ASK-13 van APModels

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door jan brilman, 22 feb 2018.

  1. Binkey01

    Binkey01

    Lid geworden:
    14 dec 2010
    Berichten:
    239
    Hoi Jan,
    Het was inderdaad spijtig om te zien hoe jou kist naar beneden kwam. 1 tipje volgende keer niet vol-up geven zoals je zelf beschrijft. Ik heb geleerd (en er zijn vast voldoende mensen hier met de theorie) tegen sturen met je richting roer, laten vallen en dan langzaam weer upgeven tot je weer vliegt (en dan snelheid houden). Nu gebeurde precies wat je niet wilde bereiken, je corrigeerde ging meteen weer te langzaam en kist viel over de andere kant weer weg. Toen kwam je aantal meters lucht te kort om nog een poging te doen.

    Hopelijk is de ASK-13 er volgende keer weer gewoon bij.
     
  2. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    3.038
    Locatie:
    IJsselstein
    Zonde om hem zo te verliezen.
     
  3. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.978
    Locatie:
    groningen
    Ja, misschien.

    Maar, zoals gezegd: het deed me (beide keren) het meest denken aan hoe een kurketrekker een kurk in gaat.

    Dan denk ik eerder aan tegensturen met aileron, en dan hoogte.

    (Overigens: zo hoog was de rolsnelheid nou ook weer niet . . .)

    Kern van de zaak: beter niet in die situatie terechtkomen . . .


    jan.
     
  4. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    Olst
    Te langzaam gevlogen, kist valt weg over een vleugel weg doordat deze overtrekt
    Je komt in een vrille, dat is wat je zag.

    Om hier uit te komen is rolroer en hoogte neutraal en met richting vol tegen de draaiing in, zodra draaien stopt alles neutraal en langzaam kist weer naar normale vliegstand brengen
     
    Jonkje en Justus vinden dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heu, nee... Kern van de zaak is eerder "een juiste analyse van het probleem", gekoppeld aan een juiste remedie.

    Ik hb de crash en de voorgaande seconden niet gezien, sterker nog, ik heb er niks van meegekregen (ik denk dat ik toen iemand met een brandstofmotor aan het helpen was) maar uit het hierboven beschrevene kan ik alleen maar concluderen
    Een tolvlucht is (radiostoring of mechanische problemen zoals een kapotte servo daargelaten) ALTIJD een snelheidsprobleem over één vleugel, en nooit hoge, altijd lage snelheid. Het toestel draait altijd om top-as in de richting van de niet-vliegende vleugel. Die draaiing moet je tegengaan, en omdat het een draaiing om de top-as is, NIET om de lengte-as, helpen rolroeren niet (niet in het minst omdat één van beide rolroeren dowmweg helemaal niet meedoet, want die vleugel is overtrokken). Aangezien het een snelheidsprobleem is, moet die neus naar beneden.

    Dus, aanvankelijk alles neutraal, rudder tegensturen om de draai te stoppen, en indien het niet vanzelf gebeurt, neus naar beneden om snelheid op te bouwen. Meestal hoeft dat laatste niet als het toestel voldoende stabiliteitsmarge heeft, dan doet ie dat uit zichzelf al.
     
    Justus vindt dit leuk.
  6. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.978
    Locatie:
    groningen
    Wie het gezien heeft kan denk ik bevestigen dat er snelheid genoeg was.

    De neus was maar beneden!

    Model ging, langzaam draaiend om de lengte-as, loodrecht naar beneden!

    Ik herhaal: denk aan een kurkentrekker die je een kurk indraait.


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 16 sep 2024
  7. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.429
    Locatie:
    Ermelo
  8. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.429
    Locatie:
    Ermelo
    In een vrille heeft een vliegtuig een (te) lage snelheid om te vliegen dus moet je de snelheid verhogen ondanks dat de neus naar beneden is. Een vrille is geen extreem hoge belasting voor een vliegtuig, hebben ze mij eens geleerd in de dbo opleiding zweefvliegen
     
  9. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.978
    Locatie:
    groningen
    Ik zou het dan classificeren als tolvlucht.

    Vooral het stuk tussen 5 en 6 geeft goed de beschreven kurkentrekker-achtige beweging weer.

    [​IMG]

    (Ik ontken niet dat ik te langzaam gevlogen heb, dat zou best kunnen.)

    Ik heb wel fout gehandeld; niet de juiste procedure gevolgd om 'm uit de tolvlucht te krijgen.

    (Overigens, dat het ding toch wel wat aan de zware kant was (4,1 kg.) heeft de zaak volgens mij ook geen goed gedaan . . .)


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 16 sep 2024
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als dat zo is, moet je toch echt denken aan een mechanisch (servo/stuurstang) danwel electronisch probleem... En daar zijn geen echte remedies tegen...
     
  11. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.429
    Locatie:
    Ermelo
    Zwaartepunt te achterlijk? Door verschoven accu? Dan krijg je de kist er ook niet eenvoudig uit.
    Wel zonde Jan van die mooie kist, ik heb er nog een poosje naast staan kwijlen. Ooit in de zeventiger jaren nog op leren vliegen
     
  12. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.978
    Locatie:
    groningen
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    320 cm, 3,2 kilo...

    Die lust mijn BigLift rauw voor het ontbijt... :p
     
  14. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.978
    Locatie:
    groningen
    Die van mij was dus 4,1 kg!


    jan.
     
  15. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.404
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Als ik je een advies mag geven zou ik met een goede instructeur naast je veel gaan oefenen.
    Dus ook leren kisten te overtrekken en dan weer in een normale vlucht te krijgen.
    Doe dat eens 30 keer op een middag.
    Dan leer je wat er gebeurd en hoe te handelen.
    Dan blijf je ook als er echt iets fout gaat rustiger en kan je soms de boel nog redden.
    Zomaar een advies.
    Ik zeg dus niet dat er nu niet iets anders fout is gegaan.
     
  16. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.978
    Locatie:
    groningen
    Op zich geen slecht idee.

    Overtrekken: dat heb ik in het 1:1 zweefvliegen wel geoefend, en met modellen is dat iha. ook niet zo'probleem.

    Maar dit geval (ik hoop dat iedereen het nu met me eens is dat het een tolvlucht was): da's wat anders.

    1. Ik heb het niet als zodanig herkend;
    2. ik heb niet juist gehandeld.

    Ik neem aan dat dit (https://www.zweefvliegopleiding.be/...oor-het-spl/beginselen/5-6-overtrek-en-vrille) voor modellen ook de juiste procedure is:

    Een tolvlucht beëindig je als volgt:
    1. Richtingsroer tegen de draairichting in volledig intrappen;
    2. het hoogteroer in de neutraalstand houden;
    3. het rolroer neutraal houden;
    4. zodra het draaien stopt het richtingsroer neutraal zetten en beheerst uit de duikvlucht optrekken.

    Ben ik wel een beetje huiverig voor . . .


    jan.
     
  17. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.008
    Locatie:
    Nootdorp
    Een zwever die goed in balans is, valt niet zomaar over een kant weg. Ik heb hetzelfde meegemaakt met een 4 meter motor zwever.
    Met de motor aan ging het prima, maar in zweef ging het mis. Het zwaartepunt bleek achterlijk en veel ook. Ding dook ook in een soort tolvlucht omlaag maar wist hem wel te redden.
     
  18. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.978
    Locatie:
    groningen
    Overigens, voor iedereen die toch wel trek heeft in dit schitterende model: de bouwer is herstellende van een operatie en binnenkort wachten er nog twee.

    Volgend jaar maar eens verder zien . . .

    (Ik ben eerst!)


    jan.
     
  19. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.534
    Locatie:
    Heerenveen
    Zonde! Tolvlucht/ vrille toevallig afgelopen zaterdag 3x geoefend in een DG1000 waar ik op les bij de ZCNOP in Marknesse. Eenmaal in de tolvlucht, ailerons neutraal, hoogte iets drukken ( ookal ga je al verticaal naar beneden) en dan met richting de draai stoppen en rustig uit de duik optrekken. En dat trekt toch aardig op de G meter... Bijzonder leerzame ervaring!
     
    Bertus en vissermax vinden dit leuk.
  20. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.404
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Jij oefent dat ook niet voor niets.;)
    Het gaat tegen je gevoel in.
    Althans bij een model, in het echt weet ik het niet.
     
    Jonkje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina