Austria Elefant

Arno,

Op een weekend worden er honderden sleepvluchten gemaakt. We hebben dit jaar met zes sleeptreffens achter de rug misschien wel al meer dan tweeduizend sleeps gemaakt, en dit incident met de Elephant is het eerste in 2011. Ja, je mag zelf de inschatting maken over hoe veilig gesleept wordt...

Ik wil wel eens graag een schaalsleepje maken achter jouw sleepkist. Dat hoeft niet op een treffen te zijn, maar ik houdt me graag aanbevolen.

En dat het bij BIGGS soms ook echt schaal kan, met ervaren en op elkaar ingespeelde piloten aan de knuppel kan je in onderstaand filmpje zien. Gesleept vanuit de staart, ze hebben zelfs al slepend een landing gemaakt. Alleen doe je dit niet tijdens de drukte op een treffen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Onderlinge communicatie tussen zwever- en sleeppiloot is bij het slepen zéér belangrijk...
In Wey op het sleeptreffen was er iemand met een Moki 215 cc. die mijn ASH-26 zou slepen. Ik had hem wel op voorhand gezegd hoe ik de sleep graag wou met de 4,7 meter ASH-26 ( vlieggewicht van 6,5 kilogram )
Géén probleem gehad met deze sleeppiloot....

Arno,

Op een weekend worden er honderden sleepvluchten gemaakt. We hebben dit jaar met zes sleeptreffens achter de rug misschien wel al meer dan tweeduizend sleeps gemaakt, en dit incident met de Elephant is het eerste in 2011. Ja, je mag zelf de inschatting maken over hoe veilig gesleept wordt...

Ik wil wel eens graag een schaalsleepje maken achter jouw sleepkist. Dat hoeft niet op een treffen te zijn, maar ik houdt me graag aanbevolen.

En dat het bij BIGGS soms ook echt schaal kan, met ervaren en op elkaar ingespeelde piloten aan de knuppel kan je in onderstaand filmpje zien. Gesleept vanuit de staart, ze hebben zelfs al slepend een landing gemaakt. Alleen doe je dit niet tijdens de drukte op een treffen.

Prachtig gedaan door deze twee heren :thumbsup:
Weet wel dat de sleeppiloot zelf verschillende vingers moet missen ivm een spijtig ongeval, en toch nog prima kan slepen ...

Prachtig gedaan door deze twee heren :thumbsup:
Weet wel dat de sleeppiloot zelf verschillende vingers moet missen ivm een spijtig ongeval, en toch nog prima kan slepen ...

Ha, en ik zat net al van...........dju, hoe merkt hij het dan?

En toen kwam het besef dat je een onderbuur was.
Soit, je hebt het al gewijzigd :p

@Het was een bijzonder ding om te zien, en overal waar ik kwam trok hij aandacht. Iedereen leek hem mooi te vinden. Misschien moeten we hem gewoon als zodanig blijven herinneren. Ik ben een vreemde vogel wat dat betreft, maar ik kan het goed vinden zo (ik zet me vast schrap voor het commentaar).

Hier mijn commentaar.
Raymond, het Elefant project was voor vele modelvliegers uitermate interessant om te volgen. Dat kon je wel zien aan het aantal bezoekers van je prachtige bouwverslag.
Je hebt heerlijk met de Elefant gevlogen van genoten ........., met als hoogtepunt de magische vlucht op de waku.
Laat de Elefant rusten, ga hem niet repareren of een andere bouwen!

Wel wil ik je aanmoedigen om een nieuw interessant project te starten met een bouwverslag op het modelbouwforum.
Natuurlijk hoop ik dat je dat gaat doen en zo ja, dan heb ik een wens!
Graag een bouwverslag waarbij het hoofdstuk aerodynamica op en begrijpelijke manier voor de gemiddelde modelvlieger wordt uitgelegd.
Op het wetenschapsforum aerodynamica is al veel besproken en het zou leerzaam zijn als een aantal onderwerpen aan hand van jouw nieuwe project worden besproken.

Johannes

Ik neig nu al steeds meer naar het niet herbouwen van de Elefant. Als ik voor restauratie zou kiezen zou dat betekenen dat grote delen van het vliegtuig opnieuw gebouwd zouden worden. Feitelijk wordt het een soort 2e Elefant. En die zal nooit hetzelfde gevoel kunnen geven als ik bij de 'eerste' had. Ik blijf gewoon genieten van de herinneringen aan dit prachtige project, waarvan ik enorm veel geleerd heb, enorm genoten heb en dat eigenlijk best heel erg goed vloog.

Als aandenken hangt er nog een stukje in de werkplaats. Dr Frederik kan zo in de gaten houden of ik van de Ka-7 een waardig opvolger maak. Ik zal mijn best doen de Ka-7 een beter afwerkingsniveau te geven, maar een vervanger van de Elefant zal het nooit worden. De Ka-7 is uiteindelijk toch een 'gewone' zwever. Iets dat exotischer is dan de Elefant zal ik waarschijnlijk nooit meer bouwen (kan het uberhaupt??).

full

Grappig. Johannes, vrijwel precies op hetzelfde moment schrijven wij iets met dezelfde strekking.
Wel wil ik je aanmoedigen om een nieuw interessant project te starten met een bouwverslag op het modelbouwforum.
Natuurlijk hoop ik dat je dat gaat doen en zo ja, dan heb ik een wens!
Graag een bouwverslag waarbij het hoofdstuk aerodynamica op en begrijpelijke manier voor de gemiddelde modelvlieger wordt uitgelegd.
Op het wetenschapsforum aerodynamica is al veel besproken en het zou leerzaam zijn als een aantal onderwerpen aan hand van jouw nieuwe project worden besproken.
Dat nieuwe project is al aan de gang. Je had de Ka-7 toch al gevonden?
Oei, combineren met aerodynamica? Hoe zie je dat voor je? Ik kan bij het bouwen van de roeren wel een algemeen verhaal houden hoe een roer werkt, maar verder.....?? Profielkeuze en zo heb ik niet hoeven maken, dat is al voor me gedaan.

De Ka-7 volg ik al een tijd.

Ik denk aan een nieuw project met als basis een bestaande tekening waarbij je zelf een vleugelprofiel enz. kiest.
Zo een project moet uiteraard rijpen. Maar ik weet zeker dat op gegeven moment je aandacht door een bepaald toestel wordt getrokken wat de moeite waard is om de nodige energie in te stoppen.

Johannes

Laatst bewerkt:
Nou... ik vind die Fauvel ook behoorlijk exotisch hoor.

Een zwever bouwen kan je op verscheidene manieren benaderen.
Zelf te bepalen
Model.
Spanw.
Profiel.

Feitelijk bouw je een vleugel
Dat is altijd de kern van de zaak.
Daarin is de profielkeuze cruciaal.

In het geval van Elefant (N60) was dit element een schot in de roos.
Heb ik zelf kunnen zien in Pottes.

Niemand verbied van voor je KA 7 een paar N60 vleugels te bouwen.
Dan voeg je aan je bouwproject ook een persoonlijke dimentie.

Alles kan, niks moet of de verbeelding aan de macht.

Interessant ware ook eens na te gaan wat de feitelijke oorzaak (constructie) was van de breuk van de vleugel.
Kan voor ons altijd leerzaam zijn.

Interessant ware ook eens na te gaan wat de feitelijke oorzaak (constructie) was van de breuk van de vleugel.

Jammer van je kist Raymond.

Ik zag op een van je video's dat je een "fail safe" had met remkleppen open.
Was het misschien weer een korte "fail safe"?

Wat voor RX gebruik je?

Ik zag op een van je video's dat je een "fail safe" had met remkleppen open.
Was het misschien weer een korte "fail safe"?

Wat voor RX gebruik je?
De kist had een Spektrum AR9000.
Ik geloof niet dat een fail-safe de oorzaak geweest kan zijn. Het is gewoon een opsomming van de eerder genoemde factoren (verkeerde vleugelconstructie, te snelle sleep, mogelijk niet steil genoeg gesleept waardoor kabel slap kon komen te hangen, turbulentie). Ik zie niet hoe een fail-safe situatie deze breuk veroorzaakt had kunnen hebben.
De vleugel is op de ligger gebroken, net buiten de vleugelverbinder. Op dat punt worden de liggers het sterkst belast. Ik ga er van uit dat de situatie waar Ariel in het verleden voor heeft gewaarschuwd is opgetreden. Het koolstof was niet genoeg om de heersende krachten op te nemen. Het koolstof is dus gebroken, waarna de houten liggers plotseling de volle mep voor hun kieze kregen. De liggers zijn door deze grote plotselinge belasting ook gebroken. De buigkrachten kunnen door de resterende onderdelen natuurlijk niet worden opgenomen, dus ook de omliggende onderdelen scheuren nu makkelijk af.

Het koolstof is dus gebroken, waarna de houten liggers plotseling de volle mep voor hun kieze kregen. De liggers zijn door deze grote plotselinge belasting ook gebroken. De buigkrachten kunnen door de resterende onderdelen natuurlijk niet worden opgenomen, dus ook de omliggende onderdelen scheuren nu makkelijk af.

Of de liggers en beplanking in die zone waren ontoerijkend (doorsnede ligger en dikte beplanking)
Ook een ondermaatse webbing in die zone kan er mee te maken hebben.

Hieronder een grafiek die de belasting van een vleugel aantoont.

full

Veel manieren om dit op te vangen.
In veel gevallen worden de liggers dikker gemaakt naar de wortel toe.
Dit met in die zone een dubbele webbing, om maar iets te zeggen.

Hier in het geval van de tekening hierboven brengt een extra dikke beplanking soelaas.

Ach, blijft speculatie.

Feit is dat het toestel veel belastingen tijdens de vele vluchten goed heeft verdragen, maar bij deze specifieke sleep overbelast is geraakt.

Denk eens in wat zo'n gigantische klap aan de lijn teweeg brengt. De lange vleugel wordt hardhandig naar achteren geduwd, de tips torderen door de plots toegenomen vliegsnelheid. Flutter van de gehele vleugel ligt op de loer en de combinatie ligger en verbinder wordt nu in twee richtingen belast.

Ach, blijft speculatie.

Die belastingen zijn de laatste of voorlaatste vlucht voor de crash mooi in beeld gebracht. Kijk op 0'22 en 0'37 hoe de vleugel zo'n ruk aan de sleep vindt.

Dempen?

Zou een zwaardere lijn (of een breekstukje, zoals bij de echte jongens) de 'ruk' dan kunnen dempen?
Of een lijn met meer elastiek-achtige eigenschappen?

Zou een zwaardere lijn (of een breekstukje, zoals bij de echte jongens) de 'ruk' dan kunnen dempen?
Of een lijn met meer elastiek-achtige eigenschappen?

Daar zat ik ook al aan te denken.
Lagere sleepsnelheid misschien?

Gewoon jammer als je kist te pletter vliegt, er zit veel werk in de bouw.
En zo'n houtbouwkist staat niet zo snel op de werktafel als een ARF-kist.

Taco.

Kijk op 0'22 en 0'37 hoe de vleugel zo'n ruk aan de sleep vindt.
Dat die vleugel het niet prettig vond was zonder filmpje ook al wel duidelijk. :rolleyes:
Wel vind ik uit het filmpje duidelijk blijken dat jouw twijfels over de sterkte van de vleugel terecht was. Opzich is die ruk helemaal niet zo heftig, maar de vleugel heeft er al zichtbaar moeite mee.

Overigens blijven volgens mij andere oorzaken mogelijk een rol spelen:
  1. als je een ding wat een bepaalde belasting moet opvangen (in dit geval de ligger) opbouwt uit materialen met ver uiteen liggende eigenschappen (hout vs. carbon) moet de stijfste in zijn eentje in staat zijn alle krachten te weerstaan. Zo niet, dan breekt die stijfste als eerste. Vervolgens is daardoor een zgn. 'kerfstelle' ontstaan, waardoor de tweede 2x zo makkelijk breekt.
    Het combineren van materialen met zeer uiteenlopende elasticiteit is zeer riskant, en vaak constructieverzwakkend!!
    Ik gruwel van "een extra draadje koolstof om de boel te versterken". Meestal wordt de boel in onwetendheid verzwakt!
  2. Uit de foto's bleek mij dat de vleugelverbinder niet in de ligger was opgenomen, maar voor de ligger door de ribben heen liep. Ik weet het, een vrij gebruikelijke constructie. Toch ben ik er geen voorstander van, omdat je aan het eind van de vleugelverbinder een sprong in de sterkte van de vleugel krijgt. Daardoor gaan krachten-/spanningslijnen in de vleugel opeens heel raar lopen. Er kunnen ontstaan spanningspieken, het begin van een breuk ...
  3. Ik zag ook op een van de foto's dat de boven- en onderzijde van de ligger enkel via triplex aan de zijkanten van de vuren lat met elkaar verbonden waren. Ik zelf kies bij zwaarder belaste kisten (ook 3m en meer spanwijdte) altijd voor staand balsa ertussen én nog wat (dun) triplex aan de zijkant. Het is meer werk, maar ook een stuk sterker.
  4. Zowiezo: vermijdt sterktesprongen. Bijvoorbeeld: overgang gevulde ligger (punt-3) naar een ligger met alleen triplex aan de zijkant. Niet opeens ophouden met de vulling, maar geleidelijk verminderen.
Voor 'Elefantje' zal het niet meer helpen :-( , maar als een volgende kist van wie dan ook hierdoor een langer leven heeft, is dat mooi meegenomen.

"3x oud hout aan de duinen" ik zal er nog vaak van dromen met een glimlach op mijn gezicht ...

Dirk

Back