Ik vind dat jullie wat erg kort door de bocht zijn. Joeri geeft duidelijk 3 functies aan en dat zijn voor bepaalde kranen de 3 basis functies. Stel dat hij ook nog verlichting zou willen dan kom je op een zender met minimaal 4 kanalen.
Ik ben geen echte kenner. Niet zolang geleden een
6 kanaals 2,4 GHz zender/ontvanger gekocht bij Hobbyking. Is erg goedkoop (rond de 25 $) maar moet uit Hongkong komen en dat betekent dat er meestal verzendkosten, BTW en douanekosten bijkomen. Dan zit je toch al weer rond de 60 €, en je hebt een beetje houtje-touwtje systeem dat je alleen via een link met de computer kunt instellen.
Ik denk dat ik dan liever voor een iets duurde "merk" setje zou gaan. Daar ben ik zelf minder ervaren mee, maar Spektrum is al genoemd. Ik zie hier bijvoorbeeld een 4 kanaals
DX4e 2,4 GHz zender en ontvanger voor € 65 en een 5 kanaals
DX5e 2,4 GHz zender met ontvanger voor € 80 (ik zie dat deze bij veel winkels is uitverkocht, maar weet niet of dat een bepaalde oorzaak is). Verder zie ik hier een 4 kanaals 2,4 GHz
Robbe/Futuba zender met ontvanger voor net onder de 100 €.
Wellicht komen er nog adviezen van andere, meer ervaren rc'ers. Wat ik nog wel kwijt wil is dat je er ook over na moet denken wat je in de toekomst wilt. Als je hierna nog andere rc dingen wilt gaan maken is 4 of 5 kanalen wellicht wat krap, en zou ik eerder denken aan minimaal 6 kanalen, zoals de
Spektrum DX6i voor € 150.
Ik heb de links vrij willekeurig gekozen, misschien zij er goedkopere opties. Je geeft geen woonplaats of regio, dus kan ik ook geen winkelsuggesties doen. Het is zeker verstandig om wel een regio in je profiel te zetten, want kopen bij een echte winkel is altijd prettig in verband met garantie en service.
Groet,
Ad Bakker