Amerigo Vespucci bouwverslag

Jij vraagt, ik draai (met plezier). Gezien ik dit bouwverslag pas laattijdig gestart ben, heb ik geen foto van de romp net na de afwerking. Hierbij wel een close-up van de romp in zijn huidige staat.
IMG_7951.jpg
 
Vraagje :
Morgen ga ik verder met de reconstructie van het bouwverslag. Ondertussen werk ik verder aan de boegspriet van de AV en heb ik een vraagje naar jullie toe. Voor het versmallen van de verschillende delen van de boegspriet en van de masten, ra enz. … ging/ga ik als volgt te werk : ik klem het ene eind van het betrokken rondhout in mijn boormachine, maak een blokje met schuurpapier op mijn werktafel vast waar het andere (te versmallen) eind van het rondhout op kan rusten, en gebruik bovenop het te versmallen einde ook nog eens een schuurblok. Het resultaat van deze werkwijze is zeker bevredigend, maar wel zeer tijdrovend. Ik veronderstel dat jullie misschien wel efficiëntere en even bevredigende methodes kennen om deze versmallingen uit te voeren. Zo ja, vernam ik deze graag van jullie! Alvast bedankt !
 
Zelf gebruik ik zoveel mogelijk een draaibank. Maar jouw werkwijze is prima. Bij het handmatig doen haal ik wel met een davidschaafje er al zoveel mogelijk af. Dit scheelt toch wel behoorlijk schuurwerk.
Ik doe dit toch ook wel vaak als iets niet in de draaibank past.
 
@ Hans : heb ook al geprobeerd met zo.n schaafje, maar dat geeft bij mij veeleer een veelhoekig resultaat . Heb je tips om daar handiger mee te werken ?
@Patrick : mooie constructie, maar ik heb er 1) niet de plaats voor en 2) zo.n constructie maken, gaat mijn petje te boven … Knap werk in ieder geval en wel handig zo te zien ! Hoe werkt het juist ( vooral het rechter deel is mij niet geheel duidelijk )
 
Ikzelf gebruik het liefst een schaafje en daarna schuren met een plankje. Eerst maak ik op enkele plaatsen een inkeping rondom in het hout om de diepte aan te geven op die plek en dan schaven. Ik weet niet of je het blad De modelbouwer hebt nummer 8 van 2023. Daar heb ik een artikel geschreven hoe je dit moet doen. Ik maak zo'n mastje in een uurtje zonder boormachine en perfect rond.
 
@ Hans : heb ook al geprobeerd met zo.n schaafje, maar dat geeft bij mij veeleer een veelhoekig resultaat . Heb je tips om daar handiger mee te werken ?
@Patrick : mooie constructie, maar ik heb er 1) niet de plaats voor en 2) zo.n constructie maken, gaat mijn petje te boven … Knap werk in ieder geval en wel handig zo te zien ! Hoe werkt het juist ( vooral het rechter deel is mij niet geheel duidelijk )
Dank u.
Ik zal eens kijken in mijn foto archief en later meer foto's posten.
 
Als je reactie op het veelhoekig schaven. Je schaafje zo fijn mogelijk afstellen is wel noodzakelijk. Maar ook dan nog geen probleem om hierna te schuren. Ik neem hiervoor bijvoorbeeld een stevig stuk schuurpapier van een stuk schuurband welke ik in mijn hand neem en om de mast klem die ik wil schuren. De uiteinde klem en draai je rond in een boormachine.
Zo schuur je deze toch snel weer helemaal mooi rond. Tussentijds met de schuifmaat hou ik de verschillende diktes in de gaten. Zo lukt het wel om in een half uurtje een mast voor te bereiden. En als het wat langer zou duren ook geen probleem natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Als je reactie op het veelhoekig schaven. Je schaafje zo fijn mogelijk afstellen is wel noodzakelijk. Maar ook dan nog geen probleem om hierna te schuren. Ik neem hiervoor bijvoorbeeld een stevig stuk schuurpapier van een stuk schuurband welke ik in mijn hand neem en om de mast klem die ik wil schuren. De uiteinde klem en draai je rond in een boormachine.
Zo schuur je deze toch snel weer helemaal mooi rond. Tussentijds met de schuifmaat hou ik de verschillende diktes in de gaten. Zo lukt het wel om in een half uurtje een mast voor te bereiden. En als het wat langer zou duren ook geen probleem natuurlijk.

Ik zal best toch nog eens moeten proberen met een schaafje, en oefenen op een overschot-rondhout van mijn HMS Beagle ...
 
@ Hans en Stephan : nog eens dikke merci voor jullie adviezen.

Hierbij het vervolg van mijn bouwverslag. Na het schilderen van de romp komen de bovendekken en de binnenmuren aan de beurt. We zitten nu aan instructieboekje 2.

Voorbereidende werkzaamheden hiervoor :
1)De bovendekken worden voor het aanbrengen eerst beplankt (zie boven).
2)Daarna gaan we over tot de constructie van de binnenmuren, conform de richtlijnen van het instructieboekje. Alleen heb ik de binnenmuren niet beplankt met de latjes van 0,5 x 3 mm, zoals hierbij aangegeven, maar heb ik ze bekleed met poly-styreen plaat van 0,5 mm dik, omdat je daarbij een mooie effen wand verkrijgt, wat bij de AV toch vereist is. Deze poly-styreenplaat wordt met contactlijm gelijmd op de binnenmuren (extra aandacht hierbij schenken dat de plaat goed hecht op de bochten van de binnenmuren). Na een laagje verf (om het visuele plastic-effect te vermijden van die poly-styreenplaat) heb ik de decoratie van de muren aangebracht, met uitzondering van de plintjes, omdat ik deze pas na het aanbrengen van de muren op het benedendek aanbreng, zodat deze goed aansluiten met het dek.
3) Mocht je dat nog niet gedaan hebben, voorbereidend al een deel van binnenste rib van spant 7 insnijden, zodat deze na het aanbrengen van het bovendek makkelijk kan verwijderd worden ((groene deel van figuur 10 hierboven) met het oog op het plaatsen van de binnenmuur met inham.
4) Het is nu ook stilaan het moment om de te verwijderen ribben van spanten 7, 8, 9 en 10 te verwijderen. OPGELET : hierdoor wordt de beplanking op deze plaats erg zwak, daar zij haar interne steunpunten hierdoor kwijt geraakt. Om dit te vermijden raad ik zeer sterk aan om de 4 zijdelingse kofferbanken, die pas in instructieboekje 3 aan bod komen, nu reeds te construeren. Na plaatsing hiervan, heeft de beplanking hier op zijn volle lengte terug een steun, zodat deze niet kan afbreken. Bovendien kan je zo exact de positie bepalen van de aan te brengen uitsparingen voor de toegangen tot het dek. Plaats, zowel aan stuur- als aan bakboord, de kortste kofferbanken tegen de achterste binnenmuur, laat 2cm ruimte (voor de achterste toegangen) en plaats dan de 2 grote kofferbanken. De volgende 2 cm zullen dan dienen voor de uitsparingen van de voorste toegangen aan beide zijden van het dek. Dus voorbereidend aan het wegnemen van deze ribben : kofferbanken in elkaar steken en schilderen.
Binnenmuur met inham :
IMG_7955.jpg

Kofferbanken met uitsparingen :
IMG_7954.jpg
 
Back
Top