Alpha offroad set in een onroad Novarossi.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Roelof, 19 jul 2010.

1. QuiXoTic

QuiXoTic

Lid geworden:
    20 sep 2005
    Roelof, bij veel motoren zijn die teardrops het meest in het oog springende verschil tussen de stock versies en de tuned versies. Ik met een .12 JP Eagle Stock, en zo op het oog, vergeleken met de JP Eagle Tuned van een clubgenoot, zijn er drie verschillen (los van de zwarte coating op de case): de teardrops in de cylinder, de grotere hap onder de grote inlaatpoort en een wat diepere en gladdere 'scoop' in de krukas (en potentieel natuurlijk een verschil in timing, maar dat is zo op het oog niet te zien). Op de baan valt op dat de tuned met name onderin beter presteert.

Nou lijken die bewerkingen aan de cylinder (teardrops en de 'hap') me redelijk zelf te doen, al is het waarschijnlijk niet meteen zo netjes als jij hier hebt gedaan. Welk effect hebben die teardrops en de 'hap'?

2. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    De hap vergroot de stroming door grote spoelpoort tegenover de uitlaat. Die heeft onder aan het kanaal een vrij beperkte ingang vanwege de krukwand en het lager. Door de hap vergroot je de inlaat van het kanaal en geef je de spoeling in de juiste richting net even een grotere hoeveelheid.

De teardrops noemen ze ook wel scavaging ports (weet even niet de Nederlandse benaming). Ze hebben een soortgelijke functie als de smalle poortjes die je in 5 op meer poorts cilinders tussen de gewone poorten ziet zitten. Bij zo'n smal poortje heb je meer weerstand en dus ook een andere snelheid van de spoeling wat ten gunste komt van de verdeling van het mengsel. Bij 3 poorts systemen heb je dit niet maar kan je dmv. de teardrops een deel van de spoeling een andere richting op sturen wat ook weer een betere vulling/verdeling van je cilinder geeft.

Netjes valt wel mee. Het tegelfreesje doet heel goed zijn werk maar om de oneffenheden zichtbaar weg te werken moet je de bus even poetsen met Scotch Brite (3M product)

Laatst bewerkt: 23 jul 2010
  3. QuiXoTic

QuiXoTic

Lid geworden:
    20 sep 2005
    Thanks. In welk deel van het toerenbereik hebben deze aanpassingen met name effect? Zeker als dat onderin is zou het voor mij interessant zijn het eens te proberen.

4. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Een betere vulling en spoeling moet op ieder stukje toerengebied werken waar ook een extra stukje rendement uit moet komen.

Wat mis je onderuit? Een stukje vermogen of de felheid waarmee de motor in toeren moet klimmen. Er zijn 2 oplossingen mogelijk:
    - het verlagen van de cilinderbus door vanaf de onderkant van de bovenste rand een 0.2mm af te draaien (en dit te corrigeren met 0.2mm headshims) Omdat de uitlaatpoort wat lager komt krijg je meer koppel maar je levert een fractie in toeren in.
    - het later laten sluiten van de krukas. Meet de diameter van de krukas op de opening en slijp van het sluitende randje aan de krukas iets weg zodat die diameter een 0.1mm kleiner wordt, dan heb je 0.2mm weggeslepen en dan ongeveer 2 graden vertimed. De motor zal onderuit feller worden en sneller in toeren willen klimmen.

5. QuiXoTic

QuiXoTic

Lid geworden:
    20 sep 2005
    Het gaat mij met name om wat feller oppakken. We hebben in Gouda nogal wat langzame bochten, en bij het uitaccelleren van die bochten zou ik graag wat meer willen hebben. De krukas blijf ik nog even af, de bus wil ik wel eens gaan proberen.

Als ik op dremeleurope.com kijk vind ik niet direct een tegelfrees, wel een aantal frezen die o.a. geschikt zijn voor tegels (maar ook voor metaal, want daar gaat het uiteindelijk om). Moet ik denken aan iets als:

A: Hardmetalen frees

B: Hardmetalen frees

C: Hardmetaal vertande stiftfrees

D: Diamantstift

6. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
  7. Nismo

Nismo

Lid geworden:
    23 sep 2003
    Probeer het ook eens gewoon te zoeken in de uitlaat / bocht, van dremelen in een cilinder zal je niets winnen (onderuit). Timing en kopspeling aanpassen zoals Roelof aangaf zal je iets kunnen brengen maar dan moet je wel heel goed weten wat je aan het doen bent. Voordat je het weet is je blokkie waardeloos.

8. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Het flowen zal vermogen-technisch niet meer opleveren maar de motor gaat er wel degelijk mooier door lopen en daardoor ook beter oppakken, dat is merkbaar.
    Met andere uitlaten/bochten zal je de felheid niet veranderen, het enige waar je wel wat mee kunt doen is tankdruk, als je die verminderd sta je de motor minder te verzuipen en zal hij sneller reageren.

9. Nismo

Nismo

Lid geworden:
    23 sep 2003
    Huh??????? :rolling:

10. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Zoals ik al zei zal de tankdruk die de uitlaten verschillend hebben de meest bepalende factor zijn. Met uitlaten verander je een motorkarakteristiek (de plaatsing en de breedte van de koppelkromme) maar tot op een zekere hoogte want veel specs zit gewoon in de timingen, als de timing tam is zal je met zo'n motor ongeacht de uitlaat de nooit fel kunnen optrekken. Het "heter" maken van de krukastiming zal dit in een veel grotere mate veranderen. En echt, al haal je 3x even heen en weer de dremel over dat randje heen zal je het al merken.

11. Nismo

Nismo

Lid geworden:
    23 sep 2003
    Nee, ik doe het niet... ga niet weer in discussie :rolleyes:

De toppertjes onder ons veranderen gewoon de overbrenging en/of bocht / uitlaat.

12. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    De toppertjes die hun motoren uit de fabriek krijgen hebben andere motoren dan die een normale sterveling in de winkel kan kopen en dat kan zelfs ook op materiaaltechnisch niveau zijn. En natuurlijk spelen ze met uitlaten en tandwielen want dat is een onderdeel van de setup maar ik weet ook dat de toppertjes die wat meer vrijheid hebben of het met een klantenversie moeten doen ook het dremeltje gebruiken want een klantenversie betekent gewoon per definitie verlies.

13. Nismo

Nismo

Lid geworden:
    23 sep 2003
    Één laatste opmerking, ONGELOOFLIJKE ONZIN!
    Een enkeling rijdt met een speciale motor, de meerderheid gewoon met motoren uit de winkel, motoren die elke sterveling gewoon kan kopen....

Mja als je advies is om daar gelijk een dremel in te zetten (met de beperkte kennis van de gemiddelde bezoeker hier) be my guest.

14. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Wat jij wilt..... Koop een Collari Lostallo replica en ik kan je verzekeren dat je echt niet de motor krijgt zoals Collari er mee gereden heeft. En ach... geef het een limited nummer van 500 zoals de Sirio WCR2003 die vandaag de dag ook nog steeds nieuw te vinden is (hoezo 500?) en het verkoopt.

Net zoals QuiXoTic aangeeft, hij ziet de optische verschillen maar zit niet de timingen.

Door de jaren heen heb ik al genoeg gezien (ook team motoren) waardoor ik zeker weet dat er verschillen zijn tussen teammotoren en de massaproductie.
    Vroeger keek je bv. op naar John omdat zijn motoren zo'n specifiek zwaar en krachtig geluid maakte welke ik er nooit uit kon halen maar als je dan gaat experimenteren kom je er gewoon achter dat zijn timingen anders moeten zijn als je ineens hetzelfde eruit weet te halen.

Maar ja joh, waar de toppers mee rijden zijn gewoon hetzelfde als de klantenversies, is dan eigenlijk ook nooit nodig geweest om je rijders te vertellen dat je elkaars motoren niet van binnen mag laten zien en vandaag de dag is het blinde schroefje op het carterdeksel eigenlijk ook niet nodig want het is gewoon een motor als ieder ander.....

15. QuiXoTic

QuiXoTic

Lid geworden:
    20 sep 2005
    Nismo, bedankt dat je me probeert te behoeden voor het slopen van mijn motor. Ik probeer dit niet op een nieuwe motor maar op eentje die al zo'n 15 liter gelopen heeft maar het nog goed doet. Ik verwacht er ook geen wonderen van, maar kan er wellicht wat van leren. Want noem mij eens een topper die nog nooit in zijn carriere een dremel in zijn motor heeft gezet of laten zetten.

Roelof, bedankt voor de tips. Ik vind het gaaf dat je dit soort kennis deelt op het forum. Als ik tussen het verwisselen van de luiers door de tijd vindt ga ik het eens proberen en zal ik mijn bevindingen laten weten.

Om maar weer on-topic te komen... al met de Alpha gereden?

16. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Nog niet, dit weekend had ik even geen RC verplichtingen en was het even tijd voor wat lang verwachte huishoudelijke bezigheden.

17. r.lange

r.lange

Lid geworden:
    21 feb 2010
    mooi stukkie huisvleid roelof ;)
    draait deze alparossi combo all ???

18. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Het heeft even gedraait maar ben er verder nog niet aan toegekomen om hem verder in te lopen.

19. QuiXoTic

QuiXoTic

Lid geworden:
    20 sep 2005
    Afgelopen weekend de daad bij het woord gevoegd. Met de 3.2mm tegelfrees teardrops getrokken in een JP Eagle Stock .12. Het was vrij gemakkelijk te doen, alleen is de 3.2mm naar mijn gevoel wat te grof voor een .12, volgende keer probeer ik het met een diamantstift want die zijn wel kleiner te verkrijgen. Desalniettemin zag het resultaat er redelijk uit.

Ik heb dit op de baan gedaan zodat ik een goede voor en na vergelijking kon doen. Zoals te verwachten maakte het niet heel veel verschil. Maar met name in het middengebied trok hij iets beter door. In ieder geval weer wat geleerd.

Deel Deze Pagina