelbouw Forum en dacht dan ook nog niet aan een bouwverslag. Ik heb dus geen foto's van de eerste fases van de bouw. Maar hier is ook niet zoveel bijzonders gebeurd. Ik heb de gebruikelijke spantenbouw methode toegepast. Afwijkend is wel de gebruikte houtsoort voor de beplanking. Hiervoor heb ik eikenhouten latjes 2x10 mm gebruikt. Deze heb een goeie 30 jaar geleden samen met een bevriende timmerman gezaagd uit 100 jaar oude schoolbanken. De bedoeling was om hiervan ooit een speedboot te bouwen, maar de kwaliteit was hiervoor eigenlijk niet goed genoeg.
Overzicht van de huidige staat:
Het onderwaterschip is al gespoten en moet op aan aantal plaatsen alweer bijgewerkt worden:
Ik zal nu geen uitgebreid verslag maken van de bouw tot nu toe, maar als iemand een vraag heeft of iets wil zien, dan zal ik antwoorden en eventueel een foto maken. Veel moet er nog gebeuren, ook aan de binnenkant, dus alles zal nog wel een keer in beeld komen denk ik.
Één van de redenen om een bouwverslag te maken is de mogelijkheid informatie te verkrijgen van jullie de lezers. De volgende vragen wil ik nu vast aan jullie voorleggen:
- Weet iemand in welke stations in Nederland de Cornelius Zwaan gestationeerd is geweest?
- Wat was de kleur stelling in die tijd?
- Ik ben zeer geïnteresseerd in meer detail foto's. Met name de stootrand en de afwerking aan de onderzijde hiervan, de dekverlichting, de bovenzijde van het stuurhuis en meer.
Wietze.
- Er zijn al een aantal Cornelia Clasina's gebouwd en ik wou graag iets originelers.
- Het origineel is ernstig verminkt ten gevolge van voortschrijdend inzicht. Hierdoor zijn er maar weinig foto's van te vinden op het internet.
- De Cornelius Zwaan is begin dit jaar terug gekomen uit de Antillen.
Van de Cornelius Zwaan heb ik op het internet veel foto's gevonden. Hier één tijdens het werk voor CITRO op de Antillen:

Toen ik begon met bouwen was ik nog niet zo bekend met het Modelbouw Forum en dacht dan ook nog niet aan een bouwverslag. Ik heb dus geen foto's van de eerste fases van de bouw. Maar hier is ook niet zoveel bijzonders gebeurd. Ik heb de gebruikelijke spantenbouw methode toegepast. Afwijkend is wel de gebruikte houtsoort voor de beplanking. Hiervoor heb ik eikenhouten latjes 2x10 mm gebruikt. Deze heb een goeie 30 jaar geleden samen met een bevriende timmerman gezaagd uit 100 jaar oude schoolbanken. De bedoeling was om hiervan ooit een speedboot te bouwen, maar de kwaliteit was hiervoor eigenlijk niet goed genoeg.
Overzicht van de huidige staat:
Het onderwaterschip is al gespoten en moet op aan aantal plaatsen alweer bijgewerkt worden:
Ik zal nu geen uitgebreid verslag maken van de bouw tot nu toe, maar als iemand een vraag heeft of iets wil zien, dan zal ik antwoorden en eventueel een foto maken. Veel moet er nog gebeuren, ook aan de binnenkant, dus alles zal nog wel een keer in beeld komen denk ik.
Één van de redenen om een bouwverslag te maken is de mogelijkheid informatie te verkrijgen van jullie de lezers. De volgende vragen wil ik nu vast aan jullie voorleggen:
- Weet iemand in welke stations in Nederland de Cornelius Zwaan gestationeerd is geweest?
- Wat was de kleur stelling in die tijd?
- Ik ben zeer geïnteresseerd in meer detail foto's. Met name de stootrand en de afwerking aan de onderzijde hiervan, de dekverlichting, de bovenzijde van het stuurhuis en meer.
Wietze.
Laatst bewerkt: