algemeen draadje voor actueel neergestorte vliegtuigen.

Vliegtuig kwam van rechts, had absoluut voorrang.

Overigens zie je dat de piloot werkelijk alles goed doet.
Probeert in de landing nog naar links uit te wijken, brengt de kist precies op tijd vlak en na bodemcontact vol op de linkerrem om van de snelweg weg te blijven. Kist is tot impact nog helemaal onder controle.
Had dat @#$bord er niet gestaan, dan was de kist nog heel geweest.
Ik kwam al nooit bij McKots, maar nu is het ook nog eens een principekwestie geworden.
 
Laatst bewerkt:
Je ziet duidelijk dat hij zijn flaps niet uit heeft staan. Een stall is dan onvermijdelijk. Of zie ik het verkeerd ?
 
Veruit de meeste grotere vliegtuigen hebben de flaps absoluut nodig als ze opstijgen. Hoeveel graden de flaps uit moeten is afhankelijk van het type vliegtuig maar 30° komt niet vaak voor. In veruit de meeste vliegtuigen is het niet meer dan rond de 20°.
Een vliegtuig als dit kan op de baan niet voldoende snelheid bereiken om zonder flaps voldoende lift te krijgen.
Het vliegtuig komt los van de baan en gaat vliegen omdat het in het "grondeffect" zit. Zodra de piloot de neus verder omhoog trekt komt het vliegtuig uit het grondeffect en raakt dan veel lift kwijt. Door allerlei verschillende oorzaken zal vrijwel altijd één van de vleugels als eerste de lift kwijtraken, overtrekken dus, en valt het vliegtuig over die vleugel weg.
Als de piloot het in de gaten zou hebben gehad kon hij een stuk vlak boven de baan blijven vliegen. Hij blijft dan in het grondeffect maar wel met minder weerstand dan met de wielen aan de grond. Hij kan dan snelheid opbouwen en dan pas de neus omhoog trekken. Je moet dan natuurlijk wel voldoende ruimte hebben.
Toen ik zelf nog vloog (>20 jaar geleden) heb ik het met een Cessna 172 (met instructeur!) een keer op de baan in Lelystad uitgeprobeerd. Het is echt eng om zo vlak boven de grond te blijven vliegen en je de snelheid maar langzaam op ziet lopen. Het einde van de baan met een vervelend hek kwam snel in zicht! Alles verliep perfect en nog vrij ruim voor dat hek was de snelheid hoog genoeg om veilig te gaan klimmen. Al met al had ik misschien iets van 15 seconden zo laag boven de baan gevlogen maar het leek veel langer!
 
Heel gekke crash, niemand heeft schijnbaar iets zien gebeuren maar wel een staart en kleding etc. gevonden....
 
Was het geen enorm modelvliegtuig?
Daar zijn meerdere voorbeelden van dat mensen een crash gemeld hebben en dat het naderhand een groot model bleek te zijn.


GJ
 
Back
Top