Antennes?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door pompebled, 5 jul 2009.

1. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Eén antenne en daar de conclusie uit trekken dat de ontvanger single conversion is?

Dat gaat me een beetje ver. De enige conclusie die uit het aanwezig zijn van slechts één antenne te trekken valt, is dat hier sprake is van een ontvanger zonder dual antenne diversity.

Laatst bewerkt: 7 jul 2009
  2. tieske

tieske

Lid geworden:
    9 jan 2005
    Allemaal moeilijke woorden maar voor mij was wel duidelijk wat Ger bedoelde.

3. Timosha

Timosha

Lid geworden:
    28 jun 2008
    De conclusie trekken dat een 2.4 Ghz FHSS/DSSS een superhet ontvanger is, is helemaal raar :sleepy:

4. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Dan zou je de print eens uit de behuizing moeten halen en goed kijken. De kans is heel groot dat er aan de rand van het printje één lang baan is die nergens naar toe gaat. DAT is de tweede antenne! Je hebt gelijk het hoeft niet zo te zijn maar de kans is heel erg groot dat het wel zo is. :)

Één of twee antennes heeft NIETS maar dan ook helemaal NIETS met single of dual conversion te maken. Niet dat het belangrijk is maar deze ontvangers zullen vrijwel zeker dual conversion zijn en de kans bestaat dat het zelfs drievoudige conversie ontvangers zijn.
    De werkelijke opbouw van de 2,4GHz ontvanger is in principe wel hetzelfde als onze 35MHz (en de andere) ontvangers maar de fisieke uitvoering ziet er heel anders uit. Dat komt door de hele hoge frequenties en het feit dat het meeste IN de speciaal daarvoor bedachte chips plaats vindt. Die dingen werken of werken niet, afregelen of iets dergelijks is vrijwel nooit mogelijk. Waarschijnlijk dat je alleen iets softwarematig kan aanpassen maar daarvoor moet je wel de juiste "gereedschappen" hebben. Natuurlijk moet je ook precies weten wat je doet want anders kan je de hele zaak grondig vernaggelen.

5. Ger Kovacs

Ger Kovacs Guest

oke

Hoi Ernst.

Ik geloof je direct, ik zal zo'n 4 kanaaltje eens bloot leggen en kijken of het zo is wat je zegt, 1 antenne buiten en een randje printbaan op de print zelf?
    Zal er dan direct een fototje van maken om alle eventuele misverstanden uit te sluiten.

En last but not at least, electronica is zoiets als tovenaarij voor mij :wink:

Ger.

6. tieske

tieske

Lid geworden:
    9 jan 2005
    De 604FS heeft 1 antenne buiten en 1 intern. De kans dat je in de 6004FF een antenne vind is vrijwel nihil.

7. Timosha

Timosha

Lid geworden:
    28 jun 2008
    Die kans bestaat helemaal niet aangezien 2.4 Ghz FHSS/DSSS ontvangers helemaal geen superheterodyne ontvangers zijn maar Direct Conversion Receivers (Homodyne, Synchrodyne of Zero-IF Receiver).

8. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    De 6004 ontvanger heeft geen antenne-diversity. Op deze Futaba 2.4GHz FASST Receivers site staat per type ontvanger gespecificeerd of diversity aanwezig is.

9. Ernst Grundmann

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Is dat zo?? Wat ik er tot nu toe over heb kunnen vinden is allemaal meervoudige conversie, twee of zelfs drie maal! Eerst terug naar 144MHz, dan terug naar 10,7MHz en daarna naar 450KHz. Enkele andere die ik gezien heb gingen eerst naar 144MHz en daarna naar, ik dacht, 1,5MHz.
    Ik moet wel toegeven dat dit geen modelbouw ontvangers zijn maar ik dacht dat die zo ongeveer hetzelfde zouden werken. Kennelijk verkeerd gedacht dus. :oops:
    Overigens heb ik geprobeerd om de datasheets van de chip in de Futaba 617 te achterhalen. Helaas dat lukt niet, het zijn door Futaba zelf ontwikkelde chips. Wat daarin allemaal gebeurt is alleen gissen natuurlijk.

10. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    In Futaba apparatuur wordt gebruik gemaakt van een standaard 2.4 GHz chip. De ML2724 van Micro Lineair. Op het Internet is veel informatie over deze chip te vinden, waaronder een datasheet.

11. Timosha

Timosha

Lid geworden:
    28 jun 2008
    Dat 144 Mhz (exclusieve RA band) absoluut ongeschikt is als eerste tussenfrequentie hoef ik wel niet te bewijzen denk ik. Het gedeelte 144 - 144,999 Mhz zit vol met bakens, PR en APRS stations. Het gedeelte 144,200 - 144,400 zit vol met A3J stations met zeer hoog vermogen (100 - 750 Watt). Elke modelvliegtuig met een ontvanger met een IF van 144 Mhz zou onmiddellijk crahsen.

Laatst bewerkt: 11 jul 2009
  12. Timosha

Timosha

Lid geworden:
    28 jun 2008
    De ML2724 is inderdaad een low IF dual conversion ontvanger (geoptimaliseerd voor "cordless phones"). Dus heb ik mij vergist :rolleyes:

13. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Typisch. De datasheet spreekt inderdaad over een dual conversion superhet met een 2e middenfrequent (nominaal) op 1.024 MHz. Ik ken slechts een middenfrequent op 800 MHz. Blijkbaar is mijn info niet compleet.

V.w.b. betreft de benamingen op de ontvanger: bij Futaba geven de letters en cijfers altijd aan wat voor eigenschappen de ontvanger heeft. In bijv. 6014FS:
    6 = 2,4 GHz, 0 = versie, 14 = aantal kanalen, F = modulatiesoort, S = antenne diversity. Er is ook een 6014HS, waarbij de H staat voor 'high speed response'.

Bij de ontvangers voor automodellen hebben de R603FS en de R604FS de tweede antenne binnenin de behuizing. Dit is niet zomaar een tweede draadje, maar een tamelijk complexe constructie (lijkt wat op een patch antenne). De behuizingen van deze ontvangers zijn dan ook ter plaatse extra verhoogd.

14. Ernst Grundmann

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Sorry maar ik heb me hier niet helemaal goed uitgedrukt. De gegevens van de chip zijn wel te vinden maar niet van wat erin gebeurt. Dat heeft Futaba eigenhandig aangepast dus de "standaard chip" werkt niet als de standaard chip. Men heeft de software aangepast zodat de zaak werkt zoals Futaba dat wil.
    Dit kreeg ik als antwoord op een aantal vragen die ik via de e-mail naar Futaba heb gestuurd. Of dit waar is kan ik natuurlijk niet controleren maar wie ben ik om aan hun antwoord te twijfelen?

Die 144MHz als tussenfrequentie heb ik uit een schema op m'n werk van een 2,4GHz tranceiver module voor toepassing in draadloze muizen en dergelijke. Als dat niet klopt dan heb ik dat niet van mezelf. Ik zal kijken of ik dat schema terug kan vinden.

Deel Deze Pagina