Voetrelingen voor het model (vervolg)
Dit weekend weer eens wat gedaan.
De messing strips heb ik op de einden afgerond zodat ze goed aansluiten op het gebogen staf.
Daarna is één en ander goed geschuurd en ontvet met ammoniak.
Voor het solderen klem ik de staf en strip in de bankschroef tussen twee stukjes 1 mm dik vliegtuigtriplex. Het triplex zal ter plaatse van het staf kapot gaan waardoor ook het staf goed symmetrisch zal klemmen. Hard klemmen is niet nodig, alleen hard genoeg om de strip goed op zijn plek te houden.
Voor ik met solderen ga beginnen nog even iets over het gereedschap. Een hoog vermogen soldeerbout is noodzakelijk, ik heb een geregelde maar dat is niet echt nodig. Ik zet de temperatuur op 450 graden en gebruik nog oud tin, met lood en een harskern. Modern tin, zonder lood en voor elektronica doeleinden zal ongetwijfeld ook goed werken. Een dunne is wel beter dan een dikkere draad tin, die van mij is 1 mm.
De standaard puntige tip heb ik voor deze klus vervangen door een bijlvormige punt voor een betere warmte overdracht. Hij is niet groot maar voldoet prima.
Een punttang om één en ander goed tegen elkaar te klemmen is ook niet te missen. Die van mij heeft een gebogen bek wat ik wel handig vindt.
Het eerste stukje is vast. Het solderen doe ik met de soldeerbout aan de ene kant en het tin aan de andere. Het tin wordt dus indirect door het werkstuk verhit. Op deze manier zal het werkstuk altijd de juiste temperatuur hebben om het tin goed te laten vloeien.
Dan van onderen doorgeschoven (boven is het heet) en met de tang de strip en staf goed tegen elkaar aangedrukt en met de bankschroef vastgezet.
Het deel van de voetreling waar ik nu aan werk is langer dan de strips die ik heb gemaakt. De strip wordt dus in twee delen aangebracht. Hier is het korte deel helemaal gesoldeerd.
Het tweede deel van de strip heb ik op dezelfde wijze gesoldeerd. Toen ik bijna bij de las in de strip was heb ik de strip pas ingekort. Op deze manier verkrijg je een mooiere las dan wanneer je probeert voor het solderen de strip op lengte te krijgen.
Hier het resultaat even passen op het model.