Alweer een big lift.

We dachten eerst aan een Aeronca, maar toen vonden we dit voor 50€.
Deels gebouwd, de keuze was snel gemaakt.

http://
Onder de bezitters van een Big lift zullen er wel zijn die weet hebben van dit toestel, bestaat aerosmalen nog?, als ik google, kom ik bij een fanfare uit.

http://
De romp, nog wat beplanken.

http://
De vleugels, ook verder beplanken, ailerons moeten nog gemaakt worden.

http://
Stabilo, kielvlak en een alu landingsgestel, hoogte en richting ook nog te bouwen.

Aan de slag dan maar.
En een beetje van Peter zijn prachtig toestel afkijken.

Johan.
 
Hans Broeksteeg heeft met de MILVUS de Gouden Ontwerpwedstrijd 1984/'85 tgv het 50-jarig bestaan van de afdeling Modelvliegsport KNVvL gewonnen in de klasse RB-zweef.
Hij was toen lid van Modelvliegclub Berlicum, informatiebron: Bouwen en Vliegen september 1986.
 
Hoi Peter.

Hij word electrisch.
Setup:
E-flite power 110 295 Kv.
Castle 100 A.
Propeller 19 x 8.
8s.
Een bestaande Big lift op de club heeft dezelfde specs en sleept vlot een Minimoa van 4 kg, op dit moment ruim voldoende voor de toestellen op de club.

Arjan.

Had dit draadje al eens gelezen, als ik de foto van het motorschot bekijk van Japie zijn tweede romp is dit identiek, we gaan dus niet verder moeten zoeken.

Rick en Theo.

Bedankt voor de informatie over de Hr Broeksteeg, was ook een beetje benieuwd wat er met de vliegclub aerosmalen was gebeurd.

Groetjes.
Johan.
 
Het is eigenlijk overbodig om nog over de bouw van een big lift te spreken.
Maar nu het forum vernieuwd is maar eens kijken of we foto's op de site geplaatst krijgen.

biglift003ynuy9.jpg

Servo word recht geplaatst, toestel staat hoog genoeg op zijn pootjes. ( Dymond D-7550 MG )

biglift0015j2us6.jpg

Het trukje met de breinaald heb ik van Peter.

biglift0034zuo7.jpg

Zulks een toestel is prettig om bouwen, de restjes na de twee vleugel helften klaar te hebben.

Johan.
 
Goed bezig Johan, zou alleen tussen de twee ribben waar de breinaald zit, langs de breinaald een balkje maken. Dit ter versterking van de laatste rib waar de naald haaks doorheen zit.
 
De werken vorderen.
Peter, bedankt voor uw inlichting, heb ik natuurlijk niet aan gedacht, maar dat is geen probleem, eventjes de vleugel terug openen en er alsnog balkjes tussen plaatsen.

biglift0011cuc9.jpg

Wielen worden luchtbanden van 10 cm.

biglift003q6uib.jpg

Hoogte en richting uitgelijnd.

biglift0078burs.jpg

En van een kleurtje voorzien.

biglift005iqu2h.jpg

De sleep koppeling komt van Staufenbiel en past als gegoten.

biglift0022ku8r.jpg

Nog een nieuwe motorspant te maken, deze moet 3 cm voor de originele geplaatst worden, de E- motor is korter dan een benzine.
Dan kan het geheel in de folie.

Johan.
 
Inmiddels zijn beide vleugels na blokjes geplaatst te hebben tussen de spanten in de folie gezet.

biglift0035tbqs.jpg

Voor de steun van de strut, heb ik winkelhaakjes gelijmd.

biglift004aey6d.jpg

Nu is met folie werken niet mijn sterkste punt, maar wat moet, dat moet.

biglift0032zsl47.jpg

De keuze van de kleuren is misschien wat flauw, maar dat heeft zijn reden.

pink-panther-logoxbzll.png

Ben namelijk een groot fan van.

biglift0010rz8z.jpg


Johan.
 
Laatst bewerkt:
Nog wat verder gewerkt aan de bl.

biglift005hhu6v.jpg

Motorspant gemaakt, om makkelijk te werken stukje uit het neusspant gehaald, word er nadien terug in gelijmd.

biglift0018yudc.jpg

Eerst alles maar in de folie zetten, dan kan het motorspant met motor definitief geplaatst worden, als laatste moet nog enkel het neusspantje een lapje folie bekomen.

biglift007gcunr.jpg

Om de ronding in de folie te maken werd er een mal in karton gesneden.

Johan.
 
Dag Sander.

Hoop van wel, is de zelfde setup van een reeds in onze club vliegende BL.
Met een Minimoa van 4 kg heeft deze geen probleem om te slepen, zwaardere zwevers zijn er nog niet op de club, ruim voldoende voor op ons veldje voorlopig.
Motor is een E-Flite power 110, 8s lipo, met prop 19x10.

vliegclub0012s7sih.jpg


Johan.
 
Bedankt Peter.

Het folie werkje zit er op, kunnen we verder met de todo,

biglift001u9rve.jpg

Als eerste ben ik met de zijraampjes begonnen, het is voor de eerste maal dat ik invallende raampjes maak, dus opspannen en in de oven op 80° geplaatst.

biglift0044pryu.jpg

En maar eens het eerste spinsel passen, vind het relatief goed.

biglift001sdp7n.jpg

Het setje is klaar, nog even cockpit lijm aanschaffen.

biglift004h2pxf.jpg

Na servo's en roeren geplaatst te hebben, begint het zo stilaan een big lift te worden.

biglift008gnobt.jpg

Nu nog de steun voor de struts plaatsen.

Johan.
 
De laatste loodjes van de bouw.

biglift001uwpq9.jpg

Na de struts gemaakt te hebben eens eventjes de bl in elkaar gezet.

biglift005qfrik.jpg

Raampjes zijn geplaatst, nog enkel het voorste raam te maken.

biglift0083hrqm.jpg

De wielen zijn ook bevestigd, nog twee kabeltjes met veertjes tussen de wielpoten kruiselings te spannen.

Johan.
 
Back
Top