'De Spil' is de koosnaam voor de Stadskraan die naast de Balder op de kade staat.
Vroeger werd deze gebruikt voor het in- en uitladen van goederen t.b.v. de trekvaart.
-In 1625 gaf het gemeentebestuur van Vlaardingen de opdracht om een kraan te bouwen.
-In 1654 werd Vlaardingen aangesloten op de trekschuitverbinding tussen Delft en Maassluis. Op deze verbinding kon verse vis snel naar de markt in Delft worden vervoerd.
-In 1815 werd bepaald dat alle schuiten in Vlaardingen vanaf de Waal moesten vertrekken. Door het betalen van leg- en losgeld konden schippers gratis gebruik maken van de houten Stadskraan die aan het einde van de trekvaartroute lag.
-De vorige stadskraan, gebouwd in 1994, moest in 2013 om veiligheidsredenen worden ontmanteld. De schimmel die nog in het hout zat, was de oorzaak dat diverse vitale onderdelen door houtrot waren aangetast.
De onderdelen van de hoofdconstructie werden i.v.m. de duurzaamheid, in staal (thermisch verzinkt) gemaakt en vervolgens met 6 cm dik hout bekleed.
Ik vond nog wat interessante korte filmpjes van de laatste restauratie en herplaatsing in 2020:
Ontmanteling:
Herstel:
Herplaatsen:
Plaatsen van 'Het Wiel':
Officiele opening, met wat mooie beelden van de Balder:
Misschien een nieuw project? Naast mijn Balder? In ieder geval een interessant object.
Gr. Peter
Vroeger werd deze gebruikt voor het in- en uitladen van goederen t.b.v. de trekvaart.
-In 1625 gaf het gemeentebestuur van Vlaardingen de opdracht om een kraan te bouwen.
-In 1654 werd Vlaardingen aangesloten op de trekschuitverbinding tussen Delft en Maassluis. Op deze verbinding kon verse vis snel naar de markt in Delft worden vervoerd.
-In 1815 werd bepaald dat alle schuiten in Vlaardingen vanaf de Waal moesten vertrekken. Door het betalen van leg- en losgeld konden schippers gratis gebruik maken van de houten Stadskraan die aan het einde van de trekvaartroute lag.
-De vorige stadskraan, gebouwd in 1994, moest in 2013 om veiligheidsredenen worden ontmanteld. De schimmel die nog in het hout zat, was de oorzaak dat diverse vitale onderdelen door houtrot waren aangetast.
De onderdelen van de hoofdconstructie werden i.v.m. de duurzaamheid, in staal (thermisch verzinkt) gemaakt en vervolgens met 6 cm dik hout bekleed.
Ik vond nog wat interessante korte filmpjes van de laatste restauratie en herplaatsing in 2020:
Ontmanteling:
Misschien een nieuw project? Naast mijn Balder? In ieder geval een interessant object.
Gr. Peter