als ik nu rally wil rijden...

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Jens, 26 mrt 2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    @ Blieblie.. Dat denk ik dan ;)
     
  2. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.528
    Locatie:
    Nieuwegein
    No Limit zegt bijna niks omdat het gaat om de amperage niet om de turns als een motor bijvoorbeeld 14x3 heeft en 35 A vraagt. En je hebt een snelheidsregelaar met No Limit 25 A. Dan branden de draaden vaak door omdat ze de Amperage niet kunnen hebben. Maar welke draaden zijn nou eigenlijk doorgebrand??? Allemaal???

    CYA
     
  3. blieblie

    blieblie Guest

    De draden naar het aan/uit schakelaartje zijn in rook op gegaan :D .
    Waren hele dunne draadjes.

    T hele ding is overigens naar de leverancier teruggestuurd.

    De gegevens van de regelaar zijn overigens:
    Inner weerstand bij 25 graden C - 0,0008 Ohm
    Impulsestroom max - >1000A
    Constantstroom - > 90A
    Frequentie - 3,9-15,6kHz
    Turns - no limit

    Volgens de gast van de winkel (waarvan zijn kunde hier op het forum door verschillende personen betwijfeld wordt :p ) zat de transistor verkeerd. Maar die had ik wel volgens de handleiding der tussenin gezet :?
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Je kan beter een 'echte' no-limit pakken ;)
     
  5. Erikderaaf

    Erikderaaf

    Lid geworden:
    18 sep 2003
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Zijtaart, noord-brabant
    Jens. mijn eerste rc rally wagen wad een subaru impreza op het tb01 chassis, dan in rally uitvoering, wat inhield dat er een stofdichte lexan kap voor over het chassis inbegrepen was, en verder een paar stofdichte sponzen voor het stuurmechanisme en motor. Uiteraard staat deze wagen op rally block banden.

    Als je later dan nog wil gaan circuitrijden, kap en sponzen weghalen, slick banden en je bent al redelijk onderweg..

    het tl01 chassis is ook een goed chassis, alleen alles is iets gevoeliger voor zand (open) en er zitten standaard geen oliegevulde dempers bij, wat ik bij rallyrijden aanraad om stuiterende auto's te voorkomen.

    een tamiya nitro auto is er ook, gewoon een TG10 chassis met een lexan "undercowl"

    Wil je overigens echt gaan "modderkruipen" kijk dan naar een echte terreinwagen (tip een tamiya wild dagger is met oliegevulde dempers en een sportmotor (2x) een ruig chassis
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Dat is een echte Tamiya 'Freak'
     
  7. blieblie

    blieblie Guest

    Kan, maar hij begon te roken toen ik de accu aansloot, had ik nog geen tikkeltje gas gegeven. Dus dat was het probleem niet :) .
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Dan kan het eigenlijk ook geen kortsluiting vanaf de motor zijn..Omdat die geen stroom nodig had? Toch?
     
  9. blieblie

    blieblie Guest

    Zoiets.. in ieder geval een heeel apart iets.
    Ik merk vanzelf wel wat voor slap excuus ze bij GM verzinnen :p .
     
  10. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.528
    Locatie:
    Nieuwegein
    Vandaag met transistors gewerkt nog op school. En inderdaad als de transistor verkeerd aangesloten zit dan branden de draaden die daarop vast zitten door. Ook de transistor wordt erg heet klopt dit of was het zo snel doorgebrand dat je dat niet eens kon merken dus binnen 1 sec.

    CYA
     
  11. blieblie

    blieblie Guest

    De transistor zat tussen + en - naar de motor.
    En de draadjes van de aan/uit schakelaar waren in no time met veel rookontwikkeling vergaan tot as :p .
     
  12. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.528
    Locatie:
    Nieuwegein
    Dat kan dus al helemaal niet want een transistor heeft altijd 3 aansluitpunten!!!! En kan dus niet tussen alleen de + en de - gezeten hebben

    CYA
     
  13. blieblie

    blieblie Guest

    Volgens de handleiding van GM Racing wel :p .
    Ik weet dat die dingen 3 polen hebben, daarom moest ik volgens de handleiding het middelste pootje afbreken, maar het vreemde was dat de + van de transistor op de min naar de motor moest.

    Naja, het komt er op neer dat ik netjes heb gedaan wat in de handleiding stond, en dat hetgene wat IN de handleiding stond gewoon zwaar fout was (of in ieder geval zeer ongewoon :p ).
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Dat kan jij er toch niks aan doen, wel ?
     
  15. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    met de meeste regelaars die 3 aansluitingen hebben schakel je met de min. Dus de plus van je accu gaat op de motor en je regelaar(zijn dus met elkaar verbonden) de min van de accu gaat alleen naar de regelaar en van de regelaar gaat de min naar de motor.

    misschien heb je hier iets verkeerds gedaan?
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ik had bij mijn oude regelaar (Hitec HFX) een blaadje hoe dat allemaal moest..waren namelijk ook 3 'kabels'
     
  17. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.528
    Locatie:
    Nieuwegein
    Een transistor heeft een collector een basis en een emittor. De plus moet altijd op de collector staan en op de basis maar tussen de plus en de basis moet een weerstand zitten. Op de emittor moet altijd de min aangesloten zitten.

    Als dit anders gedaan wordt dan maak je kortsluiting en brand of de draaden door zoals hier gebeurd is of de transisor smelt weg.

    CYA
     
  18. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    er zitten bijna nooit transitoren in een regelaar er zit 99% van de tijd fet's in en deze werken anders dan transitoren. maar ik zou het is goed nakijken...... voor je volgende regelaar.
     
  19. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.528
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hier is een simpele reden voor transistors zijn niet gemaakt voor hoge stroomsterkte en produceren dus veel meer warmte. Maar er zijn wel degelijk enkele snelheidsregelaars met transistors. Omdat transistors goedkoper zijn.

    CYA
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mensen nu allemaal wel weer ONTOPIC!!
     

Deel Deze Pagina