algemeen draadje voor actueel neergestorte vliegtuigen.

In texel is er een sportvliegtuig neergestort 1 gewonde.
nu.nl/algemeen | Gewonde bij ongeluk met sportvliegtuig Texel
Laatste nieuws: 12:17 uur
Vanmorgen om 09.11 uur is de N70889, een Piper J3C-65 uit 1946, bij de landing gecrasht. Het toestel is terecht gekomen net noordwest aan het begin van baan 22. De enige inzittende is gewond afgevoerd met de traumaheli (Lifeliner 1) naar het VU in Amsterdam en maakt het naar omstandigheden redelijk. De luchtvaartpolitie en onderzoeksraad hebben het ongeval in onderzoek.
Texel Airport was tijdens de hulpverlening gesloten, maar is vanaf 12.00 uur lokale tijd weer geopend voor het vliegverkeer.
Bron: Texel International Airport - Vliegveld Texel - Flugplatz Texel - EHTX

Wim

Door dit draadje valt mij pas op hoe vaak er eigenlijk iets misgaat. Nou ja, verhoudingsgewijs gaat er natuurlijk maar heel zelden wat mis (moet je eens op Schiphol gaan kijken hoe veel daar binnenkomt en vertrekt op 1 dag), maar toch..

Als elke auto die een dodelijk ongeluk zou hebben gemeld zou worden.
Berg je dan maar, dat is niet niets.

Maar vliegen is toch ook het veiligste vervoermiddel van alles?

Nou het zou mij niets verbazen als de statistieken van de trein beter waren.

Maar statistisch gesproken als je kijkt naar het aantal vervoerde mensen of kg vervoerde vracht tov. het aantal verwondingen/verloren gegane spullen, behoort vliegen wel tot een van de veiligste transportmethodes inderdaad.

Probleem bij vliegen is vaak wel dat _als_ het misgaat, het ook echt misgaat. Ik denk als je naar de overlevingsstatistieken van ongelukken kijkt, dat vliegen de gevaarlijkste transportmethode is..

Dat wel, en als er "eens" een vliegtuig neerstort, dan heb je wel een berg gewonden, doden mensen, enz..
En dat van die trein, zo ver had ik niet eens nagedacht.

Nou het zou mij niets verbazen als de statistieken van de trein beter waren.

Maar statistisch gesproken als je kijkt naar het aantal vervoerde mensen of kg vervoerde vracht tov. het aantal verwondingen/verloren gegane spullen, behoort vliegen wel tot een van de veiligste transportmethodes inderdaad.

Probleem bij vliegen is vaak wel dat _als_ het misgaat, het ook echt misgaat. Ik denk als je naar de overlevingsstatistieken van ongelukken kijkt, dat vliegen de gevaarlijkste transportmethode is..
Ik heb je bericht even in 2en geknipt.
In het 1e zeg je dat vliegen de veiligste transport methode is, in de 2e zeg je dat het de gevaarlijkste is.
Ik denk dat je met het 2e bedoelt dat het de gevaarlijkste crash methode is.

(Hoewel er ook behoorlijk wat treinongelukken zijn met behoorlijk wat doden en ernstig gewonden zijn. Kijk maar eens naar bv India wanneer er daar een treinongeluk gebeurt.)

(Maar: off-topic, tenzij je crash statistieken wilt gaan vergelijken)

Wim

Dat zeg ik toch ook ' als je naar de overlevinststatistieken kijkt' daarmee geef ik die context al aan ;)

Wordt in dit soort statistieken niet gerekend met reizigers-kilometers? Daardoor wordt statistisch gezien veel veiliger. Heel veel mensen die héél veel kilometers maken zonder brokken.

Mensen horen ook op de grond thuis, vliegen is dus gevaarlijk ;)

Nee hoor het vliegen is niet gevaarlijk, de landing is vele malen gevaarlijker want dan gebeuren al die ongelukken...............

Kom, maak dan ook even een modelvliegtuig crash draadje.. kan je meteen zien hoe onveilig dat is...... (voor het gras en t toestel) :)

ASH

Nee hoor het vliegen is niet gevaarlijk, de landing is vele malen gevaarlijker want dan gebeuren al die ongelukken...............

In het vervolg de landing dus gewoon overslaan :D

Verschilt denk ik ook per tak van vliegen waar de meeste ongelukken gebeuren. Maar de meeste zijn inderdaad wel toe te wijzen aan de landingsfase. Maar jah wat wil je, in de landingsfase moet je immers ook de meeste handelingen doen en dat terwijl je vliegt. Aandacht is vereist, de vliegsnelheid is relatief laag, dus als er iets verkeerd gaat zit je soms al te laag om nog te kunnen ingrijpen.

Back