Auto trekt naar rechts bij flinke acceleratie

Beste modelbouwforum leden,

Ik beschik over een Carson CR4.

Recent heb ik mijn voor differentieel open gemaakt en gereinigd omdat mijn rechter voorwiel soms blokkeerde en de hele voor as stroef liep. Toen heb ik al de montage olie verwijderd en opnieuw ingesmeerd met squirt long lasting dry lube (wax based) SquirtLube.com: Welcome. Daarnaast heb ik de kogellager vervangen van het rechter voorwiel. Nu draait alles weer soepel.

Als ik langzaam tot middelmatig acceleer dan heb ik geen last van een afwijking. Maar zodra ik volgas geef trekt de auto flink naar rechts. Bij middel tot hard remmen begint de auto te tollen. Altijd dezelfde kant op maar ik weet nu even niet of dat met of tegen de klok in is.

Voor mijn reparatie werkzaamheden had ik hier geen last van. Graag zou ik van jullie willen weten hoe ik dit probleem kan oplossen.

Misschien ook een idee om je schokdempers na te kijken of er nog olie in zit.
Als er verschikl is tussen links en rechts krijg je ook scheef wegtrekken bij volgas.
De olie die je gebruikt hebt is kettingvet en geen speciaal diff.vet.
Gr.Jos

En controleer ook als de veerspanning op de demper L/R gelijk is ingesteld met clipjes of een stelmoer

Misschien ook een idee om je schokdempers na te kijken of er nog olie in zit.
Als er verschikl is tussen links en rechts krijg je ook scheef wegtrekken bij volgas.
De olie die je gebruikt hebt is kettingvet en geen speciaal diff.vet.
Gr.Jos

Dat ga ik controleren bedankt! De olie is inderdaad in eerste instantie voor de ketting van o.a. mountainbikes gemaakt. Wat zouden de symptomen zijn van een niet goed werkende differentiel vet? Kapotte differentieel?

En controleer ook als de veerspanning op de demper L/R gelijk is ingesteld met clipjes of een stelmoer

Bedankt voor je reactie de veerspanning kan ik verstellen door aan de veerschroef te draaien. Ik zal kijken of deze op gelijke hoogte staat. (http://kreimo.de/bilder_rc/STA40686.JPG hier zie je de veerschroef boven aan de gele veer, btw dit is een CR2 geloof ik). Of bedoelde je dat niet?

Die bedoelde ik, daarmee stel je de rijhoogte in maar natuurlijk balanceer je ook de wieldruk er mee, de wieldruk moet gelijk zijn voor het zo recht mogelijk optrekken.

Droop links en rechts gelijk?

Enige wat ik over droop kon vinden was voltage droop, ik neem aan dat jij een andere droop bedoelt. Mijn carson CR-4 is namelijk een brandstof auto.

Die bedoelde ik, daarmee stel je de rijhoogte in maar natuurlijk balanceer je ook de wieldruk er mee, de wieldruk moet gelijk zijn voor het zo recht mogelijk optrekken.

De veerschroeven zijn op dezelfde hoogte ingesteld. Alleen wanneer ik op het midden van mijn voorbumper druk merk ik dat het linker achterwiel eerder in de lucht komt. Als ik mijn veerschroef zo instel om dit te compenseren dan staat de rijhoogte van mijn auto scheef dus dat is geen oplossing. Morgen heb ik de tijd om de veren te demonteren en verder na te kijken. Hoogstwaarschijnlijk ligt hier het euvel.

Met droop bedoelt hij wat anders dan jij.
Maar je hebt dus alleen je diff van nieuw vet voorzien en kogellager veranderd.
Daar komt naar mijn idee niet de problemen vandaan die je hebt.
Als je nu beide wielen voor tegen elkaar indraait gaat dat dan heel soepel op stroef?
Probleem wat je hebt met acceleren en wegtrekken naar een kant is echt een demper(veer)verschil als alles verder soepel draait(droop zou ook kunnen is een schroefje in je onderste draagarm wat ongelijk zou kunnen zijn).
Gr.Jos

Saiko, droop bij een auto is de limiet instellen van hoe ver de draagarm naar onder kan. Bij een offroad auto is die in te stellen met een schroefje in de draagarm die het chassis raakt. (bij 1/10 is het vaak met een limited in de shocks).

Het kan gebeuren dat als de droop links en rechts niet gelijk is, dat er 1 wiel van de grond komt bij het optrekken of remmen, waardoor de auto scheef trekt.

Je zou eens met een schuifmaat de lengte van de shocks moeten meten vooraan en achteraan. Van oog naar oog moet de afstand links en rechts gelijk zijn.

meest waarschijnlijk is de auto getweaked.
til de auto aan de achterkant of voorkant in het midden op met een schroeven draaier terwijl de andere wielen op de tafel staan. Kijk dan of de wielen tegeljk de tafel raken. Zo niet is die dus ongelijk. Dat dien je dan te verstellen. Download even een setup gids en je weet wat je moet doen.;)

Een schroef die het wiel en het frame bij elkaar hield zat niet helemaal vast. Volgens mij is het probleem nu verholpen. Hopelijk kan ik dat van het weekend testen. Bedankt voor alle reacties!

Is je stuurtrim wel goed afgesteld?

Heb gister op het EVMC circuit in Velp gereden en op het rechte stuk met vaste snelheid rijdt het prima. Ook had ik mijn voorwielen tapped-in staan die heb ik nu tapped-out staan. Nu is het probleem bijna verholpen. Vanmiddag ga ik even mijn veren opnieuw vullen om het helemaal op te lossen.

Back