Algemeen Formule 1 schaal 1/10 topic

  • Topicstarter Topicstarter SCRT Pilot
  • Startdatum Startdatum
13442377_10153882908583285_4606423691242059073_n-02.jpg


1-8892.jpg


WRC LeMans bodies met stickervellen voor de Audi R18 & Peugeot 908.
De auto's zijn beide XRAY X1's.

Wow, volgend jaar (of eerder :) ) een 12h race met deze auto's en toerwagens door elkaar heen met eigen klassement?
Pan car en TT01/02 met beiden een carson cup machine en dan lekker 12h knallen!
 
Gaaf. Alles beter dan een Toyota die het 23.55u volhoudt!

Hugo
Er is geen sneuer verhaal dan dat van Toyota en hoe het ze nooit lukt.
Al kun je de Toyota ook maken, dat stickervel is er ook, hopen dat het geen ongeluk brengt..

Een 12-uurs race met deze wagens zou zeker gaaf zijn!
 
Hoi,

ik ben mijn F104 X1 aan het voorbereiden op de AMCA baan voor de Tamiya Cup volgende week. Ik heb tot nu toe zonder zijdemper gereden, dat schijnt goed te zijn voor korte banen en weinig grip. Maar als ik zo lees is AMCA een lange (brandstof) baan met voldoende grip. Dus, k denk dat ik de demper eens op schroef. Maar wat voor vet doe je op zo'n ding? Ik heb er nu het standaard Tamiya vet op gesmeerd zoals dat bij iedere kit komt, maar dat lijkt niet zo veel te doen. Ik heb ook Anti-Ware grease van Tamiya, dat is een stuk stroever. Maar wat is wijsheid, wie durft te adviseren?

(gegoogled plaatje)
786804d1311732798-tamiya-f104-pro-22_complete2.jpg


Dank,

Hugo
 
ik gebruikte altijd corraly sirope en dan heb je verschillende hardheden soft med en hard en xhard.

je kan ook hele dikke siliconen gebruiken 20.000 etc.
 
Dag Hugo, AMCA is mijn thuis circuit en ik rijd met een TRF101. In mijn tubedemper gebruik ik siliconen vet 30.000 (Tamiya AW grease is bijna net zo stug). Indien de achterkant te los is, dunner vet: 20.000. Pitchdemper, zuiger 3 gaatjes, siliconenolie 25WT met een gele veer. Roll-out tussen de 90 en 100 mm. Als je soepel rijdt en het is niet te heet, kan je iets zwaarder...
Veel succes en plezier komend weekend!
 
Dank je wel, super! Ik heb alleen meteen wat vragen, bij gebrek aan kennis...

1) Is siliconenolie van 20.000cst hetzelfde als siliconenvet met diezelfde waarde? Ik heb die olie... De demper is nu gevuld met AW grease van Tamiya, om mee te beginnen.
2) Ik heb silisonenolie van MuchMore met een waarde van 350. Maar de eenheid staat er niet bij. Het lijkt me dat dat 350cst is, als ik zo google (kijk rond de 1:00):


Maar wat het equivalent van 25wt is, daar zijn de meningen over verdeeld.

Roll-out heb ik nu op 96 staan, (60/30 bij 61mm band), dus dat houd ik maar zo. Gele veer probeer ik vanavond nog even te scoren, ik heb nu alleen rood. Geel is meen ik een stapje stijver, hè?

Dank,

Hugo
 
Hoi, is hier nog iemand? ;)

Ik ga dit seizoen F1 rijden bij RACO, een hele lange vloeiende asfaltbaan met weinig grip. Ik heb een F104 X1, de bekende Ride banden en Juststock 21.5T motor verplicht, en ben dus niet meer aan de Tamiya Cup regels gebonden. Nou zit ik eraan te denken hem te verbreden, F103 voorwielophanging erop en wat eigen gehobby achterop om ook die wielen verder naar buiten te krijgen. Zou dat wat brengen? Voor mijn gevoel is een bredere auto op zo'n circuit handiger. Wat is jullie ervaring?

Dank voor input,

Hugo
 
Merk je niets van, de 190/200mm breedte is breed genoeg. Ik denk ook dat de RACO wel een soort van regela vast houdt gezien de banden en de motor ook een veel gebruikte verplichting is.

Maar dan kan je voor pasen ook nog even inschrijven bij de Dutch F1 masters op de MACH.
 
Ik zou dan van 180 naar 200mm gaan. Dat valt binnen alle regels, RACO en NOMAC. Alleen niet bij de Tamiya Cup want ik moet dan niet-Tamiya onderdelen voor de achteras gebruiken.

Met Pasen ga ik eieren zoeken met de kinderen.

Hugo
 
Als je een makkelijker te rijden F1 wil bij koude temperaturen, probeer dan eens de PitSimizu banden. 574 voor en 575 achter. Moet je lijmen op de gladde F104 velgen(die voor foam banden).
 
Ik moet helaas met de Ride banden races, dus afstellen en trainen met iets anders lijkt me niet handig. Ik ga wel weer met bandenwarmers aan de slag sinds ik op RCTech leerde dat de Rides onder de 20 graden niks doen. Dat verklaart een groot deel van mijn problemen.

Hugo
 
Ik moet helaas met de Ride banden races, dus afstellen en trainen met iets anders lijkt me niet handig. Ik ga wel weer met bandenwarmers aan de slag sinds ik op RCTech leerde dat de Rides onder de 20 graden niks doen. Dat verklaart een groot deel van mijn problemen.

Hugo
Smeren en warmen en ride heeft weer een nieuw type die weer beter is.
 
Hey beste mensen,

na wat droge en natte sessies op Heemstede zijn we flink enthousiast met de F1's in de/het weer nu.

Zou tof zijn als er een F1 crack even de tijd neemt om wat vragen te beantwoorden wat betreft meerijden in een competitie:

-is er iets gaande op Heemstede waar we ons bij kunnen aansluiten om een paar wedstrijdjes per jaar mee te kunnen rijden?
-we willen een nieuwe BL set kopen voor in de F1's, met welke sets vallen we in een bestaande (beginners-)klasse?
-moeten we lid worden?

Paar beperkingen:
-we rijden Tamiya F102/103 dus meedoen met een 'vaste banden competitie' gaat niet lukken als ik dat zo lees (bij bijv. de IDFM)
-we zitten en willen niet op Facebook.

We lezen het graag van jullie! Groetjes Ko en Danny
 
De F1 klasse rijdt eigenlijk altijd standaard met dezelfde motor/ESC en dat is deze combo set. Gewoon hetzelfde als waarmee jullie op onze indoor baan rijden (in principe). 'Alle' F1's rijden met deze combo set zo ongeveer.

Je hoeft niet lid te zijn om mee te kunnen rijden met bijv. de ZAC.

Maar mocht je echt overwegen om een paar wedstrijdjes mee te willen pakken, dan zou ik wel kijken naar een nieuwe chassis dan de F102, dat gaat al een aardig verschil maken namelijk.
 
Dag Ko en Danny,
Het reglement waar Roelof naar linkt is inderdaad het juiste reglement.
Je bent altijd welkom op de MACH Heemstede. Onze clubwedstrijden zijn altijd 'open', daar hoef je geen lid voor te zijn. Uiteraard is het sowieso gezellig wanneer je lid wordt, ook omdat je dan de kennis, ervaring en gezelligheid met elkaar deelt. Uiteraard kan je ook altijd tegen een gasttarief komen gastrijden op de club.
Wanneer het droog is qua weer hebben we elektroavond op woensdag, vrijdag en zaterdag. Tot 23:00 kan je dan rijden. Dat zijn goede dagen om informatie in te winnen en om kennis te maken met de baan. Er zijn genoeg mensen die zullen helpen en adviseren.

Dus kom weer gezellig een keer langs op de club!
 
Back
Top