Amati Bismarck 1/200

Goedemorgen leden,

Na heel lang geen modelbouw meer te hebben gedaan en lang twijfelen toch wat nieuws gekocht.
Via internet lang gezocht naar een model wat niet te duur is en wat ook niet compleet afgemaakt is.
Uiteindelijk ben ik uitgekomen op de Bismarck van Amati.

IMG-20250208-WA0016.jpg

Echter heb ik wel wat vragen hoe ik dit het beste kan aanpakken.
Vroeger heb ik alleen plastic modellen gehad en was het simpel 1 type lijm gebruiken.
Nu is dit een model met hout, plastic EN messing.

Welke type lijm kan je hier het beste voor gebruiken?
Ook heb ik nog twijfels of het model gaat varen.
Deze is overigens deels RC ready vanwege schroefassen die al reeds zijn geplaatst.
Het lijkt me overigens wel beter om de romp wel goed te behandelen maar waar mee?

Hoop via het forum deze antwoorden te vinden en dat ik jullie kan meenemen in het bouwverslag.

Wel even een spoiler: Het is wellicht een "jaren" plan :rofl:

Ondanks langere tijd niks gepost te hebben ben ik wel lichtelijk verder gegaan met het " jaren " project.
Om eerlijk te zeggen heb ik dus weinig ervaring met hout etc dus wou eerst ervaring op doen met een simpele boot.
Destijds via onze buitenlandse vrienden een houten bootje besteld ( Was deze vergeten om uit mijn wagen te halen :frustie:)
Maar goed voor die paar euro wel een stukje ervaring opgedaan met het houtwerken en welke lijm nu ook goed werkt.
Hiervoor heb ik overigens alleen de lijm van Uno gebruikt en het hout blijft prima zitten.

Goed het gaat nu niet om het bootje maar om een boot ;)

Eerder was ik al begonnen met het dek om te kijken hoe de messing reageert op bepaalde lijm soorten.
Gezien ik geen info heb ontvangen sinds mijn vorige post heb ik maar wat geprobeerd.
Tegenwoordig heb je bijna geen modelbouw zaken meer die dit verkopen omdat alles helaas via het internet gaat.
Maar ja begonnen en gescholden gezien de lijm niet goed werkte.
Toch verder gegaan en een stukje dek gemaakt:

IMG-20250222-WA0010.jpeg

IMG-20250222-WA0018.jpeg

20250222_224558.jpg

Nu is het bovenste ook al wel weer tijdje geleden en was ik eerst weer verder gaan met het goedkope bootje.
Dit omdat de romp ook in de plamuur gaat voor een gladder en mooier effect.
2 dagen geleden ( 26-7 ) begonnen met de romp en vandaag ( 28-7 ) verder gegaan met schuren.
Romp net schoon en stof vrij gemaakt zodat straks een nieuwe laag plamuur er op kan voor de afwerking ;)

20250728_181202.jpg

Had wel verwacht dat het een priegel werk was maar niet zo erg hahaha.
Maar ja het project gaat langzaam verder :banana:

Raar dat je daar geen respons op gehad hebt.
Hout-hout gaat het beste met witte houtlijm, sneldrogende variant (D4 heet dat geloof ik), meerdere fabrikanten, zijn redelijk gelijkwaardig aan elkaar.
Hout en kunststof, kun je goed doen met een sneldrogende lijm zoals Ruderer L530. UHU Hart gaat ook, maar zelf vind ik dat minder prettig spul.
Metaal en "al het andere" gaat erg goed met Epoxy (meerdere merken en soorten) of 2 componenten PolyUrethaan zoals Bison Kombi Power.
Qua Epoxy geef ik de voorkeur aan de langzamer uithardende varianten. De 5 minuten Epoxies werken wel lekker vlot, maar zijn in mijn ervaring vaak wat minder sterk en harden wat minder "hard" uit, en soms "is de lijm sneller dan jijzelf" en dan krijg je een minder fraai resultaat.

Elk van deze lijmen moet je even mee om leren gaan voor het mooiste resultaat maar heel erg moeilijk is het niet.

Raar dat je daar geen respons op gehad hebt.
Hout-hout gaat het beste met witte houtlijm, sneldrogende variant (D4 heet dat geloof ik), meerdere fabrikanten, zijn redelijk gelijkwaardig aan elkaar.
Hout en kunststof, kun je goed doen met een sneldrogende lijm zoals Ruderer L530. UHU Hart gaat ook, maar zelf vind ik dat minder prettig spul.
Metaal en "al het andere" gaat erg goed met Epoxy (meerdere merken en soorten) of 2 componenten PolyUrethaan zoals Bison Kombi Power.
Qua Epoxy geef ik de voorkeur aan de langzamer uithardende varianten. De 5 minuten Epoxies werken wel lekker vlot, maar zijn in mijn ervaring vaak wat minder sterk en harden wat minder "hard" uit, en soms "is de lijm sneller dan jijzelf" en dan krijg je een minder fraai resultaat.

Elk van deze lijmen moet je even mee om leren gaan voor het mooiste resultaat maar heel erg moeilijk is het niet.
Thanks voor je input. het meeste hout is al gedaan. Juist het fijne spul moet nu gedaan worden. Zelf heb ik de lijm van revell conact lijm gebruikt maar ben daar niet over te spreken ( potje met kwast). later heb ik dus de uhu hart gekocht en dat vind ik tot nu toe wel prima spul. Zal binnenkort het andere gedeelte van het dek daar wel ff mee doen. Kijken hoe dat dan gaat. Hoop dat ik dan ff wat meters kan maken

Back