asche aan zee

biels worden niet onder gestopt maar worden IN het ballast bed gelegd

Het overslagbedrijf in de Europoort bij Rotterdam had overslagkranen met als ik het mij goed herringer een gewicht van 1600 ton met een capaciteit van 2200 ton/uur.
De voorkant van de kraan stond met zijn wielen op de kademuur, de achterkant, landzijde, stond op op dwarsliggers in een ballast bed.
Daar de grond in de Europoort nogal slap is, verzakte de landzijige rail.
Deze moest minstens jaarlijks weer op hoogte gebracht worden, ofwel onderstopt worden.
Hiervoor werd een stopmachine gebruikt, die de rail optilde en nieuwe steenslag onder de dwarsligger te persen, zie video vvor de werking:
De rail kwam dan weer op de gewenste hoogte.
De dwarsliggers waren van hout en zowel op de kademuur als op de landzijde een dubbele spoorstaaf PRI 85/ 85 kg/m.
Groet. Henk.
 
Laatst bewerkt:
Ja maar als die machine voorbij is dan zie je dat de bielsen niet onder de kiezel zitten
hier een mooie uitleg want deze machine heft niet alleen de rails op ze doet echt veel meer

gr raf
 
Ik zag in tweede instantie deze video.
Deze onderstop machine werd ingehuurd en was bevestigd aan een hydraulische kraan.
Naderhand werd steenslag toegevoegd om de hoeveelheid, die onder de biels was getrild te compenseren.
Groet. Henk.
 
zo vandaag weer verder met de sporen in de loods
Afbeelding van WhatsApp op 2023-12-20 om 12.03.07_9c138256.jpg

een klein gedeelte van de random liggende materialen wat opzij gelegd
de controle put zit nu nog onder de bielsen maar eens alles goed vast zit kunnen deze weg gezaagd worden
in de put zelf komen 4 TL lampen die bezoekers zelf kunnen aan en uit zetten
om een beetje interactie te hebben met de bezoekers
straks beginnen met schotteren

gr raf
 
Het beton ligt er mooi bij.
Straks, na het aanbrengen van de steenslag, met een vergrootglas kijken of er geen steentjes liggen op de bielzen.
Groet. Henk.
 
Henk die beton, lag er daar waar de rails nu liggen is er tussen uit geslepen
nu alles mooi laten drogen dan kan ik (hoe heet het weer)bescherming aan de rail en het beton plaatsen
ik ga een plastieke T profiel zetten aan een kant tegen de rail aan en aan de andere kant de opening voor de wiel flens laten .
daarna kan ik alles terug vol storten met speciale putty die felxible blijft want gips scheurt als ik de modules moet transporteren
maar daar volgen nog beelden van
gr raf
 
zo de tweede laag zelaan is gelegd en nu wachten tot ze is uitgehard
gisteren de eerste gedaan en daarna opgeschuurd en reeds over proef gereden
en het was beter dan voorheen zeg maar
Maar na een goede poets beurt na dat ook de tweede kant gedaan is gaat het vlot rijden
spijtig dat ik nu niet de module op zijn kant kan zetten want dan kon ik aan de bekabeling verder
maar je kunt wel veel willen hebben in het leven maar daarom krijg je het nog niet
gr raf
 
Afbeelding van WhatsApp op 2023-12-22 om 07.56.51_feac7166.jpg

zo de werken aan de vloer gaan verder vandaag.
bezig de balken aan de werk put weg te halen
tussen de rails de laatste hand leggen aan de betonering
daarna verven en licht aan brengen in de put

gr raf
 
Afbeelding van WhatsApp op 2023-12-23 om 12.10.27_6bdc9e55.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2023-12-23 om 13.41.24_7cec450e.jpg

module twee met de loods maar dan aan de onderkant
de eerste is zoals ze was en de tweede als ze zo goed als leeg gemaakt
sommige modules en servo's blijven zitten omdat deze staan uitgelijnd met de kraan en water kraan
de modules zouden na het her bekabelen toch terug op dezelfde plaats belanden

nu terug beginnen met bekabelen

gr raf
ps de servo's die los hangen die komen van de oude 3 rail wissels maar zaten nog vast aan de modules
 
reeds terug aan het bekabelen
kleurtjes respecteren dan is het nadien makkelijker om fouten op te sporen
maar nu efkes stoppen want de wissel programmer ligt nog in de auto en ik heb geen goesting om nu naar buiten te lopen
dus wissels dat is voor morgen

gr raf
 
zo vandaag de wissel motoren plaatsen en aan sluiten
daarna verder met de rails van bedrading voorzien
Afbeelding van WhatsApp op 2023-12-24 om 11.19.20_678e1e98.jpg

zo reeds een paar modules weer een plaatsje gegeven
de wissel sturingen zitten er weer in en alsook de wissel motoren
als de bak weer plat ligt kan ik de uitslag van de servo's regelen .
maar nog een groot deel stuur modules te gaan want deze bak zit vol met allerhande gadgets die moeten kunnen werken

gr raf
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: ozy
vandaag nog wat modules plaatsen en de bak begint aardig vol te geraken
Afbeelding van WhatsApp op 2023-12-27 om 12.16.14_eeabfa61.jpg

en dan zeggen ze dat digitaal zorgt voor weinig bedrading LOL
ok het rijden zelf gebeurt over 2 draden maar analoog was dit ook
vroeger om te stoppen ging het via seinen dus die bedrading naar de modules is eigenlijk ook het zelfde gebleven
dus ??? wat is er dan veranderd aan bekabeling
90% van wat je ziet heeft eigenlijk niets met het rijden zelf te maken
maar ja hier gebeurt weer veel op deze module wat door de bezoekers kan geschakeld worden

gr raf
ps de bedrading moet nog ingepakt worden en de servo kabels ingekort
 
vandaag weer wat verder
en een keuze moeten maken voor de lantaren palen
ik kan er mooie maken met de resin printer maar het nadeel is dat ze broos worden
ik kan er minder mooie maken in pla maar deze blijven flexibel
dus ik ben voor de pla gegaan die op de kanten van de module staan zodat bij laden en ontladen er minder kans op beschadiging is
Afbeelding van WhatsApp op 2023-12-29 om 13.44.00_f45eb3fc.jpg

nu is er een stuk aan de fabriek waar ik geen palen kan zetten dus ik ga er aan de muur moeten bevestigen
eens kijken wat er zoal gebruikt is geworden in het 1:1 leven
gr raf
 
Laatst bewerkt:
en zoals gedacht te groot
dus we gaan het verschalen en vanavond terug een poging wagen
seffens vergelijk foto maken
 
  • Like
Reactions: k-k
vandaag nog wat aangesloten en de loods staat terug op zijn plaats
nu kan ik niet verder omdat de tec 7 moet uitharden
aan de loods komen ook nog wat lampen rondom die mee aan gaan met de straat verlichting
eens kijken of ik die klok die daar hangt ook kan verlichten
eventueel terug tekenen en in clear resin printen
de klok is getekend en seffens printen
bij het verder aansluiten van de gebouwen en licht masten wat pech gehad met de zeer dunne draadjes die afgebroken waren.
niets definitief defect maar weer een dag verloren zeg maar.
morgen de laatste hand aan de module leggen en dan testen of de loc overal goed rijd
dan kan zaterdag de volgende er tegen gezet worden om de rail uit te richten
en dan kan ze naar boven
gr raf
 
Laatst bewerkt:
gisteren wat tegenslag gehad met de zeer dunnen lak draden
er waren een paar die afgebroken waren dus deze hersteld en aangesloten
nu moet nog de licht toren terug worden aan gesloten
de sound module gezet
rode flikker lampen in de fabriek als het alarm afgaat
een servo van de water kraan vervangen want die hapert soms
en dan nog wat bedrading wat het blok systeem aan gaat
ik denk dat in deze module wel het meeste aan elektro modules zit
dus straks foto van de vorderingen

gr raf
 
Back
Top