Afbouw Waddenvlet Cornelius Zwaan 1:10

Beide heb ik nog nooit geprobeerd. Zijn allebei ook oplosmiddelen. Wat zou je gebruiken om een plaatje styreen op de kopse kant van een 1 mm triplex plaat te lijmen, zodat een T constructie ontstaat?
Hallo Wietze,

Zo'n dunne constructie van twee verschillende materialen zou ik liever vermijden, door de ongelijke uitzetting/krimp van de materialen zal dat geen duurzame verbinding opleveren.

Gebruik als het kan hetzelfde materiaal.

De truuk is dan om beide delen goed passend te maken en te fixeren.
Dan laat je MEK of Aceton vanaf de punt van een penseeltje in de naad vloeien en wacht geduldig tot het oplosmiddel verdampt is.

Beide delen zijn dan één geheel geworden en laten zich ook als zodanig bewerken.

Groeten, Jan.
 
Zo'n dunne constructie van twee verschillende materialen zou ik liever vermijden, door de ongelijke uitzetting/krimp van de materialen zal dat geen duurzame verbinding opleveren.

Gebruik als het kan hetzelfde materiaal.

Bedankt Jan. Waarschijnlijk had ik de opbouw beter van Styreen plaat kunnen maken. Ik zal kijken wat ik met messing kan doen. Ik heb denk ik nog wel wat mogelijkheden om versterkingen aan te breng. Het betreft de constructies op het dat van het stuurhuis, en dan met name de rand aan de achterkant van het dak.
 
Ik heb de afgelopen week niet zoveel gedaan aan de CZ. Kleine vordering met de voetrelingen maar daarover later meer. Ik had vorig weekend nog wat werk gedaan in het stuurhuis wat ik hier nog niet heb laten zien. Het betreft het schuine wandje waarin de deur naar de motorruimte zit.

full


Aan de binnenkant heb ik wat materiaal weggedremmeld zodat er ruimte is voor het doorvoeren van bedrading.

full
 
Laatst bewerkt:
Eerste voetrelingen geplaatst.

Beide voorste voetrelingen heb ik vorige week geplaatst. Ze zijn geplaatst in een circa 1 mm diepte groef in het dek, dat wil zeggen een korte groef voor elk deel dat het dek raakt. Bovendien steken de beide einden van het 2 mm staf circa 5 mm door het dek. Er moet nog wel één en ander worden afgewerkt bij de lijmnaden, maar dat doe ik later als alle voetrelingen geplaatst zijn.

full


Ik ben inmiddels begonnen met de beide achterste voetrelingen. Dit zijn ook de langste en dus een behoorlijke klus. Indien er belangstelling is dan wil ik hiervan wel een wat uitgebreiden fotoverslag van maken. Laat maar weten.
 
Laatst bewerkt:
Voetrelingen op de originele Waddenvlets

Volgens de lijst op Dorusrijkers.nl zijn er vijf Waddenvlets van het type Zeeleeuw gebouwd. Dit zijn:

Zeeleeuw 1977
Cornelia Clasina 1978
Nina Anna 1982
Cornelius Zwaan 1982
Siegfried Egmundis 1986

Deze hebben allemaal kleine detail verschillen, waarschijnlijk door voortschrijdend inzicht. Één van deze verschillen zijn de voetrelingen, oftewel de gaten in de voetrelingen. Voorzover ik kan nagaan op foto's op het internet zijn er 3 uitvoeringen hiervan.

De Zeeleeuw heeft zeer kleine gaten:
full


De Cornelia Clasina en Nina Anna hebben grotere:
full


De Cornelius Zwaan en Siegfried Egmundis hebben nog grotere gaten, en ook meer.
full


Dit soort details lijken misschien onbelangrijk, maar wil je een herkenbaar schip bouwen dan moet je hier toch op letten. Mijn tekening van de Cornelia Clasina bevat uiteraard niet genoeg details voor de bouw van de Cornelius Zwaan, dus heb ik een beetje van de foto's gewerkt gebruik makend van onderlinge verhoudingen.
 
Laatst bewerkt:
Voetrelingen voor het model

Als eerste heb ik het dek afgeplakt en de positie van de voetreling erop afgetekend. Vervolgens heb ik aan het begin en einde een gaatje van 2 mm geboord voor de einden van het rond staf. Dit rond staf heb ik dan in vorm gebogen en pas gemaakt.
full


Voor de strip gebruik ik een plaat 0,5 mm messing waar ik strookjes van 5 mm vanaf knip.
full


Deze komen er in een grote krul af en moeten dan met de hand recht worden gebogen.
full
 
Laatst bewerkt:
Voetrelingen voor het model (vervolg)

Dit weekend weer eens wat gedaan.

De messing strips heb ik op de einden afgerond zodat ze goed aansluiten op het gebogen staf.
full


Daarna is één en ander goed geschuurd en ontvet met ammoniak.
full


Voor het solderen klem ik de staf en strip in de bankschroef tussen twee stukjes 1 mm dik vliegtuigtriplex. Het triplex zal ter plaatse van het staf kapot gaan waardoor ook het staf goed symmetrisch zal klemmen. Hard klemmen is niet nodig, alleen hard genoeg om de strip goed op zijn plek te houden.
full


Voor ik met solderen ga beginnen nog even iets over het gereedschap. Een hoog vermogen soldeerbout is noodzakelijk, ik heb een geregelde maar dat is niet echt nodig. Ik zet de temperatuur op 450 graden en gebruik nog oud tin, met lood en een harskern. Modern tin, zonder lood en voor elektronica doeleinden zal ongetwijfeld ook goed werken. Een dunne is wel beter dan een dikkere draad tin, die van mij is 1 mm.
full


De standaard puntige tip heb ik voor deze klus vervangen door een bijlvormige punt voor een betere warmte overdracht. Hij is niet groot maar voldoet prima.
full


Een punttang om één en ander goed tegen elkaar te klemmen is ook niet te missen. Die van mij heeft een gebogen bek wat ik wel handig vindt.
full


Het eerste stukje is vast. Het solderen doe ik met de soldeerbout aan de ene kant en het tin aan de andere. Het tin wordt dus indirect door het werkstuk verhit. Op deze manier zal het werkstuk altijd de juiste temperatuur hebben om het tin goed te laten vloeien.
full


Dan van onderen doorgeschoven (boven is het heet) en met de tang de strip en staf goed tegen elkaar aangedrukt en met de bankschroef vastgezet.
full


Het deel van de voetreling waar ik nu aan werk is langer dan de strips die ik heb gemaakt. De strip wordt dus in twee delen aangebracht. Hier is het korte deel helemaal gesoldeerd.
full


Het tweede deel van de strip heb ik op dezelfde wijze gesoldeerd. Toen ik bijna bij de las in de strip was heb ik de strip pas ingekort. Op deze manier verkrijg je een mooiere las dan wanneer je probeert voor het solderen de strip op lengte te krijgen.
full


Hier het resultaat even passen op het model.
full
 
Laatst bewerkt:
Voetrelingen voor het model (vervolg)

Nog even iets over de strips die ik gebruik. Deze moeten natuurlijk de zeeg van het dek volgen en ook nog een beetje rechtop op het dek staan. Dit betekend dat het moet worden voorgevormd. Met de hand gaat dit niet lukken, ik heb hiervoor de hamer methode gebruikt.
full


Door herhaaldelijk langs één kant van de strip te hameren zal die kant iets langer worden. Hier is op een proefstukje goed te zien hoever dit kan gaan zonder dat dit meteen merkbaar is in de dikte van het materiaal.
full


Door veelvuldig passen en voorzichtig te hameren is de strip voor het solderen goed in vorm te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top