Alice L Moran

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door M.Osinga, 14 mrt 2021.

  1. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mijn MPX Profi 3010 heeft buiten DR per kanaal ook een instelbare eindbeperking. Vergeleken bij huidige apparatuur kan deze "stoepregel" nog aardig mee. Alleen is de neutraalinsteĺing voor 1,5 m een beetje omslachtig. Zag dat de MPX Europa uitvoering d.m.v. schakelaars aan te passen is voor Dual Rate. Gr. Klaas.
     
  2. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Friesland
    Ik heb 12 v motoren, degene welke Klaas voorstelde.
    Zender is Multiplev Combi 80 , gekocht in 1986, denk ik. Geen dual rate.
    Ik denk dat ik het batterij pakket van mijn Apache 7,2 v , 4000 mA maar even ga inbouwen en zien wat er dan gebeurt.
    Rest van de installatie van de Alice , zoals stuurservo , ontvanger en verlichting werkt op 6 en 5 volt (gevoedt vanaf 12 vold , d.m.v. 3 stuks DC-DC converters.)
     
  3. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bedenk, dat bij veel DC - DC convertors het verschil tussen in- en uitgangsspanning 3 V moet zijn.
     
  4. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Menne, Hebben je regelaars geen BEC om ontvanger en stuurservo te voeden? Zo ja dan zou ik die daartoe gebruiken. Heb nog even zitten rekenen. Theoretisch leggen 45 mm schroeven bij 3.100 omw/min. 8,37 km/uur af. Zelfs bij 50% slip is dat nog boven de rompsnelheid van 4 km/uur. Zo extreem lijkt het me allemaal niet. Wel boven schaalsnelheid natuurlijk. Maar wat extra kract om te slepen is ook wel iets. Trekken de schroeven lucht bij het wegvaren? Nu eens zoeken of er nog iets over de zender is te vinden.. i.v.m. Dualrate. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2023
  5. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Friesland
    Hierbij filmpje van 1e proefvaart Alice.
    Hier was de BB motor al uitgevallen.
    Dit vind ik een passend vaarbeeld.

     
  6. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Friesland
    En hierbij filmpje met beide motoren nog werkend.
    Dit gaat mij veel te snel , zie einde film.
    Mijn enkelschroefs modellen , Zwarte Zee (7,2 v, 4300mA) , Willem Baendsz (7,2 v , 4300 mA) en Apache (7,2 v, 4000mA) geven een veel rustiger vaarbeeld.
    De Antar, dubbelschroever , vaart op het zelfde batterij pakket (12v, 4000mA) als de Alice nu.
    Toch vaart de Antar veel rustiger, misschien omdat de schroeven kleine zijn?

     
  7. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Friesland
    Hierbij filmpje Antar.

     
  8. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja, hoe zal ik me eens een beetje diplomatiek uitdrukken en ik kijk ook nog eens door een andere bril. Dus begrijp me alsjeblieft niet verkeerd Menne.
    Heb de fimpjes bekeken en om eerlijk te zijn vind ik het vaarbeeld van Alice mooier dan van de Antar. Bij de Antar lijkt het net of ze niet vooruit wil.
    Nu is dat natuurlijk een heel ander schip met een heel ander model romp. Op het filmpje lijkt het net of de Antar achteruit beter gang opneemt dan vooruit. Maar dat kan ook door het bedienen van de zender komen.
    Alice geeft naar mijn gevoel een veel beter vaarbeeld. Pakt goed op, zowel voor als achteruit. Achteruitslaand wel wat lucht happend, maar dat vind ik niet abnormaal. Heel even vroeg ik me af of deze slanke Bühlers niet te licht waren voor de schroeven, maar dat is gelukkig niet zo. En inderdaad Menne, voluit vooruit wil ze te hard voor de schaalsnelheid. Maar kijk je dan langs de romp dan zie je een heel natuurlijk verloop van de golf. En achter laat de boot het water mooi los. En als je zender geen dual rate heeft om op die manier het geweld te beteugelen, dan wordt het spaarzaam gas geven, of zoals je zelf al aangeeft de batterijspanning verlagen. Je hebt het in wezen al gelezen, zelf zou ik heel blij zijn met zo'n resultaat. Mooi ogend en varende boot, waar eigenlijk buiten de wat hoge snelheid bij volgas niets mis mee is. Hoofdzaak is dat jij tevreden bent met het uiteindelijke vaargedrag. Hieronder een rekenvoorbeeld om de schaalsnelheid te bepalen. Bij 16 knopen voor de echte boot komt de schaalsnelheid uit op 3,42 km/uur. Gr. Klaas.

    Vaarsnelheid berekenen.jpg
     
    Laatst bewerkt: 10 sep 2023
    Herby63 en Gerrit-Jan vinden dit leuk.
  9. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Waarom die vreemde getallen 0,5144 en 3,6?
    Een knoop of nautical mile is 1,852 km.
    Als je de twee getallen 5,144 en 3,6 met elkaar vermenigvuldigd, dan is de uitkomst 1,85184km
    Dit geeft een verschil 16cm met de werkelijke waarde van de knoop, natical mile!
    Waarom in plaats van deze moeilijk te onthouden getallen niet gewoon de werkelijke waarde 1,852km, gebruiken?
    Goed dit maakt de formule minder indrukwekkend.
    Groet. Henk.
     
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  10. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Henk, jij bent veel beter in theorie dan ik! Maar gevoelsmatig klopt het wel. Er zit ook nog een sprong in van mijlen naar kilometers. De waterlijnlengte van Alice als model is 80 cm. De wortel hieruit x 4,5 geeft een theoretische rompsnelheid rond 4 km uur. Verder ben ik met mijn A- opleiding niet goed in formules. Zie een mooi vaarbeeld dat aardig klopt met de voor mij beschikbare theorie. Gr. Klaas.
     
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  11. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Friesland
    Beste allemaal,

    Heel erg bedankt voor de vele reacties.
    En Klaas , ik begrijp wel dat je het vaarbeeld mooier dan de Antar vindt.
    Maar zogoed ik me herrinner , is dit ook op 1 motor.
    Weet niet meer , kan het ook niet even proberen. Model is nog in Maassluis.
    Maar mijn angst zit een beetje in ,dat Alice te snel gaat en daardoor over de zij gaat en model zinkt.
    Dat wil ik dus niet meemaken.
    Intussen de batterijen uit de Willem Barendsz gehaald en deze aan de lader gezet. (7,2 V , 4300 mA)
    Deze ga ik binnenkort in de Alice monteren , opnieuw schip ballasten.
    En nieuwe poging wagen.
    Deze keer in water zonder waterplanten, had ik vrijdag ook nogal wat last van.
    Dual rate, wat houdt dat in?

    Wordt vervolgt.
     
    k-k vindt dit leuk.
  12. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Menne, Dual rate houdt in dat je door het overzetten van een schakelaar op je zender bij één of meerdere kanalen de uitsturing beperkt. Vaak is dat %-ueel instelbaar. En servo geeft dan minder uitslag en een ESC minder motorvermogen. Zonder dual rate wat minder uitslag met de knuppels oefenen. Alice zal zich door haar model varend heel anders gedragen dan Antar. De lengte/breedteverhouding is heel anders. Zou het zelfrichtend vermogen even testen door haar scheef te drukken en kijken hoe snel ze zich richt. Zag in de video haar wel iets overhellen, maar eigenlijk niets verontrustends. Zorg in ieder geval dat de opbouw goed sluit en vast zit. Dan zal ze niet zo gauw zinken. En houd haar bij de eerste "seatrials" een beetje in de buurt, opdat ze, met een werphengeltje, weer terug te halen is. Naarmate je meer vertrouwen krijgt mag ze dan verder weg. Mijn coastertje is ooit bij het op de wal halen uit haar tuigje gegleden. Stuiterde met één van de kimkielen op de steiger en landde ondersteboven in het water. Kon net met de vingers om de kimkielen haar op de kant sleuren. De loodballast en MP3 spelertje vielen uit het ruim, maar verder geen water binnen of schade aan de apparatuur. Wel schrikken natuurlijk. Kijk maar wat het vaargedrag op 7,2 Volt is. Grof geschat wordt dan de theoretische afgelegde schroefafstand 5 km/uur. De slip is dan kleiner en zal ze rond de 3,5 km/uur lopen. En dat is dicht bij de schaalsnelheid. Succes met de aanpassingen en we zien de video tegemoet. Gr. Klaas
     
  13. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De sprong van mijlen naar km zijn de getallen 0,5144 en 3,6, deze geven precies de vermenigvuldigingsfactor 1,852km om de snelheid in knopen om te tekenen in km/uur.
     
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  14. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Friesland
    Zonet loodbroodjes achterin de Alice geplaatst. 240 gr. Op plek van halve12 v batterij.
    De 7.2 v batterij komt voorin.
    Er moet eerst nog wat binnenwerk weggeslepen worden. 7.2 batterij is groter dan halve 12 volt batterij.
    Dan boot in ligbad voor correcte ballast verdeling bepalen.
    En 2e proefvaart optuigen.
    Weet niet of dit nog gaat lukken ,deze zomer is bijna voorbij.
    @ Henk , mijn DC-DC converters moeten minimaal 1,5 v verschil hebben.
    Dus van 7,2 naar 5,7 volt. Is prima voor ontvanger en verlichting.
    Wordt vervolgt,
    Gr. Menne.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.835
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je dat pakket zelf samengesteld hebt (en dat denk ik wel, dan is de verreweg beste stap om gewoon in plaats van 10S (10 cellen in serie) om te solderen naar 5S2P ofwel twee series van 5 in parallel te schakelen.
    In één klap klaar, spanning gehalveerd, vermogen terug naar 25% en dubbel de capaciteit.
     
  16. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Met Bert zijn idee kan alles op zijn plek terug. Alleen een paar extra stekkers en wat kabelwerk. In een uurtje gebeurd. Succes! Gr. Klaas.
     
  17. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.606
    Locatie:
    zaandijk
    volgens mij had ik dat al voorgesteld met het accupakket in topic 113
    groet Piet
     
  18. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Friesland
    Hallo forum,
    Gisteravond 2e proefvaart met Alice gehouden, nu met batterij pakket van 7,2 V , 4300 mA.
    Ben dik tevreden , model gaat niet meer zo rasend hard.
    Ik vind het nu beter onder controle.
    De berekende snelheid , volgens Klaas en Henk , moet worden: 18 kn x 1,852 / wortel 75. Dit is 3,85 km/u.
    Ik heb stukje volle kracht gevaren , en dit kwam uit op circa loopsnelheid, kon er mooi naast lopen.
    Loopsnelheid is geschat , bij mij , 4 km/u , dus komt dicht bij elkaar.
    Ik heb bijna 1 uur gevaren en toen was de batterij spanning nog 7,9 V , dus verbruik is ook maar gering.
    Al met al , mooi einde aan project,
    Nog wat foto's en filmpje sturen naar Moran en dan maar weer verder met de ijsbreker.
    Nogmaals dank voor alle positieve reacties en adviesen, zo bouwen we met mekaar mooie bootjes.

    Hierbij wat foto's van gisteren, filmpjes volgen nog.

    Gr. Menne

    10-09-2023 2e PV  (2).jpg

    10-09-2023 2e PV  (4).jpg

    10-09-2023 2e PV  (5).jpg

    10-09-2023 2e PV  (6).jpg

    10-09-2023 2e PV  (7).jpg

    10-09-2023 2e PV  (8).jpg

    10-09-2023 2e PV  (9).jpg

    10-09-2023 2e PV  (10).jpg

    10-09-2023 2e PV  (11).jpg
     
    P Voogt, ozy, Gerrit-Jan en 4 anderen vinden dit leuk.
  19. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooi dat het nu helemaal naar je zin is Menne en dit project af kunt ronden. Met plezier je verslag gevolgd (en commentaar geleverd). De boot ligt mooi in haar eigen gemaakte golf en daarmee klopt de 4 km/uur wel. Op het tweede en laatste plaatje komen de lijnen van het schip het mooist uit. Kijk maar uit; straks staat Moran bij je op de stoep en doet een bod op het schip! Ga je volgen op het verslag van de ijsbreker. Gr. Klaas.
     
  20. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Mooi schip, mooi vaarbeeld.
    Het blijft verbazingwekkend, dat als een model schip op zijn romp snelheid vaart, dat het het meest overeen komt met het varen van het werkelijke schip.
    Het golfdal is dan mooi over de romp verdeeld met een top goed bij de schroef.
    Het is een mooi schip en ik hoop, dat je nog veel plezier beleeft aan het varen met het schip.
    Complimenten. Henk
     

Deel Deze Pagina