ArduPilot Mega APM 2.5 | vragen

Discussie in 'Multicopters electronica' gestart door flash1, 19 feb 2013.

1. flash1

flash1

Lid geworden:
    17 okt 2009
    Bedankt voor je reactie, maar dat was niet het probleem. Het probleem was dat ik hem via de terminal moest calibreren, dat is gelukkig nu wel gelukt.

Heb net kunnen vliegen, was redelijk stabiel (drift soms beetje weg). Maar ik merkte wel dat hij apart stuurt, als ik naar voren wil dan gaat hij schuin naar voren en dat geld ook voor de andere richtingen.

Verder heb ik de altitude hold geprobeerd en dat ging ook fout. Wanneer ik mijn schakelaar om had gezet schoot de quadcopter de lucht in en viel daarna meteen als een baksteen naar beneden.

Iemand suggesties van wat ik fout doe?

(ik heb mijn ardupilot board beschermt in een bakje met deksel, misschien dat dit de oorzaak kan zijn?)

Alvast bedankt.

2. lennie054

lennie054

Lid geworden:
    19 mrt 2008
    + configuratie ipv x? Of andersom natuurlijk..

3. Corné

Corné

Lid geworden:
    1 sep 2003
    Tja altitude hold werkt met een druksensor, dus minimaal een gat in die bak of het deksel maken zodat de druk gelijk is aan de buitenlucht.....

4. flash1

flash1

Lid geworden:
    17 okt 2009
    Bedankt voor de reacties. Het rare vlieggedrag is opgelost. Het bleek dus dat ik mijn quadcopter had staan in simple mode zodat hij het compas gebruikt. Verder heb ik mijn mijn quadcopter bescherm kap een paar gaten in de onderkant, maar door die gaten lopen wel kabels dus er is weinig vrije ruimte. Is dat voldoende of kan ik beter nog een extra groot gat maken?

Alvast bedankt.

5. lennie054

lennie054

Lid geworden:
    19 mrt 2008
    Het gaat erom dat er verse lucht in kan. Directe wind is ook weer niet goed.

6. u4eake

u4eake

Lid geworden:
    16 aug 2006
    Best de barometer met een propje watten ofzo afdekken.

7. marten77

marten77

Lid geworden:
    22 jul 2007
    Het kalibreren van de accelerometers kun je ook middels de zender doen !
    Zorg dat je multicopter goed vlak staat, vervolgens:
    Hou je throttle stick ongeveer 15sec naar linksonder, tot dat je de rood/blauwe led's sneller ziet knipperen...
    Laat je stick los en de arducopter zet de accelerometers op nul.
    Als de led's weer normaal knipperen, dan is de kalibratie klaar.

SimpelMode...
    Ik kan je aanraden om dit later pas te gaan gebruiken.
    Eerst zorgen dat je multicopter goed getuned is.
    Als het tunen klaar is, dan kun je de SimpelMode gaan testen.
    Als de richting niet klopt, dan kan het zijn dat je de magnetometer (compass) opnieuw moet calibreren.
    Lees ook even goed wat SimpelMode exact inhoud.
    AC2_Simple - arducopter - Arduino-based autopilot for mulitrotor craft, from quadcopters to traditional helis - Google Project Hosting
    Je hebt ook nog SuperSimpelMode en dat werkt alleen als er ook GPS aanwezig is.
    Dit is meer de CareFreeMode zoals bij de Naza.

AltHold problemen:
    Als je nadat je de baro goed hebt afgedekt, nog problemen hebt...
    Kijk dan ook naar je volgende settings:
    modify the throttle and altitude PID values:
    • Increase your Throttle Rate P, reduce I to zero, increase D
    • Increase Altitude Hold P, reduce I to zero
    • Tune Throttle Accel P and I terms but try to keep P about 1/2 the size of I
    Neem hier rustig de tijd voor en kijk wat je multicopter doet.
    Wat ook belangrijk is, dat is dat je eerst zelf middels de throttle de juiste hover-punt moet opzoeken.
    (meestal rond de 60%, maar dit verscheelt uiteraard per multicopter)

Dit gebruikt de arducopter als referentiepunt en vanaf dit punt gebruikt hij "Altitude Hold P" als max/min correctie.

8. flash1

flash1

Lid geworden:
    17 okt 2009
    Bedankt voor de reacties. Ik ga het proberen. Net weer kunnen vliegen. Het compass werkt wel goed, maar de altitude hold, loiter en RTL werken allemaal niet. Wanneer ik een van deze drie aanzet dan gaat hij snel de lucht in en daarna weer snel naar beneden. Ik moet de switch dan snel terug schakelen en gas bijgeven om een crash te voorkomen.

(ik heb altitude hold ook geprobeerd zonder kap met hetzelfde resultaat).

Iemand nog suggesties?

Alvast bedankt.

9. lennie054

lennie054

Lid geworden:
    19 mrt 2008
    Tips van Marten geprobeerd? Hij lijkt erg ervaren met ardupilot..
    Waarschijnlijk zul je dit moeten tunen.. Geloof dat ardupilot een enorm scala aan configuratie opties heeft..

Werken loiter en RTL via gps? Zo ja, werkt die naar behoren?

10. flash1

flash1

Lid geworden:
    17 okt 2009
    Bedankt voor je reactie, de tips van marten ga ik nu proberen. Ik een Rctimer ardupilot set gekocht, maar ik weet niet wat de baud rate is van mijn gps. Het kan bijvoorbeeld zijn dat hij niet op de juiste baud rate is geconfigureerd, maar kan dit dan ook deze problemen veroorzaken of hoort hij in dat geval helemaal niet te functioneren?

11. flash1

flash1

Lid geworden:
    17 okt 2009
    "Since Loiter mode attempts to maintain position, it relies on the GPS which must be on and indicating that it is locked before takeoff.
    Both the GPS blue LED and the APM board C blue LED must be on steady and not blinking before arming and taking off when Loiter mode is going to be used. Note on the UBLOX GPS module the LED is off while acguiring satellites and on blinking when satellites have been acquired."

Mijn ublox gps geeft geen blauw lampje aan alleen een constant groen lampje. Betekent dit dat mijn gps op de verkeerde baud rate zit? (het board geeft wel een constant blauw lampje aan).

12. lennie054

lennie054

Lid geworden:
    19 mrt 2008
    Die kans bestaat.. Even de gps serieel aan de pc hangen en minigps downloaden. dan kun je alles bekijken en volgens mij gelijk wijzigen.

13. flash1

flash1

Lid geworden:
    17 okt 2009
    Ik heb de baud rate van mijn gps op de juiste instellingen gezet. Hopen dat hij het nu wel doet (even testen dadelijk). Maar wat ik ook merkte is dat de motoren hard gaan draaien als ik mijn zender uitschakel. Weet iemand daar misschien een oplossing voor?

Alvast bedankt.

14. u4eake

u4eake

Lid geworden:
    16 aug 2006
    Als het blauwe lampje op je apm bordje gaat branden dan is de communicatie met je GPS goed. Als het bord geen gps vind dan gaat het blauwe lampje uit.
    Enkel de mediatek gps heeft ook een blauw lampje, bij de ublox is dit groen.
    Je vliegt vermoedelijk met AC2.9.1 ?
    Anders moet je 2.8.1 eens proberen. In 2.9.1 is de altitude hold via acceleratiemeters en vrij gevoelig voor trillingen en een correcte calibratie. In 2.8.1 is dit meer afhankelijk van barometer.
    Controleer in CLI -> test eens of je barometer stabiele waardes geeft voor hoogte.
    Zorg dat je een goeie gps lock hebt voor althold, loiter en auto.

15. marten77

marten77

Lid geworden:
    22 jul 2007
    Hallo Flash,

Het is jammer dat je zo ver weg woont, anders had ik je graag geholpen met het fine-tunen.

Hoe vliegt de multi in StabilizeMode ?
    Het is belangrijk dat je deze eerst goed ziet te krijgen, met de juiste PID's.
    Als dit in orde is, dan ga je de AltHold tunen...
    AC2_AltHoldMode - arducopter - One-sentence summary of this page. - Arduino-based autopilot for mulitrotor craft, from quadcopters to traditional helis - Google Project Hosting
    Met AlHold tune je vooral de "Altitude Hold P", deze staat nu vermoedelijk te hoog !
    Daar je vermeld dat de multi snel omhoog schiet.
    Of je throttle-stick staat niet in de juiste stand (hover niveau), dit punt moet je eerst goed hebben, anders werkt het ook niet.
    Zodra je weet op welke throttle niveau je multi mooi hoovered, dan zal dit later automatisch gaan.

Als AltHold goed werkt, dan pas ga je verder met GPS.
    Loiter is in feite hetzelfde als AltHold, maar dan inclusief PositionHold.
    GPS-Lock is vooral voor RTL van groot belang en daarom moet je niet eerder je multi armen, zolang er nog geen GPS-Lock is !
    De Blauwe LED op de APM geeft inderdaad de stand aan betreft de GPS.
    Zolang deze blijft knipperen, is er nog geen GPS-Lock, of een goede communicatie.
    Als dit buiten op een open veld niet binnen een paar seconden het geval is, dan kan het goed zijn dat je communicatie met je GPS niet in orde is.
    Als er wel een GPS-Lock is en dus ook een goede communicatie, dan blijft de blauwe LED constant aanstaan.
    Als dit het geval is, dan pas kun je de multi gaan armen en gaan vliegen.
    Als je nu Loiter activeert, dan zou de multi keurig op zijn plek blijven.
    Ook bij Loiter kan het zijn, dat je moet tunen.
    Zie hier de info: AC2_LoiterMode - arducopter - One-sentence summary of this page. - Arduino-based autopilot for mulitrotor craft, from quadcopters to traditional helis - Google Project Hosting
    En ook hier moet je zelf met de throttle-stick eerst het hover-niveau zien te vinden !

Laatst bewerkt: 1 mrt 2013
  16. Rick F

Rick F

Lid geworden:
    17 feb 2013
    Ik heb een soort gelijk probleem gehad.. Bleek dat ik kanaal 5 waar je flight modus op zit , ook veranderde aan de hoeveel gas dat je geeft.. Ik heb een turnigy 9x zender.. Weet niet welke zender jij hebt. Maar je zou hier ook nog naar kunnen kijken misschien.

Al deze settings kan je instellen in je zender.. Mocht je dezelfde zender hebben als mij , dan kan ik mijn instellen hier wel laten zien.

Groet,
    Rick

17. lennie054

lennie054

Lid geworden:
    19 mrt 2008
    Dat komt waarschijnlijk omdat je een heli model in de zender had gekozen ipv een vliegtuig model. dan worden er 3 kanalen gemixed voor de collective pitch..

18. flash1

flash1

Lid geworden:
    17 okt 2009
    Bedankt voor de reacties! Ik denk misschien te weten waardoor de altitude hold zo raar doet. Ik heb namelijk mijn accel niet goed kunnen kalibreren, ik heb eigenlijk gewoon in de terminal de volgende stappen gedaan om hem goed geleveld te krijgen: "setup" -> "level"

Na deze twee stappen is hij in de mission planner goed geleveld en vliegt hij niet met een afwijking, maar kan het daardoor komen dat de altitude hold niet goed functioneert?

Alvast bedankt.

19. marten77

marten77

Lid geworden:
    22 jul 2007
    Als de Level niet goed is, dan is er in StabilizeMode al haast niet mee te vliegen.
    Je moet dan zelf flink blijven corrigeren.

In theorie heeft AldHold niks met je Level te maken, al kan dit wel een invloed hebben als je AldHold activeert.

Heb je al geprobeerd om die Level-kalibratie middels de ThrottleStick te doen ?
    Ik doe dit zelf altijd voor de eerste vlucht, als ik op een nieuwe locatie ga vliegen .

Nogmaals, zorg er eerst voor dat je multi goed in StabilizeMode vliegt en ga dan pas verder met de rest !
    De meeste vliegmodes maken ook gebruik van je Stabilize afstelling.

20. flash1

flash1

Lid geworden:
    17 okt 2009
    Bedankt voor de reactie. Hij vliegt wel stabiel in stabilize mode, maar dat heb ik alleen maar gekregen om het te laten levelen in de terminal (omdat de gewone calibratie methode steeds mislukt).

Ik ga straks even een oudere frimware proberen, hopen dat de altitude hold dan wel functioneerd.

Deel Deze Pagina