B52, 8 straalturbines

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door ron van sommeren, 1 jun 2004.

1. ErikvanderKooij

ErikvanderKooij

Lid geworden:
    10 mei 2004
    Blijft toch erg jammer van zo'n vreselijk mooie kist.
    Failsafe zou natuurlijk kunnen. Er zit erg veel electronica in. Ik ga er van uit dat er met de nodige voorzorgsmaatregelen is gewerkt, power control units, extra ontvangers etc. etc. Je kan alles in je kist 3 voudig uitvoeren, je stuurt echter nog steeds gewoon met 1 zendertje.... Blijft allemaal erg kwetsbaar in onze hobby.

Voor het rouwproces wel goed dat de laatste vlucht gefilmd is...Zelfs de crash was geheel schaalgetrouw.
    Ik zou de as in een urn doen en boven mijn werkbank plaatsen.

2. jacques

jacques Guest

Zelfs een scale rookwolk

3. blackjack

blackjack

Lid geworden:
    22 aug 2004
  4. marco bosch

marco bosch

Lid geworden:
    13 jan 2004
    echt jammer zo'n mooi model

5. Stevo

Stevo Forum veteraan

Lid geworden:
    22 jan 2004
    Het is de tweede keer in een korte tijd (Dauntless-B52) dat we twee van die grote of mooie projecten de grond zien inknallen. Blijkbaar niet gezond voor de duimen om meer dan 2 jaar met het zelfde project bezig te zijn :wink:

Stevo

6. xanderdude

xanderdude Guest

ja dit is.. weet niet wat ik er van moet zeggen erg jammer en een hoop geld weg 58000 euros toch?'
    mvg Xander

7. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    a

Laatst bewerkt: 16 sep 2015
  8. Gerard_nl

Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 sep 2002
    je kan me meer vertellen, de kans dat die meneer met een kist ging vliegen zonder dat hij 100.000% kennis van vliegen heeft en dat ook in de praktijk kan brengen schat ik minder dan 0.01%
    ik vind het ding ook dusdanig naar beneden vallen dat ik ook gok op een failsafe ingrijpen of iets van dien aard.

niemand vliegt met een kist van 60.000 euro zonder brevet of te weten hoe of wanneer een kist overtrekt.

9. jacques

jacques Guest

Hij overtrekt ook niet, zeker op het laatst heeft hij voldoende snelheid en geen enkele verandering in hoek.

10. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Daar verkijk je je op Jaques. De snelheid is NIET bepalend of een vliegtuig overtrokken is of niet. Dat wordt enkel en alleen bepaald door de invalshoek die de vleugel maakt met "inkomende" luchtstroom. In principe kan je een vliegtuig bij ELKE snelheid overtrekken. Alleen zal het veel sneller gebeuren bij lage snelheden omdat je dan al met een flinke instelhoek vliegt, iets meer up en je gaat over de grens heen.
    Als ik de beelden van de B52 zo bekijk is het heel wel mogelijk en zelfs waarschijnlijk dat de vlieger hier de bocht veel te scherp heeft gemaakt om het vliegtuig niet te ver weg te laten gaan. Er stond een flinke wind die het vliegtuig snel wegzette waardoor de vlieger al vrij snel de bocht moest inzetten om niet te ver van het veld weggeblazen te worden. Omdat het vliegtuig met de wind mee vloog LIJKT het een flinke snelheid te hebben. Op zich klopt dat maar dat is ten opzichte van de grond en de mensen die er naar staan te kijken. Die snelheid is helemaal niet van belang voor het vliegtuig. De luchtsnelheid is de enige belangrijke snelheid voor het vliegtuig. Die snelheid is duidelijk te laag geweest. Toen het vliegtuig naar beneden dook liep de snelheid wel weer op maar het vliegtuig zat te laag om daar nog iets mee te kunnen doen.

11. Stevo

Stevo Forum veteraan

Lid geworden:
    22 jan 2004
    Nu, het blijft een feit dat als je met een enig toestel als die B52 vliegt dat er van ervaring (met dit specifieke toestel en los van zijn expertise op andere vlakken binnen onze hobby) terzake weining of geen sprake kan zijn tevens rekening houdende dat dit een recent gebouwd toestel is, tenzij hij er één in reserve staan heeft waarmee hij de zondag kan gaan oefenen.

Die toestellen hebben dermate complexe vliegeigenschappen dat je enkel ervaring kan opdoen door er voldoende mee te vliegen. Ik vrees een beetje dat daar het schoentje wringt. Iedereen die al een tijdje meedraait heeft wel een toestel staan waarmee hij niet alle weken vliegt omdat het bijvoorbeeld een uur duurt om het toestel te monteren of omdat het gewoon niet relax vliegen is zeker niet als het zoveel geld heeft gekost. Wanneer je dan 20 vluchten in een jaar hebt gedaan kun je niet echt stellen dat je het toestel door en door kent.

Ook, onder de noemer "the show must go on", kun je onmiddellijk vaststellen dat dit toestel gelet op de weersomstandigheden aan de grond had moeten blijven staan. Aan de organisatie van die vliegshow zeggen dat je aan de grond blijft getuigt volgens mij van meer ervaring en verstand dan te vliegen wetende dat de weersomstandigheden niet goed zijn en waardoor je uiteindelijk 60.000 Euro armer bent geworden.

Stevo

12. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    a

13. Nico Peursum

Nico Peursum

Lid geworden:
    5 aug 2003
    Als ik naar de video op die zweedse website kijk, dan lijkt een overtrek me weinig waarschijnlijk. Het toestel kwam net uit een vrij steile bocht en vloog 'straight and level' Als het was overtrokken, was dat wel in de bocht gebeurd.

Ik kan me wel herinneren dat er bij de bouw en de eerste testvluchten problemen waren met de flaps en hun aandrijving. Dit ongeluk zag er meer uit als een spiraalduik.

14. MrBean

MrBean

Lid geworden:
    8 mrt 2004
    Hey jongens,

Ik heb dit weekend met John Greenfield (Ghost Squadron) gesproken die de crash gezien heeft en ook heeft gesproken met de piloot. Het was op deze show die dag eigenlijk veel te veel wind om met dit ding te vliegen. Maar ja, je kent sponsors... Dan MOET je vliegen. Soit, na de rechterbocht (na take-off) is er "iets" gebeurd op de zender ! De piloot heeft toen naar de zender gekeken om te zien wat er aan de hand was. Toen hij terug omhoog keek, zag hij het toestel overhellen. Aangezien het toestel NIET meer recht te krijgen is na een 'banking' van 35% nam hij snel het initiatief om tegen te gaan sturen... Maaaaaaar, hier heeft hij een inschattingsfout gemaakt. Terwijl hij dacht dat het toestel naar RECHTS ging (en dat denk je idd ook als je de video bekijkt), heeft hij tegengestuurd naar LINKS. Toen het toestel éénmaal 35% naar links hing, was het gewoon onmogelijk om het terug te krijgen (trouwens dit was ook bij de echte B52).

M.a.w. conclucie : PILOT FAILURE !!!

P.S. Ditzelfde fenomeen is de piloot overkomen enkele shows daarvoor. Gelukkig was het toestel toen hoog genoeg om d.m.v. een enorme grote bocht terug recht te krijgen !

Vind wel één ding raar : op de officiele website van het toestel, staat er een link om een mail naar de piloot te sturen waarin je jouw reden tot crash kan doorsturen ! Dus, hij doet alsof er iets anders aan de hand was !

Groetjes,

Ikke

15. Peter Pankras

Peter Pankras

Lid geworden:
    21 jan 2004
    Wat een ezel! sorry dat ik het zeg..

Terug naar zijn charter zou ik zeggen..

16. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    a

17. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Dit blijft een fascinerend gebeuren!

In reactie op het verhaal van Mr.Bean.

Da's bij zo'n kist niet echt een briljante manouevre, maar vooruit. Goed zichtbaar is (was) 'ie in ieder geval wel!
    Stond er niet iemand naast hem, die even 'op de zender kon kijken'??
    Daar hebben vast een heleboel knopjes en schakelaartjes op gezeten, denk ik; moet je niet zelf doen . . . :nooo:

Niets aan de hand, dat heb ik ook wel eens (hoewel ik zoveel mogelijk WEL naar m'n kistje blijf kijken :yes: ).

Gaat dat niet instinctief / intuitief / automatisch?
    Klinkt alsof ' ie er eerst over overlegd heeft! :wink:

Het begint hier echt een raar verhaal te worden . . .
    De rechterbocht na de start heeft volgens mij (tekendriehoek tegen het computerscherm 8) . . . niet echt accuraat :? ) al een banking van tussen de 35 en 40 graad (geen % :evil: ).
    En daar komt ' ie toch netjes (zonder moeite lijkt het) weer uit.

Niet meer recht te krijgen? :roll: :?:
    Je kunt zien dat ie plm. 1 seconde voor inslaan weer ongeveer recht ligt (althans, om de dwarsas :wink: ).

Ik heb de video nou zeker twintig keer bekeken, maar ik zie hem echt iedere keer naar links draaien . . .
    Er zou een paar tiende seconde kunnen zijn dat je, als je weer opkijkt van je zender, het idee hebt dat 'ie naar rechts draait, maar dan nog . . . :nosmile:
    Zo snel op de roeren zal ' ie toch niet zijn geweest . . . :nooo:
    Tegen de tijd dat je doorhebt dat je je vergist, is er echt nog niet zoveel gebeurd in termen van reactie van de kist :nooo:

Typisch geval van iemand die probeert z'n gezicht te redden?
    Het zou hem sieren als 'ie gewoon zei: "Ik heb me verkeken op een aantal zaken, en jammer maar helaas. Mijn fout."

Zou je een tweedehands-auto van deze meneer durven kopen? :nooo:

(Wat weet ik er veel van he! :wink: )

jan

18. grover

grover

Lid geworden:
    11 feb 2004
  19. Stevo

Stevo Forum veteraan

Lid geworden:
    22 jan 2004
    Inderdaad Bertus,

Dat is nu juist dat gene wat ik ook aanhaalde je zou van iemand die met dergelijk toestel vliegt verwachten dat hij dat toestel beheerst maar niets is minder waar gelet op het feit dat dit een nagelnieuw toestel was die buiten het showcircuit weining wordt gevlogen. "Hence the Danuntless" pal het zelfde fenomeen.

Stevo

20. heino

heino

Lid geworden:
    17 okt 2003
    WOW,

Als ik dit zo zie krijg ik in een split secund hoofdpijn :oops: als het mijn kist zou zijn :? .
    Het zal de eigenaar wel pijn doen en in dit geval in een veelvoud hiervan :roll: .

Het blijft toch wel jammer dat zo een kist een kort leven beschoren was, ik had die kist toch wel willen zien vliegen en horen in het eggie :evil: .

Wat betreft pilot error of niet, vind ik niet meer zo belangrijk wat het leed is al geschied.
    Als er ooit een tweede versie komt zal die man wel dubbel voorzichtig ermee vliegen :wink: .

Grtz,
    Heino

Deel Deze Pagina