asp 4takt uitlaatpotje inkorten.

Om mijn ASP FS120 geheel onder de motorkap van mijn nieuwe kist te krijgen (Top Flight T-34 Mentor) wil ik het uitlaatpotje inkorten met 1 cm. Is dit 'n probleem voor de loop van de motor?
Het inkorten doe ik dmv het in het midden doorzagen, 1 cm eraf en daarna weer aan elkaar solderen.
wie heeft het antwoord?

Wat voor effect het heeft op de prestatie moet je proefondervindelijk ondervinden. Ik zou alvast wel een nieuw potje bestellen bij HK voor het geval het fout gaat. Ik zou alleen niet gaan zagen maar met een pijpensnijder gaat het veel gemakkelijker/mooier. Daarna het 1 cm afvalstukje iets dunner maken houd mooi de zaken bij elkaar tijdens het solderen. Solderen met durafix is een kunst(je) maar kan goede/sterke verbinding geven. Wat betreft de prestaties het is niet een superpotje wat erbij zit dus ik verwacht niet al te grote verliezen.

Succes met de verbouwing!

Het solderen is geen probleem, want de achterzijde van het ASPpotje(de uitgang met het smalle pijpje) soldeer ik altijd vast. Dat met het afvalstukje is 'n goede tip.
Bedankt.

Een uitlaat kleiner maken leid tot vermogensverlies, ook bij een viertakt.
Door de kleinere ruimte knijp je de motor dicht.
Hoeveel het is kun je bij benadering uitrekenen. In de praktijk kun je het natuurlijk ook meten met een toerenteller.

Als je weinig ruimte hebt kun je ook een turbo header overwegen, ontwikkeld in de VS. Deze geeft zelfs extra vermogen en je hoeft er niets voor aan te passen : Four Stroke TurboHeaders

Mvrgrt,

Arnoud.

Back