Baja 5b topic part 2: (hier verder)

Ons waren de pioniers Brembo. :thumbsup: Wij reden nog met foute inserts, kromme schokbrekers, schurende velgen etc. Dat zijn dingen die de huidige generatie Baja SS-rijders niets zegt. :rolling: ;)

Maar wat kobus zegt is zo. Je kunt de Elcon niet goed vastzetten omdat de as conisch is en je nooit zoveel kracht uit kunt oefenen om het goed vast te zetten. Het zet zichtzelf vast. Als je met een imbus-sleutel de stelbout erin draait, loop je zelf het risico dat dezelfde stelbout te weinig in de koppeling zelf vast zit. Dat is vervelender want dan gaat de koppeling slingeren en breekt eraf. :evil:

Klopt als een bus :proost:

Met die imbus heb ik toen ook even stoeien zeg, zat ie niet goed vast, koppeling scheef, was even een geklooi zeg.

Maar daarna nooit meer last gehad van de koppeling.

@brembo/sleurhutje, mag ik jullie bij deze alsnog bedanken voor het pionierswerk , het heeft mij ongetwijfeld al vele euro's bespaard :worship: :yes::D

De mijne zit eindelijk na bijna 2weken elke dag een paar uur knutselen in elkaar. Wacht enkel nog op mijn 2servos van bij pitstop en dan kan ik eindelijk dit ding gaan 'ontmaagden'! Alu clutchholder wordt deze week ook nog besteld, maar niet die van integy, alsook een licht setje :), . Op het bajaforum zijn ze hier niet zo over te spreken.

Post morgen wel ff een foto van men kleine.

@brembo/sleurhutje, mag ik jullie bij deze alsnog bedanken voor het pionierswerk , het heeft mij ongetwijfeld al vele euro's bespaard :worship: :yes::D
De meeste eer gaat naar Brembo. Eerlijk is eerlijk. Hij had daarvoor ook een andere koppeling geprobeerd maar daarvoor moest je de as van de clutchbell inkorten. Wel hebben die gekke Hollanders in de US van A een ware gekte ontketend met die koppeling. :rolling: Rare Yan Kezen. :p :rainbow1:

Trouwens ook jaeneke, die overgestapt is op dat andere mindere merk :oops: ;), heeft veel pionierswerk verricht. Echt alles wat nieuw op de markt kwam schroefde hij op z'n Baja. 8O :D

Ja sorry dat ik de ongemakken van de vorige generatie Baja niet heb gehad. Gelukkig heb ik wel een voltreffer met mijn koppeling beleefd ;-)

Misschien een idee om een Elcon draadje op te zetten voor Baja rijders met zo'n prachtige koppeling :-) :-) :-)

Ja sorry dat ik de ongemakken van de vorige generatie Baja niet heb gehad. Gelukkig heb ik wel een voltreffer met mijn koppeling beleefd ;-)

Misschien een idee om een Elcon draadje op te zetten voor Baja rijders met zo'n prachtige koppeling :-) :-) :-)
Wat dat betreft is het wel jammer dat het eerste Baja 5b Topic-draadje abusievelijk is gewist. Dan hadden de huidige Baja SS-rijders geweten waarom de vorige generatie Baja RtR-rijders zo'n degelijke Baja hebben. ;)

Jeugdsentiment: Hier op het HPI Baja Forum. ;)

Wat dat betreft is het wel jammer dat het eerste Baja 5b Topic-draadje abusievelijk is gewist. Dan hadden de huidige Baja SS-rijders geweten waarom de vorige generatie Baja RtR-rijders zo'n degelijke Baja hebben. ;)

Jeugdsentiment: Hier op het HPI Baja Forum. ;)

Ik ben nu ook een Baja SS rijder maar ik heb alle problemen mee gemaakt met de RTR!!!

Nou heb ik de vraag :

Is de Baja SS nu echt een grote verbetering t.o.v. de vorige RTR versie :confused:
Nee, niet echt. Grootste voordeel is dat er een wat dikkere motor en een aanzienlijk betere (maar wel redelijk lawaaiige) uitlaat bij zit. Verder is er geen direct verschil (anders dan kleur, humppack en de achterbrug/-beugel) want de dikke beadlocks en nieuwste versie draagarmen zitten ook op de laatste serie RtR-modellen.

Of de nieuwe schokbrekers zo'n voordeel zijn, moet nog maar blijken. De RtR schokbrekers kun je in vijf standen verstellen zodat je de demping kunt aanpassen zonder te knoeien met andere diktes olie zoals bij de SS. En de aanzienlijk dikker stangen van de schokbrekers nemen veel volume in beslag waardoor de schokbrekers niet volledig in kunnen veren. Ze lopen dus "vast" wat de kans op krombuigen vergroot. Ik heb ook al de extra dikke RC4WD stangen krom zien buigen dus die van HPI zullen dat ook doen. En lekken doen die schokbrekers ook nog steeds.

Het alu dif en de heavy duty aandrijfassen lijken mij wel een voordeel van de SS.

Gemiste kans is de koppeling, hier hadden ze gewoon een teflon 4 punts koppeling in moeten zetten, zoals bv de Elcon.
Schokbrekers moeten zich inderdaad nog bewijzen.

Ik zit echter wel zwaar te twijfelen om er een te halen, het zelf bouwen is wel erg leuk. Oranje is toch ook net ff wat mooier dan dat dubieuze roze/paars.

De schokbrekers kunnen niet vast lopen omdat je ze vult met de stang in de cilinder dus dat kan nooit volgens mij. Maar doordat er geen luchtbuffer in zit zullen ze vacuum trekken met uitveren. Je ziet dan ook dat de schokbreker de stang weer naar binnen trekt.
Wie nog een SS wil, Nils Esther modelshop in Oudega heeft ze op voorraad.

Problemen die ik heb met de ss is;
1: 1lekke schokbreker, oranje rubber is niet goed en moet een nieuwe op
2: Oranje allu stangetje onder de spoiler van de rolkooi zit aan 1 kant slecht schoefdraad en krijg je geen schroef in vast.
3: body scheurt in de hoeken onder het raam maar daar zal iedere baja rijder last van hebben met montage van de lampen.

Nieuwe delen zijn besteld.

De orginele koppeling heb ik totaal geen problemen mee. Je moet een koppeling af en toe ook wat rust geven. Ik heb nu mn clutch bell eraf en hij is nog als nieuw. Tevens kun je de koppeling opsturen en er frictiemateriaal laten op plakken dat ze ook in de racerij (auto/motor racerij) gebruiken.

De schokbrekers kunnen niet vast lopen omdat je ze vult met de stang in de cilinder dus dat kan nooit volgens mij. Maar doordat er geen luchtbuffer in zit zullen ze vacuum trekken met uitveren. Je ziet dan ook dat de schokbreker de stang weer naar binnen trekt.
Wie nog een SS wil, Nils Esther modelshop in Oudega heeft ze op voorraad.

Problemen die ik heb met de ss is;
1: 1lekke schokbreker, oranje rubber is niet goed en moet een nieuwe op
2: Oranje allu stangetje onder de spoiler van de rolkooi zit aan 1 kant slecht schoefdraad en krijg je geen schroef in vast.
3: body scheurt in de hoeken onder het raam maar daar zal iedere baja rijder last van hebben met montage van de lampen.

Nieuwe delen zijn besteld.

De orginele koppeling heb ik totaal geen problemen mee. Je moet een koppeling af en toe ook wat rust geven. Ik heb nu mn clutch bell eraf en hij is nog als nieuw. Tevens kun je de koppeling opsturen en er frictiemateriaal laten op plakken dat ze ook in de racerij (auto/motor racerij) gebruiken.

Dat alu stangertje onder de spoiler heeft bij mij ook aan 1 kant geen schroefdraad!!!!!
Ik denk dat het een productie fout is!

IK heb 2 2e hands Elcon koppelingen gevonden, maar is het verstandig om ze 2e hands tekopen?
Ik denk dat er niets mis kan zijn met die koppelingen?

Laatst bewerkt:
Kijk das mooi. Dan moeten ze het iig maar vergoeden hoor. Anders moet ik weer 2 kopen voor 13 euro.

IK heb 2 2e hands Elcon koppelingen gevonden, maar is het verstandig om ze 2e hands tekopen?
Ik denk dat er niets mis kan zijn met die koppelingen?

Staat van de teflon schoentjes en veertjes controleren. Voor de rest kan er weinig mis mee zijn en als het een leuk prijsje is gewoon kopen

Ja, dat vacuum trekken hadden we ook ontdekt. Maar dat ga je ook niet willen omdat je dan het eerste stuk van de vering geen demping hebt en alleem op de schroefveer dempt. Dat maakt de auto "springerig" en oncontroleerbaar. De conclusie van de nieuwe schokbrekers is gewoon dat het volume van de cilinder niet toereikend is voor de verplaatsing van de hoeveelheid olie (bijna 20% van het totale volume is de dikke stang als deze ingeschoven is). Mijn RtR schokbrekers kan ik helemaal afvullen zonder lucht en dan trekken ze geen vacuum, die blijven van onder tot boven in de stand staan waarin ik ze zet (zonder schroefveer).

De HD Dogbones breken even snel de koppen af als van de standaard dogbones. Het enige voordeel is dat de HD's een stalen kop hebben en niet zo'n plastic dopje op de kop. ;)

Staat van de teflon schoentjes en veertjes controleren. Voor de rest kan er weinging mis mee zijn en als het een leuk prijsje is gewoon kopen

1 koppeling heeft pas nieuwe schoentjes en de ander is pas 1 keer mee gerden!
Dus dat zit wel goed!
Leuk prijsje zeker, 60 eurie!

1 koppeling heeft pas nieuwe schoentjes en de ander is pas 1 keer mee gerden!
Dus dat zit wel goed!
Leuk prijsje zeker, 60 eurie!
Als de schoentjes hooguit 0,5mm onder de dunne afdekplaat zitten in ruststand, dan zit het wel goed. Maar als de slijtage verder is, dan ga je een grens bereiken. Je hebt dan nog zo'n 0,5mm te gaan om de koppeling echt lekker te kunne gebruiken. Daarna begint hui te "happen". Hierbij slaan de schoenen ineens uit. Wel ideaal om wheelies en zo te maken of snel weg te zijn in het zand (weinig grip). Het is wel een aanslag op je aandrijving (vooral cups en dogbones). ;)

Maar voor die zes tientjes is het geen geld. :thumbsup:

Back