Baja 5b ss wielen blokkeren

Ik vermoed dat de as van je clutchbell iets krom is. Is simpel te zien als je het tandwiel eraf haalt en dan de as langzaam rond te draaien. Kijk terwijl je draait of de bel zelf mooi rond draait.

Als je weerstand voelt moet hij ergens aanlopen. Meestal is dit aan de binnenzijde. Omdat je koppeling schoenen redelijk dicht bij de bel zitten. Aan de buitenzijde is meestal meer ruimte gelaten ivm de warmte afdracht. Clutchbellen worden heeeel heet door de wrijving.

Je zou hem kunnen richten, maar daar moet je wel verstand van hebben. Hamer en een bankschroef zijn NIET de oplossing.
Mss heb je iemand die een draaibank thuis heeft. Hiermee kun je de clutchbell uitklokken en weer recht maken.

Als het nou bijna niet te zien is of te voelen. Zou ik me niet direct druk maken.
Als hij in “no time” je as lagers opvreet is hij echt wel flink krom. Maar dit zou je dan ook heel goed moeten voelen.


Heb even gekeken en... weerstand geeft die gelukkig niet
Als ik de clutch bell handmatig aan draai
Is de uitwijking vergelijkbaar met als men kleine rondjes draait net zijn wijs vinger.

Denk dat ik hem maar ga vervangen... bij de Chinees ben ik net geen tientje kwijt voor een nieuwe.

Ze hebben er ook een paar met gaten in de clutch bell.

Bevorderd Dit daadwerkelijk de afvoer van warmte of probeert men hier larrie koek te verkopen?
 
Wat roelof zegt is zeker waar. Ook houden de keerkringen van je krukas niet van hoge temperaturen.
Hoe meer warmte afdracht hoe beter het is.
 
Wat roelof zegt is zeker waar. Ook houden de keerkringen van je krukas niet van hoge temperaturen.
Hoe meer warmte afdracht hoe beter het is.

Dan wordt het een clutch bell met gaten.

Zat ook te kijken naar een nieuwe clutch carrier, is het raadzaam om een gesloten systeem te hebben
of hetzelfde model wat er standaard op zit maar dan van metaal / legering
( weet niet precies wat erin zit daar doet men vrij vaag over in de omschrijving )
gemaakt in plaats van plastic
 
Als je hem sluit kan de warmte ook niet weg. Er komen veel krachten op de aandrijflijn, ik heb zelf nu ook een alu uitvoering op mijn marder zitten.

Plastic vervormt altijd iets en dit kan je tandwielen sneller doen slijten. Ik zou een open alu uitvoering nemen.

Maar bezuinig NIET op dit onderdeel. Wat ik eerder al aangaf, er komen veel krachten op te staan. Een hele goedkope uitvoering kon wel eens in 1 sec een hele dure worden.
 
Als je hem sluit kan de warmte ook niet weg. Er komen veel krachten op de aandrijflijn, ik heb zelf nu ook een alu uitvoering op mijn marder zitten.

Plastic vervormt altijd iets en dit kan je tandwielen sneller doen slijten. Ik zou een open alu uitvoering nemen.

Maar bezuinig NIET op dit onderdeel. Wat ik eerder al aangaf, er komen veel krachten op te staan. Een hele goedkope uitvoering kon wel eens in 1 sec een hele dure worden.

En het is al zo'n ( goedkopen hobby )

Dat over de warmte klinkt logisch,

Aan de andere kant zodra men het echte ruige terrein opzoekt waarvan onder andere het strand,
Wat ik ervan heb meegekregen is het kicken om te doen.

Alleen vind de auto het minder plezierig omdat er veel zand bij de tandjes en lagers kunnen komen wat resulteert in het versnelt slijtage progress.

Heb het van horen zeggen dus ben benieuwd wat jullie meningen en ervaringen hier over zijn.
 

Bijlagen

  • SmartSelect_20190517-122726_AliExpress.jpg
    SmartSelect_20190517-122726_AliExpress.jpg
    83 KB · Weergaven: 211
Deze buggy kunnen gewoon door het zand. Lagers zijn wat stofdicht maar idd nooit helemaal.

En ja dit is geen goedkope hobby, onderhoud kost geld en tijd. De stalen tandwielen nooit smeren met vet of olie, dit trekt zand en stof aan waardoor het allemaal nog sneller slijt. Gewoon droog laten draaien.

Deze carrier zit er wel goed uit. Ik kan niet zien hoe “sterk” hij echt is.
Lagers er niet in slaan, carrier verwarmen tot een 80 graden. Lagers in het huis zetten(gaat nu heel gemakkelijk) en laten afkoelen aan de lucht. Wel op letten dat de lagers op hun plaats blijven zitten tijdens het afkoelen. BV een bout door de lagers steken en de moer hand vast aandraaien.
 
Zet de verzonken inbus boutjes even vast met een drupje draadborgmiddel, dit voorkomt dat de boutjes los lopen en er veel schade veroorzaakt worden. Is bij de bouwmarkten te halen voor een paar euro.
 
Deze buggy kunnen gewoon door het zand. Lagers zijn wat stofdicht maar idd nooit helemaal.

En ja dit is geen goedkope hobby, onderhoud kost geld en tijd. De stalen tandwielen nooit smeren met vet of olie, dit trekt zand en stof aan waardoor het allemaal nog sneller slijt. Gewoon droog laten draaien.

Deze carrier zit er wel goed uit. Ik kan niet zien hoe “sterk” hij echt is.
Lagers er niet in slaan, carrier verwarmen tot een 80 graden. Lagers in het huis zetten(gaat nu heel gemakkelijk) en laten afkoelen aan de lucht. Wel op letten dat de lagers op hun plaats blijven zitten tijdens het afkoelen. BV een bout door de lagers steken en de moer hand vast aandraaien.


Hoe kan ik de carrier het best verwarmen??

Heb namelijk geen brander of ergens in die richting.
 
In heet water is ook goed hoor.

Wel even op letten dat je moeder dit niet ziet. Zijn er vaak geen fan van. [emoji16][emoji16][emoji16][emoji16]

Even een draadje door een bout gat en in de pan met kokend water. 2 min laten zitten en eruit halen en dan gelijk de lagers er in zetten en even borgen op de manier die ik eerder aangaf met een bout en moer.
 
In heet water is ook goed hoor.

Wel even op letten dat je moeder dit niet ziet. Zijn er vaak geen fan van. [emoji16][emoji16][emoji16][emoji16]

Even een draadje door een bout gat en in de pan met kokend water. 2 min laten zitten en eruit halen en dan gelijk de lagers er in zetten en even borgen op de manier die ik eerder aangaf met een bout en moer.


Hier spreekt iemand uit ervaring :thumbsup::thumbsup::yes::yes:


Heb de carrier besteld en de bell.

Denk dat het verstandig is in belang van de motor om de baja even op de werk tafel te laten staan en pas weer ga rijden als de onderdelen er zijn.

Kan ik in de tussentijd mooi alles even nalopen.

Over het differentieel en lagers in de voor wielen hoef ik me geen zorgen te maken, dat is recent gedaan :D:D:D
 
Dal lijkt mij ook beter. Heb wel gelezen dat deze buggy’s vaker een probleem hebben met de aandrijflijn als er meer vermogen op komt door, opvoeren van het bestaande blokje of het plaatsen van een sterker blok.

Met name de tandwielen en clutch carrier. Is dit een ROVAN Baja van Ali of een echte Baja van HPI.

De Ali uitvoering van +/- 500€ is hier zeker gevoelig voor. Aluminium legeringen van de onderdelen zijn lang niet zo sterk als de HPI versie van 1000€.
 
Dal lijkt mij ook beter. Heb wel gelezen dat deze buggy’s vaker een probleem hebben met de aandrijflijn als er meer vermogen op komt door, opvoeren van het bestaande blokje of het plaatsen van een sterker blok.

Met name de tandwielen en clutch carrier. Is dit een ROVAN Baja van Ali of een echte Baja van HPI.

De Ali uitvoering van +/- 500€ is hier zeker gevoelig voor. Aluminium legeringen van de onderdelen zijn lang niet zo sterk als de HPI versie van 1000€.


Ik kan met trost zeggen dat mijn Baja geen clone is.

Maar 100% van HPI Raching
 
Dan is het goed.

Kijk wel even goed of je je gearmash (in-steek van je tanden) nog beter kunt krijgen. Zoals het eerder zat op je foto, is wel kritisch en zorgt zeker voor overmatige slijtage.
 
Gear mesh is op een Baja niet af te stellen.
Volgens e.o.a HPI site:
Fixed gear mesh, ideal totaal aantal tanden 74.
Dus 17/57, 18/56, 19/55 enz.
Echter volgens HPI kun je een 57 spur met een 16, 17 of 18 pinion gebruiken, alleen de 17 is ideaal (voor gear mesh).
 
Gear mesh is op een Baja niet af te stellen.
Volgens e.o.a HPI site:
Fixed gear mesh, ideal totaal aantal tanden 74.
Dus 17/57, 18/56, 19/55 enz.
Echter volgens HPI kun je een 57 spur met een 16, 17 of 18 pinion gebruiken, alleen de 17 is ideaal (voor gear mesh).


Dat klopt.

Ik zat al te denken....

Waarom trekt mijn baja niet als een gek op en maakt wheelies??

Heb 26cc met een stage 2 krukas erin zitten en het hele zaakje is nog uitgefreest ook:hammer:
Geloof dat er op de krukas..... ( foto staat op mijn oude telefoon die gejat is ) 2.0mm of 3.0

Op de cilinder staat wel 30 - 35 cc.....
 
Laatst bewerkt:
Denk dat dat getal andersom moet zijn. 0,2 of 0,3mm. Dit is de overlengte van de drijfstang ten opzichte van origineel.

Ik heb nog zo’n krukas thuis. Maar hiervan is aan 1 zijde de krukas tab te lang. Moet nog een keer een kortere as tab er in persen. Komt er steeds niet van.

Langere drijfstang geeft iets meer compressie waardoor er meer vermogen gemaakt kan worden.
 
Denk dat dat getal andersom moet zijn. 0,2 of 0,3mm. Dit is de overlengte van de drijfstang ten opzichte van origineel.

Ik heb nog zo’n krukas thuis. Maar hiervan is aan 1 zijde de krukas tab te lang. Moet nog een keer een kortere as tab er in persen. Komt er steeds niet van.

Langere drijfstang geeft iets meer compressie waardoor er meer vermogen gemaakt kan worden.


Dan vraag ik me ook af welke cilinder kop ik nou moe hebben.

De standaard 26cc is te krap volgens de persoon die eraan heeft gesleuteld.

En de persoon van wie ik dit blok heb gekocht heeft jammer genoeg het heden voor het eeuwigen verruilt.
 
Hoe zo?? Je blok zit toch in elkaar. Dat de 26CC niet past is logisch, overmaatse krukas gaat niet op origineel cilindertje.

Zou dit gewoon zo laten. Of wil je blok niet lopen? Heeft het blok al gelopen sinds je hem hebt. Begin me af te vragen of de tune-up wel goed uit gedacht is.

Gr eddy
 
Hoe zo?? Je blok zit toch in elkaar. Dat de 26CC niet past is logisch, overmaatse krukas gaat niet op origineel cilindertje.

Zou dit gewoon zo laten. Of wil je blok niet lopen? Heeft het blok al gelopen sinds je hem hebt. Begin me af te vragen of de tune-up wel goed uit gedacht is.

Gr eddy
Wil graag wat op de plank hebben staan voor het geval dat.

Zit momenteel ook te zoeken naar carbon schoenen voor mijn Tourex big speed koppeling.

Aluminium schoentjes zijn meer in omloop dan die van carbon.

heb liever carbon dan Alu omdat carbon de binnen kant van je clutch bell niet naar zijn grootje helpt
 
Laatst bewerkt:
Back
Top