Baja 5b topic part 2: (hier verder)

Wie zegt dat je het probleem voor het uitbreken aan de achterkant ook aan de achterkant moet zoeken?

Uiteraard heeft het onderdeel "grip" veel invloed hierop, maar het uitbreken achter kan ook veroorzaakt worden door onder/overstuur...

Hoe staan je wielen aan de voorkant? Zet deze maar eens op enkele graden uitspoor...
 
Volgens mij overstuur. De achterkant breekt makkelijk weg bij de combintie sturen en iets gasgeven. De voorwielen houden wel goed hun spoor.
 
Als je heel beheerst gas geeft gaat het goed maar je hebt de auto heel vaak met de kont dwars staan. Ik heb er hostile MX banden op en die hebben een goede grip.


@ Aan je banden ligt het niet die zijn SUPER, enja dat uitbreken vindt ik wel mooi,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,maar smaken vershillen ( gelukkig :mrgreen: ),gr.Dr.Dre.;)
 
Probleem is dat wanneer je gas geeft je snel dwars staat. Volgens mij is dit ook een beetje normaal voor een baja. Als je de filmpjes van bijv. een hormann bekijkt zie je dit niet.
 
Probleem is dat wanneer je gas geeft je snel dwars staat. Volgens mij is dit ook een beetje normaal voor een baja. Als je de filmpjes van bijv. een hormann bekijkt zie je dit niet.



@ Kortom je vinger onder controle zien te krijgen,,,,,,,,,,,,Ken wel is helpen:yes::yes:,enne oefening baart kunst of zoiets :rolling: ,gr.Dr.Dre.;)
 
Hallo ik heb een multiplex profi speed digi als gas/rem servo voor op mijn baja ss.Nu wil ik ff weten of ie er wel geschikt er voor is.Wie kan mij dat vertellen?mvg arie
 
@monoblock... een en ander heb je, zoals Dr. Dre al aangaf, zelf in de hand... ook een Hormann kan je met de achterkant laten uitbreken mocht je dat willen... Heb het idee dat je met een te grote snelheid de bocht ingaat en er vervolgens met ene nog hogere snelheid weer uit wil komen, dat gaat natuurlijk niet lukken...

@ariepk, heb je die vraag ook al niet in een ander topic gesteld? Je gaat nu toch niet alle topics over HPI Baja daarmee spammen? Beetje geduld hebben en een antwoord komt vanzelf... Er staat zelfs al een reaktie, wellicht heb je die nog niet gelezen: stuurservo-hpi-baja-5b-ss
 
Laatst bewerkt door een moderator:
He mannen, ik was zondag wezen rijden op een mooi terrein waar je mooi kon springen. Na anderhalf uur :-) was ik nog niet klaar, maar de Baja wel. Hij bleef stil staan en als je hem duwde kwam er een ratelend geluid. Natuurluik even het kapje eraf gehaald om de spurgear te bekijken en? ja hoor de gloednieuwe spurgear was VOLLEDIG geript; ale tanden eraf. Dit is mij in anderhalf jaar nog niet overkomen. Nu snap ik dat als er een of twee tanden afbreken, de rest vrij snel zal volgen. Wat ook zou kunnen is dat de koppeling en dus de pinion te warm geworden zijn maar ik heb een teflon koppeling dus dat is ook vreemd.
Heeft iemand een idee? ik zit te denken dat wellicht de spur niet goed was want met de vorige heb ik nooit problemen gehad.
 
Ter verduidelijking.

2dgj5m0.jpg
 
klopt, wij hebben een waarschuwing gekregen, bleken in een beschermd natuurgebied te zitten toen.

@ Dat klopt ik heb al meerdere malen gezeik gehad met die gasten met 4x4 auto's (boswachters endat soort),ff babbelen en dan gaan ze weer,,,,,,,,en geen boete!!!,gr.Dr.Dre.;)
 
Hallo allemaal.. Man, man, man wat een leuk toppic hier. Heb het in verschillende dagen helemaal uitgelezen (er was werk aan).

Ik heb sinds kort ook een SS. Het bouwen was enorm geestig. Al ben ik wel het probleem tegengomen van de loctite en de moer die dol draait in het zeshoekig plastiek :-( Juist aan de oranje rem cover trouwens. De 2 andere houden de cover goed in plaats dus het ik het maar zonder gedaan en werkt prima..

Eerste probleem: De remmen werkten niet. In de Baja tutorials op het net (team fast eddy) staat er dat je 1 ijzeren plaatje niet moet tussensteken om contact te vermijden tijdens het rijden. Dat is fout. ijzer plaatje wel tussengestoken en dankzij dit toppic dan veertje vervangen door rubber buisje en veren tussen de remmen: remt prima nu!

Na de tweede rit al een rod end van een achterste shock shaft gebroken, na een behoorlijke maar niet overdreven jump. Het jumpen ben ik dus na 1 keer afgeleerd.. Jammer.. Wel zenuwslopend al dat wachten op die stukken bij HPI, zou wel iets aan kunnen gedaan worden. Het is ofwel een winkel hier zonder enige HPI stock, ofwel een bestelling in de USA met bijhorende lange levertermijn.

Ook de body aan de benzineknop heeft het "2 maal draaien eraan" niet overleeft (gescheurt).. Dit vond ik echt heel snel. Eerst keer open, dan toe, en al gesneuvelt op die plek..

Mijn grootste probleem momenteel is de stuurrichting. Zelf met vollop trimmen op de DX3S draait hij nog teveel naar rechts, waardoor het onmogelijk is om snelheid te halen op een rechte lijn, echt heel moeilijk stuurbaar op die manier. Nochtans het is een Multiplex Rhino 4 waar ik goed rekening gehouden heb met de 10° naar rechts bij het plaatsen van de servo-arm.
Draaien bij stilstand merk je dan ook dat hij veel weider draait naar rechts dan naar links. Ik begrijp dus die 10° regel niet goed hoor. Zou ik het normaal in het midden hebben geplaatst dan was ie goed. Nu mag ik alles eraf halen.. Wat ik wel wat jammer vind. Al werk ik er graag aan, dat gedeelte (elektronische doos) vind ik net iets minder plezant, ook moeilijk bereikbaar..

Laatste keer dat ik ermee gereden heb hoorde ik ook iets "rinkelen", weet niet juist wat dit is. Hij rijd nogwel zonder enig merkbaar verschil. Over het cilinder en motorgedeelte sta ik wat sceptisch.. Aangezien dit in één stuk geleverd is bij de SS, durf ik er niet zo goed in te gaan kijken (de prijs van de stukken kennende). Ook heb ik hier tonnen chinees gelezen over Elcon koppelingen enz, die wat moeilijk zijn om juist te installeren blijkbaar, dus ik kruis echt m'n vingers dat de standaard van de SS nog een tijdje meekan..

Verder is het werkelijk een plezier, al vind ik de totale markt errond zwaar overdreven in prijzen, vooral de alu-stukken. En dat is nogmaar een understatement... Je gaat voor bigscale om er toch iets mee te kunnen doen, je denkt sterker want groter, maar al snel stel je vast dat er bij elke rit wel iets verkeerd of stuk gaat. Toch als je de wagen gebruikt voor wat ie gemaakt is, het ruwere terrein.. Hij is niet gemaakt voor onroad dacht ik toch, het is tenslotte een buggy.

Je kan natuurlijk zeggen dat je moet weten waaraan je begint, maar om eerlijk te zijn: mensen die een RC wagen kopen om het plezier, zitten geen maanden na te denken en te vitten over een dergelijke "speelgoed" aankoop. De prijzen van al die stukken kom je ookmaar te weten wanneer er iets stuk gaat, maar dan heb je hem al uiteraard, en moet het stuk er dus komen om ermee door te gaan...

Voor deregelijke aankoopprijs konden sommige stukken ook beter gemaakt worden door HPI vind ik. Iets steviger waardoor een bash-wagen wat meer tegen het bashen kan.. En dan heb ik het nog niet over extreme toestanden, maar een jump en moeilijk terrein zou ie toch moeten kunnen overleven vind ik. Dat je voor het extreme bedaalt tot daar toe, heb je dan ook zelf in de hand.

Ach, er zijn mindere kanten aan, maar het leuke is weldegelijk om eraan te werken en ermee te gaan rijden. Een leuke hobby, maar een dure!!

Sommige prijzen zijn gewoon onverklaarbaar hoog, nochtans er is wereldwijd een grote markt voor. Eigenaardig dus.. vb: Een mooiere roofplate van 5cm x 5 cm = 120.00 €???? 2 shock shafts met alu rod end van Darksoul: 70.00 € dollar???? 2 alu draagarmpjes voor vooraan: 70.00 dollar?? enz.. Dat is gewoon pure afzetterij als je weet wat het kost om dit te maken in grote hoeveelheden... Ach je kan ookwel zonder natuurlijk, net als je elke dag boterham met choco kan eten ipv een restaurantje af ten toe, hehe.. Jezelf plezier doen is een groot deel van iedere hobby, daar spelen ze bij HPI en anderen hop upmerken op een overdreven manier op in. Het feit dat het een amerikaans product is in Europa helpt uiteraard ook nietveel. Europese winkels moeten ze daar kopen, betalen transportkosten en moeten het hier nog eens verkopen met BTW erop waaraan ze niets verdienen..

Het is leuk werken eraan, ermee bezig zijn, erover opzoeken, ermee bashen, enz.. En moesten de stukprijzen ervan gehalveerd worden (wat het soms nog te duur zou maken voor sommige onderdelen) zou ik het werkelijk iedereen aanraden. Zeker weten!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
yep baya bay
ik vind ook dat we een beetje uitgemolken worden met deze scene.
ik was laatst aan het kijken voor een minibike uitlaat , en zag dat sommige heel veel op onze bigscale uitlaten lijken en dat voor 80% minder geld .
en zo zijn er nog wel een tig voorbeelden te noemen :).
 
Back
Top